Úsek diaľnice D3 medzi Čadcou a Oščadnicou bude najdrahšou diaľničnou stavbou na Slovensku

Dostavba vytvára podľa analytikov dopravný problém.

Úsek od tunela Horelica po Oščadnicu bude najdrahšou diaľničnou stavbou.Úsek od tunela Horelica po Oščadnicu bude najdrahšou diaľničnou stavbou. (Zdroj: Pavol Stolárik)

ČADCA. Národná diaľničná spoločnosť plánuje dostavať diaľnicu D3 z Oščadnice do Čadce v dĺžke štyri kilometre.

Zverejnila aj štúdiu realizovateľnosti, ktorú posúdil Útvar hodnoty za peniaze. Na súčasnom obchvate Čadce sa dobudujú ďalšie dva pruhy aj druhá rúra tunela Horelica. Čas prejazdu po diaľnici sa skráti zo štyroch na dve minúty.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Navrhované riešenie pre dostavbu druhej etapy diaľnice D3 z Oščadnice do Čadce však podľa analytikov nie je optimálne.

Ako informoval Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP), ktorý posudzoval štúdiu realizovateľnosti, diaľnica pri Čadci pomôže tranzitu, no môže zhoršiť dopravu v centre mesta. Presúva totiž lokálnu dopravu z obchvatu späť do mesta, čím sa v Čadci vytvorí nový dopravný problém.

SkryťVypnúť reklamu

„Príčinou presmerovania dopravy je spoplatnenie budúceho úseku diaľnice a zrušenie priameho napojenia Oščadnice na diaľnicu D3. V štúdii chýba kapacitné posúdenie ciest a križovatiek v meste, na ktorých dôjde k zvýšeniu dopravných intenzít o približne päťtisíc vozidiel denne,“ uviedli analytici ÚHP.

Zároveň odporúčajú Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., (NDS) vyhodnotiť, či bolo zvolené správne riešenie vzhľadom na vyvolané vedľajšie účinky, a to viac áut v Čadci a dlhšie cestovanie z Oščadnice.

Najdrahšia diaľničná stavba Slovenska

Úsek D3 Oščadnica – Čadca, Bukov patrí do prvej kategórie priorít výstavby cestnej infraštruktúry – dopravné priority, z dôvodu naplnenia súčasnej kapacity cesty I/11 medzi Čadcou a Žilinou na viac ako 90 percent. Aktuálny stav naráža na hranicu kapacity obchvatu a tunela Horelica.

SkryťVypnúť reklamu

Úsek Oščadnica – Čadca, centrum dosahuje priemerné denné intenzity na úrovni 17,5-tisíc vozidiel, s podielom nákladnej dopravy 30 percent.

Z tohto dôvodu bol úsek zaradený na 4. miesto v zozname priorít výstavby cestnej infraštruktúry.

Diaľnica je zároveň súčasťou Transeurópskej dopravnej siete (TEN-T core), ktorá má byť dobudovaná do roku 2030.

Prečítajte si tiež Chirurgické rukavice vymenili za pracovné. Oddychovú zónu Kysuckej nemocnice budovali lekári aj sestry Čítajte 

Štúdia analyzuje iba jednu alternatívu, ktorá vychádza z územného rozhodnutia a dokumentácie na stavebné povolenie.

„Vzhľadom k vysokému stupňu rozpracovanosti projektu sa iné alternatívy nepripravili a nehodnotili. Projekt pokračuje so zapracovanými opatreniami z EIA a výkupom pozemkov dokončeným na 66 percent. Projekt má vydané územné rozhodnutie s predĺženou platnosťou a dokumentáciu na stavebné povolenie z roku 2020. Už preinvestované náklady na projektovú prípravu a výkup pozemkov predstavujú približne 6,3 miliónov eur,“ upresnili analytici.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa štúdie bude investícia stáť 235 miliónov eur, z toho stavebné náklady tvoria približne 180 miliónov eur.

Z dôvodu náročnosti terénu sú najväčšími položkami mosty, protihlukové steny, zárubné a oporné múry, ktoré tvoria dokopy takmer 50 percent stavebných nákladov. Samotná druhá tunelová rúra aj s technológiou tvorí približne trinásť percent stavebných nákladov

„Kvôli technicky náročnému terénu a množstvu mostov sa môže stať vôbec najdrahšou diaľničnou stavbou na Slovensku. Kilometer dvoch pruhov diaľnice vyjde na 59 miliónov eur,“ uviedla analytická inštitúcia.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom G9TN4 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  4. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  5. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  6. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  7. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 73 896
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 297
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 978
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 315
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 182
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 143
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 207
  1. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  2. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  3. Otilia Horrocks: Bože, ako hlboko vie jeden klesnúť...
  4. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  5. Daniel Balko: Ohrozuje Trump súčasný medzinárodný systém? Čo to pre nás znamená?
  6. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXII
  7. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  8. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 447
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 537
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 63 761
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 828
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 289
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 920
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 471
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 759
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Najlepším strojárom sa stal Matej Mrmus (tretí zľava).

Matej Mrmus vyhral súťaž Zenit Skills.


Veľkonočné sviatky sa nezadržateľne blížia a s nimi aj túžba po typických pokrmoch cez sladkého baránka, koláčiky, až po slané pochutiny.


Uvažujete nad kúpou nového auta? Tak práve teraz prichádza tá pravá chvíľa premeniť svoje myšlienky na činy.


Vizualizácia úseku D3 s tunelom Horelica.

Úsek bude stavať združenie okolo Váhostavu.


3
  1. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  2. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  3. Otilia Horrocks: Bože, ako hlboko vie jeden klesnúť...
  4. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  5. Daniel Balko: Ohrozuje Trump súčasný medzinárodný systém? Čo to pre nás znamená?
  6. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXII
  7. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  8. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 447
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 537
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 63 761
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 828
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 289
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 920
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 471
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 759
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu