Termín dokončenia diaľnice D3 sa opäť posunul, za osem rokov sa cena zdvojnásobila

Diaľnicu chcú postaviť z európskych peňazí.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: D3 pre Európu)

KYSUCE/BRATISLAVA. Pred parlamentnými voľbami sa kompetentní chválili, ako dobre ide príprava diaľnice D3, dokonca, že ju bude možné dokončiť o jeden rok skôr, ako sa predpokladalo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Pri realizácii projektu bol dosiahnutý významný pokrok a kysucká diaľnica D3 by mala byť odovzdaná do užívania v polovici roka 2029. Ďalej však hľadáme priestor pre skrátenie termínov,“ tvrdil bývalý štátny tajomník ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť s tým, že jej dokončenie je pre rezort najvyššou prioritou.

Diaľnicu chce rezort dopravy postaviť z európskych peňazí. V Bruseli na ňu alokovali sumu 770 miliónov eur, ktorú musíme využiť do roku 2027, s možnosťou predĺženia do roku 2029.

SkryťVypnúť reklamu

Ak diaľničiari tento termín nestihnú, peniaze budú musieť vrátiť. Kmeť vtedy zdôrazňoval, že si je istý a s takým manažmentom NDS a spoluprácou so samosprávou sa vracať nič nebude.

Súvisiaci článok Ďalšia nehoda na ceste smrti, v Krásne nad Kysucou sa zrazil kamión s dodávkou Čítajte 

Prešiel mesiac a všetko je inak.

Šéf NDS Vladimír Jacko dostal hodinovú výpoveď, Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) vo svojej analýze datoval odovzdanie diaľnice o tri roky neskôr, do roku 2032. Nezavážili ani niekoľkohodinové kolóny, nehodové úseky ani zmarené ľudské životy.

Pritom ÚHP konštatuje, že úsek cesty I/11 medzi Žilinou a Čadcou patrí medzi najnehodovejšie úseky na cestách I. triedy.

Hustota dopravných nehôd so zraneniami na ceste I/11 v okrese Kysucké Nové Mesto je násobne vyššia, než predstavuje priemer nehôd na cestách I. triedy.

Medzinárodná blamáž, záväzok nedodržia

Národná diaľničná spoločnosť, po troch samostatných štúdiách pre dlho sľubované a stále nedostavané úseky diaľnice D3, zverejnila štúdiu uskutočniteľnosti pre celý koridor D3 Žilina, Brodno – Čadca v celkovej dĺžke 25,9 km s celkovými investičnými nákladmi 1,27 – 1,33 miliardy eur.

SkryťVypnúť reklamu

Útvar hodnoty za peniaze ministerstva financií konštatoval, že úseky koridoru D3 patria medzi dopravné priority a sú súčasťou Transeurópskej dopravnej siete (TEN-T).

Mohlo by vás zaujať Kysučanka búra kladivom odveké stereotypy, učarovalo jej kováčske remeslo Čítajte 

„Dodržanie záväzku dobudovania do roku 2030 sa však javí ako nereálne, aj vzhľadom k predpokladanému ukončeniu výstavby až po roku 2030 podľa harmonogramu prípravy a výstavby cestných projektov. Pravdepodobne bude potrebné rokovať o výnimkách na termíny dokončenia týchto úsekov. Otvára sa tým možnosť získať viac času aj na nájdenie ďalších, efektívnejších alternatív jednotlivých úsekov,“ konštatuje útvar hodnoty za peniaze.

Podľa harmonogramu MD SR sa neočakáva dokončenie siete TEN-T Core do roku 2030. Dokončenie úseku Žilina Brodno - Kysucké Nové Mesto totiž posúva do roku 2031, ďalšie dva úseky až do roku 2032.

SkryťVypnúť reklamu

Nedostačujúca návratnosť projektu

Výstavba D3 zároveň patrí do prvej kategórie priorít výstavby cestnej infraštruktúry z dôvodu predpokladaného naplnenia optimálne kapacity súčasnej cesty.

„Aktuálny stav dopravy na ceste I/11 prekračuje kapacíty cesty na všetkých posudzovaných úsekoch. Najvyťaženejší je prvý úsek od Žiliny po Kysucké Nové Mesto, kde intenzity presahujú 25 tisíc vozidiel. Ďalej smerom na Čadcu intenzity dopravy postupne klesajú na 17 -18 tisíc vozidiel denne. Všetky tri úseky sa vyznačujú vysokým podielom nákladnej dopravy v rozmedzí 23 – 30 percent,“ uvádza v hodnotení ÚHP s tým, že projekt je potrebný, rieši kapacitné problémy súčasnej cesty I/11 a je súčasťou medzinárodnej cestnej siete.

Realizácia projektu prináša úsporu času cestujúcich, zvýšenie bezpečnosti a zníženie hluku a emisií.

Prečítajte si tiež Relaxujú v nej aj ukrajinskí vojaci. Autor samoobslužnej kontajnerovej sauny získal prestížne ocenenie Čítajte 

„V štúdií preferovaná alternatíva s vybudovaním D3 ako novej cesty, s ponechaním I/11 ako súbežnej cesty v úseku KNM – Oščadnica. Je vo vysokom stupni rozpracovanosti projektu. Pre jednotlivé úseky sa aktualizujú podklady pre environmentálne hodnotenie súbežne s dokumentáciou pre stavebné povolenie.

Podľa predloženej štúdie prínosy žiadneho z navrhovaných technických riešení D3, nie sú vyššie ako jeho náklady. Objem prínosov, nepresahuje náklady spojené s investíciou do projektu v pomere 0,59 – 0,63. Na hranici návratnosti je úsek Žilina, Brodno – KNM, ktorý prináša najvyššie benefity,“ uvádza ÚHP a konkretizuje, že príčinou sú technické riešenia, ktoré prinášajú dodatočné náklady a zároveň znižujú prínosy projektu.

Náklady na výstavbu koridoru diaľnice D3 predstavujú približne 36 – 53 miliónov eur za kilometer v závislosti od úseku, čo projekt zaraďuje medzi najdrahšie diaľničné stavby na Slovensku.

Spochybňujú dopravný model

Výpočet návratnosti podľa súčasného dopravného modelu spochybňujú samosprávy aj aktivisti.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CAGQ2 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Diaľnice

Súvisiace témy: Diaľnica na Kysuciach
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 017
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 612
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 157
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 287
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 288
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 150
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 999
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 840
  1. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  2. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  5. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  6. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  7. Anna Miľanová: Nestačí len vyžadovať lepšiu spoločnosť, ale aj pre ňu niečo dobré robiť...
  8. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 759
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 847
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 606
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 152
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 938
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 572
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 151
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 734
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Samuel Kopásek pravidelne nastupuje v žilinskom Áčku.

Šampionát štartuje 11. júna.


Hľadaný Poliak.

Muža umiestnili do cely policajného zaistenia.


Tomáš Grečmal s víťazným pohárom.

Tomáš Grečmal odohral v sezóne 51 zápasov.


Redakcia MY Kysuce
Discobar funguje v Čadci od roku 1990.

Starajú sa oň manželia Urbaníkovci.


  1. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  2. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  5. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  6. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  7. Anna Miľanová: Nestačí len vyžadovať lepšiu spoločnosť, ale aj pre ňu niečo dobré robiť...
  8. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 759
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 847
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 606
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 152
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 938
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 572
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 151
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 734
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu