KYSUCE. Už teraz je to katastrofa, no rok 2025 bude pre dopravu cez Kysuce kritický. Ministerstvo dopravy plánuje spustiť výstavbu dlho očakávanej diaľnice D3, začať sa má aj trikrát odložená rekonštrukcia kľúčového mosta v Čadci. K tomu treba pripočítať nárast tranzitnej dopravy z novej rýchlostnej cesty S1, ktorú Poliaci spustia v budúcom roku.
Aby toho nebolo málo, v roku 2026 má začať aj modernizácie železničnej trate z Krásna nad Kysucou do Čadce a výstavba železničného terminálu.
Už dlhé roky nekonečné kolóny na medzinárodnej ceste I/11 sťažujú vodičom cestu z Čadce do Žiliny. Počas pracovných dní si kvôli tranzitu z Poľska a Českej republiky postoja v dopravnom lieviku pred radoľskou križovatkou pri Kysuckom Novom Meste desiatky minút.
Iné to nebolo ani počas minulého týždňa. Dopravný servis hlásil zdržanie 40 minút, no reálne stáli v trinásť kilometrov dlhej kolóne autá už od Krásna nad Kysucou.

Cesta do Žiliny sa tak predĺžila z tridsiatich minút na dve hodiny a namiesto dopravnej tepny pripomínala odstavné parkovisko. Upchávali sa aj obchádzkové trasy cez Dunajov, z opačnej strany cez Rudinku.
Veľká stavba, ešte väčšia trpezlivosť
Na úplný dopravný kolaps v budúcom roku sa ľudia začínajú pripravovať v súvislosti s avizovaným začiatkom výstavby tridsať rokov sľúbenej diaľnice D3. Z jednej strany sa tešia, z druhej strany majú obavy, čo sa stane s dopravou, keď po cestách začnú premávať ťažké mechanizmy a nákladiaky prepravujúce stavebný materiál. Budú musieť znášať rôzne obmedzenia a vyzbrojiť sa nekonečnou trpezlivosťou.

Medzi Čadcou a Žilinou chýba 24 kilometrov kysuckej diaľnice D3. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) začne hľadať zhotoviteľa prvého z troch chýbajúcich úsekov diaľnice už tento mesiac.
„D3 je vo vysokom štádiu prípravy. Našou ambíciou je každý druhý mesiac vyhlasovať verejné obstarávanie na zhotoviteľa. V máji bude prvé, v júli druhé a v septembri tretie. Verím, že súťaže nastavíme tak, aby sme sa do budúcna vyhli odvolaniam,“ vyjadril sa minister dopravy Jozef Ráž vo videu na sociálnej sieti, v ktorom informuje o aktuálnych a plánovaných stavbách.

Po ukončení verejného obstarávania bude podpísaná s vybratým uchádzačom zmluva, v ktorej bude stanovená doba výstavby úseku na tri roky.
„Naším cieľom je podpísať zmluvy so zhotoviteľmi možno už koncom tohto roka a začiatkom budúceho roka začať stavať,“ dodal minister.
Doprava zhustne, Poliaci spustia rýchlostnú cestu
Práve v budúcom roku má odovzdať motoristom nový úsek rýchlostnej komunikácie S1 náš severný sused. Tá je rovnako ako kysucká diaľnica D3 súčasťou medzinárodnej trasy medzi Baltským a Jadranským morom, hrozí teda zahltenie medzinárodnou dopravou. Poľské Generálne riaditeľstvo pre štátne cesty a diaľnice informovalo o urýchlení prác.

„Na 8,5 kilometrovom dosiahla pokročilosť prác viac ako 80 percent, na väčšine mostných objektov zostávajú už len dokončovacie práce a montáž zariadení. Ak všetko pôjde dobre, otvorenie celého úseku S1 sa očakáva v roku 2025. Radosť z nej budú mať najmä všetci tí, ktorí sa touto trasou vyberú počas dovolenkovej sezóny do južnej Európy,“ uviedlo generálne riaditeľstvo.