RADOĽA. Dobré pivo nie je o značke, ale o schopnosti výčapníka. Dvojnásobný finalista súťaže Master Bartender a účastník súťaže Zlatá pípa 31-ročný Tomáš Marčiš nám porozprával o svojej ceste k výčapu, ale aj o láske k pivu.
„Pivné brucho je mýtus. Pivo síce obsahuje dosť kalórií, ale samo o sebe brucho nijako nezväčšuje. To, že má pivkár väčšie brucho, je skôr o korbáčikoch a čipsoch k tomu pivu. Prípadne nočné nálety na chladničku po večere strávenom pri pive s kamarátmi,“ prezrádza v rozhovore.
Vyštudovali ste obchodnú akadémiu, ako ste sa dostali k výčapu?
Nejak tak náhodou. Videl som na dverách pivárne oznam, že hľadajú pracovnú silu, tak som sa prihlásil a vzali ma. Moja láska k pivu sa prehĺbila, keď k nám prišiel robiť školenie majster sveta v čapovaní piva Lukáš Svoboda. Pol roka na to sme išli my na školenie do Prahy do podniku, kde som neskôr začal pracovať. Bol som tam päť rokov.

Dnes ste ale zase v pivárni, kde ste začínali.
Áno, z Prahy som sa rozhodol vrátiť cez pandémiu koronavírusu a už som na Kysuciach zostal. Či nastálo, to neviem. Nie som človek, ktorý by prehnane plánoval.
Pracovali ste v Anglicku, v Česku a na teraz teda opäť na Slovensku. Kde je najlepšie pivo?
Najlepšie pivo je samozrejme v Čechách.
A najhoršie?
Najhorších je veľa, ale nie je to pivom. Žiadny sládek nevarí pivo preto, aby bolo najhoršie.
Čím to teda je?
Práve o ľuďoch, ktorí s pivom pracujú. Pivo môže byť tá istá značka, dve reštaurácie vedľa seba a v každej bude chutiť inak. Pivo treba čapovať vždy do mokrého vychladeného pohára a na jedenkrát. Záleží však aj na tom, s akým pivom pracujete. Každý pivovar má vlastný postup, ktorý preferuje.
Okrem klasického piva, ktoré všetci poznáme, sa čoraz častejšie v podnikoch objavuje aj tankové pivo. Aké to teda je?
Skladovanie v tankoch umožňuje, aby sa pivo predávalo nepasterizované. Je teda čerstvejšie, ale vydrží kratšie. Špeciálnymi cisternami sa dopraví z ležiackej pivnice priamo do prevádzky. Ide teda o to najčerstvejšie pivo, aké si môže zákazník vychutnať.
Koľko pív za deň načapujete?
Tých 500 až 700 pív. A to už chodí do podnikov menej zákazníkov, než pár rokov späť. Ľudia si žiaľ čoraz viac kupujú pivo domov a pivárne vynechávajú.
Sedemsto pív je naozaj veľa. Dá sa ich toľko načapovať tak, aby bolo každé v rovnakej kvalite?
Musí sa dať. V dobrej pivárni ide práve o tú kvalitu výčapu.

Chodia k vám do pivárne zákazníci vyložene na pivo od vás?
Áno, mám aj stálych zákazníkov. Vždy to poteší, keď chcú pivo vyslovene odo mňa.
Dostali ste niekedy pripomienky od zákazníkov?