Diaľnica cez Kysuce bude náročné technické dielo a jeden z najdrahších úsekov na Slovensku

Kilometer bude stáť 57 miliónov.

Načítavam video...

ČADCA. Tridsať rokov očakávaná dostavba diaľnice cez Kysuce sa stáva reálnejšou. Dobudovanie D3 neznamená len splnenie medzinárodných záväzkov v rámci Transeurópskej dopravnej siete TEN-T, ale je predovšetkým dlho očakávanú pomoc regiónu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ten trpí chronickými dopravnými problémami a dennodennými kolónami spôsobenými najmä tranzitnou nákladnou dopravou z Poľska a Českej republiky.

Príprava D3 sa za posledné mesiace zásadne zrýchlila, práce na diaľnici sa tak posunuli z predprípravnej do obstarávacej fázy.

SkryťVypnúť reklamu

Prvé z troch verejných obstarávaní vyhlásila Národná diaľničná spoločnosť koncom mája na úsek D3 Oščadnica – Čadca, Bukov. Predbežná cena diela je stanovená na viac ako 306 miliónov eur bez DPH, pričom víťaz verejného obstarávania bude mať na starosti projektovú aj realizačnú časť stavby.

Prečítajte si tiež Za šírenie invazívnych rastlín je zodpovedný majiteľ pozemku, pri nekosení hrozí mastná pokuta Čítajte 

Dobudovanie úseku D3 Oščadnica – Čadca, Bukov pozostáva z vybudovania druhého poloprofilu diaľnice v dĺžke 4,8 kilometra aj druhej rúry tunela Horelica v dĺžke 600 metrov, nakoľko kapacita prvej je dopravne naplnená. Diaľnica bude vedená po 21 mostoch, pribudne nové moderné odpočívadlo aj stredisko správy a údržby diaľnice.

Úsek diaľnice Oščadnica - Čadca, Bukov je súčasťou diaľničného ťahu diaľnice D3 Hričovské podhradie, štátna hranica Slovenskej republiky a Poľska. Zabezpečuje dopravné prepojenie južných oblastí Slovenska s Kysucami a následne Poľskom a Českou republikou.

SkryťVypnúť reklamu

Nové odpočívadlo aj stredisko údržby

Celková dĺžka úseku diaľnice je 5404 metrov. Úvodný úsek diaľnice v dĺžke 1091metrov bol vyňatý spoločne so strediskom správy a údržby a pravostranným odpočívadlom Oščadnica z predchádzajúceho úseku diaľnice Kysucké Nové Mesto - Oščadnica a bude budovaný spoločne s úsekom stavby Oščadnica - Čadca, Bukov.

Úsek začína dočasným napojením na cestu I/11, ktoré je navrhnuté v trase budúcej diaľnice. Dominantnými objektami na začiatku stavby sú veľké pravostranné odpočívadlo Oščadnica a stredisko správy a údržby Oščadnica.

Prečítajte si Intímny styk s mladistvou si nakrúcal, videá rozposielal kamarátom. Kysučan spoznal trest Čítajte 

Veľké odpočívadlo Oščadnica je navrhnuté tak, aby spĺňalo požiadavky na moderné odpočívadlo 21. storočia. Na ploche viac ako 20-tisíc metrov štvorcových budú umiestnené parkovacie plochy pre osobnú a nákladnú dopravu, oddychové zóny pre deti a aktívny oddych pre dospelých. Súčasťou odpočívadla bude tiež čerpacia stanica pohonných látok, medzi ktorými nebudú chýbať ani alternatívne palivá.

SkryťVypnúť reklamu

Pre údržbu diaľnice D3 v úseku od Hričovského Podhradia až po Skalité a zabezpečenie prevádzky tunela Horelica bude vybudované nové moderné stredisko správy a údržby diaľnic.

Súvisiaci článok Motocykle majú po novom do tunela Horelica v smere od Žiliny zákaz Čítajte 

Okrem pracovníkov národnej diaľničnej spoločnosti tu bude mať zastúpenie aj diaľničná polícia. V areáli strediska sú navrhnuté administratívne objekty pre zamestnancov a návštevníkov, odstavné plochy pre parkovanie vozidiel a mechanizmov, ich údržbu.

Ďalej skladovacie priestory pre posypové materiály, náhradné diely, dopravné značky, odpady a ostatné objekty, ktoré sú potrebné pre prevádzku diaľnice.

Úsek Oščadnica - Čadca, Bukov sa začína pred mostom ponad cestou III/2013 do Oščadnice. Existujúci úsek diaľnice od premostenia potoka Oščadnica až po intravilán Horelice prejde kompletnou rekonštrukciou spoločne s cestou I/11. Bude tak zachovaná migračná trasa pre strednú a vysokú zver.

Mohlo by vás zaujať Špekulanti vyberajú plastové obaly z českých smetiakov, vracajú ich na Slovensku Čítajte 

Úprava smerového a výškového vedenia diaľnice a cesty I/11 zabezpečí, aby sa pod sústavou mostných objektov vytvoril bezpečný prechod pre migrujúce zvieratá, ktoré sa tak dostanú až k rieke Kysuca bez nutnosti križovania ciest.

Krátky, stavebne náročný a drahý úsek

V časti Horelica za Nemčákovským potokom diaľnica prechádza okrajom zastavanej oblasti Horelice. Pre elimináciu hluku z dopravy je po oboch stranách navrhnutých 31 protihlukových stien v celkovej dĺžke presahujúcej päť kilometrov.

Pravá strana diaľnice je postavená vyššie ako existujúci jazdný pás, stabilizovaná je sústavou osemnástich zárubných múrov s výškou viac ako 30 metrov.

V členitom území je diaľnica až po západný portál tunela Horelica striedavo vedená na mostných objektoch ponad údolia a v hlbokých zárezoch.

Prečítajte si Na chodník pri nebezpečnej ceste sa zabúdalo desiatky rokov, končene ho postavia Čítajte 

Dominantným prvkom celej stavby je tunel Horelica. Po vybudovanie úseku diaľnice ho budú tvoriť dve samostatné tunelové rúry s dĺžkou 584, respektíve 568 metrov.

Prevádzková ľavá tunelová rúra prejde kompletnou rekonštrukciou vrátane technologického vybavenia. Rovnako prejde úpravou aj prevádzkovo technologický objekt na východnom portáli. Diaľnica sa napojí na úsek Čadca, Bukov - Svrčinovec.

Úsek diaľnice D3 Oščadnica - Čadca, Bukov je síce krátkym úsekom, no vzhľadom na členitosť územia, priľahlú zástavbu a úzky koridor, ktorý je už v súčasnosti obsadený inými cestami či riekou Kysuca, je náročným technickým dielom. S cenou takmer 57 miliónov eur na jeden kilometer bude patriť k najdrahším diaľničným úsekom na Slovensku.

Cieľom je vybudovať modernú dopravnú tepnu, ktorá zabezpečí plynulejšie rýchlejšie a v neposlednom rade bezpečnejšie prepojenie dvoch kysuckých centier, Kysuckého Nového Mesta a Čadce.

V najbližšej dobe budú vyhlásené aj zvyšné dve verejné obstarávania na úseky Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto a Kysucké Nové Mesto - Oščadnica.

Diaľničiari ubezpečujú, že pri verejnom obstarávaní majú procesy nastavené tak, aby všetky úkony v ich časovej réžii boli riešené prioritne a aby sa obstarávacia fáza čo najskôr posunula do fázy realizačnej.

Chýbajúce úseky diaľnice D3 sa postavia v celosti ako jedna stavba a použije sa na ňu celý objem financií, alokovaný v eurofondoch na výstavbu diaľnic v aktuálnom programovom období 2021 - 2027.

Prečítajte si Jeleňa zastrelil priamo medzi domami a predal. Pytliak z Čadce spoznal trest Čítajte 

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 613
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 114
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 128
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 4 251
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 242
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 887
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 713
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 597
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Čerstvo upečené – presne také pečivo si môžete vychutnať vo vašich domovoch vďaka spolupráci Lidla so slovenskými dodávateľmi.


Ladislav Sventek vyhral preteky na päť kilometrov.

Vyhráva jedny preteky za druhými.


V Čadci dnes poklepali základný kameň rekonštrukcie športovej haly.

Objekt roky chátra.


Prvým úsekom, ktorý sa začne stavať má byť Horelica-Oščadnica.

Úrad pre verejné obstarávanie zrušil vyhodnotenie ponúk.


1

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu