ČADCA/KRÁSNO NAD KYSUCOU. Železnice Slovenskej republiky plánujú modernizáciu dvanástich kilometrov železničnej trate medzi Krásnom nad Kysucou a Čadcou.
Rýchlosť vlakov sa po rekonštrukcii zvýši na 120 kilometrov za hodinu, pribudne nový prestupný terminál integrovanej dopravy v Krásne nad Kysucou. Práce sa dotknú aj železničnej stanice v Čadci. Samotná budova stanice však ostane v rovnako zanedbanom stave, ako je dnes. Na rekonštrukciu čaká takmer dve desaťročia.
V zlom technickom stave a po dobe životnosti sú aj prvky infraštruktúry, teda koľajnice, mosty. Na zlý stav slovenskej železničnej infraštruktúry upozornili v marci tohto roka po vykoľajení českého expresu Pendolino v Žiline aj České dráhy.
„Tento niekedy až tristný stav infraštruktúry nám spôsobuje okrem prenášaného meškania, a tým aj narušenia vlakovej dopravy na území Českej republiky, súčasne zvýšené náklady na údržbu našich vozidiel jazdiacich po infraštruktúre slovenských železníc,“ uviedli v liste pre slovenské železnice.
Rýchlejšie ako diaľnica
Predpokladaný termín začatia stavby je v roku 2026 a prevádzka by mala byť spustená v roku 2029. Ľudia sa tak po novej trati prevezú skôr ako po diaľnici, ktorá má byť ukončená až po roku 2030. Odhadovaný investičný náklad je zhruba 145 miliónov eur bez DPH, uvádza sa v projekte predloženom na posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA).

„Cieľom modernizácie je uvedenie zastaraných a opotrebovaných konštrukčných častí železničnej infraštruktúry vrátane súvisiaceho technického vybavenia do normového stavu. Takisto zrýchlenie železničnej prepravy, zvýšenie bezpečnosti, zaistenie technickej interoperability podľa európskych štandardov a zvýšenie ekonomickej efektívnosti železničnej dopravy znížením jej prevádzkových nárokov,“ priblížili Železnice Slovenskej republiky.
Náklady budú podľa štúdie realizovateľnosti Modernizácia koridoru, štátna hranica ČR/SR – Čadca – Krásno nad Kysucou (mimo), železničná trať riešiť kombinovaným spôsobom financovania – príspevkom zo štátneho rozpočtu, z vlastných zdrojov ŽSR a z fondov Európskej únie.
Tunelový variant neprešiel
Prvá etapa projektu, úsek od Čadce po hranicu s Českom za 79 miliónov eur, je už v realizácii. Druhú etapu, úsek medzi Krásnom nad Kysucou a Čadcou s vybudovaním nového terminálu v Krásne nad Kysucou, posudzuje ministerstvo životného prostredia.