Na Kysuciach meškajú všetky veľké dopravné stavby, ďalší sklz nabral aj tender na výstavbu D3

Záujemcovia adresovali diaľničiarom stovky otázok.

Polovičný profil úseku D3 Čadca, Bukov-Oščadnica s tunelom Horelica. Polovičný profil úseku D3 Čadca, Bukov-Oščadnica s tunelom Horelica. (Zdroj: Pavol Stolárik)

KYSUCE/BRATISLAVA. Už viac ako dvesto otázok adresovali Národnej diaľničnej spoločnosti firmy, ktoré sa chcú podieľať na výstavbe úseku diaľnice D3 Oščadnica-Čadca, Bukov, II. polprofil za viac než 300 miliónov eur.

Projekt, ktorý sa stal súčasťou programového vyhlásenia novej vlády a je zaradený medzi aktuálne priority rezortu dopravy, naberá čoraz väčší sklz.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kysučania na diaľnicu čakajú už tridsať rokov, mešká aj výstavba zeleného mosta a rekonštrukcia pár kilometrového úseku železnice.

Na úsek z Čadce do Oščadnice vyhlásili diaľničiari tender podľa plánu ešte v máji, tak ako avizoval minister dopravy Jozef Ráž. Polovica štvorkilometrového úseku s tunelom Horelica už dnes stojí. Víťazná firma postaví druhý profil s dĺžkou päť kilometrov a druhou tunelovou rúrou.

SkryťVypnúť reklamu

Termín v polovici novembra?

Pôvodne chcela Národná diaľničná spoločnosť (NDS) predkladané ponuky na tento úsek otvárať už 3. septembra. Po doplňujúcich otázkach záujemcov sa tento termín posunul najskôr na 30. októbra.

Teraz už vo vestníku svieti opäť iný dátum. Nová lehota na predkladanie ponúk je 14. november, kedy by sa mali otvárať aj obálky.

Prečítajte si tiež Z cintorína vyvezú za pár dní šesťdesiat ton odpadu. Dušičky sú extrémnou ekologickou záťažou Čítajte 

Prečo je až toľko doplňujúcich otázok a aké sú dôvody opätovného predlžovania termínu ukončenia verejného obstarávania D3 - Oščadnica - Čadca, Bukov, II. profil, sme sa pýtali NDS.

„Ide o živé verejné obstarávanie, nemôžeme priebeh bližšie komentovať, kým nebude obstarávanie ukončené,“ uviedol odbor mediálnej komunikácie.

Minister dopravy Jozef Ráž na jar sľuboval, že každý druhý mesiac od mája chcú postupne vyhlasovať súťaže na dodávateľov jednotlivých úsekov. Zatiaľ nebola vyhlásená súťaž na 11-kilometorvý úsek Kysucké Nové Mesto – Oščadnica, ktorú mali vyhlásiť v júli. Náklady na tento úsek sa odhadujú na viac ako 400 miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu

V septembri mal byť vyhlásený tender na posledný tretí úsek Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto za takmer pol miliardy eur.

Tender na ďalšie úseky do konca roka

Ako uvádza Národná diaľničná spoločnosť v stanovisku, dokončenie D3 považuje za jednu zo svojich kľúčových priorít.

„Práve preto výrazne akcelerovali prípravné procesy, aby sa kysucká diaľnica presunula z prípravnej fázy do fázy obstarávania. Prvé výsledky sú už na stole - koncom mája sa podarilo vyhlásiť verejné obstarávanie na prvý úsek. Ďalšie dve verejné obstarávania pribudnú v dohľadnej dobe,“ informovala NDS s tým, že termín, v priebehu tohto roka, je uvedený aj v príslušnom uznesení vlády.

Ako informovala NDS na internete, na druhý z troch chýbajúcich úsekov budúcej diaľnice vyhlásili verejné obstarávanie v stredu 30. októbra

SkryťVypnúť reklamu

"Za niekoľko mesiacov Národná diaľničná spoločnosť dokázala v zrýchlenom režime pripraviť všetky potrebné náležitosti pre vyhlásenie verejného obstarávania na druhý z troch úsekov kysuckej diaľnice. V týchto dňoch sa odoslalo oznámenie o súťaži do vestníka verejného obstarávania na úsek D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica," informovali diaľničiari na internete.

Samotný úsek má viac ako 9,6 kilometra, tvorí strednú časť budúcej diaľnice od Žiliny po Čadcu a je druhým najdlhším z trojice úsekov D3. Predpokladaná hodnota zákazky predstavuje 307 miliónov eur bez DPH. V rámci obstarávania sa počíta s výstavbou 22 mostných objektov, jednou križovatkou, jedným odpočívadlom, ale aj migračným koridorom pre zver.

Ako uviedol minister dopravy Jozef Ráž, kysucká diaľnica projektom s najvyššou prioritou.

"Dobudovanie D3 pomôže ľuďom v regióne, ktorý dnes trpí chronickými dopravnými problémami. Zároveň, dokončenie pomôže Slovensku splniť aj medzinárodné záväzky v rámci Transeurópskej dopravnej siete," vyjadril sa vo videu minister.

Doplnil, že Národná diaľničná spoločnosť za posledný rok zásadným spôsobom akcelerovala všetky procesy potrebné na dokončenie D3 na Kysuciach. Súbežne sa pracuje aj na vyhlásení verejného obstarávania pre tretí úsek kysuckej D3.

Na D3 chýba celkovo dostavať približne 30 kilometrov. Diaľnicu chce rezort dopravy postaviť z európskych peňazí. V Bruseli na ňu alokovali sumu 770 miliónov eur, ktorú musíme využiť do roku 2027, s možnosťou predĺženia do roku 2029.

Mešká ekodukt aj železnica

Chváliť sa nie je čím ani pri ďalších veľkých dopravných stavbách na Kysuciach. Zelený most pre zvieratá vo Svrčinovci mal byť z európskych peňazí postavený do konca minulého roka. Termín sa stihnúť nepodarilo a vyzerá to tak, že ním nebude ani koniec roka 2024. V závere augusta montovali stavbári prefabrikáty ponad hlavnú cestu, treba ešte vybudovať násyp, navádzacie oplotenie a urobiť vegetačné úpravy.

„Práce na stavbe finišujú. V tejto chvíli záleží najmä od poveternostných podmienok, predpokladáme však dokončenie stavby v najbližších mesiacoch,“ uviedla NDS. Termín však nespresnila.

Mohlo by vás zaujať Obchodným centrám dochádza trpezlivosť, kvôli cezpoľným budujú závory a obmedzujú čas parkovania Čítajte 

Mešká aj modernizácie zhruba päťkilometrovej železničnej trate od Čadce po štátnu hranicu s Českou republikou. Združenie ŽSR, KYSUCE zložené z TSS Grade a Váhostav – Sk, začalo na stavbe pracovať v auguste 2022. Pôvodne mali byť práce ukončené v auguste tohto roka. Z pôvodných dvoch rokov sa však termín dostavby posunul o rok a pol na november 2025.

Podľa železničiarov za to môžu nepredvídateľné okolností, ako doplnkový inžiniersko-geologický prieskum s dopadom na zmenu projektovej dokumentácie a na posun realizácie súvisiacich stavebných objektov, likvidácia niekoľkých čiernych skládok komunálneho odpadu a azbestu, zosuvy pôdy pri dvoch budovaných mostoch aj pyrotechnický prieskum, keďže sa našla nevybuchnutá munícia.

"V súčasnosti prebieha etapa výstavby, v ktorej sa ukončujú práce na vylúčenej 1. traťovej koľaji vrátane prác na zárubných múroch. Koľaj č. 1 bude uvedená do prevádzky v 46. kalendárnom týždni. Nasledovať bude výluka zabezpečovacích zariadení a v termíne do 20. novembra sa bude jazdiť obojsmerne medzistanične. Od 20. novembra začína nepretržitá výluka 2. traťovej koľaje, ktorá potrvá až do augusta 2025," informovala hovorkyňa ŽSR Vladimíra Bahýlová.

Po dvoch rokoch realizácie je cena diela vyššia o takmer 6,2 milióna eur bez DPH, čo je približne desať percent ceny celej stavby.

Terminál v Krásne - termín neistý

V pláne je aj ďalšia obrovská investícia, modernizácia 11,7 kilometrov železničnej trate medzi Krásnom nad Kysucou a Čadcou. Predpokladaný termín začatia stavby je rok 2026. Cena je odhadovaná na približne 145-miliónov eur bez DPH.

Hovorkyňa železníc uviedla, že termín začiatku modernizácie koridoru, štátna hranica ČR/SR - Čadca - Krásno nad Kysucou (mimo), železničná trať, 1. a 2. etapa, je závislý od priebehu projektovej prípravy, procesu EIA, verejného obstarávania na výber zhotoviteľa stavby, ako aj finančných zdrojov.

"V súčasnej dobe nie je možné s náležitou vážnosťou určiť termín začiatku modernizácie 1. a 2. etapy modernizácie koridoru št. hr. ČR/SR – Čadca – Krásno nad Kysucou (mimo), železničná trať," doplnila Bahýlová.

Ak chcú železničiari čerpať na stavbu peniaze z eurofondov, musia ju dokončiť do roku 2029.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 355
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 938
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 691
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 156
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 896
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 101
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 681
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 620
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Ivan Mlynár: Čurillovci sú zlo, Vagovičove knihy sú zbytočné a Kubina je úmrtným listom právnemu štátu. Tak pravil muscle man Šutaj Eštok
  3. Juraj Ondruška: Rozhovor pre TV Bratislava Staré letisko Vajnory opäť v ohrození: Vajnoráci povedali NIE – budú ich znova ignorovať?
  4. Jozef Pivarník: Oslobodenie Európy: Spojenci verzus Sovieti – mýtus a realita
  5. Marek Mačuha: Prečo sa Fico ide opäť klaňať Putinovi
  6. Ján Šeďo: "Milostpane, tak nám zatvorili arcivévodu Bombica"!
  7. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku
  8. Martina Paulenová: Pravidlá sú na to, aby sa porušovali
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 295
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 341
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 20 754
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 371
  5. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 177
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 476
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 819
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 520
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Organizácia WWF Slovensko a spoločnosť LIDL Slovenská republika spustili novú spoluprácu, ktorej cieľom je reálny dopad na ochranu prírody a podporu biodiverzity v našich regiónoch.


Z bývalého židovského cintorína bude pripomienka histórie.

Predstavuje ochranu životného prostredia aj výchovu mládeže.


Skalité bolo prvou oslobodenou obcou okresu Čadca.


Diaľničiari čiastočne uzavreli úsek v smere Čadca - Žilina.

Práce rozdelili do dvoch etáp.


1
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Ivan Mlynár: Čurillovci sú zlo, Vagovičove knihy sú zbytočné a Kubina je úmrtným listom právnemu štátu. Tak pravil muscle man Šutaj Eštok
  3. Juraj Ondruška: Rozhovor pre TV Bratislava Staré letisko Vajnory opäť v ohrození: Vajnoráci povedali NIE – budú ich znova ignorovať?
  4. Jozef Pivarník: Oslobodenie Európy: Spojenci verzus Sovieti – mýtus a realita
  5. Marek Mačuha: Prečo sa Fico ide opäť klaňať Putinovi
  6. Ján Šeďo: "Milostpane, tak nám zatvorili arcivévodu Bombica"!
  7. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku
  8. Martina Paulenová: Pravidlá sú na to, aby sa porušovali
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 295
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 341
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 20 754
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 371
  5. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 177
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 476
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 819
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 520
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu