ČADCA. Národná diaľničná spoločnosť plánuje dostavať diaľnicu D3 z Oščadnice do Čadce v dĺžke štyri kilometre.
Zverejnila aj štúdiu realizovateľnosti, ktorú posúdil Útvar hodnoty za peniaze. Na súčasnom obchvate Čadce sa dobudujú ďalšie dva pruhy aj druhá rúra tunela Horelica. Čas prejazdu po diaľnici sa skráti zo štyroch na dve minúty.
Navrhované riešenie pre dostavbu druhej etapy diaľnice D3 z Oščadnice do Čadce však podľa analytikov nie je optimálne.
Ako informoval Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP), ktorý posudzoval štúdiu realizovateľnosti, diaľnica pri Čadci pomôže tranzitu, no môže zhoršiť dopravu v centre mesta. Presúva totiž lokálnu dopravu z obchvatu späť do mesta, čím sa v Čadci vytvorí nový dopravný problém.
„Príčinou presmerovania dopravy je spoplatnenie budúceho úseku diaľnice a zrušenie priameho napojenia Oščadnice na diaľnicu D3. V štúdii chýba kapacitné posúdenie ciest a križovatiek v meste, na ktorých dôjde k zvýšeniu dopravných intenzít o približne päťtisíc vozidiel denne,“ uviedli analytici ÚHP.
Zároveň odporúčajú Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., (NDS) vyhodnotiť, či bolo zvolené správne riešenie vzhľadom na vyvolané vedľajšie účinky, a to viac áut v Čadci a dlhšie cestovanie z Oščadnice.
Najdrahšia diaľničná stavba Slovenska
Úsek D3 Oščadnica – Čadca, Bukov patrí do prvej kategórie priorít výstavby cestnej infraštruktúry – dopravné priority, z dôvodu naplnenia súčasnej kapacity cesty I/11 medzi Čadcou a Žilinou na viac ako 90 percent. Aktuálny stav naráža na hranicu kapacity obchvatu a tunela Horelica.
Úsek Oščadnica – Čadca, centrum dosahuje priemerné denné intenzity na úrovni 17,5-tisíc vozidiel, s podielom nákladnej dopravy 30 percent.
Z tohto dôvodu bol úsek zaradený na 4. miesto v zozname priorít výstavby cestnej infraštruktúry.
Diaľnica je zároveň súčasťou Transeurópskej dopravnej siete (TEN-T core), ktorá má byť dobudovaná do roku 2030.

Štúdia analyzuje iba jednu alternatívu, ktorá vychádza z územného rozhodnutia a dokumentácie na stavebné povolenie.
„Vzhľadom k vysokému stupňu rozpracovanosti projektu sa iné alternatívy nepripravili a nehodnotili. Projekt pokračuje so zapracovanými opatreniami z EIA a výkupom pozemkov dokončeným na 66 percent. Projekt má vydané územné rozhodnutie s predĺženou platnosťou a dokumentáciu na stavebné povolenie z roku 2020. Už preinvestované náklady na projektovú prípravu a výkup pozemkov predstavujú približne 6,3 miliónov eur,“ upresnili analytici.
Podľa štúdie bude investícia stáť 235 miliónov eur, z toho stavebné náklady tvoria približne 180 miliónov eur.
Z dôvodu náročnosti terénu sú najväčšími položkami mosty, protihlukové steny, zárubné a oporné múry, ktoré tvoria dokopy takmer 50 percent stavebných nákladov. Samotná druhá tunelová rúra aj s technológiou tvorí približne trinásť percent stavebných nákladov
„Kvôli technicky náročnému terénu a množstvu mostov sa môže stať vôbec najdrahšou diaľničnou stavbou na Slovensku. Kilometer dvoch pruhov diaľnice vyjde na 59 miliónov eur,“ uviedla analytická inštitúcia.