KYSUCE/BRATISLAVA. Už viac ako dvesto otázok adresovali Národnej diaľničnej spoločnosti firmy, ktoré sa chcú podieľať na výstavbe úseku diaľnice D3 Oščadnica-Čadca, Bukov, II. polprofil za viac než 300 miliónov eur.
Projekt, ktorý sa stal súčasťou programového vyhlásenia novej vlády a je zaradený medzi aktuálne priority rezortu dopravy, naberá čoraz väčší sklz.
Kysučania na diaľnicu čakajú už tridsať rokov, mešká aj výstavba zeleného mosta a rekonštrukcia pár kilometrového úseku železnice.
Na úsek z Čadce do Oščadnice vyhlásili diaľničiari tender podľa plánu ešte v máji, tak ako avizoval minister dopravy Jozef Ráž. Polovica štvorkilometrového úseku s tunelom Horelica už dnes stojí. Víťazná firma postaví druhý profil s dĺžkou päť kilometrov a druhou tunelovou rúrou.
Termín v polovici novembra?
Pôvodne chcela Národná diaľničná spoločnosť (NDS) predkladané ponuky na tento úsek otvárať už 3. septembra. Po doplňujúcich otázkach záujemcov sa tento termín posunul najskôr na 30. októbra.
Teraz už vo vestníku svieti opäť iný dátum. Nová lehota na predkladanie ponúk je 14. november, kedy by sa mali otvárať aj obálky.

Prečo je až toľko doplňujúcich otázok a aké sú dôvody opätovného predlžovania termínu ukončenia verejného obstarávania D3 - Oščadnica - Čadca, Bukov, II. profil, sme sa pýtali NDS.
„Ide o živé verejné obstarávanie, nemôžeme priebeh bližšie komentovať, kým nebude obstarávanie ukončené,“ uviedol odbor mediálnej komunikácie.
Minister dopravy Jozef Ráž na jar sľuboval, že každý druhý mesiac od mája chcú postupne vyhlasovať súťaže na dodávateľov jednotlivých úsekov. Zatiaľ nebola vyhlásená súťaž na 11-kilometorvý úsek Kysucké Nové Mesto – Oščadnica, ktorú mali vyhlásiť v júli. Náklady na tento úsek sa odhadujú na viac ako 400 miliónov eur.
V septembri mal byť vyhlásený tender na posledný tretí úsek Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto za takmer pol miliardy eur.
Tender na ďalšie úseky do konca roka
Ako uvádza Národná diaľničná spoločnosť v stanovisku, dokončenie D3 považuje za jednu zo svojich kľúčových priorít.
„Práve preto výrazne akcelerovali prípravné procesy, aby sa kysucká diaľnica presunula z prípravnej fázy do fázy obstarávania. Prvé výsledky sú už na stole - koncom mája sa podarilo vyhlásiť verejné obstarávanie na prvý úsek. Ďalšie dve verejné obstarávania pribudnú v dohľadnej dobe,“ informovala NDS s tým, že termín, v priebehu tohto roka, je uvedený aj v príslušnom uznesení vlády.
Ako informovala NDS na internete, na druhý z troch chýbajúcich úsekov budúcej diaľnice vyhlásili verejné obstarávanie v stredu 30. októbra
"Za niekoľko mesiacov Národná diaľničná spoločnosť dokázala v zrýchlenom režime pripraviť všetky potrebné náležitosti pre vyhlásenie verejného obstarávania na druhý z troch úsekov kysuckej diaľnice. V týchto dňoch sa odoslalo oznámenie o súťaži do vestníka verejného obstarávania na úsek D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica," informovali diaľničiari na internete.
Samotný úsek má viac ako 9,6 kilometra, tvorí strednú časť budúcej diaľnice od Žiliny po Čadcu a je druhým najdlhším z trojice úsekov D3. Predpokladaná hodnota zákazky predstavuje 307 miliónov eur bez DPH. V rámci obstarávania sa počíta s výstavbou 22 mostných objektov, jednou križovatkou, jedným odpočívadlom, ale aj migračným koridorom pre zver.
Ako uviedol minister dopravy Jozef Ráž, kysucká diaľnica projektom s najvyššou prioritou.
"Dobudovanie D3 pomôže ľuďom v regióne, ktorý dnes trpí chronickými dopravnými problémami. Zároveň, dokončenie pomôže Slovensku splniť aj medzinárodné záväzky v rámci Transeurópskej dopravnej siete," vyjadril sa vo videu minister.
Doplnil, že Národná diaľničná spoločnosť za posledný rok zásadným spôsobom akcelerovala všetky procesy potrebné na dokončenie D3 na Kysuciach. Súbežne sa pracuje aj na vyhlásení verejného obstarávania pre tretí úsek kysuckej D3.
Na D3 chýba celkovo dostavať približne 30 kilometrov. Diaľnicu chce rezort dopravy postaviť z európskych peňazí. V Bruseli na ňu alokovali sumu 770 miliónov eur, ktorú musíme využiť do roku 2027, s možnosťou predĺženia do roku 2029.

Mešká ekodukt aj železnica
Chváliť sa nie je čím ani pri ďalších veľkých dopravných stavbách na Kysuciach. Zelený most pre zvieratá vo Svrčinovci mal byť z európskych peňazí postavený do konca minulého roka. Termín sa stihnúť nepodarilo a vyzerá to tak, že ním nebude ani koniec roka 2024. V závere augusta montovali stavbári prefabrikáty ponad hlavnú cestu, treba ešte vybudovať násyp, navádzacie oplotenie a urobiť vegetačné úpravy.
„Práce na stavbe finišujú. V tejto chvíli záleží najmä od poveternostných podmienok, predpokladáme však dokončenie stavby v najbližších mesiacoch,“ uviedla NDS. Termín však nespresnila.

Mešká aj modernizácie zhruba päťkilometrovej železničnej trate od Čadce po štátnu hranicu s Českou republikou. Združenie ŽSR, KYSUCE zložené z TSS Grade a Váhostav – Sk, začalo na stavbe pracovať v auguste 2022. Pôvodne mali byť práce ukončené v auguste tohto roka. Z pôvodných dvoch rokov sa však termín dostavby posunul o rok a pol na november 2025.
Podľa železničiarov za to môžu nepredvídateľné okolností, ako doplnkový inžiniersko-geologický prieskum s dopadom na zmenu projektovej dokumentácie a na posun realizácie súvisiacich stavebných objektov, likvidácia niekoľkých čiernych skládok komunálneho odpadu a azbestu, zosuvy pôdy pri dvoch budovaných mostoch aj pyrotechnický prieskum, keďže sa našla nevybuchnutá munícia.
"V súčasnosti prebieha etapa výstavby, v ktorej sa ukončujú práce na vylúčenej 1. traťovej koľaji vrátane prác na zárubných múroch. Koľaj č. 1 bude uvedená do prevádzky v 46. kalendárnom týždni. Nasledovať bude výluka zabezpečovacích zariadení a v termíne do 20. novembra sa bude jazdiť obojsmerne medzistanične. Od 20. novembra začína nepretržitá výluka 2. traťovej koľaje, ktorá potrvá až do augusta 2025," informovala hovorkyňa ŽSR Vladimíra Bahýlová.
Po dvoch rokoch realizácie je cena diela vyššia o takmer 6,2 milióna eur bez DPH, čo je približne desať percent ceny celej stavby.
Terminál v Krásne - termín neistý
V pláne je aj ďalšia obrovská investícia, modernizácia 11,7 kilometrov železničnej trate medzi Krásnom nad Kysucou a Čadcou. Predpokladaný termín začatia stavby je rok 2026. Cena je odhadovaná na približne 145-miliónov eur bez DPH.
Hovorkyňa železníc uviedla, že termín začiatku modernizácie koridoru, štátna hranica ČR/SR - Čadca - Krásno nad Kysucou (mimo), železničná trať, 1. a 2. etapa, je závislý od priebehu projektovej prípravy, procesu EIA, verejného obstarávania na výber zhotoviteľa stavby, ako aj finančných zdrojov.
"V súčasnej dobe nie je možné s náležitou vážnosťou určiť termín začiatku modernizácie 1. a 2. etapy modernizácie koridoru št. hr. ČR/SR – Čadca – Krásno nad Kysucou (mimo), železničná trať," doplnila Bahýlová.
Ak chcú železničiari čerpať na stavbu peniaze z eurofondov, musia ju dokončiť do roku 2029.