Nešťastná zhoda náhod aj alkohol. Na lesnej úvraťovej železničke si pripomenuli tragickú nehodu

Od nešťastnej udalosti uplynulo 54 rokov.

Na bývalej lesnej železnici si pripomenuli tragickú nehodu.Na bývalej lesnej železnici si pripomenuli tragickú nehodu. (Zdroj: Pavol Stolárik)

NOVÁ BYSTRICA. Kysucko-oravská lesná železnica patrila k najvýznamnejším lesným úzkokoľajným tratiam na území Slovenska. Smutnou a neoddeliteľnou súčasťou jej histórie boli nehody so smutným koncom.

V Múzeu kysuckej dediny v Novej Bystrici - Vychylovke si v utorok 14. mája podvečer pripomenuli tragickú nehodu na bývalej Kysucko-oravskej lesnej železnici spred 54 rokov.

Práve v tento deň v roku 1970 sa na druhej úvrati kvôli zlému počasiu vykoľajil vlak plne naložený drevom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Ide o poslednú väčšiu zdokumentovanú nehodu. Pri havárii vlaku v úvraťovom systéme medzi stanicami Chmúra a Sedlo Beskyd sa zranili tri osoby a zomrel 59-ročný Vavrín Grofčík, rodák zo Zákamenného," priblížila tragický historický okamih riaditeľka Kysuckého múzea Helena Kotvasová.

SkryťVypnúť reklamu

Na mieste nehody, pri ktorej zahynul, dnes stojí pamätný kríž.

"Na kríži sa v minulosti nachádzal aj pamätný štítok, ktorý bol časom odcudzený. Vďaka dobrovoľníkom historickej lesnej úvraťovej železnice bol počas utorkovej spomienky na toto pietne miesto pripevnený nový štítok z 3D tlače," uviedla riaditeľka múzea.

Úradoval aj alkohol

„Bola to zhoda nešťastných náhod, no pri tejto nehode úradoval aj alkohol,“ ozrejmil príčiny tragédie dobrovoľník historickej lesnej úvraťovej železnice Adam Barbuščák.

Prečítajte si tiež Diaľničný privádzač na Kysuciach mešká už pol roka. Bude drahší o tri milióny Čítajte 

„Koľaje boli klzké, vlak riadil náhradný rušňovodič, ktorý ani nemal do práce nastúpiť, no musel. Bolo treba plniť plán. Bol však po prehýrenej a pretancovanej noci, v krvi mu stále koloval alkohol. Pri vykoľajení sa do strmého zrázu z oplenových vagónov vysypali tony guľatiny. Brzdár Vavrín Grofčík, ktorý zhodou okolností tiež nemal v ten deň pracovať, sa pokúšal zachrániť a z vagóna vyskočil. Nešťastne sa napichol na drevený konár, čo sa mu stalo osudným,“ opísal priebeh nehody Adam Barbuščák.

SkryťVypnúť reklamu

Doplnil, že nešlo o jedinú nehodu, ktorá sa na lesnej železnici stala. Dôvodom problémov, hlavne ku koncu prevádzky, bola podľa neho nedostatočná údržba trate.

„V polovici 60. rokov sa kúsok od miesta tragédie prevrátila parná lokomotíva a padala dole strmým zrázom. Našťastie rušňovodič a kurič nejakým zázrakom vyviazli a prežili,“ povedal dobrovoľník s tým, že aj tieto nehody stáli za postupným zánikom lesných železničiek.

Jedna z posledných

Kysucko-oravská lesná železnica s rozchodom 760 milimetrov bola jednou z posledných preživších. Predstavovala komplex tratí s dĺžkou 110 km.

Z toho 61 kilometrov bola hlavná trať, zvyšok tvorili odbočky, ktoré sa budovali, rušili, predlžovali alebo skracovali podľa potreby odvážať vyťažené drevo. Fungovala od roku 1916. V roku 1972 bola trať od Zákamnenného až po Oščadnicu zrušená a postupne demontovaná.

SkryťVypnúť reklamu
Mohlo by vás zaujať Na Kysuciach vyrastie nový závod, vyrábať bude inovatívne slovenské batérie Čítajte 

„Už v roku 1969 sa ju pokúšali historici zachrániť kvôli jedinečnému úvraťovému systému. Jedným z nich bol aj môj otec, ktorý ma k železniciam priviedol,“ spomínal dobrovoľník Petr Joachymstál, ktorý po prvý krát absolvoval jazdu z Oščadnice do Zákamenného ako deväťročný v roku 1969. Odvtedy sa úzkorozchodné železničky stali jeho záľubou. Láska k železnici v ňom rástla odmala.

„Do Vychylovky som začal pravidelne jazdiť or roku 1977, kedy sme začali dávať do poriadku parný rušeň U.34, ktorú za cenu šrotu vtedy odkúpilo Kysucké múzeum v Čadci zo zámerom funkčného využitia. Po dôkladnej oprave v Švermových železiarňach v Podbrezovej bola v roku 1977 prevezená na Vychylovku. Začali sme skúšobne jazdiť do sedla Beskyd aj s pomocou rušňovodičov z Veselí nad Moravou,“ dodal Joachymstál.

Tento parný rušeň U.34, prezývaný Malá Maďarka, by sa mal už o dva roky po rekonštrukcii opäť postaviť na koľajnice vo Vychylovke.

Memento pre rušňovodičov

Pietnej spomienky a položenia vencov pri kríži sa zúčastnil aj rušňovodič Matúš Kompan. Povedal, že nehody na železničke sú pre nich mementom, aby počas prevádzky železnice dávali obrovský pozor. Rušňovodič si musí byť stopercente istý svojím konaním. Inak môže dôjsť ku nehode.

Súvisiaci článok Ikonickému storočnému rušňu sa píska na lepšie časy, opäť ho chcú postaviť na koľajnice Čítajte 

„Hlavne za dažďa a vlhka jazdíme pomaly a opatrne, aby sme neohrozili cestujúcich. Profesia rušňovodiča je krásna, no náročná a zodpovedná. Žiaľ, v niektorých prípadoch je riadenie takéhoto ťažkého kolosu aj nebezpečné. Ak chceme prísť do cieľa bezpečne, musíme mať aj prehľad o všetkých úsekoch, podrobne poznať trať a vedieť, či je úsek pred nami v poriadku,“ konštatoval.

Nehodu budú cestujúcim pripomínať výkladom a krátkym prerušením jazdy vláčikom na mieste tragédie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  2. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín
  3. Oliver Oswald prezradil, po čom túžil už celé roky
  4. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  5. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  8. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  1. LESY SR obnovili 100 km lesných ciest
  2. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín
  3. Oliver Oswald prezradil, po čom túžil už celé roky
  4. Dajte zabrať vášmu mozgu, preverí ho Tréning pamäti
  5. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  6. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  7. Prečo les potrebuje aj výrub, nie len ochranu
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 14 964
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 4 818
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 3 719
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 3 557
  5. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie 3 402
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 850
  7. Dajte zabrať vášmu mozgu, preverí ho Tréning pamäti 2 227
  8. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 008
  1. Medard Slovík: Šógun: Pohľad do strateného sveta Japonska a osud Anjin-sana
  2. Štefan Šturdzík: Smer sa zmenil , už nič neskrýva a ide ako valec.
  3. Miroslav Ferkl: Chlieb a soľ
  4. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: veterný mlyn zo Zlínska a kováčňa z Blat
  5. Viktor Pamula: Ako Matúško komentáre maže
  6. Ľuboš Vodička: Orient Expres na Slovensku, príbeh železnice
  7. Jan Pražák: Zralá plnoštíhlá dáma ve dvoudílných plavkách
  8. Dušan Király: Japonská Okinawa: exotika za ľudové ceny
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 22 738
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 8 499
  3. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 6 218
  4. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene 5 357
  5. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny! 5 127
  6. Matúš Radusovsky: Biela pena na mede – Znak kvality alebo dôvod na obavy? 4 807
  7. Dávid Polák: Pohoda je v pohode, nebláznite. 4 605
  8. Radovan Čipka: Skutok sa stal 4 597
  1. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
  2. Marcel Rebro: Majú dvadsaťštyri. Namiesto vysokej školy žijú v diere na fronte a eliminujú Rusov.
  3. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  4. Marcel Rebro: "Nas mnogo": Od Stalingradu po Bachmut — 80 rokov tej istej ruskej taktiky
  5. Monika Nagyova: Ako ma rozplakala umelá inteligencia
  6. Marcel Rebro: Fico pomáha Putinovi. Slováci pomáhajú Ukrajine.
  7. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  8. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

ZSSK od soboty 12. júla 2025 zaviedla ďalších 12 posilových vlakov na linke Ozubnicovej železnice Štrba – Štrbské Pleso

Tatry zažívajú turistický boom. Železničná spoločnosť Slovensko reaguje na mimoriadny záujem o cestovanie počas letnej turistickej sezóny výrazným posilnením vlakových spojov.


O klimatizovaní a chladení auta koluje viacero mýtov. Čoho sa netreba báť a čoho naopak vyvarovať radia experti z AAA Auto.


Za prémiové príchute si priplatíte.


Radoslav Valko, generálny riaditeľ SOPHISTIC Pro finance.

Známa finančno-poradenská firma končí, no sú rozhodnutí aj naďalej pokračovať v pomoci druhým, hovorí Radoslav Valko, generálny riaditeľ SOPHISTIC Pro finance.


  1. Medard Slovík: Šógun: Pohľad do strateného sveta Japonska a osud Anjin-sana
  2. Štefan Šturdzík: Smer sa zmenil , už nič neskrýva a ide ako valec.
  3. Miroslav Ferkl: Chlieb a soľ
  4. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: veterný mlyn zo Zlínska a kováčňa z Blat
  5. Viktor Pamula: Ako Matúško komentáre maže
  6. Ľuboš Vodička: Orient Expres na Slovensku, príbeh železnice
  7. Jan Pražák: Zralá plnoštíhlá dáma ve dvoudílných plavkách
  8. Dušan Király: Japonská Okinawa: exotika za ľudové ceny
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 22 738
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 8 499
  3. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 6 218
  4. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene 5 357
  5. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny! 5 127
  6. Matúš Radusovsky: Biela pena na mede – Znak kvality alebo dôvod na obavy? 4 807
  7. Dávid Polák: Pohoda je v pohode, nebláznite. 4 605
  8. Radovan Čipka: Skutok sa stal 4 597
  1. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
  2. Marcel Rebro: Majú dvadsaťštyri. Namiesto vysokej školy žijú v diere na fronte a eliminujú Rusov.
  3. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  4. Marcel Rebro: "Nas mnogo": Od Stalingradu po Bachmut — 80 rokov tej istej ruskej taktiky
  5. Monika Nagyova: Ako ma rozplakala umelá inteligencia
  6. Marcel Rebro: Fico pomáha Putinovi. Slováci pomáhajú Ukrajine.
  7. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  8. Věra Tepličková: Vážený pán premiér

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu