Analytici chcú na diaľnici D3 šetriť, samosprávy nesúhlasia

Diaľnica bude málo vyťažená, tvrdia analytici.

Pripomienkové konanie k projektovej dokumentácii.Pripomienkové konanie k projektovej dokumentácii. (Zdroj: Pavol Stolárik)

KRÁSNO NAD KYSUCOU. Národná diaľničná spoločnosť zverejnila štúdiu pre tretiu etapu úseku D3 Kysucké Nové Mesto, Oščadnica v celkovej dĺžke jedenásť kilometrov, ktorú následne posúdil aj Útvar hodnoty za peniaze Ministerstva financií SR. Dokončenie diaľnice je pre tranzitnou dopravou sužované Kysuce prioritou z dvoch dôvodov. Súčasná cesta kapacitne vôbec nestačí a do roku 2030 musíme dobudovať transeurópsku dopravnú sieť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V Krásne nad Kysucou sa v stredu 26. júla sa uskutočnilo odborné prerokovanie pripomienok k projektovej dokumentácii za účasti všetkých strán dotknutých výstavbou tohto úseku.

SkryťVypnúť reklamu

Najviac sa výstavba dotkne práve katastrálneho územia Krásna nad Kysucou, kde budú umiestnené odpočívadlá a Stredisko správy a údržby diaľnice, ktoré je podstatné pre zaistenie údržby celej diaľnice D3 od Žiliny až k štátnym hraniciam s Poľskom.

„Konečne vidíme, že sa veci začali posúvať vpred a po dlhých rokoch žiadostí, výziev, petícií, memoránd, argumentácií a protestov sa pomaly blížime ku kľúčovému, historickému okamihu, a to k výstavbe strategickej diaľnice cez Kysuce, ktorá je súčasťou európskej diaľničnej siete. Ak by sa tak nestalo, peniaze vyčlenené na jej dobudovanie by mohli prepadnúť a na diaľnicu by sme zbierali do klobúka. “ vyjadril sa primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa s tým, že pre Kysuce je najlepšie, aby boli všetky tri úseky stavané v čo najkratšom čase a súbežne.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež Opravu kľúčového mosta v Čadci opäť odložili, ostávajú mu dva roky životnosti Čítajte 

„Tanseurópsky koridor siete CORE TEN-T Baltic – Adriatic má byť dobudovaný do roku 2030. Tento záväzok plnia všetky okolité štáty Európskej únie okrem Slovenska. Preto žiadame dobudovať chýbajúci úsek D3 najneskôr do roku 2030 a dodržat' harmonogram výstavby schválený vládou Slovenskej republiky, doplnil Grapa.

Tri varianty tretieho úseku

Najdiskutovanejšou otázkou boli tri varianty, ktoré štúdia posudzovala.
Prvý variant za 498 miliónov ráta s vybudovaním novej diaľnice D3 a vedením sprievodnej komunikácie po jestvujúcej ceste I/11. Je stabilizovaným riešením, ktoré je už spracované vo vyšších stupňoch dokumentácie, bol zahájený aj výkup pozemkov. Napriek tomu, že má objektívne lepšie výsledky kľúčových parametrov vo váhovom bodovom hodnotení, boli preverované ďalšie variantné riešenia, ktoré vychádzali lacnejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalší, v tomto prípade najhorší variant za 438 miliónov, ráta s využitím jestvujúcej cesty I/11 pre jeden jazdný pás diaľnice, dobudovaním druhého jazdného pásu diaľnice a vedením sprievodnej komunikácie po jestvujúcej ceste tretej triedy cez časť Blažkov v Krásne nad Kysucou. Tá vedie intravilánom obcí a prináša do nich tranzitnú dopravu.

Mohlo by vás zaujať Zákaz vjazdu kamionisti ignorujú, radšej volia pokutu, policajti ich rozdali už stovky Čítajte 

Aj tretí variant ta 485 miliónov ráta s využitím jestvujúcej cesty I/11 pre jeden jazdný pás diaľnice, dobudovaním druhého jazdného pásu diaľnice a novej sprievodnej komunikácie. Jeho výhodou je napríklad zníženie intenzity dopravy v meste Krásno nad Kysucou alebo možné napojenie rozvojových lokalít na sprievodnú komunikáciu. V kľúčových rozhodujúcich parametroch, ktorými sú termín realizácie, stav prípravy stavby, vplyv na životné prostredie je tento variant výrazne horší ako prvý variant a úspora nákladov oproti variantu jeden dosahuje hodnotu približne tri percentá, čo nie je tak významným prínosom, aby to vyvážilo uvedené nedostatky.

ÚHP považuje diaľnicu za predimenzovanú

Štúdiu realizovateľnosti dostal na stôl Útvar hodnoty (ÚHP) za peniaze ministerstva financií, ktorý zhodnotil efektívnosť investície. Podľa vyjadrenia ÚHP náklady na vybudovanie v štúdií preferovanej alternatívý s vybudovaním D3 ako novostavby, so súčasnou cestou I/11 ako súbežnou cestou, výrazne prevyšujú jej prínosy.

Analytici uznávajú, že súčasná cesta I/11 je preťažená, tvoria sa dopravné zápchy a je potrebné ju skapacitniť, no žiadna z posudzovaných alternatív v štúdií však nepredkladá spoločensky návratné riešenia. Pomer prínosov a nákladov analyzovaných alternatív je v rozmedzí 0,32 – 0,38.

Prečítajte si tiež Americký biskup sa hrdo hlási k slovenským koreňom, chce byť vyslancom Kysučanov Čítajte 

„Súčasný návrh štvorpruhovej diaľnice spolu so súbežnými cestami je predimenzovaným riešením. Diaľnice v plnom profile je v hodné stavať pre dopravné intenzity v rozmedzí 18 – 45 tis. vozidiel denne, pričom prognózované intenzity na úsekoch v projekte výhľadovo nepresiahnu 15 tis. vozidiel. Nízke vyťaženie budúcej diaľnice je spôsobené presunom 4 – 8 tis. vozidiel lokálnej dopravy na súbežné cesty. Príčinou odklonu je výstavba novej, bezplatnej súbežnej cesty I. triedy, ktorá je pre diaľnicu konkurenciou. Zároveň časť dopravy nebude môcť využiť diaľnicu z dôvodu chýbajúcej križovatky, alebo zjazdu v oblasti medzi Ochodnicou a Dunajovom,“ uvádza ÚHP s tým, že prognóza vychádza z dopravného modelu, ktorý bol kalibrovaný na základe očakávaných predajov elektronických diaľničných známok v Žilinskom kraj.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C9VS4 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 835
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 949
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 556
  4. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 444
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 434
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 218
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 113
  8. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 595
  1. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XXXVIII.
  2. Adriana Boysová: Život po živote
  3. Štefan Šturdzík: Čachtický hrad.
  4. Daniel Bíro: Umelá inteligencia začína byť súčasťou našich životov v čoraz väčšej miere. Kde sa s ňou môžeme stretnúť?
  5. Viktor Pamula: Prvý apríl ? Ibažeby nie
  6. Ján Škerko: Fico a Trump: Ako sa z náruče stalo clo
  7. Martin Pilnik: Naozaj obhajujete právo zločincov na najvyššiu politickú a morálnu funkciu v štáte? Naozaj?
  8. Jolana Čuláková: Zlyháva štát, médiá, politici aj odborníci. Tragické udalosti tak smerujú viac k zlu a nenávisti ako k dobru a spolupráci
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 250
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 098
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 990
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 791
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 843
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 348
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 7 162
  8. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 5 952
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XXXVIII.
  2. Adriana Boysová: Život po živote
  3. Štefan Šturdzík: Čachtický hrad.
  4. Daniel Bíro: Umelá inteligencia začína byť súčasťou našich životov v čoraz väčšej miere. Kde sa s ňou môžeme stretnúť?
  5. Viktor Pamula: Prvý apríl ? Ibažeby nie
  6. Ján Škerko: Fico a Trump: Ako sa z náruče stalo clo
  7. Martin Pilnik: Naozaj obhajujete právo zločincov na najvyššiu politickú a morálnu funkciu v štáte? Naozaj?
  8. Jolana Čuláková: Zlyháva štát, médiá, politici aj odborníci. Tragické udalosti tak smerujú viac k zlu a nenávisti ako k dobru a spolupráci
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 250
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 098
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 990
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 791
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 843
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 348
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 7 162
  8. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 5 952
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu