Nešťastná zhoda náhod aj alkohol. Na lesnej úvraťovej železničke si pripomenuli tragickú nehodu

Od nešťastnej udalosti uplynulo 54 rokov.

Na bývalej lesnej železnici si pripomenuli tragickú nehodu.Na bývalej lesnej železnici si pripomenuli tragickú nehodu. (Zdroj: Pavol Stolárik)

NOVÁ BYSTRICA. Kysucko-oravská lesná železnica patrila k najvýznamnejším lesným úzkokoľajným tratiam na území Slovenska. Smutnou a neoddeliteľnou súčasťou jej histórie boli nehody so smutným koncom.

V Múzeu kysuckej dediny v Novej Bystrici - Vychylovke si v utorok 14. mája podvečer pripomenuli tragickú nehodu na bývalej Kysucko-oravskej lesnej železnici spred 54 rokov.

Práve v tento deň v roku 1970 sa na druhej úvrati kvôli zlému počasiu vykoľajil vlak plne naložený drevom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Ide o poslednú väčšiu zdokumentovanú nehodu. Pri havárii vlaku v úvraťovom systéme medzi stanicami Chmúra a Sedlo Beskyd sa zranili tri osoby a zomrel 59-ročný Vavrín Grofčík, rodák zo Zákamenného," priblížila tragický historický okamih riaditeľka Kysuckého múzea Helena Kotvasová.

SkryťVypnúť reklamu

Na mieste nehody, pri ktorej zahynul, dnes stojí pamätný kríž.

"Na kríži sa v minulosti nachádzal aj pamätný štítok, ktorý bol časom odcudzený. Vďaka dobrovoľníkom historickej lesnej úvraťovej železnice bol počas utorkovej spomienky na toto pietne miesto pripevnený nový štítok z 3D tlače," uviedla riaditeľka múzea.

Úradoval aj alkohol

„Bola to zhoda nešťastných náhod, no pri tejto nehode úradoval aj alkohol,“ ozrejmil príčiny tragédie dobrovoľník historickej lesnej úvraťovej železnice Adam Barbuščák.

Prečítajte si tiež Diaľničný privádzač na Kysuciach mešká už pol roka. Bude drahší o tri milióny Čítajte 

„Koľaje boli klzké, vlak riadil náhradný rušňovodič, ktorý ani nemal do práce nastúpiť, no musel. Bolo treba plniť plán. Bol však po prehýrenej a pretancovanej noci, v krvi mu stále koloval alkohol. Pri vykoľajení sa do strmého zrázu z oplenových vagónov vysypali tony guľatiny. Brzdár Vavrín Grofčík, ktorý zhodou okolností tiež nemal v ten deň pracovať, sa pokúšal zachrániť a z vagóna vyskočil. Nešťastne sa napichol na drevený konár, čo sa mu stalo osudným,“ opísal priebeh nehody Adam Barbuščák.

SkryťVypnúť reklamu

Doplnil, že nešlo o jedinú nehodu, ktorá sa na lesnej železnici stala. Dôvodom problémov, hlavne ku koncu prevádzky, bola podľa neho nedostatočná údržba trate.

„V polovici 60. rokov sa kúsok od miesta tragédie prevrátila parná lokomotíva a padala dole strmým zrázom. Našťastie rušňovodič a kurič nejakým zázrakom vyviazli a prežili,“ povedal dobrovoľník s tým, že aj tieto nehody stáli za postupným zánikom lesných železničiek.

Jedna z posledných

Kysucko-oravská lesná železnica s rozchodom 760 milimetrov bola jednou z posledných preživších. Predstavovala komplex tratí s dĺžkou 110 km.

Z toho 61 kilometrov bola hlavná trať, zvyšok tvorili odbočky, ktoré sa budovali, rušili, predlžovali alebo skracovali podľa potreby odvážať vyťažené drevo. Fungovala od roku 1916. V roku 1972 bola trať od Zákamnenného až po Oščadnicu zrušená a postupne demontovaná.

SkryťVypnúť reklamu
Mohlo by vás zaujať Na Kysuciach vyrastie nový závod, vyrábať bude inovatívne slovenské batérie Čítajte 

„Už v roku 1969 sa ju pokúšali historici zachrániť kvôli jedinečnému úvraťovému systému. Jedným z nich bol aj môj otec, ktorý ma k železniciam priviedol,“ spomínal dobrovoľník Petr Joachymstál, ktorý po prvý krát absolvoval jazdu z Oščadnice do Zákamenného ako deväťročný v roku 1969. Odvtedy sa úzkorozchodné železničky stali jeho záľubou. Láska k železnici v ňom rástla odmala.

„Do Vychylovky som začal pravidelne jazdiť or roku 1977, kedy sme začali dávať do poriadku parný rušeň U.34, ktorú za cenu šrotu vtedy odkúpilo Kysucké múzeum v Čadci zo zámerom funkčného využitia. Po dôkladnej oprave v Švermových železiarňach v Podbrezovej bola v roku 1977 prevezená na Vychylovku. Začali sme skúšobne jazdiť do sedla Beskyd aj s pomocou rušňovodičov z Veselí nad Moravou,“ dodal Joachymstál.

Tento parný rušeň U.34, prezývaný Malá Maďarka, by sa mal už o dva roky po rekonštrukcii opäť postaviť na koľajnice vo Vychylovke.

Memento pre rušňovodičov

Pietnej spomienky a položenia vencov pri kríži sa zúčastnil aj rušňovodič Matúš Kompan. Povedal, že nehody na železničke sú pre nich mementom, aby počas prevádzky železnice dávali obrovský pozor. Rušňovodič si musí byť stopercente istý svojím konaním. Inak môže dôjsť ku nehode.

Súvisiaci článok Ikonickému storočnému rušňu sa píska na lepšie časy, opäť ho chcú postaviť na koľajnice Čítajte 

„Hlavne za dažďa a vlhka jazdíme pomaly a opatrne, aby sme neohrozili cestujúcich. Profesia rušňovodiča je krásna, no náročná a zodpovedná. Žiaľ, v niektorých prípadoch je riadenie takéhoto ťažkého kolosu aj nebezpečné. Ak chceme prísť do cieľa bezpečne, musíme mať aj prehľad o všetkých úsekoch, podrobne poznať trať a vedieť, či je úsek pred nami v poriadku,“ konštatoval.

Nehodu budú cestujúcim pripomínať výkladom a krátkym prerušením jazdy vláčikom na mieste tragédie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 473
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 941
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 439
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 393
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 090
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 107
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 589
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 4 336
  1. Martin Pilnik: Naozaj obhajujete právo zločincov na najvyššiu politickú a morálnu funkciu v štáte? Naozaj?
  2. Jolana Čuláková: Zlyháva štát, médiá, politici aj odborníci. Tragické udalosti tak smerujú viac k zlu a nenávisti ako k dobru a spolupráci
  3. Ondřej Havelka: Rastafariánství v plné nahotě
  4. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené
  5. Lucia Mihalíková: Londýn: Nezabudnuteľná cesta
  6. Vladimír Bojničan: Kritické a analytické myslenie: Základy logickej diskusie a časté chyby v argumentácii
  7. Jozef Černek: Transakčná daň - plaťme ju s radosťou
  8. Ján Valchár: Niečo o kolonizácii a dekolonizácii, časť 1.
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 150
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 057
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 945
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 13 638
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 595
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 282
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 923
  8. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 5 772
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Pilnik: Naozaj obhajujete právo zločincov na najvyššiu politickú a morálnu funkciu v štáte? Naozaj?
  2. Jolana Čuláková: Zlyháva štát, médiá, politici aj odborníci. Tragické udalosti tak smerujú viac k zlu a nenávisti ako k dobru a spolupráci
  3. Ondřej Havelka: Rastafariánství v plné nahotě
  4. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené
  5. Lucia Mihalíková: Londýn: Nezabudnuteľná cesta
  6. Vladimír Bojničan: Kritické a analytické myslenie: Základy logickej diskusie a časté chyby v argumentácii
  7. Jozef Černek: Transakčná daň - plaťme ju s radosťou
  8. Ján Valchár: Niečo o kolonizácii a dekolonizácii, časť 1.
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 150
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 057
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 945
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 13 638
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 595
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 282
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 923
  8. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 5 772
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu