Na trati Čadca – Martin mešká tretina vlakov, železničiari uviedli najčastejšie príčiny

Železničná spoločnosť prosí o trpezlivosť kvôli zvýšenému počtu výluk aj vplyvu počasia.

Železničná stanica v Čadci. Železničná stanica v Čadci. (Zdroj: Pavol Stolárik)

KYSUCE. Na Kysuciach je to tak. Vlaky meškajú doslova pravidelne. Niekedy sú to aj desiatky minút. Ľudia nestíhajú do práce a žiaci do školy. Poklesol objem cestujúcich na tratiach do Turzovky a Skalitého.

Napriek tomu Útvar hodnoty za peniaze vo svojom hodnotení zmeny cestovného poriadku konštatoval, že nový koncept grafikonu celoslovensky zvýšil záujem cestovať vlakmi a zefektívnil železničnú dopravu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V decembri 2022 vstúpil do platnosti nový koncept grafikonu vlakovej dopravy. Zaviedol pravidelné intervaly vlakov (tzv. taktový režim) a viac rýchlikov, posilnil dopravu na najvyužívanejších linkách a skrátil prestupy v uzlových staniciach. Po prvom roku fungovania nového grafikonu Útvar hodnoty za peniaze a Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spoločne vyhodnotili jeho dopady na cestujúcich a finančnú efektívnosť železničnej dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Na Kysuciach je to inak

Na Kysuciach je to však inak. Útvar hodnoty za peniaze konštatuje, že napriek významným zmenám grafikonu na tratiach Čadca – Turzovka a Čadca – Makov došlo k poklesu cestujúcich. Úbytok na trati Čadca – Skalité vyčíslili analytici na 18 percent, hlavným dôvodom má byť spustenie obchvatu Čadce v roku 2020.

Na tejto trati pritom železničná spoločnosť od začiatku decembra minulého roka takmer zdvojnásobila počet vlakov. Pribudli priame vlaky kategórie Os na trati Skalité – Žilina a zároveň sa predĺžila ich trasa až do Liptovského Mikuláša a Martina, v čase dopravných špičiek jazdia v 30 minútovom takte.

Prečítajte si tiež Na termín nebude treba čakať mesiace, v Krásne nad Kysucou otvoria špičkové očné centrum Čítajte 

Hodnotiaca správa tiež uvádza, že prenesené meškania vlakov a nutnosť prestupov spôsobili desať percentný pokles cestujúcich na trati Čadca – Makov, kde denne prejde len okolo 700 cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu

Až tretina vlakov mešká

Zaujímavým údajom je aj meškanie na linke Čadca – Martin, kde až 31 percent vlakov mešká v priemere 10 minút. Spôsobovať ho má najmä sled vlakov, teda usporiadanie jázd vlakov na traťovej koľaji.

Znamená to, že vlak, ktorý ide po svojej trase načas, mešká pre uprednostnenie iného, už meškajúceho vlaku, respektíve naň čaká preto, že je využívaný ako prípojný vlak a väčší počet cestujúcich doň chce prestúpiť.

Prečítajte si Krásno nad Kysucou hviezdou dopravného servisu, ľudia sa sťažujú na cestných pirátov Čítajte 

Na železnici totiž platí pravidlo, že vlaky vyššej kategórie majú prednosť. Napríklad medzištátny vlak či vlak kategórie Ex má prednosť pred osobným vlakom a vlakom kategórie REX.

Medzi tri najproblémovejšie linky z hľadiska vzniku meškaní patrí linka Ex1 na trase Bratislava – Košice aj linka R10 na trase Bratislava – Žilina.

SkryťVypnúť reklamu

Analytici v správe uviedli, že uvedené linky obsluhujú široké územie Slovenska a vo svojej podstate sú negatívne ovplyvnené každou jednou mimoriadnosťou na železničnej infraštruktúre, čo pri dlhých diaľkových reláciách znásobuje negatívny efekt meškania a prenosu meškania medzi vlakmi.

Podotkli tiež, že v roku 2023 takmer tretina vlakov zvýšila meškanie na 10 a viac minút, čo nie je výhradne výsledkom nového konceptu grafikonu. Pretrvávajúce meškania sú zároveň výsledkom najmä aktuálneho stavu infraštruktúry a relatívne vysokej poruchovosti vozidiel.

Podľa hovorcu Železničnej spoločnosti Slovensko Dominika Drevického meškania vznikajú aj z dôvodu mimoriadnych udalostí na zahraničnej železničnej infraštruktúre, čo následne ovplyvňuje aj naše vnútroštátne spoje.

„Železničná spoločnosť Slovensko vo významnej miere nemá priamy vplyv na všetky meškania, teda nejde fakticky o hodnotenie jej práce a plnenie grafikonu vlakovej dopravy,“ uviedol Drevický.

Nasadili nové aj systémy

Podľa slov generálneho riaditeľa ZSSK Petra Helexa sa v Železničnej spoločnosti Slovensko od začiatku roka výrazne zamerali na plynulosť dopravy. Ide najmä o investície do nových vlakov a moderných technológií. Do prevádzky zaviedli nové vozidlá s modernými bezpečnostnými systémami, ako sú jednotky KISS a Panter, ktoré umožňujú rýchlejšiu jazdu a znižujú pravdepodobnosť meškania.

Mohlo by vás zaujať Zachraňoval populáciu orla skalného na Slovensku, výpoveď dostal tri mesiace pred dôchodkom Čítajte 

„Moderné technológie sme implementovali aj do ďalších vlakov, čo ešte viac zvyšuje bezpečnosť a rýchlosť vlakových spojov. Aj vďaka tomu sa na sieti slovenských železničných tratí zlepšila presnosť vlakových spojení, kde došlo k zníženiu meškania vlakov v cieľovej stanici, pri porovnávaní druhého kvartálu roka 2023 a druhého kvartálu 2024, v priemere takmer o dve minúty,” informoval Helexa.

O meškaniach infomuje Mastodon

Dodal, že napriek tomuto úspechu sa v letnom období môže situácia meniť. Leto je špecifické napríklad pre zvýšený počet prác na tratiach, rekonštrukcií tratí, či porúch v súvislosti s nevyspytateľným počasím, dažďu a vetru. Tieto problémy sa netýkajú len slovenských železníc, ale aj zahraničných železníc, ktoré môžu prenášať meškania na slovenské územie.

Železničná spoločnosť Slovensko odporúča pre aktuálne mimoriadnosti na tratiach sledovať svoj profil na sociálnej sieti Mastodon, ktorý slúži ako kanál pre dopravné spravodajstvo. Národný dopravca tam pravidelne zverejňuje aktuálne informácie o meškaniach a operatívnych zmenách. Tento „feed“ je prístupný aj na webovej stránke ZSSK, a na jeho sledovanie nie je potrebný Mastodon účet.

Prečítajte si tiež Neskôr, drahší, ale predsa stojí. Nový privádzač testovali cyklisti a korčuliari Čítajte 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 387
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 938
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 438
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 346
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 058
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 106
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 589
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 936
  1. Jolana Čuláková: Zlyháva štát, médiá, politici aj odborníci. Tragické udalosti tak smerujú viac k zlu a nenávisti ako k dobru a spolupráci
  2. Ondřej Havelka: Rastafariánství v plné nahotě
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené
  4. Lucia Mihalíková: Londýn: Nezabudnuteľná cesta
  5. Vladimír Bojničan: Kritické a analytické myslenie: Základy logickej diskusie a časté chyby v argumentácii
  6. Jozef Černek: Transakčná daň - plaťme ju s radosťou
  7. Ján Valchár: Niečo o kolonizácii a dekolonizácii, časť 1.
  8. Vladimír Bojničan: Neschopnosť plnohodnotne kriticky myslieť vedie k podpore konzervatívnych populistov a extrémistov
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 114
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 020
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 932
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 467
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 521
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 263
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 917
  8. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 6 153
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jolana Čuláková: Zlyháva štát, médiá, politici aj odborníci. Tragické udalosti tak smerujú viac k zlu a nenávisti ako k dobru a spolupráci
  2. Ondřej Havelka: Rastafariánství v plné nahotě
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené
  4. Lucia Mihalíková: Londýn: Nezabudnuteľná cesta
  5. Vladimír Bojničan: Kritické a analytické myslenie: Základy logickej diskusie a časté chyby v argumentácii
  6. Jozef Černek: Transakčná daň - plaťme ju s radosťou
  7. Ján Valchár: Niečo o kolonizácii a dekolonizácii, časť 1.
  8. Vladimír Bojničan: Neschopnosť plnohodnotne kriticky myslieť vedie k podpore konzervatívnych populistov a extrémistov
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 114
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 020
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 932
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 467
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 521
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 263
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 917
  8. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 6 153
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu