KORŇA. Slováci zaostávajú podľa viacerých prieskumov vo finančnej gramotnosti. Iba štvrtina dospelých je v oblasti financií zorientovaná.
Žiakom chýbajú najmä praktické skúsenosti s peniazmi, a to predovšetkým s platbou kartou, výberom hotovosti a čítaním výpisu z účtu.
Finančná gramotnosť sa pred niekoľkými rokmi stala pre žiakov na základných a stredných školách povinnou súčasťou učiva.
Učitelia v Základnej školy v Korni hľadajú spôsoby, ako naučiť deti rozumieť peniazom a hospodáriť s nimi. Vymýšľajú rôzne zaujímavé vzdelávacie aktivity, ktorými chcú zvýšiť chuť u detí pracovať na sebe už v mladom veku a rozvíjať kritické myslenie.
„Na hodinách sa snažíme, aby si žiaci uvedomili skutočnú hodnotu peňazí, naučili sa s nimi efektívne hospodáriť a vedieť si určiť priority a vnímať aj riziká. Práve tieto zručnosti pomáhajú nestratiť sa vo finančných povinnostiach, a preto je dobré ich nadobúdať už v detstve,“ povedala matematikárka Jaroslava Srničková.

Pripravujú im úlohy v rámci matematiky, občianskej náuky, ale aj slovenčiny či výtvarnej a hudobnej výchovy.
„Vytvárame modelové situácie, aby potom vedomosti dokázali využiť aj v praxi. Ide aj o dlhodobejšie projekty, ktorým sa deti venujú aj vo voľnom čase,“ doplnila učiteľka.
Zlaté prasiatko aj platiaci prsteň
Na hodinu matematiky pripravila pre siedmakov tému Založme si banku, v ktorej boli hlavnou témou úvery a úroky. Okrem zlepšenia vedomostí a odborných zručností v oblasti financií zapracovali na svojich prezentačných zručnostiach, tímovej práci a operatívnom myslení.
„Žiaci si vymysleli názov, vytvorili logo, hľadali informácie na internete o reálnych bankových produktoch a porovnávali ich. Potom vymýšľali svoje produkty, ku ktorým vytvorili reklamné kampane s plagátom aj vtipným sloganom,“ vysvetlila Jaroslava Srničková.
V projekte žiaci spájali prvky motivácie s dnešnými technológiami, ako sú mobilná aplikácia prípadne nástroje na platenie. Vznikli tak zaujímavé názvy bánk Happy money, Ratu bank (vraj ako v rozprávke Ratatouille), Zlaté prasiatko. Navrhli tiež konkrétne inovatívne produkty ako prsteň na platenie prepojený s mobilom pre prípad straty, žiacka zlatá karta aj detské konto. Do portfólia bankových pôžičiek zaradili aj tablety pre žiakov.
Prezentáciu si najskôr natrénovali pred spolužiakmi a potom svoje banky a produkty predstavili na čajovom večierku rodičom, s ktorými o diskutovali o rodinných finančných plánoch.

Pedagógovia sa zhodujú, že finančné vzdelanie detí je zväčša na úrovni úplných začiatočníkov. Ovplyvňuje ho socioekonomické prostredie a aj fakt, že rodičia málo angažujú svoje deti k rozvoju finančnej kultúry.
Najväčším vzorom sú rodičia
Podľa finančnej špecialistky Márie Gerátovej sú najsilnejším vzorom pre deti ich rodičia, pretože deti často kopírujú ich správanie. Je veľmi dôležité, aby už najmenší žiaci vedeli, že nie všetko je zadarmo, že nie všetko si môžu dovoliť.
„Ak vidia, že rodičia si peniaze odkladajú a nemíňajú ich na zbytočnosti, je veľmi pravdepodobné, že zaujmú rovnaký postoj v budúcnosti aj ony. Je dôležité, aby deti pochopili hodnotu peňazí, aby si dokázali vážiť malé veci a vďaka tomu neskôr aj veľké veci,“ vysvetlila.
Podotkla tiež, že finančná gramotnosť je niečo, čo sa dieťa nenaučí samo, ale v prvom rade od rodičov. Je preto potrebné, aby mu práve rodičia vysvetlili základné pojmy, trpezlivo odpovedali na prípadné otázky a zábavnou formou učili dieťa zaobchádzať s vlastnými peniazmi. Začať sa dá úplne klasickým prasiatkom, kde si môže dieťa odkladať drobné mince a z času na čas si za ne niečo kúpi. Nech vníma pozitívne efekty sporenia.

„Ako s tým bude vaše dieťa rásť, začne si jasne uvedomovať, že jeho mama či ocko pravidelne odchádzajú niekam preč a zasa sa vracajú domov. Práve pri tejto príležitosti možno svojej ratolesti priblížiť, čo to znamená chodiť do práce, respektíve odkiaľ prichádzajú peniaze potrebné na jedlo, nové oblečenie či hračky,“ doplnila Mária Gerátová.
Čo sa v mladosti naučíš
Skonštatovala, že s vysvetľovaním základných princípov by ľudia mali začať už u predškolákov, respektíve u detí vo veku tri až päť rokov. Zvoliť jednoduchý jazyk a pre lepšie pochopenie používať názorné príklady.
„Čo sú to peniaze a načo slúžia deťom môže priblížiť hra na obchod. Táto hra slúži na vysvetlenie princípu “niečo za niečo”, respektíve peniaze za tovar v praxi. Zoznámiť deti aj s tým, ako vyzerajú skutočné mince a bankovky. Na začiatok vám postačia aj ich napodobeniny z hračkárstva, dôležité je aby ich dieťa vedelo rozlíšiť a aspoň približne poznalo ich hodnotu,“ podotkla špecialistka na financie a dodala, že práve financie a spôsob, ako fungujú, budú naozaj potrebovať do svojho života ako soľ.
Na záver vysvetlila, že že dieťaťu možno chvíľu potrvá, kým tento princíp pochopí, možno vám dokonca prinesie peniaze zo svojho „obchodu“, aby ste nemuseli pracovať a mohli sa s ním stále hrať.
"Chce to však len trochu času a trpezlivosti, kým dieťa pochopí podstatu onej známej frázy bez práce nie sú koláče," uzavrela Mária Gerátová.
