Ľudia sú zúfalí, prestavba železnice na Kysuciach sa drasticky predĺžila. Cena sa zvýšila o milióny

Termín sa posunul na december 2025.

Rekonštrukcia koridoru vo Svrčinovci spôsobuje ľuďom útrapy.Rekonštrukcia koridoru vo Svrčinovci spôsobuje ľuďom útrapy. (Zdroj: Pavol Stolárik)

SVRČINOVEC. Modernizácia zhruba päťkilometrovej železničnej trate na Kysuciach, ktorú má na starosti Združenie ŽSR, KYSUCE zložené z TSS Grade a Váhostav – SK, zdražela počas dvoch rokov takmer o desať percent na zhruba 71,8 milióna eur bez DPH.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vyplýva to z troch dodatkov zverejnených v Centrálnom registri zmlúv k pôvodnej zmluve o dielo podpísanej v marci 2022. Po dvoch rokoch realizácie je cena vyššia o takmer 6,2 milióna eur bez DPH.

Pôvodný kontrakt počítal s tým, že modernizácia necelých päť kilometrov dlhej železničnej trate od Čadce po štátnu hranicu s Českou republikou bude stáť takmer 66 miliónov eur bez DPH.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež Najstaršiu školu v Čadci chcela zachrániť cirkev aj obyvatelia. Nakoniec z nej budú byty Čítajte 

Združenie začalo na stavbe pracovať v auguste 2022. Pôvodne mali byť práce ukončené v auguste tohto roka. Ako však informovala hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Vladimíra Bahýlová, pokračovať ale budú približne ďalších pätnásť mesiacov do decembra 2025.

Z nového termínu sú ľudia zúfali

Z nového termínu sú ľudia zo Svrčinovca zúfalí a nahnevaní. Niet sa čo čudovať. Obec je v podstate desiaty rok neustále zaťažená stavebným ruchom. V minulom období to bola výstavba dvoch úsekov diaľnice D3, teraz je to výstavba ekoduktu a zároveň rozšírenie železničného koridoru smer štátna hranica s ČR.

Stavieb v okolí svojich domovom majú po krk. Predĺženie termínu o viac ako rok im pripadá ako nekonečno. Stavba im komplikuje každodenný život, roky sú ich dennou výbavou gumáky. Trpia kvôli hluku a bezohľadnosti vodičov nákladiakov prevážajúcich stavebné materiály, aj na to, že chodia po zablatených a doslova rozoraných komunikáciách a rozbitých chodníkoch.

SkryťVypnúť reklamu

"Vodiči si robia, čo chcú, komunikácia s nimi je ťažká. Nasľubujú, že upracú, a nič z toho. Je tu veľa firiem a zodpovednosť si prehadzujú ako horúci zemiak. Aj deti musia chodiť do školy v gumákoch. Brodíme sa blatom, ani sanitka sem neprejde, šmýka sa v blate," ponosuje sa Jaroslav Chrastina ukazujúc na blatisté koľaje od nákladiakov.

Dodal, že aj keď je sucho, nemôžu ani otvoriť okná alebo dať sušiť bielizeň. Všade je prach. Nevedia sa dostať na autobusovú zastávku, desiatky minút čakajú pred závorami na uzavretých železničných priecestiach.

Komplikovane komplikovaná

Sťažnosti nepadajú len na hlavu zhotoviteľa. Ľudia sa chodia s problémami okolo výstavby ponosovať na obecný úrad a podávajú si kľučky u starostky Renáty Majchrákovej, ktorá je prvá na rane. Hovorí, že s ľuďmi súcití, no pomôcť môže len do určitej miery. Všetky sťažnosti smeruje na kompetentných, teda železnice.

SkryťVypnúť reklamu

"Obec je nápomocná pri ich riešení, pripomienkuje všetko podstatné a dôležité. Sú však aj ľudia, ktorí nechápu, že stavbu nerealizuje obec pre seba, nie je investor a vyjadrenia k nej sa dávali pred mnohými rokmi. Problémov na riešenie je neúrekom, snažíme sa ich riešiť k spokojnosti oboch strán," informovala starostka.

Podľa jej slov je to aj vidieť, zhotoviteľ musel na žiadosť obce urobiť ústupky, s ktorými sa pri projekte nepočítalo. Napríklad vybudovali obchádzkovú trasu, ktorá prechádza aj cez územie Českej republiky.

Doplnila, že ide o komplikovanú stavbu v komplikovanom teréne v komplikovaných poveternostných podmienkach. Zosuvy, záplavy, veterné vývraty, sneh, dážď.

Mohlo by vás zaujať Pred 20 rokmi ho úmyselne zapálili, sídlil v ňom čínsky obchod. Kultúrny skvost zrekonštruujú Čítajte 

"Stačí sa len pozrieť na zábery z minulej nedele, keď počas prietrže mračien úplne zatopilo starý tunel a obyvatelia z osád od Matiaška a z pod Grapy ostali odrezaní od sveta. Nové mosty zabránia opakovaniu sa takýchto živelných katastrof," povedala Renáta Majchráková s tým, že v najbližších dňoch konečne dôjde k búraniu prvého 150-ročného tunela pod traťou v časti Zatky.

"Naši občania si zaslúžia obdiv, lebo to čo musia strpieť v rámci výstavby, je hrozné, no toto dielo bude slúžiť všetkým nadnárodne. Čo sa týka sťažností, ostáva nám len veriť v skoré dokončenie stavby a modliť sa za dobré počasie, aby sa do ukončenia stavby takéto prietrže neopakovali," dodala.

Tri dodatky, šesť miliónov

Hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky uviedla, že dôvodom navýšenia ceny diela a predĺženia termínu sú nepredpokladané náklady stavby.

„A to zvýšený rozsah výrubu drevín, zmeny v zakladaní jednotlivých stavebných objektov z dôvodu nevyhovujúcej geológie, respektíve skutočných geologických pomerov, ktoré vzhľadom na rozmanitosť lokality nebolo možné predpokladať v čase prípravy dokumentácie aj likvidácia čiernych skládok,“ informovala hovorkyňa železníc.

Navýšenie ceny, z dôvodu prác navyše, je predmetom prvého dodatku za takmer 900 tisíc eur bez DPH a druhého za 3,2 milióna eur bez DPH.

Prečítajte si Diaľnica cez Kysuce bude náročné technické dielo a jeden z najdrahších úsekov na Slovensku Čítajte 

V prvom dodatku tvorí najvyššiu sumu výrub stromov vo Svrčinovci a okolí za 660 tisíc eur bez DPH.

Výšku druhého dodatku najviac ovplyvnilo navýšenie ceny nového železničného mosta z 9,5 na 11,5 milióna eur, zvýšenie ceny za rekonštrukciu existujúcich železničných mostov o pol milióna eur či nárast ceny za stabilizáciu zosuvu o vyše jeden milión eur bez DPH.

Tretí dodatok za 1,7 milióna eur bez DPH rieši úpravu ceny kvôli valorizácii cien stavebných materiálov.

Z dvoch rokov tri a pol

Hovorkyňa železníc argumentovala, že počas výstavby nastalo niekoľko nepredvídateľných okolností.

„Najmä doplnkový inžiniersko-geologický prieskum s dopadom na zmenu projektovej dokumentácie a na posun realizácie súvisiacich stavebných objektov, likvidácia niekoľkých čiernych skládok komunálneho odpadu a azbestu, pyrotechnický prieskum z dôvodu nájdenia nevybuchnutej munície aj zosuvy pôdy pri dvoch budovaných mostoch,“ doplnila Bahýlová s tým, že tieto uvedené zmeny mali zásadný vplyv na posun termínu na dokončenie diela. Ukončenie stavby sa podľa jej vyjadrenia predpokladá v decembri 2025.

Hovorkyňa tiež upresnila, že v súčasnosti prebieha výluka traťovej koľaje č. 1 (Etapa 2) v smere štátna hranica - Čadca s ukončením 31. októbra 2024.

Pracuje sa na výstavbe masívnych zárubných múrov, trakčnom vedení, železničnom spodku a zvršku v celom úseku trate vrátane rekonštrukcie mostov a budovania nového najdlhšieho mostu, ktorý bude vedený v novej trase.

„Práce zatiaľ pokračujú bez obmedzení s výnimkou extrémnych klimatických podmienok a vyššej moci. Po ukončení výluky sa začne tretia etapa, v ktorej sa nepretržite vylúči druhá koľaj s plánovaným dokončením v júli 2025,“ dodala hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Vladimíra Bahýlová.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  8. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  1. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  2. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  7. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 380
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 966
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 532
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 703
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 619
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 129
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 566
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 3 341
  1. Ivan Mlynár: Rýchlo pridajte Šutaj Eštokovi do soli jód, zdravotné následky pominú
  2. Radoslav Medzihradský: Dva týždne v raji, teda v Háji
  3. Štefan Šturdzík: Robo
  4. Júlia Piraňa Mikolášiková: O oživenej pamäti kajúcnika od sýkorovcov
  5. Ján Šeďo: "Nie si vhodný pre prácu s robotníckou triedou", vyhodili ho !
  6. Vladimír Krátky: Kelňa Lupták - verzia 2 ?
  7. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  8. Adriana Karvaiová: Sedem dôvodov, prečo sa nestať muzikoterapeutom
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 657
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 347
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 167
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 133
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 11 043
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 322
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 899
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 823
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ivan Mlynár: Rýchlo pridajte Šutaj Eštokovi do soli jód, zdravotné následky pominú
  2. Radoslav Medzihradský: Dva týždne v raji, teda v Háji
  3. Štefan Šturdzík: Robo
  4. Júlia Piraňa Mikolášiková: O oživenej pamäti kajúcnika od sýkorovcov
  5. Ján Šeďo: "Nie si vhodný pre prácu s robotníckou triedou", vyhodili ho !
  6. Vladimír Krátky: Kelňa Lupták - verzia 2 ?
  7. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  8. Adriana Karvaiová: Sedem dôvodov, prečo sa nestať muzikoterapeutom
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 657
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 347
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 167
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 133
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 11 043
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 322
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 899
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 823
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu