KYSUCE. Jazdili na nich mnohí muzikanti a herci, boli hrdinami stoviek filmov, kde zachraňovali životy a mnohokrát z nich ostalo len obhorené torzo. V sobotu 27. júla bolo opäť na cestách v Kysuckých Beskydách vidieť plejádu nablýskaných historických vozidiel.
Dvdsaťsedmička mala v tento deň aj ďalší význam, keďže išlo aj o 27. ročník vydareného rande s históriou, veď návštevníci mali možnosť vidieť vozidlá, ktoré brázdili nielen európske, ale aj americké cesty už od počiatku dvadsiateho storočia.
Fanúšikovia vintage motorizmu zavítali do Vysokej nad Kysucou, Korne, Turzovky a do Klokočova. Tradičné podujatie, ktoré zorganizoval Veterán klub Turzovka, prilákalo obrovské davy ľudí. Tí mali možnosť bližšie spoznať a obdivovať automobilovú klasiku, veď na Kysuce prišlo 115 účastníkov zo Slovenska, z Českej republiky, Rakúska, Nemecka a Poľska.
„Každoročne obmieňame vozový park pelotónu. V tomto roku je to napríklad vznešené auto Isotta Fraschini 8ASS z roku 1931 v exkluzívnom stave. Zaujímavosťou je, že vozidlo má obsah motora 7,7 litra. Z ďalších zaujímavých kúskov z predvojnovej éry máme aj dvanásť valcovú Lagondu. Z mladších kúskov je tu napríklad BMW Z8, v Čechách sú len dva kusy, oba má jeden majiteľ, ktorý je aj tu na Beskyd Rallye. Ide o auto, ktoré hralo v bondovke,“ priblížil technický riaditeľ tejto mimoriadne atraktívnej medzinárodnej súťaže Martin Dlhopolček.

„Každý rok sa snažíme naším priateľom s historickými vozidlami ukázať krásu Beskýd, kde žijeme. Našim spoluobčanom predviesť toto historické múzeum na kolesách. V tomto roku sme spanilú jazdu ozvláštnili návštevou Pamätnej izby astronauta E.A. Crernana a biblickej záhrady vo Vysokej nad Kysucou. Zaujímavá bola aj cesta na Mariánske pútnické miesto na hore Živčák nad obcou Korňa,“ informoval riaditeľ Beskyd Rallye Václav Dostálek.
V dedine roka a na pútnickom mieste
Historické vozidlá sa k miestu museli dostať po kľukatej cestičke po strmom kopci. Niektorí účastníci potvrdili, že to bol najstrmší kopec, po ktorom so svojim veteránom prešli. Ľuďom sa však naskytol nádherný pohľad na naleštené autá pod týčiacim sa chrámom Panna Márie Matky Cirkvi.

„V chráme Páter Ondrej Sabo požehnal medaile s patrónom vodičov Sv. Krištofom, ktoré dostali všetci majitelia historických vozidiel, ktorí sa zúčastnili tejto pútnickej etapy,“ priblížila starostka Korne, dediny roka 2023, Marianna Bebčáková.
Aj dole v dedine bolo čo pozerať. Veteránisti obdivovali prírodné zaujímavosti, aj novinky, ktoré obec vybudovala v rámci rozvoja cestovného ruchu. A Korňania zas obdivovali historické exponáty priamo v centre obce na parkovisku pred kostolíkom.
Dopravu na horu Živčáková usmerňovanie členovia miestneho dobrovoľného hasičského zboru a o kultúrny program sa počas obeda postaral Detský folklórny súbor Lipovienka.
Miláčik kráľa rock´n´rollu
Zaujímavosťou tohto ročníka Beskyd Rallye bol automobil Stutz Bearcat z roku 1979, ktorý predstavil Juraj Schwarz z Bratislavy.

„Je to verzia automobilu Stutz Blackhawk, na ktorom sa vozil napríklad aj Elvis Presley. Je v pôvodnom stave. Zaujímavosťou je, že okolie budíkov, kľučky aj rámy okien sú z 24 karátového zlata. Je to koráb, cestuje sa v ňom príjemne a pohodlne. Má však aj svoju hmotnosť, svoj objem, svoju spotrebu. Na sto kilometrov to spapá približne 20 až 22 litrov,“ vysvetlil Juraj Šchwarz s tým, že vo verzii kabrio ich bolo vyrobených len tridsať kusov, zachovaných je desať.

Doplnil, že vo svojej dobe patrilo medzi najdrahšie autá. „Cadillac stál vtedy deväť tisíc dolárov, toto auto 45 tisíc,“ dodal pyšný majiteľ.

Automobilka Stutz v roku 1937 skrachovala, obnovila výrobu v roku 1968. V roku 1971 vydali Blackhawk Series I. V tom čase stál necelých 30 000 libier, čo z neho urobilo najdrahšie auto na svete.
Kto mal ten prvý? Samozrejme Elvis. V sedemdesiatych rokoch mal ďalšie štyri Blackhawky a jeho obľúbená bola séria III kvôli jej červenému koženému interiéru a pozlátenému lemu. Bolo to zároveň posledné auto, aké kedy Elvis riadil.
Elvisov prvý Stutz mu bol doručený o štvrtej poobede do jeho sídla v Holmby Hills na Monovale Drive v Los Angeles. Elvis sa práve prebudil, ale šťastne súhlasil, že bude pózovať na reklamných fotografiách s majiteľom obchodného zastúpenia Julesom Meyersom.
Elvis však nebol sám. Napriek relatívne nízkym objemom výroby medzi vlastníkov Stutzu patril aj Frank Sinatra, ktorý s Elvisom o prvého Stutza bojoval.
Víťazom súťaže elegancie Isotta Fraschini
Na ďalšej zastávke v Turzovke sa už tradične odovzdávajú ocenenia. Prvé, cenu primátora mesta si odniesli Eduard Holánek a Dana Dorazilová z Prostejova, ktorí do Turzovky dorazili na doslova vymazlenej luxusnej limuzíne Tatra typ 87 od kopřivnickej automobilky.
Podľa niektorých návštevníkov auto vyzeralo, akoby práve vyšlo z výrobnej linky. Pohár odovzdal prednosta mestského úradu v Turzovke Richard Mekiňa.

Cenu elegancie, o ktorej rozhodli návštevníci podujatia hlasovaním, získal Simon Hůlka z Bratislavy a vozidlo Isotta Fraschini z roku 1931. Tento automobil získal aj prvú cenu vo svojej kategórii na jednej z najväčších akcií sveta, na konkurze elegancie Pebble Beach v USA.
„Ide o prvé vozidlo talianskej produkcie, ktoré malo osemvalcový motor. Predok taký dlhý, pretože osem valcov je usporiadaných v rade za sebou. Obsah motora je 7,7 litra, spotreba 25 litrov na 100 kilometrov. Auto má veľkú výhodu, pretože práve Isotta Fraschini zaviedla brzdy na všetky štyri kolesá,“ ozrejmil Simon Hůlka.
Uviedol tiež, že tento model, aj keď bol vyrobený v Taliansku, bol ihneď vyvezený do Ameriky.

„Bol špeciálne upravený karosárskou firmou Castagni z Milána. Bol určený pre človeka, ktorý vlastnil v tridsiatych rokoch sieť novín v Spojených štátoch. ˇKeďže išlo o významnú osobu, interiér bol vyšitý pštrosou kožou,“ dodal.

O popularizácii značky sa zaslúžil Rudolph Valentino, taliansko-americký filmový herec, hviezda 20. rokov 20. storočia, najslávnejší milovník nemej éry. Vozidlá Isotta Fraschini sa objavili vo filmoch Zbohom buď, láska moja a Sunset Bulvár.
Veterán z Turzovky
Aj hasičský veterán Jozef Malík z Turzovky predviedol svojho štvorkolesového krásavca, tiež veterána.

„Dlho som túžil po aute, ktoré by malo dizajn tridsiatych rokov. Až som ho našiel na inzerát na Zákopčí. Je to Riley z roku 1954. Je to pôvodný stav, v dreve a koži,“
Automobilka Riley je zaujímavá tým, že ich nový vysokootáčkový motor, predstavený v roku 1926, bol označovaný za prelomový a v mnohých ohľadoch predbehol dobu. Čoskoro pritiahol pozornosť tunerov a staviteľov „špeciálov“ na športové účely.
Spomienka na Laca Dlhopolčeka
Treba spomenúť, že aj tento ročník ja zároveň memoriálom Ladislava Dlhopolčeka, dlhoročného predsedu a zakladateľa Turzovského veterán klubu, ktorý nás opustil 27. januára 2020.
„Jeho pamiatku si každoročne pripomíname v meste Turzovka“ dodal na záver Martin Dlhopolček.
Opäť sa podarilo do bodky naplniť slogan spanilá jazda beskydskou krajinou, keďže veteránisti navštívili malebné Beskydy na Morave aj na Slovensku, kde sa akoby v tento deň zastavil čas. Alebo aspoň spomalil tak, aby sa ľudia cítili ako v histórii,
O mnohé ďalšie zaujímavé príbehy sa veľmi rád podelil každý majiteľ historického skvostu. Ľudí nechali nahliadnuť pod kapotu, alebo si sadnúť za volant. Beskyd Relly je skutočný automobilový festival, ktorý oslavujú vystavovatelia aj obdivovatelia. Toto podujatie spája všetky generácie a stretávajú sa tu celé rodiny.
Po výstave v Turzovke sa veterány presunuli do Klokočova a odtiaľ späť na základňu v Bílej.
