Termín dokončenia diaľnice D3 sa opäť posunul, za osem rokov sa cena zdvojnásobila

Diaľnicu chcú postaviť z európskych peňazí.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: D3 pre Európu)

KYSUCE/BRATISLAVA. Pred parlamentnými voľbami sa kompetentní chválili, ako dobre ide príprava diaľnice D3, dokonca, že ju bude možné dokončiť o jeden rok skôr, ako sa predpokladalo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Pri realizácii projektu bol dosiahnutý významný pokrok a kysucká diaľnica D3 by mala byť odovzdaná do užívania v polovici roka 2029. Ďalej však hľadáme priestor pre skrátenie termínov,“ tvrdil bývalý štátny tajomník ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť s tým, že jej dokončenie je pre rezort najvyššou prioritou.

Diaľnicu chce rezort dopravy postaviť z európskych peňazí. V Bruseli na ňu alokovali sumu 770 miliónov eur, ktorú musíme využiť do roku 2027, s možnosťou predĺženia do roku 2029.

SkryťVypnúť reklamu

Ak diaľničiari tento termín nestihnú, peniaze budú musieť vrátiť. Kmeť vtedy zdôrazňoval, že si je istý a s takým manažmentom NDS a spoluprácou so samosprávou sa vracať nič nebude.

Súvisiaci článok Ďalšia nehoda na ceste smrti, v Krásne nad Kysucou sa zrazil kamión s dodávkou Čítajte 

Prešiel mesiac a všetko je inak.

Šéf NDS Vladimír Jacko dostal hodinovú výpoveď, Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) vo svojej analýze datoval odovzdanie diaľnice o tri roky neskôr, do roku 2032. Nezavážili ani niekoľkohodinové kolóny, nehodové úseky ani zmarené ľudské životy.

Pritom ÚHP konštatuje, že úsek cesty I/11 medzi Žilinou a Čadcou patrí medzi najnehodovejšie úseky na cestách I. triedy.

Hustota dopravných nehôd so zraneniami na ceste I/11 v okrese Kysucké Nové Mesto je násobne vyššia, než predstavuje priemer nehôd na cestách I. triedy.

Medzinárodná blamáž, záväzok nedodržia

Národná diaľničná spoločnosť, po troch samostatných štúdiách pre dlho sľubované a stále nedostavané úseky diaľnice D3, zverejnila štúdiu uskutočniteľnosti pre celý koridor D3 Žilina, Brodno – Čadca v celkovej dĺžke 25,9 km s celkovými investičnými nákladmi 1,27 – 1,33 miliardy eur.

SkryťVypnúť reklamu

Útvar hodnoty za peniaze ministerstva financií konštatoval, že úseky koridoru D3 patria medzi dopravné priority a sú súčasťou Transeurópskej dopravnej siete (TEN-T).

Mohlo by vás zaujať Kysučanka búra kladivom odveké stereotypy, učarovalo jej kováčske remeslo Čítajte 

„Dodržanie záväzku dobudovania do roku 2030 sa však javí ako nereálne, aj vzhľadom k predpokladanému ukončeniu výstavby až po roku 2030 podľa harmonogramu prípravy a výstavby cestných projektov. Pravdepodobne bude potrebné rokovať o výnimkách na termíny dokončenia týchto úsekov. Otvára sa tým možnosť získať viac času aj na nájdenie ďalších, efektívnejších alternatív jednotlivých úsekov,“ konštatuje útvar hodnoty za peniaze.

Podľa harmonogramu MD SR sa neočakáva dokončenie siete TEN-T Core do roku 2030. Dokončenie úseku Žilina Brodno - Kysucké Nové Mesto totiž posúva do roku 2031, ďalšie dva úseky až do roku 2032.

SkryťVypnúť reklamu

Nedostačujúca návratnosť projektu

Výstavba D3 zároveň patrí do prvej kategórie priorít výstavby cestnej infraštruktúry z dôvodu predpokladaného naplnenia optimálne kapacity súčasnej cesty.

„Aktuálny stav dopravy na ceste I/11 prekračuje kapacíty cesty na všetkých posudzovaných úsekoch. Najvyťaženejší je prvý úsek od Žiliny po Kysucké Nové Mesto, kde intenzity presahujú 25 tisíc vozidiel. Ďalej smerom na Čadcu intenzity dopravy postupne klesajú na 17 -18 tisíc vozidiel denne. Všetky tri úseky sa vyznačujú vysokým podielom nákladnej dopravy v rozmedzí 23 – 30 percent,“ uvádza v hodnotení ÚHP s tým, že projekt je potrebný, rieši kapacitné problémy súčasnej cesty I/11 a je súčasťou medzinárodnej cestnej siete.

Realizácia projektu prináša úsporu času cestujúcich, zvýšenie bezpečnosti a zníženie hluku a emisií.

Prečítajte si tiež Relaxujú v nej aj ukrajinskí vojaci. Autor samoobslužnej kontajnerovej sauny získal prestížne ocenenie Čítajte 

„V štúdií preferovaná alternatíva s vybudovaním D3 ako novej cesty, s ponechaním I/11 ako súbežnej cesty v úseku KNM – Oščadnica. Je vo vysokom stupni rozpracovanosti projektu. Pre jednotlivé úseky sa aktualizujú podklady pre environmentálne hodnotenie súbežne s dokumentáciou pre stavebné povolenie.

Podľa predloženej štúdie prínosy žiadneho z navrhovaných technických riešení D3, nie sú vyššie ako jeho náklady. Objem prínosov, nepresahuje náklady spojené s investíciou do projektu v pomere 0,59 – 0,63. Na hranici návratnosti je úsek Žilina, Brodno – KNM, ktorý prináša najvyššie benefity,“ uvádza ÚHP a konkretizuje, že príčinou sú technické riešenia, ktoré prinášajú dodatočné náklady a zároveň znižujú prínosy projektu.

Náklady na výstavbu koridoru diaľnice D3 predstavujú približne 36 – 53 miliónov eur za kilometer v závislosti od úseku, čo projekt zaraďuje medzi najdrahšie diaľničné stavby na Slovensku.

Spochybňujú dopravný model

Výpočet návratnosti podľa súčasného dopravného modelu spochybňujú samosprávy aj aktivisti.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CAGQ2 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Diaľnice

Súvisiace témy: Diaľnica na Kysuciach
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis
  2. V Malackách vybudovali čajové impérium
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  4. Učebnica TATRA SCOOL priblíži deťom svet peňazí modernou formou
  5. Chcete investovať? Začína sa predaj dlhopisov pre Istropolis
  6. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  7. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  8. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  1. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  2. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  3. V Malackách vybudovali čajové impérium
  4. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  5. Učebnica TATRA SCOOL priblíži deťom svet peňazí modernou formou
  6. LESY SR otvorili predajňu Lesnícke pochúťky
  7. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis
  8. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  1. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 29 388
  2. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 18 887
  3. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 11 483
  4. Ľuboš Fellner otvorene 8 112
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 5 046
  6. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom 4 350
  7. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 4 235
  8. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou 3 706
  1. Zuzana Srncová Gajdošova: Užívate Euthyrox, L-Thyroxin a stále máte hypo ťažkosti? Existuje riešenie.
  2. Ján Valchár: 1300 dní trojdňovej operácie
  3. Marcel Rebro: Fuminori Tsuchiko odkazuje: Arigato! Za 24 hodín máme financie na 5000 porcií
  4. Marian Nanias: Nový jadrový energoblok pre Slovensko?
  5. Júlia Piraňa Mikolášiková: Ostali kajúcnici bez istoty? Ako rozhodujú sudcovia?
  6. Zuzana Kučminová: Nádej zomiera posledná. Ale čo ak nádej v skutočnosti zabíja?
  7. Monika Albertiová: Dnes je ten deň! Otvoria list T. G. Masaryka: Posolstvo pre dnešok
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (19. - 25.9.1925)
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 104 731
  2. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 21 520
  3. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 21 151
  4. Elena Antalová: Zvyšok života si nepokazím 8 447
  5. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny. 6 912
  6. Ivan Mlynár: Čurillovci sú v domácom väzení, pretože Ficovi a Šutaj Eštokovi nejde matematika. 6 514
  7. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli... 4 870
  8. Radoslav Záhumenský: Celé Slovensko v mini verzii? Park, kde prejdete celé Slovensko za pár minút! 4 447
  1. Marcel Rebro: Fuminori Tsuchiko odkazuje: Arigato! Za 24 hodín máme financie na 5000 porcií
  2. Marian Nanias: Nový jadrový energoblok pre Slovensko?
  3. Jana Čavojská: Obed pre 500 nezlomných obyvateľov Charkiva
  4. Radko Mačuha: Osobná skúsenosť s Róbertom Ficom.
  5. Dušan Koniar: Ako vystúpiť z Európskej Únie v troch krokoch
  6. Marcel Rebro: Od Leningradu k Ukrajine: blokády, hlad a lož ako ruská tradícia
  7. Věra Tepličková: Demokrati sociálni a ich nápad genitálny
  8. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Zľava Viera Legerská – moderátorka diskusie, Marta Jendeková – programová manažérka v Academii Istropolitana Nova, Ditta Trindade Dolejšiová – expertka na globálne vzdelávanie v GENE (Global Education Network Europe) a Zuza Fialová – lektorka a sociologička z Klimatickej koalície.

Globálne vzdelávanie nie je len o učení faktov, ale o chápaní sveta v súvislostiach.


Reálne kupé v učebni.

Štát vyrukoval s finančnou motiváciou.


Tlačová konferencia ZSSK pri príležitosti predstavenia preventívnej kampane Pomoc prichádza vlakom.

Po novom cestujúci priamo vo vlaku nájdu telefónne číslo, ktoré môže v krízovej chvíli znamenať rozdiel medzi životom a smrťou.


Kysucká hodinovka sa uskutoční na tartanovej dráhe.

Bežci sa stretnú na tartanovej dráhe v Čadci.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu