Nešťastná zhoda náhod aj alkohol. Na lesnej úvraťovej železničke si pripomenuli tragickú nehodu

Od nešťastnej udalosti uplynulo 54 rokov.

Na bývalej lesnej železnici si pripomenuli tragickú nehodu.Na bývalej lesnej železnici si pripomenuli tragickú nehodu. (Zdroj: Pavol Stolárik)

NOVÁ BYSTRICA. Kysucko-oravská lesná železnica patrila k najvýznamnejším lesným úzkokoľajným tratiam na území Slovenska. Smutnou a neoddeliteľnou súčasťou jej histórie boli nehody so smutným koncom.

V Múzeu kysuckej dediny v Novej Bystrici - Vychylovke si v utorok 14. mája podvečer pripomenuli tragickú nehodu na bývalej Kysucko-oravskej lesnej železnici spred 54 rokov.

Práve v tento deň v roku 1970 sa na druhej úvrati kvôli zlému počasiu vykoľajil vlak plne naložený drevom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Ide o poslednú väčšiu zdokumentovanú nehodu. Pri havárii vlaku v úvraťovom systéme medzi stanicami Chmúra a Sedlo Beskyd sa zranili tri osoby a zomrel 59-ročný Vavrín Grofčík, rodák zo Zákamenného," priblížila tragický historický okamih riaditeľka Kysuckého múzea Helena Kotvasová.

SkryťVypnúť reklamu

Na mieste nehody, pri ktorej zahynul, dnes stojí pamätný kríž.

"Na kríži sa v minulosti nachádzal aj pamätný štítok, ktorý bol časom odcudzený. Vďaka dobrovoľníkom historickej lesnej úvraťovej železnice bol počas utorkovej spomienky na toto pietne miesto pripevnený nový štítok z 3D tlače," uviedla riaditeľka múzea.

Úradoval aj alkohol

„Bola to zhoda nešťastných náhod, no pri tejto nehode úradoval aj alkohol,“ ozrejmil príčiny tragédie dobrovoľník historickej lesnej úvraťovej železnice Adam Barbuščák.

Prečítajte si tiež Diaľničný privádzač na Kysuciach mešká už pol roka. Bude drahší o tri milióny Čítajte 

„Koľaje boli klzké, vlak riadil náhradný rušňovodič, ktorý ani nemal do práce nastúpiť, no musel. Bolo treba plniť plán. Bol však po prehýrenej a pretancovanej noci, v krvi mu stále koloval alkohol. Pri vykoľajení sa do strmého zrázu z oplenových vagónov vysypali tony guľatiny. Brzdár Vavrín Grofčík, ktorý zhodou okolností tiež nemal v ten deň pracovať, sa pokúšal zachrániť a z vagóna vyskočil. Nešťastne sa napichol na drevený konár, čo sa mu stalo osudným,“ opísal priebeh nehody Adam Barbuščák.

SkryťVypnúť reklamu

Doplnil, že nešlo o jedinú nehodu, ktorá sa na lesnej železnici stala. Dôvodom problémov, hlavne ku koncu prevádzky, bola podľa neho nedostatočná údržba trate.

„V polovici 60. rokov sa kúsok od miesta tragédie prevrátila parná lokomotíva a padala dole strmým zrázom. Našťastie rušňovodič a kurič nejakým zázrakom vyviazli a prežili,“ povedal dobrovoľník s tým, že aj tieto nehody stáli za postupným zánikom lesných železničiek.

Jedna z posledných

Kysucko-oravská lesná železnica s rozchodom 760 milimetrov bola jednou z posledných preživších. Predstavovala komplex tratí s dĺžkou 110 km.

Z toho 61 kilometrov bola hlavná trať, zvyšok tvorili odbočky, ktoré sa budovali, rušili, predlžovali alebo skracovali podľa potreby odvážať vyťažené drevo. Fungovala od roku 1916. V roku 1972 bola trať od Zákamnenného až po Oščadnicu zrušená a postupne demontovaná.

SkryťVypnúť reklamu
Mohlo by vás zaujať Na Kysuciach vyrastie nový závod, vyrábať bude inovatívne slovenské batérie Čítajte 

„Už v roku 1969 sa ju pokúšali historici zachrániť kvôli jedinečnému úvraťovému systému. Jedným z nich bol aj môj otec, ktorý ma k železniciam priviedol,“ spomínal dobrovoľník Petr Joachymstál, ktorý po prvý krát absolvoval jazdu z Oščadnice do Zákamenného ako deväťročný v roku 1969. Odvtedy sa úzkorozchodné železničky stali jeho záľubou. Láska k železnici v ňom rástla odmala.

„Do Vychylovky som začal pravidelne jazdiť or roku 1977, kedy sme začali dávať do poriadku parný rušeň U.34, ktorú za cenu šrotu vtedy odkúpilo Kysucké múzeum v Čadci zo zámerom funkčného využitia. Po dôkladnej oprave v Švermových železiarňach v Podbrezovej bola v roku 1977 prevezená na Vychylovku. Začali sme skúšobne jazdiť do sedla Beskyd aj s pomocou rušňovodičov z Veselí nad Moravou,“ dodal Joachymstál.

Tento parný rušeň U.34, prezývaný Malá Maďarka, by sa mal už o dva roky po rekonštrukcii opäť postaviť na koľajnice vo Vychylovke.

Memento pre rušňovodičov

Pietnej spomienky a položenia vencov pri kríži sa zúčastnil aj rušňovodič Matúš Kompan. Povedal, že nehody na železničke sú pre nich mementom, aby počas prevádzky železnice dávali obrovský pozor. Rušňovodič si musí byť stopercente istý svojím konaním. Inak môže dôjsť ku nehode.

Súvisiaci článok Ikonickému storočnému rušňu sa píska na lepšie časy, opäť ho chcú postaviť na koľajnice Čítajte 

„Hlavne za dažďa a vlhka jazdíme pomaly a opatrne, aby sme neohrozili cestujúcich. Profesia rušňovodiča je krásna, no náročná a zodpovedná. Žiaľ, v niektorých prípadoch je riadenie takéhoto ťažkého kolosu aj nebezpečné. Ak chceme prísť do cieľa bezpečne, musíme mať aj prehľad o všetkých úsekoch, podrobne poznať trať a vedieť, či je úsek pred nami v poriadku,“ konštatoval.

Nehodu budú cestujúcim pripomínať výkladom a krátkym prerušením jazdy vláčikom na mieste tragédie.

Diaľnica na Kysuciach

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 225
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 266
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 4 542
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 504
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 195
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 709
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 325
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 024
  1. Jakub Cipko: Môžeš sa tváriť ako sociálny demokrat, ale komunistu zo seba nedostaneš..
  2. Miroslav Galovič: Ešteže máme toho Rybára (a ďalších) z KHL, čo by sme si bez nich počali...
  3. Rado Surovka: Zastavme ich bratia
  4. Štefan Šturdzík: Ďakujeme KUCO !!!
  5. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  6. Peter Franek: Pán Šaško a HLAS - ďakujeme.
  7. Ivan Čáni: Starosta Petržalky Ján Hrčka odstupuje.
  8. Tomas Hlavaty: Sankcie proti Rusku označil Fico za "mor". Mor ho!
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 22 226
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 627
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 974
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 695
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 538
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 201
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 345
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 503
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jakub Cipko: Môžeš sa tváriť ako sociálny demokrat, ale komunistu zo seba nedostaneš..
  2. Miroslav Galovič: Ešteže máme toho Rybára (a ďalších) z KHL, čo by sme si bez nich počali...
  3. Rado Surovka: Zastavme ich bratia
  4. Štefan Šturdzík: Ďakujeme KUCO !!!
  5. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  6. Peter Franek: Pán Šaško a HLAS - ďakujeme.
  7. Ivan Čáni: Starosta Petržalky Ján Hrčka odstupuje.
  8. Tomas Hlavaty: Sankcie proti Rusku označil Fico za "mor". Mor ho!
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 22 226
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 627
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 974
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 695
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 538
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 201
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 345
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 503
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu