Analytici chcú na diaľnici D3 šetriť, samosprávy nesúhlasia

Diaľnica bude málo vyťažená, tvrdia analytici.

Pripomienkové konanie k projektovej dokumentácii.Pripomienkové konanie k projektovej dokumentácii. (Zdroj: Pavol Stolárik)

KRÁSNO NAD KYSUCOU. Národná diaľničná spoločnosť zverejnila štúdiu pre tretiu etapu úseku D3 Kysucké Nové Mesto, Oščadnica v celkovej dĺžke jedenásť kilometrov, ktorú následne posúdil aj Útvar hodnoty za peniaze Ministerstva financií SR. Dokončenie diaľnice je pre tranzitnou dopravou sužované Kysuce prioritou z dvoch dôvodov. Súčasná cesta kapacitne vôbec nestačí a do roku 2030 musíme dobudovať transeurópsku dopravnú sieť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V Krásne nad Kysucou sa v stredu 26. júla sa uskutočnilo odborné prerokovanie pripomienok k projektovej dokumentácii za účasti všetkých strán dotknutých výstavbou tohto úseku.

SkryťVypnúť reklamu

Najviac sa výstavba dotkne práve katastrálneho územia Krásna nad Kysucou, kde budú umiestnené odpočívadlá a Stredisko správy a údržby diaľnice, ktoré je podstatné pre zaistenie údržby celej diaľnice D3 od Žiliny až k štátnym hraniciam s Poľskom.

„Konečne vidíme, že sa veci začali posúvať vpred a po dlhých rokoch žiadostí, výziev, petícií, memoránd, argumentácií a protestov sa pomaly blížime ku kľúčovému, historickému okamihu, a to k výstavbe strategickej diaľnice cez Kysuce, ktorá je súčasťou európskej diaľničnej siete. Ak by sa tak nestalo, peniaze vyčlenené na jej dobudovanie by mohli prepadnúť a na diaľnicu by sme zbierali do klobúka. “ vyjadril sa primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa s tým, že pre Kysuce je najlepšie, aby boli všetky tri úseky stavané v čo najkratšom čase a súbežne.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež Opravu kľúčového mosta v Čadci opäť odložili, ostávajú mu dva roky životnosti Čítajte 

„Tanseurópsky koridor siete CORE TEN-T Baltic – Adriatic má byť dobudovaný do roku 2030. Tento záväzok plnia všetky okolité štáty Európskej únie okrem Slovenska. Preto žiadame dobudovať chýbajúci úsek D3 najneskôr do roku 2030 a dodržat' harmonogram výstavby schválený vládou Slovenskej republiky, doplnil Grapa.

Tri varianty tretieho úseku

Najdiskutovanejšou otázkou boli tri varianty, ktoré štúdia posudzovala.
Prvý variant za 498 miliónov ráta s vybudovaním novej diaľnice D3 a vedením sprievodnej komunikácie po jestvujúcej ceste I/11. Je stabilizovaným riešením, ktoré je už spracované vo vyšších stupňoch dokumentácie, bol zahájený aj výkup pozemkov. Napriek tomu, že má objektívne lepšie výsledky kľúčových parametrov vo váhovom bodovom hodnotení, boli preverované ďalšie variantné riešenia, ktoré vychádzali lacnejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalší, v tomto prípade najhorší variant za 438 miliónov, ráta s využitím jestvujúcej cesty I/11 pre jeden jazdný pás diaľnice, dobudovaním druhého jazdného pásu diaľnice a vedením sprievodnej komunikácie po jestvujúcej ceste tretej triedy cez časť Blažkov v Krásne nad Kysucou. Tá vedie intravilánom obcí a prináša do nich tranzitnú dopravu.

Mohlo by vás zaujať Zákaz vjazdu kamionisti ignorujú, radšej volia pokutu, policajti ich rozdali už stovky Čítajte 

Aj tretí variant ta 485 miliónov ráta s využitím jestvujúcej cesty I/11 pre jeden jazdný pás diaľnice, dobudovaním druhého jazdného pásu diaľnice a novej sprievodnej komunikácie. Jeho výhodou je napríklad zníženie intenzity dopravy v meste Krásno nad Kysucou alebo možné napojenie rozvojových lokalít na sprievodnú komunikáciu. V kľúčových rozhodujúcich parametroch, ktorými sú termín realizácie, stav prípravy stavby, vplyv na životné prostredie je tento variant výrazne horší ako prvý variant a úspora nákladov oproti variantu jeden dosahuje hodnotu približne tri percentá, čo nie je tak významným prínosom, aby to vyvážilo uvedené nedostatky.

ÚHP považuje diaľnicu za predimenzovanú

Štúdiu realizovateľnosti dostal na stôl Útvar hodnoty (ÚHP) za peniaze ministerstva financií, ktorý zhodnotil efektívnosť investície. Podľa vyjadrenia ÚHP náklady na vybudovanie v štúdií preferovanej alternatívý s vybudovaním D3 ako novostavby, so súčasnou cestou I/11 ako súbežnou cestou, výrazne prevyšujú jej prínosy.

Analytici uznávajú, že súčasná cesta I/11 je preťažená, tvoria sa dopravné zápchy a je potrebné ju skapacitniť, no žiadna z posudzovaných alternatív v štúdií však nepredkladá spoločensky návratné riešenia. Pomer prínosov a nákladov analyzovaných alternatív je v rozmedzí 0,32 – 0,38.

Prečítajte si tiež Americký biskup sa hrdo hlási k slovenským koreňom, chce byť vyslancom Kysučanov Čítajte 

„Súčasný návrh štvorpruhovej diaľnice spolu so súbežnými cestami je predimenzovaným riešením. Diaľnice v plnom profile je v hodné stavať pre dopravné intenzity v rozmedzí 18 – 45 tis. vozidiel denne, pričom prognózované intenzity na úsekoch v projekte výhľadovo nepresiahnu 15 tis. vozidiel. Nízke vyťaženie budúcej diaľnice je spôsobené presunom 4 – 8 tis. vozidiel lokálnej dopravy na súbežné cesty. Príčinou odklonu je výstavba novej, bezplatnej súbežnej cesty I. triedy, ktorá je pre diaľnicu konkurenciou. Zároveň časť dopravy nebude môcť využiť diaľnicu z dôvodu chýbajúcej križovatky, alebo zjazdu v oblasti medzi Ochodnicou a Dunajovom,“ uvádza ÚHP s tým, že prognóza vychádza z dopravného modelu, ktorý bol kalibrovaný na základe očakávaných predajov elektronických diaľničných známok v Žilinskom kraj.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C9VS4 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Diaľnice

Súvisiace témy: Diaľnica na Kysuciach
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 647
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 366
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 4 550
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 173
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 602
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 219
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 181
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 1 882
  1. Patrik Benčík: Denník advokáta: 6x rozvod manželstva sui generis (svojho druhu)
  2. Ján Karas: Keď sa kloníme nízko: Mlčanie, ktoré súhlasí so zradou vlastného vedomia
  3. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  4. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode.
  5. Martin Turčan: Krajina padajúceho mosta, kde skapal pes
  6. Štefan Šturdzík: Hranol,semafor a F1.
  7. Marek Tocimák: Chytrá Láska
  8. Viktor Pamula: Postavme radšej sochy generálom Viestovi a Golianovi
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 940
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 115
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 042
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 223
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 751
  6. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 926
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 726
  8. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 6 621
  1. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  2. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  3. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  4. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  5. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  6. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  7. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  8. Tupou Ceruzou: Pandemická
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Tánička Altusová a Vladko Suchanič spoločne s moderátormi markizáckeho Telerána Simonou Ondrušovou a Marekom Polomským.

Majú radi hory, nahrávajú podcasty o nich a nedávno boli o svojej turistickej a moderátorskej vášni rozprávať aj v markizáckom Teleráne.


Radôstku čaká dôležitý zápas.

Kľúčový je zápas s Rosinou.


Medzinárodný deň detí je tu a s ním prichádza deň plný smiechu, hier a milých prekvapení. Pripravili sme pre vás prehľad zaujímavých podujatí a tipy na darčeky, ktoré zaručene potešia malých oslávencov.


Zničený bicykel, ťažké zranenia. To je výsledok stretu s motorkárom.

Zranený muž skončil v nemocnici.


  1. Patrik Benčík: Denník advokáta: 6x rozvod manželstva sui generis (svojho druhu)
  2. Ján Karas: Keď sa kloníme nízko: Mlčanie, ktoré súhlasí so zradou vlastného vedomia
  3. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  4. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode.
  5. Martin Turčan: Krajina padajúceho mosta, kde skapal pes
  6. Štefan Šturdzík: Hranol,semafor a F1.
  7. Marek Tocimák: Chytrá Láska
  8. Viktor Pamula: Postavme radšej sochy generálom Viestovi a Golianovi
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 940
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 115
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 042
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 223
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 751
  6. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 926
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 726
  8. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 6 621
  1. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  2. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  3. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  4. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  5. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  6. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  7. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  8. Tupou Ceruzou: Pandemická

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu