Na trati Čadca – Martin mešká tretina vlakov, železničiari uviedli najčastejšie príčiny

Železničná spoločnosť prosí o trpezlivosť kvôli zvýšenému počtu výluk aj vplyvu počasia.

Železničná stanica v Čadci. Železničná stanica v Čadci. (Zdroj: Pavol Stolárik)

KYSUCE. Na Kysuciach je to tak. Vlaky meškajú doslova pravidelne. Niekedy sú to aj desiatky minút. Ľudia nestíhajú do práce a žiaci do školy. Poklesol objem cestujúcich na tratiach do Turzovky a Skalitého.

Napriek tomu Útvar hodnoty za peniaze vo svojom hodnotení zmeny cestovného poriadku konštatoval, že nový koncept grafikonu celoslovensky zvýšil záujem cestovať vlakmi a zefektívnil železničnú dopravu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V decembri 2022 vstúpil do platnosti nový koncept grafikonu vlakovej dopravy. Zaviedol pravidelné intervaly vlakov (tzv. taktový režim) a viac rýchlikov, posilnil dopravu na najvyužívanejších linkách a skrátil prestupy v uzlových staniciach. Po prvom roku fungovania nového grafikonu Útvar hodnoty za peniaze a Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spoločne vyhodnotili jeho dopady na cestujúcich a finančnú efektívnosť železničnej dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Na Kysuciach je to inak

Na Kysuciach je to však inak. Útvar hodnoty za peniaze konštatuje, že napriek významným zmenám grafikonu na tratiach Čadca – Turzovka a Čadca – Makov došlo k poklesu cestujúcich. Úbytok na trati Čadca – Skalité vyčíslili analytici na 18 percent, hlavným dôvodom má byť spustenie obchvatu Čadce v roku 2020.

Na tejto trati pritom železničná spoločnosť od začiatku decembra minulého roka takmer zdvojnásobila počet vlakov. Pribudli priame vlaky kategórie Os na trati Skalité – Žilina a zároveň sa predĺžila ich trasa až do Liptovského Mikuláša a Martina, v čase dopravných špičiek jazdia v 30 minútovom takte.

Prečítajte si tiež Na termín nebude treba čakať mesiace, v Krásne nad Kysucou otvoria špičkové očné centrum Čítajte 

Hodnotiaca správa tiež uvádza, že prenesené meškania vlakov a nutnosť prestupov spôsobili desať percentný pokles cestujúcich na trati Čadca – Makov, kde denne prejde len okolo 700 cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu

Až tretina vlakov mešká

Zaujímavým údajom je aj meškanie na linke Čadca – Martin, kde až 31 percent vlakov mešká v priemere 10 minút. Spôsobovať ho má najmä sled vlakov, teda usporiadanie jázd vlakov na traťovej koľaji.

Znamená to, že vlak, ktorý ide po svojej trase načas, mešká pre uprednostnenie iného, už meškajúceho vlaku, respektíve naň čaká preto, že je využívaný ako prípojný vlak a väčší počet cestujúcich doň chce prestúpiť.

Prečítajte si Krásno nad Kysucou hviezdou dopravného servisu, ľudia sa sťažujú na cestných pirátov Čítajte 

Na železnici totiž platí pravidlo, že vlaky vyššej kategórie majú prednosť. Napríklad medzištátny vlak či vlak kategórie Ex má prednosť pred osobným vlakom a vlakom kategórie REX.

Medzi tri najproblémovejšie linky z hľadiska vzniku meškaní patrí linka Ex1 na trase Bratislava – Košice aj linka R10 na trase Bratislava – Žilina.

SkryťVypnúť reklamu

Analytici v správe uviedli, že uvedené linky obsluhujú široké územie Slovenska a vo svojej podstate sú negatívne ovplyvnené každou jednou mimoriadnosťou na železničnej infraštruktúre, čo pri dlhých diaľkových reláciách znásobuje negatívny efekt meškania a prenosu meškania medzi vlakmi.

Podotkli tiež, že v roku 2023 takmer tretina vlakov zvýšila meškanie na 10 a viac minút, čo nie je výhradne výsledkom nového konceptu grafikonu. Pretrvávajúce meškania sú zároveň výsledkom najmä aktuálneho stavu infraštruktúry a relatívne vysokej poruchovosti vozidiel.

Podľa hovorcu Železničnej spoločnosti Slovensko Dominika Drevického meškania vznikajú aj z dôvodu mimoriadnych udalostí na zahraničnej železničnej infraštruktúre, čo následne ovplyvňuje aj naše vnútroštátne spoje.

„Železničná spoločnosť Slovensko vo významnej miere nemá priamy vplyv na všetky meškania, teda nejde fakticky o hodnotenie jej práce a plnenie grafikonu vlakovej dopravy,“ uviedol Drevický.

Nasadili nové aj systémy

Podľa slov generálneho riaditeľa ZSSK Petra Helexa sa v Železničnej spoločnosti Slovensko od začiatku roka výrazne zamerali na plynulosť dopravy. Ide najmä o investície do nových vlakov a moderných technológií. Do prevádzky zaviedli nové vozidlá s modernými bezpečnostnými systémami, ako sú jednotky KISS a Panter, ktoré umožňujú rýchlejšiu jazdu a znižujú pravdepodobnosť meškania.

Mohlo by vás zaujať Zachraňoval populáciu orla skalného na Slovensku, výpoveď dostal tri mesiace pred dôchodkom Čítajte 

„Moderné technológie sme implementovali aj do ďalších vlakov, čo ešte viac zvyšuje bezpečnosť a rýchlosť vlakových spojov. Aj vďaka tomu sa na sieti slovenských železničných tratí zlepšila presnosť vlakových spojení, kde došlo k zníženiu meškania vlakov v cieľovej stanici, pri porovnávaní druhého kvartálu roka 2023 a druhého kvartálu 2024, v priemere takmer o dve minúty,” informoval Helexa.

O meškaniach infomuje Mastodon

Dodal, že napriek tomuto úspechu sa v letnom období môže situácia meniť. Leto je špecifické napríklad pre zvýšený počet prác na tratiach, rekonštrukcií tratí, či porúch v súvislosti s nevyspytateľným počasím, dažďu a vetru. Tieto problémy sa netýkajú len slovenských železníc, ale aj zahraničných železníc, ktoré môžu prenášať meškania na slovenské územie.

Železničná spoločnosť Slovensko odporúča pre aktuálne mimoriadnosti na tratiach sledovať svoj profil na sociálnej sieti Mastodon, ktorý slúži ako kanál pre dopravné spravodajstvo. Národný dopravca tam pravidelne zverejňuje aktuálne informácie o meškaniach a operatívnych zmenách. Tento „feed“ je prístupný aj na webovej stránke ZSSK, a na jeho sledovanie nie je potrebný Mastodon účet.

Prečítajte si tiež Neskôr, drahší, ale predsa stojí. Nový privádzač testovali cyklisti a korčuliari Čítajte 

Vlaky

Súvisiace témy: Diaľnica na Kysuciach
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 552
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 298
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 5 304
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 978
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 529
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 191
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 032
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 1 969
  1. Ján Škerko: Ráno
  2. Martin Ondráš: Podivné penzióny vs rozkrádanie eurofondov - skutočná pravda
  3. Dávid Polák: Izraelský experiment s extrémizmom
  4. Tomas Hlavaty: "Váš čas sa radikálne kráti". Fico už začal predvolebnú kampaň.
  5. Otilia Horrocks: Breaking News : Nemecko versus Slovensko a jeho suverénne ceny tovarov v roku 2025 !
  6. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  7. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (23. - 29.5.1925)
  8. Vladimír Bojničan: Čo mi chýbalo v článku od Michala Havrana: „Spoločnosť rozvrátená politikou“
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 107
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 066
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 157
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 119
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 669
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 238
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 887
  8. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 6 245
  1. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  2. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  3. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  4. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  5. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  6. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  7. Tupou Ceruzou: Pandemická
  8. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Medzinárodný deň detí je tu a s ním prichádza deň plný smiechu, hier a milých prekvapení. Pripravili sme pre vás prehľad zaujímavých podujatí a tipy na darčeky, ktoré zaručene potešia malých oslávencov.


Zničený bicykel, ťažké zranenia. To je výsledok stretu s motorkárom.

Zranený muž skončil v nemocnici.


V Oščadnici si užijete tri dni plné dobrej nálady.

Chýbať nebude ani večerný program na námestí.


Redakcia MY Kysuce
Samuel Kopásek pravidelne nastupuje v žilinskom Áčku.

Šampionát štartuje 11. júna.


  1. Ján Škerko: Ráno
  2. Martin Ondráš: Podivné penzióny vs rozkrádanie eurofondov - skutočná pravda
  3. Dávid Polák: Izraelský experiment s extrémizmom
  4. Tomas Hlavaty: "Váš čas sa radikálne kráti". Fico už začal predvolebnú kampaň.
  5. Otilia Horrocks: Breaking News : Nemecko versus Slovensko a jeho suverénne ceny tovarov v roku 2025 !
  6. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  7. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (23. - 29.5.1925)
  8. Vladimír Bojničan: Čo mi chýbalo v článku od Michala Havrana: „Spoločnosť rozvrátená politikou“
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 107
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 066
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 157
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 119
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 669
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 238
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 887
  8. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 6 245
  1. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  2. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  3. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  4. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  5. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  6. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  7. Tupou Ceruzou: Pandemická
  8. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu