JABLUNKOV/ČIERNE. Ak hľadáte najlepšieho mladého automechanika v Moravskosliezskom kraji, treba navštíviť Strednú školu v Jablunkove. Stretnúť ho môžete aj na Slovensku.
Tretiak Martin Širanec z kysuckej obce Čierne skončil z pätnástich finalistov krajského postupového kola súťaže Automechanik Junior u našich susedov na Morave na prvom mieste.
Martina už od detstva zaujímali motory, autá a motorky. Jeho prvým motocyklom bola otcova Babeta, na ktorej sa učil, opravoval ju. Teraz je po kompletnej renovácii.
Aj keď otec chcel mať z neho elektrikára, išiel si za svojím cieľom a záľubu začal študovať na Strednej škole v Jablunkove.
Talentovaný mladík dokázal, že toto remeslo má v krvi. V súťaži si zmeral sily s ďalšími pätnástimi žiakmi v odbore automechanik z dvanástich škôl z celého kraja. Všetci museli preukázať teoretické, no predovšetkým praktické znalosti vo svojom odbore.

"Povolanie automechanik je perspektívne, ale nemôžete si dovoliť zaspať na vavrínoch," povedal Martin Širanec. "Aj keď skončíte školu, stále sa musíte ďalej vzdelávať. Už nestačí len poznať veľkosť kľúča, s ktorým sa niekedy dalo opraviť čokoľvek a mať v zásobe ženské silonky namiesto klinového remeňa. Dopredu ide technika, počítače, elektronika.“
Moderné autá si podľa neho vyžadujú zo strany mechanikov špeciálny prístup a dobré znalosti.
Talenty sú príkladom pre mládež
Krajské kolo súťaže mladých automechanikov v tomto roku organizovala Stredná škola v Jablunkove. Súťažiaci bojovali o postup do celoštátneho finále v Škodovke Mladá Boleslav.
Hlavným cieľom súťaže je spopularizovať profesiu automechanika medzi mládežou a nájsť mladé talenty v oblasti mechaniky a servisu motorových vozidiel.
Zástupca riaditeľa pre praktickú výučbu Strednej školy Jablunkov Radomír Rojčík uviedol, že žiaci súťažia v troch disciplínach a jednotlivé body sa potom sčítajú. Ten, ktorý má najviac bodov, vyhráva.

Ešte pred preukázaním praktických zručností musia adepti presvedčiť porotu o tom, že dokážu pracovať aj s náročnou teóriou. Prvá skúška preto pozostávala zo stovky teoretických otázok, v ktorých sa organizátori pýtali na fungovanie elektrických systémov vozidla, komponenty riadenia, časti odpruženia, podvozka či postupy pri údržbe a diagnostike porúch.