Dopravné problémy na severe Slovenska sa kopia, opraviť treba aj železnicu

Samosprávy žiadajú urýchlené investície do dopravy.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Pavol Stolárik)

ČADCA/KRÁSNO NAD KYSUCOU. Sľubovaná diaľnica D3 a rekonštrukcia železničnej trate medzi Krásnom nad Kysucou a Čadcou trápia Kysučanov už roky.

"Už včera bolo neskoro," hromžia ľudia. Včerajšie pokazené výhybky, nefunkčné elektrické napájanie spôsobilo meškania vlakov a skomplikovalo ľuďom cestu za svojimi povinnosťami.

Na problémy otvorene poukázali aj na stredajšom (21. 2.) stretnutí tamojších predstaviteľov samospráv so zástupcami ministerstva dopravy.

Kým na mestskom úrade v Čadci debatovali kompetentní o diaľnici D3, rekonštrukcii budovy zanedbanej železničnej stanice aj novej cyklotrase, v Krásne nad Kysucou rezonovala rekonštrukcia medzinárodného železničného koridoru, výstavba nového prestupného terminálu a odstavných plôch pre autá.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Železničiari plánujú modernizáciu 11,7 kilometrov železničnej trate medzi Krásnom nad Kysucou a Čadcou. Rýchlosť vlakov sa po rekonštrukcii zvýši v niektorých úsekoch, kde je osemdesiatka, na 120 kilometrov za hodinu.

Predpokladaný termín začatia stavby je rok 2026. Ak chcú na stavbu peniaze z eurofondov, musia ju dokončiť do roku 2029.

Investícia je odhadovaná na približne 145-miliónov eur bez DPH, uvádza sa v projekte predloženom na posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA).

Prípravné procesy je potrebné urýchliť.

Prečítajte si tiež Hniezda záchrany sú anonymné, na Slovensku je možný aj utajený pôrod Čítajte 

Trať je v súčasnosti v zlom technickom stave a niektoré prvky infraštruktúry sú po životnosti.

Na zlý stav slovenskej železničnej infraštruktúry upozornili v minulom roku po vykoľajení českého expresu Pendolino v Žiline aj České dráhy.

SkryťVypnúť reklamu

Splní európske štandardy

Riaditeľ investorského odboru Železníc SR Štefan Sedláček informoval, že cieľom modernizácie je výmena zastaraných a opotrebovaných konštrukčných častí železničnej infraštruktúry, vrátane súvisiaceho technického vybavenia do normového stavu.

"Rekonštruovať sa budú koľaje, železničný zvršok, spodok, trakčné vedenie aj zabezpečovacie systémy. Zrýchli sa železničná preprava, zvýši sa bezpečnosť podľa európskych štandardov," uviedol Sedláček.

Komfort a bezpečnosť cestujúcich sa zvýšia vybudovaním nových nástupíšť, prístreškov pre cestujúcich, informačných prvkov aj nového osvetlenia.

Jednoduchšie povoľovacie procesy

Štátna tajomníčka Ministerstva dopravy Denisa Žiláková povedala, že modernizácia spomínaného úseku bude financovaná z eurofondov a vyjde na približne 160 miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu
Mohlo by vás zaujať Otužilci z Kysúc sa kúpali v studenom Baltskom mori s tisíckami ďalších Čítajte 

Pripomenula, že urýchleniu tejto výstavby by mohla pomôcť aj novo pripravovaná legislatíva z dielne ministerstva dopravy. Úprava stavebného zákona, ako aj zákon o strategických investíciách majú výrazne zjednodušiť povoľovacie procesy.

"Tým by sa urýchlili aj dôležité investície, akou železnica od Žiliny na Poľsko a Českú republiku nesporne je, rovnako aj diaľnica D3, ktorá je súčasťou európskych dopravných koridorov," doplnila Žiláková s tým, že pri tejto investícii je nanajvýš potrebné, aby bola čo najskôr dokončená EIA.

Bez tunela s prestupným terminálom

Jedna etapa projektu, úsek od Čadce po hranicu s Českom za 79 miliónov eur, je už v realizácii.

V druhej etape z Krásna nad Kysucou do Čadce Útvar hodnoty za peniaze uprednostnil pri prepracovaní projektu z roku 2016 variant s vybudovaním prestupného terminálu integrovaného dopravného systému.

„Nový prestupný terminál Krásno dáva projektu pridanú hodnotu. Výstavba terminálu Krásno zvyšuje pomer prínosov a nákladov projektu na 1,23. Ministerstvo financií odporúča pokračovať v príprave rekonštrukcie úseku Krásno nad Kysucou – Čadca vo variante s vybudovaním nového prestupného terminálu Krásno,“ zhodnotil Útvar hodnoty za peniaze.

Kysuce však prišli o jeden z najdlhších železničných tunelov na Slovensku popod Gavlasovský kopec až do Čadce mestskej časti Horelica.

"V Krásne nad Kysucou mala v rámci modernizácie pribudnúť nová železničná zastávka, keďže súčasná železničná stanica je vzdialená od centra mesta niekoľko kilometrov. Projekt hovoril o tom, že po modernizácii zostane funkčná aj pôvodná trať, ktorá mala slúžiť ako regionálna, rýchlotrať zasa mala viesť do tunela. Tento projekt však v Bruseli kvôli finančnej náročnosti neprešiel,“ povedal primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa.

Nové parkovisko pre 40 áut

Rozhodnutie uprednostniť výstavbu terminálu privítal. Podľa neho sa čoraz viac ľudí kvôli vlastnému komfortu aj dlhým dennodenným kolónam na ceste I/11 medzi Čadcou a Žilinou čoraz viac uchyľujú k cestovaniu za povinnosťami vlakom.

"K terminálu by smerovali autobusové linky integrovaného systému z Oščadnice aj Bystrickej doliny. Ďalšou výhodou by bolo umiestnenie kúsok od centra mesta, kde by mali dobrý prístup občania z krásňanských sídlisk, ale i z priemyselného parku, kde prichádzajú ľudia za prácou. Rovnako by ho využívali aj turisti, tým by sa zvýšila obslužnosť územia,“ vysvetlil Grapa.

Prečítajte si Prsty mal aj v drogách. Extrémistovi z Kysúc vymerali vyše štvorročný trest Čítajte 

Autobusy a autá nemajú pri staniciach na Kysuciach kde parkovať.

Pri pôvodnej stanici v časti Zákysučie majú preto železnice spoločne s krásňanskou radnicou v pláne postaviť odstavnú plochu pre 40 vozidiel.

Tá by mala pomôcť pri prechode ďalších cestujúcich z individuálnej na verejnú dopravu. Vyhlásenie výberového konania na dodávateľa naplánovali na marec 2024.

Zasahuje do chránenej krajinnej oblasti

Problémom, prípadne ďalším posunutím začiatku modernizácie môžu byť stanoviská organizácií prizvaných na posúdenie vplyvov na životné prostredie.

Štátna ochrana prírody SR, Správa Chránenej krajinnej oblasti Kysuce upozornila, že z hľadiska ochrany prírody zámer zasahuje do chránených území európskeho významu Natura 2000.

"Vybudovanie novej zastávky Krásno nad Kysucou (terminál integrovanej osobnej prepravy) a vybudovanie nového mimoúrovňového prístupu do novej zastávky Krásno nad Kysucou a mosta zasahuje do biotopov európskeho významu horské a jelšové lužné lesy a jaseňovo-jelšové podhorské lužné lesy," uvádza sa v právoplatnom rozhodnutí zo zisťovacieho konania Okresného úradu Čadca, odboru starostlivosti o životné prostredie uverejnenom 13. februára tohto roka.

Správa CHKO Kysuce uviedla aj hlavné predmety ochrany prírody v území modernizácie železničnej trate.

Ide o kunku žltobruchú, hlaváča bieloplutvého, hlavátku podunajskú či vydru riečnu. V území sa tiež nachádzajú chránený pĺž vrchovský, ropucha bradavičnatá, potápač veľký, užovka obojková, skokan hnedý, vretenica severná, jašterica živorodá, bobor vodný, korýtko riečne.

Grafitti a lego kocky

Marcel Slávik, ktorého Združenie domových samospráv sa v uplynulých rokoch zapojilo do stoviek stavebných konaní naprieč celým Slovenskom, požaduje okrem rôznych posudkov napríklad na rekonštrukciu používať v maximálnej možnej miere materiály zo zhodnocovaných odpadov.

Tiež požaduje na koľajový zvršok využitie zatrávňovaniach tvárnic a aby súčasťou stavby bolo aj nehnuteľné umelecké dielo neoddeliteľné od samotnej stavby. Mostné objekty a viaduktové objekty žiada umelecky dotvoriť napríklad ako grafitti alebo kocky Lego.

Prečítajte si Roky opustený hotel má nové využitie, ozýva sa v ňom streľba Čítajte 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  2. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  3. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  5. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  6. eFleet Day 2025: Poznáme program a prezentujúcich
  7. S Kauflandom môže pomôcť každý, štartuje zbierka potravín
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom
  1. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  2. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  3. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  4. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  5. Knižnice získavajú novú príležitosť
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Slováci oddnes nakupujú exotiku s BUBO za 50%. 8 759
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 7 847
  3. Pravda o 50 % zľavách BUBO? Koľko ich vlastne je? 7 123
  4. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 5 387
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 4 943
  6. Ísť do kúpeľov je IN 4 756
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 549
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 425
  1. Ivan Mlynár: Aj bezvýznamný živočích Fillip Kuffa je cenou za slobodu politickej galérky.
  2. Štefan Šturdzík: Antalya moja láska.
  3. Štefan Šturdzík: Slepý, hluchý pele.
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie!
  5. Juraj Tušš: Technológie budúcnosti
  6. Ľubomír Maretta: Kráska
  7. Martin Ondráš: Kružnica smrti doktora Chudého
  8. Lukáš Čelinák: Krádež menom inflácia: Je vyprázdňovanie našich vreciek skutočne nevyhnutné pre ekonomický rast?
  1. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 30 257
  2. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 193
  3. Radko Mačuha: "Žiadna pandémia krívačky a slintačky neexistuje". ( fikcia) 17 339
  4. Rado Surovka: Liečba Ficom na demenciu národa nezaberá. 10 672
  5. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 8 672
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 344
  7. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 6 828
  8. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 526
  1. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  2. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  3. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  4. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  5. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  6. Tupou Ceruzou: Žandári
  7. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
  8. Radko Mačuha: Fico už nieje antivaxer.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ivan Mlynár: Aj bezvýznamný živočích Fillip Kuffa je cenou za slobodu politickej galérky.
  2. Štefan Šturdzík: Antalya moja láska.
  3. Štefan Šturdzík: Slepý, hluchý pele.
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie!
  5. Juraj Tušš: Technológie budúcnosti
  6. Ľubomír Maretta: Kráska
  7. Martin Ondráš: Kružnica smrti doktora Chudého
  8. Lukáš Čelinák: Krádež menom inflácia: Je vyprázdňovanie našich vreciek skutočne nevyhnutné pre ekonomický rast?
  1. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 30 257
  2. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 193
  3. Radko Mačuha: "Žiadna pandémia krívačky a slintačky neexistuje". ( fikcia) 17 339
  4. Rado Surovka: Liečba Ficom na demenciu národa nezaberá. 10 672
  5. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 8 672
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 344
  7. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 6 828
  8. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 526
  1. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  2. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  3. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  4. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  5. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  6. Tupou Ceruzou: Žandári
  7. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
  8. Radko Mačuha: Fico už nieje antivaxer.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu