KRÁSNO NAD KYSUCOU. Chýbajúca diaľnica, nekonečné kolóny na ceste I/11 aj nárast počtu vozidiel, no hlavne vodiči hazardéri za volantom. V Krásne nad Kysucou sa rozhodli, že zvýšia bezpečnosť chodcov v meste.
Prispeli k tomu aj početné sťažnosti ľudí na vodičov, ktorí pri prejazde centrom mesta prekračujú rýchlosť a svojou bezohľadnou jazdou ohrozujú ďalších ľudí.
Dochádza tak ku mnohým kolíznym situáciám nielen pri krajniciach ciest, ale aj na priechodoch pre chodcov.
Radnica sa rozhodla situáciu riešiť. V časti Zákysučie, kde stoja bytové domy, vznikol nový priechod pre chodcov, na cestách pribudli zvislé značenia upozorňujúce na dodržiavanie rýchlosti aj blížiace sa priechody pre chodcov.
Práve v Zákysučí si niektorí šoféri pletú cestu s pretekárskou dráhou. Pri marcovej nehode tadiaľ uháňala audina, ktorá vo vysokej rýchlosti prerazila železné zábradlie mosta a skončila rozbitá na totálku v krovinách pod mostom. Pri dvojici pasažierov, ako aj okoloidúcich, vtedy stáli všetci svätí.
Nový systém vítajú
Na frekventovanej ceste pri obchodnom centre na ulici 1. mája začali s testovaním modulárneho spomaľovacieho systému vyrobeného z recyklovanej gumy. Slúži ako spomaľovač a zároveň ako priechod pre chodcov.
„Výborne, že to tu konečne namontovali,“ hovorí Vladimír Kormanec, ktorý býva v dome hneď vedľa špeciálneho retardéra.

„Už sa to tu nedalo vydržať, autá aj motorky sa tu preháňali, vytáčali motory, ľudia si museli dávať obrovský pozor, aby cez priechod mohli vôbec prejsť a nič sa im nestalo. Bolo by to treba aj inde do mesta, nech si na tom tie autá porozbíjajú, keď im nie je rady,“ povedal Vladimír.
Aj keď býva hneď pri spomaľovači, prechádzajúce autá ho nerušia, vraj nepočuť ani žiadne buchotanie, ako je to pri železných a betónových spomaľovačoch.
Menej kolíznych situácií
Primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa hovorí, že mnohým nešťastiam na priechodoch pre chodcov aj na cestách by sa dalo z veľkej časti zabrániť. Zvlášť chodci to majú ťažké. Treba však lepšie označiť nebezpečné miesta v meste a urobiť bezpečnostné opatrenia. Napríklad montáž prvého špeciálneho retardéra.
„Retardér je z recyklovaných plastov, dá sa odnímať a slúži na spomalenie rýchlosti pre nezodpovedných vodičov, ktorí nedodržiavajú predpísanú rýchlosť v meste. Je to novinka, ktorá je dovezená zo zahraničia. Spôsob jeho využitia vyskúšame prvýkrát. Dúfam, že pri zimnej údržbe nebude prekážkou, ako boli doteraz malé retardéry a budeme ho môcť používať celoročne,“ dodáva primátor Grapa.

V prípade, že sa spomaľovač osvedčí, mesto ho chce rozšíriť aj do ďalších lokalít. Ako doplnil Jozef Grapa, aj keď nie je lacný, ponúka tento spomaľovací systém vďaka svojej univerzálnosti nekonečné možnosti usporiadania.
„Je možné zložiť rôzne šírky a dĺžky spomaľovacích vankúšov a tiež aj dlhý spomaľovací prah cez celú šírku vozovky. Je dobre viditeľný vďaka retroreflexnému značeniu. Výhodou je rýchla montáž a nižšie nadobúdacie náklady ako stavebné úpravy,“ vysvetlil.
Kladivo na cestných pirátov
Slovensko sa už pred rokmi zaviazalo do roku 2020 znížiť dopravnú nehodovosť o polovicu. Výsledok je taký, že sa využila zvláštna finta. Z dopravnej nehody sa spravila škodová udalosť. Nehody teda z ciest nezmizli, len sa premenovali. Aut pribúda, vodiči sú vystresovaní a agresívni.
Podľa vyjadrenia primátora Grapu rezort vnútra chce konečne v budúcom roku predstaviť nové zmeny vo fungovaní obecných a mestských polícií.
Mestskí policajti by mohli riešiť vodičov pod vplyvom alkoholu či drog. Obce by zároveň na základe novely mohli konať v prípadoch prekročenia maximálnej povolenej rýchlosti v rámci objektívnej zodpovednosti.
„Toto by veľmi pomohlo. Ak zákon v budúcom roku vstúpi do platnosti, budeme jedna z prvých samospráv, ktoré zakúpia radar. Budeme ho umiestňovať na kritické úseky v meste, kde máme s vodičmi nespratníkmi problémy,“ prízvukuje primátor s tým, že aj t Krásna nad Kysucou sa stáva pretekársky okruh.
Podotýka, že mestská polícia z Krásna nad Kysucou by mohla spolupracovať a j s okolitými obcami, ktoré takýto útvar nemajú a aj na ich území robiť meranie rýchlosti. Takáto činnosť by v konečnom dôsledku pomohla aj štátnej polícii, ktorá má nedostatok ľudí.
Prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti budú obce prejednávať formou objektívnej zodpovednosti.
