KYSUCE. Výtlky po zimnom období, dažďom podmyté aj dlhodobo zanedbané úseky ciest druhej a tretej triedy v kysuckých mestách a obciach robia samosprávam na čele vrásky.
Na mnohé cesty v obciach sa sťažujú najmä vodiči, ktorým už výtlky spôsobili škodu na ich štvorkolesových miláčikoch, no na pozore sa musia mať aj cezpoľní, ktorí cez dediny prechádzajú prvýkrát. Niektoré cesty totiž vyzerajú ako tankodrom a predstavujú skutočne nebezpečenstvo. Starostovia len krčia plecami, cesty totiž patria Žilinskému samosprávnemu kraju.
Cesty II. a III. triedy dostal Žilinský samosprávny kraj do „daru“ v pomerne zlom stave ešte v roku 2001.Tým sa štát zbavil zodpovednosti a župa ich musí plátať len zo svojich peňazí, alebo z eurofondov. Modernizačný dlh je stále obrovský, v kraji predstavuje takmer 200 miliónov.
Žilinský kraj deklaroval, že viaceré dopravné spojnice na Kysuciach dostanú nový vzhľad aj v tomto roku. Na niektorých úsekoch už vodiči zaznamenali dopravné obmedzenia, ostatné cesty bude krajská samospráva modernizovať počas letných prázdnin.

Žilinský samosprávny kraj v roku 2024 rekonštruuje viac ako 30 kilometrov ciest a šesť mostov, na ktorých obnovu vyčlenil milióny eur.
"Vďaka dobrému hospodáreniu v minulom roku máme k dispozícii finančné zdroje na ďalšie investície," informovala predsedníčka ŽSK Erika Jurinová na sociálnej sieti.
Ide aj o modernizáciu a rekonštrukcie viacerých ciest II. a III. triedy v regióne Kysúc. V uplynulých dňoch župa zmodernizovala napríklad cestu III/2020 v Korni III/2020 aj cestu v Nesluši, ktorá miestami roky pripomínala tankodróm.
Cestu v Starej Bystrici zaplatia z eurofondov
Rekonštrukcie by sa mal čoskoro dočkať aj viac ako štyri kilometre dlhý úsek cesty II/520 v katastri obce Stará Bystrica. Žilinský samosprávny kraj chce investíciu za približne 1,5 milióna eur financovať z programu cezhraničnej spolupráce Interreg Poľsko-Slovensko. Informovala o tom hovorkyňa ŽSK Eva Lacová.
Predstavitelia ŽSK a Powiatu Zywieckeho už podpísali medzinárodnú partnerskú zmluvu odsúhlasenú krajským zastupiteľstvom, v ktorej sa ŽSK zaviazal k spolufinancovaniu na úrovni maximálne 124.800 eur.

"Predmetom projektu je modernizácia pozemnej komunikácie v katastri obce Stará Bystrica v dĺžke 4290 metrov. Zrekonštruované budú aj dva mosty a 11 cestných priepustov," uviedla Lacová.
Projekt splnil podmienky cezhraničnej výzvy, keďže predmetný úsek cesty je zaradený do kategórie nevyhovujúceho stavu a samotná cesta II/520 má pokračovanie do Poľska.
"Momentálne sa pripravuje proces verejného obstarávania, ktorého dĺžku nevieme ovplyvniť. Samotná rekonštrukcia bude trvať približne štyri mesiace," dodala Lacová.
Do ciest nad päť miliónov
“Nutná je však oprava viacerých úsekov. S odborom dopravy Žilinského samosprávneho kraja sme hľadali úseky, ktoré by mali mať prioritu, keďže mešec s peniazmi určený na opravy druhej a tretej triedy nie je bezodný,” informoval predseda dopravnej komisie Žilinského samosprávneho kraja Jozef Grapa s tým, že na Kysuce smeruje vyše päť miliónov eur.
Konštatoval, že najnutnejšie opravy budú financované zo zlúčených zdrojov. Okrem rezervného fondu budú použité peniaze aj z kapitálových výdavkov a prostriedky z dlhodobého investičného úveru od National Development Fund.
V katastri obce Klokočov v časti Riečky ide o opravu oporného múru. S opravou oporného múru začali aj vo Vysokej nad Kysucou na ceste II/484, ktorá je dôležitou regionálnou komunikáciou od Makova a v oblasti a obsluhuje široké okolie obcí na Horných Kysuciach.

“Tento úsek bol veľmi dôležitý. Odplavovaním dna rieky došlo k podmytiu viac ako sto metrového úseku oporného múru, jeho poklesu, čo sa prejavilo aj na zvlnenej vozovke. Vymenené bude aj záchytné bezpečnostné zariadenie a opravené otvory na odvodnenie. Na vozovke sa opraví celé podložie,” priblížil Grapa s tým, že táto stavba bude stáť takmer dva milióny a dokončená by mala byť v auguste. (1 946 424 eur)
Za 1,2 milióna sa medzi rekonštrukcie oporných múrov dostala aj druhá etapa na ceste II/480 v Turzovke. Na dolných Kysuciach sa bude pokračovať v rekonštrukcii oporného múru na Rudinskej ceste III/2058.
Komisia dopravy odporučila na Kysuciach aj ďalšie dôležité opravy a zosilnenia povrchov ciest druhej a tretej triedy.
“Vybratý bol úsek III/2031 v Dlhej nad Kysucou, cesta III/2019 v katastrálnom území obce Makov, cesta III/2022 Kelčov vo Vysokej nad Kysucou, cesta III/2028 v Rakovej, cesta tretej triedy v Povine a s opravou sa začalo aj na ceste tretej triedy v Čadci časti Podzávoz,” upresnil predseda dopravnej komisie.
Rekonštrukciou prejde aj prečerpávacia stanica vestného podjazdu na ceste III/2052 v Kysuckom Novom Meste.

Nové sypače aj mobiliár na stanici
Informoval tiež, že zimná údržba so staršími vozidlami bola ohrozená, preto pre Závod správy ciest na Kysuciach plánuje župa nákup piatich sypačov s podvozkom 6x6.
“Už niekoľko rokov som poukazoval, že musíme vymeniť techniku, aby sme mohli zasiahnuť aj v prípade snehovej kalamity a to nielen na Kyusciach, ale aj v ostatných regiónoch,” podotkol Grapa.
Doplnil, že zmeny ešte pred komplexnou rekonštrukciou sa dočká aj autobusová stanica v Kysuckom Novom Meste, ktorá ako jediná je majetkom župy. Pribudnú lavičky pre cestujúcich a ďalší mobiliár. Žilinská župa prispeje sumou 20 tisíc eur aj na dofinancovanie druhej etapy časti projektovej dokumentácie na stavebné povolenie a realizáciu Kysuckej cyklotrasy z Dunajova cez Kysucké Nové Mesto do Budatína, ktorá má prepojiť stredné Kysuce s krajským mestom Žilina.