SVRČINOVEC. Modernizácia zhruba päťkilometrovej železničnej trate na Kysuciach, ktorú má na starosti Združenie ŽSR, KYSUCE zložené z TSS Grade a Váhostav – SK, zdražela počas dvoch rokov takmer o desať percent na zhruba 71,8 milióna eur bez DPH.
Vyplýva to z troch dodatkov zverejnených v Centrálnom registri zmlúv k pôvodnej zmluve o dielo podpísanej v marci 2022. Po dvoch rokoch realizácie je cena vyššia o takmer 6,2 milióna eur bez DPH.
Pôvodný kontrakt počítal s tým, že modernizácia necelých päť kilometrov dlhej železničnej trate od Čadce po štátnu hranicu s Českou republikou bude stáť takmer 66 miliónov eur bez DPH.

Združenie začalo na stavbe pracovať v auguste 2022. Pôvodne mali byť práce ukončené v auguste tohto roka. Ako však informovala hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Vladimíra Bahýlová, pokračovať ale budú približne ďalších pätnásť mesiacov do decembra 2025.
Z nového termínu sú ľudia zúfali
Z nového termínu sú ľudia zo Svrčinovca zúfalí a nahnevaní. Niet sa čo čudovať. Obec je v podstate desiaty rok neustále zaťažená stavebným ruchom. V minulom období to bola výstavba dvoch úsekov diaľnice D3, teraz je to výstavba ekoduktu a zároveň rozšírenie železničného koridoru smer štátna hranica s ČR.
Stavieb v okolí svojich domovom majú po krk. Predĺženie termínu o viac ako rok im pripadá ako nekonečno. Stavba im komplikuje každodenný život, roky sú ich dennou výbavou gumáky. Trpia kvôli hluku a bezohľadnosti vodičov nákladiakov prevážajúcich stavebné materiály, aj na to, že chodia po zablatených a doslova rozoraných komunikáciách a rozbitých chodníkoch.
"Vodiči si robia, čo chcú, komunikácia s nimi je ťažká. Nasľubujú, že upracú, a nič z toho. Je tu veľa firiem a zodpovednosť si prehadzujú ako horúci zemiak. Aj deti musia chodiť do školy v gumákoch. Brodíme sa blatom, ani sanitka sem neprejde, šmýka sa v blate," ponosuje sa Jaroslav Chrastina ukazujúc na blatisté koľaje od nákladiakov.
Dodal, že aj keď je sucho, nemôžu ani otvoriť okná alebo dať sušiť bielizeň. Všade je prach. Nevedia sa dostať na autobusovú zastávku, desiatky minút čakajú pred závorami na uzavretých železničných priecestiach.
Komplikovane komplikovaná
Sťažnosti nepadajú len na hlavu zhotoviteľa. Ľudia sa chodia s problémami okolo výstavby ponosovať na obecný úrad a podávajú si kľučky u starostky Renáty Majchrákovej, ktorá je prvá na rane. Hovorí, že s ľuďmi súcití, no pomôcť môže len do určitej miery. Všetky sťažnosti smeruje na kompetentných, teda železnice.
"Obec je nápomocná pri ich riešení, pripomienkuje všetko podstatné a dôležité. Sú však aj ľudia, ktorí nechápu, že stavbu nerealizuje obec pre seba, nie je investor a vyjadrenia k nej sa dávali pred mnohými rokmi. Problémov na riešenie je neúrekom, snažíme sa ich riešiť k spokojnosti oboch strán," informovala starostka.

Podľa jej slov je to aj vidieť, zhotoviteľ musel na žiadosť obce urobiť ústupky, s ktorými sa pri projekte nepočítalo. Napríklad vybudovali obchádzkovú trasu, ktorá prechádza aj cez územie Českej republiky.
Doplnila, že ide o komplikovanú stavbu v komplikovanom teréne v komplikovaných poveternostných podmienkach. Zosuvy, záplavy, veterné vývraty, sneh, dážď.

"Stačí sa len pozrieť na zábery z minulej nedele, keď počas prietrže mračien úplne zatopilo starý tunel a obyvatelia z osád od Matiaška a z pod Grapy ostali odrezaní od sveta. Nové mosty zabránia opakovaniu sa takýchto živelných katastrof," povedala Renáta Majchráková s tým, že v najbližších dňoch konečne dôjde k búraniu prvého 150-ročného tunela pod traťou v časti Zatky.
"Naši občania si zaslúžia obdiv, lebo to čo musia strpieť v rámci výstavby, je hrozné, no toto dielo bude slúžiť všetkým nadnárodne. Čo sa týka sťažností, ostáva nám len veriť v skoré dokončenie stavby a modliť sa za dobré počasie, aby sa do ukončenia stavby takéto prietrže neopakovali," dodala.
Tri dodatky, šesť miliónov
Hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky uviedla, že dôvodom navýšenia ceny diela a predĺženia termínu sú nepredpokladané náklady stavby.
„A to zvýšený rozsah výrubu drevín, zmeny v zakladaní jednotlivých stavebných objektov z dôvodu nevyhovujúcej geológie, respektíve skutočných geologických pomerov, ktoré vzhľadom na rozmanitosť lokality nebolo možné predpokladať v čase prípravy dokumentácie aj likvidácia čiernych skládok,“ informovala hovorkyňa železníc.
Navýšenie ceny, z dôvodu prác navyše, je predmetom prvého dodatku za takmer 900 tisíc eur bez DPH a druhého za 3,2 milióna eur bez DPH.

V prvom dodatku tvorí najvyššiu sumu výrub stromov vo Svrčinovci a okolí za 660 tisíc eur bez DPH.
Výšku druhého dodatku najviac ovplyvnilo navýšenie ceny nového železničného mosta z 9,5 na 11,5 milióna eur, zvýšenie ceny za rekonštrukciu existujúcich železničných mostov o pol milióna eur či nárast ceny za stabilizáciu zosuvu o vyše jeden milión eur bez DPH.
Tretí dodatok za 1,7 milióna eur bez DPH rieši úpravu ceny kvôli valorizácii cien stavebných materiálov.
Z dvoch rokov tri a pol
Hovorkyňa železníc argumentovala, že počas výstavby nastalo niekoľko nepredvídateľných okolností.
„Najmä doplnkový inžiniersko-geologický prieskum s dopadom na zmenu projektovej dokumentácie a na posun realizácie súvisiacich stavebných objektov, likvidácia niekoľkých čiernych skládok komunálneho odpadu a azbestu, pyrotechnický prieskum z dôvodu nájdenia nevybuchnutej munície aj zosuvy pôdy pri dvoch budovaných mostoch,“ doplnila Bahýlová s tým, že tieto uvedené zmeny mali zásadný vplyv na posun termínu na dokončenie diela. Ukončenie stavby sa podľa jej vyjadrenia predpokladá v decembri 2025.
Hovorkyňa tiež upresnila, že v súčasnosti prebieha výluka traťovej koľaje č. 1 (Etapa 2) v smere štátna hranica - Čadca s ukončením 31. októbra 2024.
Pracuje sa na výstavbe masívnych zárubných múrov, trakčnom vedení, železničnom spodku a zvršku v celom úseku trate vrátane rekonštrukcie mostov a budovania nového najdlhšieho mostu, ktorý bude vedený v novej trase.
„Práce zatiaľ pokračujú bez obmedzení s výnimkou extrémnych klimatických podmienok a vyššej moci. Po ukončení výluky sa začne tretia etapa, v ktorej sa nepretržite vylúči druhá koľaj s plánovaným dokončením v júli 2025,“ dodala hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Vladimíra Bahýlová.
Modernizácia koridoru, štátna hranica ČR/SR:
- Železničná trať Žilina – Čadca je zaradená medzi tranzitné medzinárodné koridory na území Slovenska ako súčasť PAN – európskeho koridoru Žilina – Zwardoň – Gdynia. Úsek od Čadce po štátnu hranicu Česka a Slovenska je jeho prepojením. Celková dĺžka zmodernizovanej trate bude 4,9 kilometra.
- Projekt zahŕňa v úseku Čadca - št. hranica niekoľko významných zmien - v pláne je modernizácia dvojkoľajnej, elektrifikovanej trate na rýchlosť 120 km/h
- V rámci stavby sa časť trate presunie do novej trasy, upravia sa oblúky pomocou troch zárubných múrov, vymení sa celý železničný zvršok a v nevyhnutnom rozsahu železničný spodok, zrušia sa dva mosty, prestavajú tri a nanovo postavia dva mosty.
- Zrealizuje sa nové trakčné vedenie a sústava zabezpečovacích zariadení. V trase sa upravia križujúce vodné toky a preložia inžinierske siete.
- Súčasťou je aj nová zastávka Svrčinovec s nadúrovňovou oceľovou lávkou, prístupnou bezbariérovo. Pre cestujúcich pribudnú nové nástupištia (dĺžka nástupíšť 2x 190 m), prístrešky pre cestujúcich, osvetlenie a informačné prvky.