Dopravné problémy na severe Slovenska sa kopia, opraviť treba aj železnicu

Samosprávy žiadajú urýchlené investície do dopravy.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Pavol Stolárik)

ČADCA/KRÁSNO NAD KYSUCOU. Sľubovaná diaľnica D3 a rekonštrukcia železničnej trate medzi Krásnom nad Kysucou a Čadcou trápia Kysučanov už roky.

"Už včera bolo neskoro," hromžia ľudia. Včerajšie pokazené výhybky, nefunkčné elektrické napájanie spôsobilo meškania vlakov a skomplikovalo ľuďom cestu za svojimi povinnosťami.

Na problémy otvorene poukázali aj na stredajšom (21. 2.) stretnutí tamojších predstaviteľov samospráv so zástupcami ministerstva dopravy.

Kým na mestskom úrade v Čadci debatovali kompetentní o diaľnici D3, rekonštrukcii budovy zanedbanej železničnej stanice aj novej cyklotrase, v Krásne nad Kysucou rezonovala rekonštrukcia medzinárodného železničného koridoru, výstavba nového prestupného terminálu a odstavných plôch pre autá.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Železničiari plánujú modernizáciu 11,7 kilometrov železničnej trate medzi Krásnom nad Kysucou a Čadcou. Rýchlosť vlakov sa po rekonštrukcii zvýši v niektorých úsekoch, kde je osemdesiatka, na 120 kilometrov za hodinu.

Predpokladaný termín začatia stavby je rok 2026. Ak chcú na stavbu peniaze z eurofondov, musia ju dokončiť do roku 2029.

Investícia je odhadovaná na približne 145-miliónov eur bez DPH, uvádza sa v projekte predloženom na posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA).

Prípravné procesy je potrebné urýchliť.

Prečítajte si tiež Hniezda záchrany sú anonymné, na Slovensku je možný aj utajený pôrod Čítajte 

Trať je v súčasnosti v zlom technickom stave a niektoré prvky infraštruktúry sú po životnosti.

Na zlý stav slovenskej železničnej infraštruktúry upozornili v minulom roku po vykoľajení českého expresu Pendolino v Žiline aj České dráhy.

SkryťVypnúť reklamu

Splní európske štandardy

Riaditeľ investorského odboru Železníc SR Štefan Sedláček informoval, že cieľom modernizácie je výmena zastaraných a opotrebovaných konštrukčných častí železničnej infraštruktúry, vrátane súvisiaceho technického vybavenia do normového stavu.

"Rekonštruovať sa budú koľaje, železničný zvršok, spodok, trakčné vedenie aj zabezpečovacie systémy. Zrýchli sa železničná preprava, zvýši sa bezpečnosť podľa európskych štandardov," uviedol Sedláček.

Komfort a bezpečnosť cestujúcich sa zvýšia vybudovaním nových nástupíšť, prístreškov pre cestujúcich, informačných prvkov aj nového osvetlenia.

Jednoduchšie povoľovacie procesy

Štátna tajomníčka Ministerstva dopravy Denisa Žiláková povedala, že modernizácia spomínaného úseku bude financovaná z eurofondov a vyjde na približne 160 miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu
Mohlo by vás zaujať Otužilci z Kysúc sa kúpali v studenom Baltskom mori s tisíckami ďalších Čítajte 

Pripomenula, že urýchleniu tejto výstavby by mohla pomôcť aj novo pripravovaná legislatíva z dielne ministerstva dopravy. Úprava stavebného zákona, ako aj zákon o strategických investíciách majú výrazne zjednodušiť povoľovacie procesy.

"Tým by sa urýchlili aj dôležité investície, akou železnica od Žiliny na Poľsko a Českú republiku nesporne je, rovnako aj diaľnica D3, ktorá je súčasťou európskych dopravných koridorov," doplnila Žiláková s tým, že pri tejto investícii je nanajvýš potrebné, aby bola čo najskôr dokončená EIA.

Bez tunela s prestupným terminálom

Jedna etapa projektu, úsek od Čadce po hranicu s Českom za 79 miliónov eur, je už v realizácii.

V druhej etape z Krásna nad Kysucou do Čadce Útvar hodnoty za peniaze uprednostnil pri prepracovaní projektu z roku 2016 variant s vybudovaním prestupného terminálu integrovaného dopravného systému.

„Nový prestupný terminál Krásno dáva projektu pridanú hodnotu. Výstavba terminálu Krásno zvyšuje pomer prínosov a nákladov projektu na 1,23. Ministerstvo financií odporúča pokračovať v príprave rekonštrukcie úseku Krásno nad Kysucou – Čadca vo variante s vybudovaním nového prestupného terminálu Krásno,“ zhodnotil Útvar hodnoty za peniaze.

Kysuce však prišli o jeden z najdlhších železničných tunelov na Slovensku popod Gavlasovský kopec až do Čadce mestskej časti Horelica.

"V Krásne nad Kysucou mala v rámci modernizácie pribudnúť nová železničná zastávka, keďže súčasná železničná stanica je vzdialená od centra mesta niekoľko kilometrov. Projekt hovoril o tom, že po modernizácii zostane funkčná aj pôvodná trať, ktorá mala slúžiť ako regionálna, rýchlotrať zasa mala viesť do tunela. Tento projekt však v Bruseli kvôli finančnej náročnosti neprešiel,“ povedal primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa.

Nové parkovisko pre 40 áut

Rozhodnutie uprednostniť výstavbu terminálu privítal. Podľa neho sa čoraz viac ľudí kvôli vlastnému komfortu aj dlhým dennodenným kolónam na ceste I/11 medzi Čadcou a Žilinou čoraz viac uchyľujú k cestovaniu za povinnosťami vlakom.

"K terminálu by smerovali autobusové linky integrovaného systému z Oščadnice aj Bystrickej doliny. Ďalšou výhodou by bolo umiestnenie kúsok od centra mesta, kde by mali dobrý prístup občania z krásňanských sídlisk, ale i z priemyselného parku, kde prichádzajú ľudia za prácou. Rovnako by ho využívali aj turisti, tým by sa zvýšila obslužnosť územia,“ vysvetlil Grapa.

Prečítajte si Prsty mal aj v drogách. Extrémistovi z Kysúc vymerali vyše štvorročný trest Čítajte 

Autobusy a autá nemajú pri staniciach na Kysuciach kde parkovať.

Pri pôvodnej stanici v časti Zákysučie majú preto železnice spoločne s krásňanskou radnicou v pláne postaviť odstavnú plochu pre 40 vozidiel.

Tá by mala pomôcť pri prechode ďalších cestujúcich z individuálnej na verejnú dopravu. Vyhlásenie výberového konania na dodávateľa naplánovali na marec 2024.

Zasahuje do chránenej krajinnej oblasti

Problémom, prípadne ďalším posunutím začiatku modernizácie môžu byť stanoviská organizácií prizvaných na posúdenie vplyvov na životné prostredie.

Štátna ochrana prírody SR, Správa Chránenej krajinnej oblasti Kysuce upozornila, že z hľadiska ochrany prírody zámer zasahuje do chránených území európskeho významu Natura 2000.

"Vybudovanie novej zastávky Krásno nad Kysucou (terminál integrovanej osobnej prepravy) a vybudovanie nového mimoúrovňového prístupu do novej zastávky Krásno nad Kysucou a mosta zasahuje do biotopov európskeho významu horské a jelšové lužné lesy a jaseňovo-jelšové podhorské lužné lesy," uvádza sa v právoplatnom rozhodnutí zo zisťovacieho konania Okresného úradu Čadca, odboru starostlivosti o životné prostredie uverejnenom 13. februára tohto roka.

Správa CHKO Kysuce uviedla aj hlavné predmety ochrany prírody v území modernizácie železničnej trate.

Ide o kunku žltobruchú, hlaváča bieloplutvého, hlavátku podunajskú či vydru riečnu. V území sa tiež nachádzajú chránený pĺž vrchovský, ropucha bradavičnatá, potápač veľký, užovka obojková, skokan hnedý, vretenica severná, jašterica živorodá, bobor vodný, korýtko riečne.

Grafitti a lego kocky

Marcel Slávik, ktorého Združenie domových samospráv sa v uplynulých rokoch zapojilo do stoviek stavebných konaní naprieč celým Slovenskom, požaduje okrem rôznych posudkov napríklad na rekonštrukciu používať v maximálnej možnej miere materiály zo zhodnocovaných odpadov.

Tiež požaduje na koľajový zvršok využitie zatrávňovaniach tvárnic a aby súčasťou stavby bolo aj nehnuteľné umelecké dielo neoddeliteľné od samotnej stavby. Mostné objekty a viaduktové objekty žiada umelecky dotvoriť napríklad ako grafitti alebo kocky Lego.

Prečítajte si Roky opustený hotel má nové využitie, ozýva sa v ňom streľba Čítajte 

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 079
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 750
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 159
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 227
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 202
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 152
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 037
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 950
  1. Elena Antalová: Prečo vzdávajú vďaky len Červenej armáde?
  2. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  3. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  4. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  5. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  6. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  7. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  8. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 782
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 880
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 614
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 173
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 782
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 639
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 156
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 841
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Elena Antalová: Prečo vzdávajú vďaky len Červenej armáde?
  2. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  3. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  4. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  5. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  6. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  7. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  8. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 782
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 880
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 614
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 173
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 782
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 639
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 156
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 841
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu