NOVÁ BYSTRICA. Je to už osem rokov, čo naposledy rozkúrili oheň v storočnom parnom rušni U34.901 v Múzeu Kysuckej dediny vo Vychylovke.
Cestujúcich prestal prevážať po lesnej úvraťovej železničke v roku 2016 po poruche parného stroja. Odvtedy sa Kysucké múzeum snažilo nájsť zdroje na jeho rekonštrukciu.
Oprava staručkého parného rušňa nie je jednoduchá vec. Keďže ide o výnimočnú národnú kultúrnu pamiatku, plán jeho obnovy musel vypracovať špecializovaný reštaurátor a odborník na obnovu historických dopravných vozidiel a zariadení železničnej dopravy Peter Kallo a odsúhlasiť Krajský pamiatkový úrad v Žiline.
Rušeň opäť rozkúria o dva roky
Malej Maďarke, ako túto úzkorozchodnú mašinku z roku 1909 prezývajú, sa začalo pískať na lepšie časy.
Po čiastočnej rekonštrukcii a oprave pravého bloku valca v roku 2022 sa konečne dočká kompletnej obnovy. Kysucké múzeum v spolupráci so Žilinským krajom na ňu získali peniaze z programu cezhraničnej spolupráce Interreg Slovensko - Česko.
Ak všetko pôjde podľa plánu, o dva roky by mohla Malá Maďarka opäť stáť na koľajniciach úvraťovej železničky vo Vychylovke a tešiť svojim pískaním a hustým dymom tisíce malých aj väčších pasažierov.

„Našim zámerom je zvyšovať v prihraničnom regióne atraktivitu pamiatok kultúrneho dedičstva, ktoré majú vysoký potenciál pre rozvoj cestovného ruchu. Aby sa aj ikonický rušeň čím skôr zaradil do cestovného poriadku Historickej lesnej úvraťovej železnice a mohol po rokoch opäť stáť v čele súpravy výletných vagónov prepravujúcich návštevníkov dolinou Chmúra," informovala predsedníčka Žilinského samosprávneho kraja Erika Jurinová.
Okrem generálnej opravy rušňa projekt počíta s obnovou ďalších dvoch krytých osobných vozňov, rekonštrukciou panoramatického vozňa a bude zakúpená aj nová drezina s prívesom ako špeciálne vozidlo určené na premávku cez úvrate na Oravu a späť, čím sa rozšíri prepravná kapacita.
„Vzhľadom na náročnosť verejného obstarávania a samotné reštaurovanie ojedinelých technických koľajových pamiatok sa návštevníci múzea a priaznivci Historickej lesnej úvraťovej železnice dočkajú ich obnovy na začiatku roka 2026,“ doplnila hovorkyňa ŽSK Eva Lacová.
Vyrastie nová stanička
Zo získaných peňazí na začiatku spodného úseku trate Historickej lesnej úvraťovej železnice pri existujúcom peróne vybudujú aj nové turistické informačné centrum Stanička u Kubátkov.

„Architektúra a materiálová štruktúra staničky je inšpirovaná staničkami Košicko-bohumínskej železnice. Táto menšia stavba vyrastie v blízkosti jestvujúceho peróna u Kubátkov a bude slúžiť návštevníkom nielen ako turistické informačné centrum s čakárňou, ale aj ako moderná banerová i smart expozícia Kysuckého múzea rozprávajúca príbeh úzkokoľajok na slovensko-moravsko-sliezskom pohraničí,“ priblížil historik a projektový manažér Kysuckého múzea Tomáš Adamčík.