KYSUCE. Na Kysuciach je to tak. Vlaky meškajú doslova pravidelne. Niekedy sú to aj desiatky minút. Ľudia nestíhajú do práce a žiaci do školy. Poklesol objem cestujúcich na tratiach do Turzovky a Skalitého.
Napriek tomu Útvar hodnoty za peniaze vo svojom hodnotení zmeny cestovného poriadku konštatoval, že nový koncept grafikonu celoslovensky zvýšil záujem cestovať vlakmi a zefektívnil železničnú dopravu.
V decembri 2022 vstúpil do platnosti nový koncept grafikonu vlakovej dopravy. Zaviedol pravidelné intervaly vlakov (tzv. taktový režim) a viac rýchlikov, posilnil dopravu na najvyužívanejších linkách a skrátil prestupy v uzlových staniciach. Po prvom roku fungovania nového grafikonu Útvar hodnoty za peniaze a Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spoločne vyhodnotili jeho dopady na cestujúcich a finančnú efektívnosť železničnej dopravy.
Na Kysuciach je to inak
Na Kysuciach je to však inak. Útvar hodnoty za peniaze konštatuje, že napriek významným zmenám grafikonu na tratiach Čadca – Turzovka a Čadca – Makov došlo k poklesu cestujúcich. Úbytok na trati Čadca – Skalité vyčíslili analytici na 18 percent, hlavným dôvodom má byť spustenie obchvatu Čadce v roku 2020.
Na tejto trati pritom železničná spoločnosť od začiatku decembra minulého roka takmer zdvojnásobila počet vlakov. Pribudli priame vlaky kategórie Os na trati Skalité – Žilina a zároveň sa predĺžila ich trasa až do Liptovského Mikuláša a Martina, v čase dopravných špičiek jazdia v 30 minútovom takte.

Hodnotiaca správa tiež uvádza, že prenesené meškania vlakov a nutnosť prestupov spôsobili desať percentný pokles cestujúcich na trati Čadca – Makov, kde denne prejde len okolo 700 cestujúcich.
Až tretina vlakov mešká
Zaujímavým údajom je aj meškanie na linke Čadca – Martin, kde až 31 percent vlakov mešká v priemere 10 minút. Spôsobovať ho má najmä sled vlakov, teda usporiadanie jázd vlakov na traťovej koľaji.
Znamená to, že vlak, ktorý ide po svojej trase načas, mešká pre uprednostnenie iného, už meškajúceho vlaku, respektíve naň čaká preto, že je využívaný ako prípojný vlak a väčší počet cestujúcich doň chce prestúpiť.

Na železnici totiž platí pravidlo, že vlaky vyššej kategórie majú prednosť. Napríklad medzištátny vlak či vlak kategórie Ex má prednosť pred osobným vlakom a vlakom kategórie REX.
Prečo sa v lete krútia koľajnice
Koľajnice na hlavných tratiach bývajú zvarené do jedného kusa, väčšinou majú aj niekoľko kilometrov. Teplota koľajnice v horúčavách vystupuje aj na 55 stupňov a kov sa rozťahuje. Ak nie je dobre upevnená, môže sa vychýliť aj o niekoľko centimetrov, čo je pre prevádzku vlakov veľmi nebezpečné. Koľajnice kontrolujú pochôdzkári, ktorí hneď vidia, či sa koľajnica hýbe. Odborníci ich kontrolujú aj tak, že idú v rušni alebo v poslednom vagóne a ak cítia, že súpravu pri jazde príliš „vozí“, musia dať koľajnice opraviť. Robí sa to rozrezaním - železničiari hovoria, že koľajnice nechajú vydýchať - potom ich spoja a dobre upevnia.
Zdroj: sme.sk
Medzi tri najproblémovejšie linky z hľadiska vzniku meškaní patrí linka Ex1 na trase Bratislava – Košice aj linka R10 na trase Bratislava – Žilina.
Analytici v správe uviedli, že uvedené linky obsluhujú široké územie Slovenska a vo svojej podstate sú negatívne ovplyvnené každou jednou mimoriadnosťou na železničnej infraštruktúre, čo pri dlhých diaľkových reláciách znásobuje negatívny efekt meškania a prenosu meškania medzi vlakmi.
Podotkli tiež, že v roku 2023 takmer tretina vlakov zvýšila meškanie na 10 a viac minút, čo nie je výhradne výsledkom nového konceptu grafikonu. Pretrvávajúce meškania sú zároveň výsledkom najmä aktuálneho stavu infraštruktúry a relatívne vysokej poruchovosti vozidiel.
Podľa hovorcu Železničnej spoločnosti Slovensko Dominika Drevického meškania vznikajú aj z dôvodu mimoriadnych udalostí na zahraničnej železničnej infraštruktúre, čo následne ovplyvňuje aj naše vnútroštátne spoje.
„Železničná spoločnosť Slovensko vo významnej miere nemá priamy vplyv na všetky meškania, teda nejde fakticky o hodnotenie jej práce a plnenie grafikonu vlakovej dopravy,“ uviedol Drevický.
Nasadili nové aj systémy
Podľa slov generálneho riaditeľa ZSSK Petra Helexa sa v Železničnej spoločnosti Slovensko od začiatku roka výrazne zamerali na plynulosť dopravy. Ide najmä o investície do nových vlakov a moderných technológií. Do prevádzky zaviedli nové vozidlá s modernými bezpečnostnými systémami, ako sú jednotky KISS a Panter, ktoré umožňujú rýchlejšiu jazdu a znižujú pravdepodobnosť meškania.

„Moderné technológie sme implementovali aj do ďalších vlakov, čo ešte viac zvyšuje bezpečnosť a rýchlosť vlakových spojov. Aj vďaka tomu sa na sieti slovenských železničných tratí zlepšila presnosť vlakových spojení, kde došlo k zníženiu meškania vlakov v cieľovej stanici, pri porovnávaní druhého kvartálu roka 2023 a druhého kvartálu 2024, v priemere takmer o dve minúty,” informoval Helexa.
O meškaniach infomuje Mastodon
Dodal, že napriek tomuto úspechu sa v letnom období môže situácia meniť. Leto je špecifické napríklad pre zvýšený počet prác na tratiach, rekonštrukcií tratí, či porúch v súvislosti s nevyspytateľným počasím, dažďu a vetru. Tieto problémy sa netýkajú len slovenských železníc, ale aj zahraničných železníc, ktoré môžu prenášať meškania na slovenské územie.
Železničná spoločnosť Slovensko odporúča pre aktuálne mimoriadnosti na tratiach sledovať svoj profil na sociálnej sieti Mastodon, ktorý slúži ako kanál pre dopravné spravodajstvo. Národný dopravca tam pravidelne zverejňuje aktuálne informácie o meškaniach a operatívnych zmenách. Tento „feed“ je prístupný aj na webovej stránke ZSSK, a na jeho sledovanie nie je potrebný Mastodon účet.

Najčastejšie dôvody, ktoré spôsobujú obmedzenie jazdy vlakov a následné meškanie:
- Čakanie na prípoje a zmenené poradie (zmenený sled) vlakov
Niekedy vlak musí čakať na iné vlakové spoje ovplyvnené mimoriadnosťou, aby zabezpečil prestup cestujúcich. Toto čakanie môže spôsobiť meškanie a na mnohých traťových úsekoch dokáže citeľne ovplyvniť viaceré spoje. Uvedené situácie sú citlivo posudzované na strane dopravcu aj správcu dopravnej cesty.
- Oprava, údržba a rekonštrukcia železničnej trate
Plánované výluky zo strany manažéra železničnej infraštruktúry Železníc Slovenskej republiky sú nevyhnutné pre pravidelnú údržbu a komplexnú rekonštrukciu železničných tratí. Počas týchto prác môže dôjsť k zmene odchodových a príchodových časov, prípadne k zrušeniu niektorých vlakov bez náhrady.
- Technické problémy na trati
Nečakané technické problémy, ako napríklad spadnuté troleje alebo poruchy zabezpečovacích a signalizačných zariadení, môžu spôsobiť nezjazdnosť trate. Tieto situácie môžu viesť k výrazným meškaniam alebo úplnému zrušeniu vlakov, keďže sa čaká na opravu alebo odstránenie technického problému.
- Porucha vozidla
Porucha rušňa alebo vozňa môže zapríčiniť meškanie, zmenu radenia vlaku alebo jeho úplné zrušenie. Technické poruchy vozidiel sú problémom, ktoré môžu narušiť plynulosť železničnej dopravy.
- Počasie
Nepriaznivé poveternostné podmienky, silné búrky, ale aj extrémne teploty môžu výrazne ovplyvniť dopravu a spôsobiť meškanie alebo obmedzenie jazdy vlakov. Napríklad, silný vietor alebo extrémna búrka môže poškodiť trolejové vedenie, čo zastaví prevádzku vlakov.
- Príroda
Zrážky s lesnou zverou alebo padnuté stromy na trati môžu spôsobiť meškanie, obmedzenie jazdy vlaku alebo jeho náhradu. Tieto situácie sú často nepredvídateľné a môžu výrazne ovplyvniť plynulosť dopravy.
- Nehoda na trati
Zrážky s vozidlami, cyklistami alebo chodcami v koľajisku môžu viesť k značným meškaniam, obmedzeniam jazdy vlakov alebo ich náhrady. Tieto nehody vyžadujú zásah záchranných zložiek a vyšetrovanie Policajným zborom Slovenskej republiky, čo predlžuje čas na obnovenie dopravy.
- Zmena vedenia vlaku
V prípade odrieknutia vlaku nižšej kategórie môže vlak vyššej kategórie zastavovať na všetkých zastávkach na trase, čo môže spôsobiť jeho meškanie. Napríklad, ak rýchlik (R) zastavuje ako osobný vlak (Os), pridanie viacerých zastávok predĺži celkovú dobu jazdy.
- Personálne kapacity
Výpadok personálu kvôli náhlym ochoreniam, môže byť ďalším dôvodom meškania alebo obmedzenia jazdy vlakov.
- Cestujúci
Poskytovanie zdravotnej starostlivosti cestujúcemu, riešenie situácií s konfliktnými cestujúcimi alebo zvýšený počet nastupujúcich a vystupujúcich cestujúcich môže spôsobiť meškanie. Každá z týchto situácií si vyžaduje čas na riešenie a môže ovplyvniť celkový harmonogram vlaku.
Zdroj:ZSSK