KYSUCE, MALÁ FATRA. Hnevajú obyvateľov, lesníkov aj ochranárov. Nelegálnymi jazdami ohrozujú bezpečnosť a spôsobujú škody. Sériu negatívnych dopadov majú na svedomí jazdci terénnych motocyklov či štvorkoliek, ktorí si z okolitých hôr spravili dráhy pre vlastnú zábavu. Okrem majetku a prírody trpí pre obavy turistov aj cestovný ruch.
Sankcie za zakázaný vjazd ich pritom neodrádzajú, podľa slov viacerých ide o nerovný súboj.
Aj na severe Kysúc sú pravidelným problémom zničené závory či ohrady, splašené zvieratá sa stávajú rizikom pre okolie vrátane vodičov. Ľudské životy ohrozujú nezodpovední motocyklisti aj priamo svojou jazdou.
„Z kysuckých lesov a najmä u nás z Trojmedzia si robia pretekárske trate. Minule sa zas bláznenie na vrchoch v Skalitom skončilo tým, že sa zrazili dvaja motorkári na obrovskej lúke,“ spomína starosta obce Čierne Peter Staňo.
Mladým motorkárom privolali pomoc okoloidúci svedkovia. Podľa slov leteckých záchranárov utrpeli obaja pacienti poranenia hláv, z toho 15-ročný chlapec aj vážnu poruchu vedomia.

„Robia si čo sa im zachce, až kým sa niektorí z nich nezabije. Je vrchol, čo sa deje na Kysuciach a obzvlášť v Kysuckom Lieskovci,” podotýka tamojší lesník a poľovník Pavol Šutý.
O mnohých nehodách motorkárov navyše kompetentní ani nevedia, ako totiž poukázali strážcovia prírody, podobné prípady sa jazdci snažia pre ďalšie ťažkosti radšej utajiť. Často nezvládnu ani samotný útek, jeden zo štvorkolkárov nedávno na Kysuciach spanikáril tak, že takmer vrazil do žien s kočíkom.
Hoci mal prilbu a chýbala mu tabuľka s evidenčným číslom vozidla, v priebehu dvoch dní jeho totožnosť odhalili. Trestu sa nevyhol. Ak je teda už páchateľ prichytený, najlepšie je prijať následky. Jeho správanie a predpoklad nápravy má vplyv na výšku sankcie.
Pravidlá im ťažkú hlavu nerobia
Jazda na motorových vozidlách v lesoch totiž všeobecne povolená nie je. Strážcovia môžu priestupok vybaviť napomenutím a vykázaním z územia, rovnako však môžu udeliť aj blokovú pokutu. Mladistvému do 60 eur, dospelému do 300. Výška sankcie pritom závisí aj od stupňa ochrany územia.
„Ak ide napríklad o tretí stupeň ochrany, dávame za vjazd na územie poškodovanie biotopov pokutu sto eur na mieste. Keby mal človek problém zaplatiť, posúvame prípad na inšpekciu, kde sa suma môže vyšplhať aj na deväťtisíc eur,“ hovorí strážca Národného Parku Malá Fatra Pavol Kubala. Pri jazdcoch, ktorí sú pokutu ochotní zaplatiť bez nepríjemných poznámok a arogancie, uprednostnia nižšiu hranicu sumy.
„Do tretieho stupňa ochrany môžu ale v podstate vstúpiť všetci vlastníci, respektíve ľudia, ktorí majú povolenie od vlastníkov. A tu v Krivánskej Malej Fatre je súkromných asi 95 percent územia. Sankcie sú tu preto bezpredmetné,“ vysvetľuje na príklade Kubala. Na obchádzanie pravidiel majú aj ďalšie cesty.

„Napíšu si, že sú lesná stráž alebo záchranári. Zákon sa obchádza, zbohatlíci kupujúci si tieto ťažké stroje sa chcú blázniť po horách, a tak sa zakryli pod občianske združenia, záchranárske spolky. Majú povolenie na vstup do lesa. A ak by aj dostali pokutu, je to pre nich nič,“ rozpráva zo skúseností starosta obce Čierne s tým, že čadčianska komunita je presným príkladom dopadov bezohľadných jazdcov.
Podľa slov Šutého sa tiež neraz vyhovárajú na chýbajúce tabule, ktoré majú označovať zákaz vjazdu. Aj v jeho očiach sú podobné poznámky nezmyselné, umiestniť ich na každú cestu nie je reálne. „Zákon musia dodržiavať všetci, keď nie, má konať polícia. Už je jedno, ako ich chytia. Ľudia sú nespokojní. Treba s tým niečo robiť, ja sa tiež chystám na problém apelovať na najbližšom zastupiteľstve,” spomína lesník.
Boj je nevyrovnaný
„Vždy to bol komplexný problém, ktorý treba riešiť, štátna ochrana prírody sa snaží aj v súčinnosti s políciou, ide ale o nerovný boj,” hovorí o predošlých skúsenostiach Ján Korňan, bývalý riaditeľ Správy Národného parku Malá Fatra a tiež dlhoročný šéf Správy Chránenej krajinnej oblasti Kysuce.
Posledné roky sa ale podľa neho stav o niečo zlepšoval, viaceré zásahy takpovediac motorkárov vytlačili do prvého stupňa ochrany. „Pod tlakom sa zamerali na tie oblasti, kde sú menej postihnuteľní. Aj tam ale škodia, hlavne vlastníkom lúk, pasienkov a lesov. Stačí sa pozrieť na cestu smerom na Petranky zo Zákopčia alebo z Rakovej. Nádherné lúky sú zničené," poukazuje Korňan.
Situáciu sa snažia strážcovia naďalej regulovať kontrolami. Do terénu chodia pravidelne a k súčinnosti podľa slov Kubalu nabádajú v rámci preventívnych opatrení aj políciu.