SVRČINOVEC. Diaľnice a vysokorýchlostné cesty aj železnice predstavujú pre väčšinu živočíchov neprekonateľnú bariéru. Pod kolesami áut končia každoročne desiatky jeleňov, sŕn či diviakov. Lesná zver sa pritom často iba pokúša prejsť z jednej strany cesty na druhú.
Zelený most vo Svrčinovci, ktorý začali diaľničiari stavať v lete pred dvomi rokmi, by mal zlepšiť kritickú situáciu s migrujúcou zverou na Kysuciach. Táto stavba totiž zasahuje do terestrického biokoridoru pre veľké šelmy a ostatnú zver lokalizovaného medzi obcou Svrčinovec a štátnou hranicou Slovenska a Českej republiky.
Ako informovala Národná diaľničná spoločnosť (NDS) na internetovej stránke, práce na stavbe D3 Zelený most Svrčinovec sa postupne preklápajú práce do finálnej fázy.

„Na ekodukte nad železničnou traťou prebiehajú dokončovacie práce, súbežne sa realizuje aj navádzacie oplotenie. Nosné konštrukcie ekoduktov nad cestou prvej triedy I/11 a Šlahorovým potokom sú hotové a aktuálne sa na týchto dvoch ekoduktoch realizuje prísyp nosnej konštrukcie,“ uviedla NDS.
Doplnila, že následne sa začnú práce na navádzacom oplotení aj nad týmito mostnými objektami. Ako finálna práca sa bude realizovať výsadba zelene v rámci objektov vegetačných úprav.
Dve časti stavby
Diaľničiari tiež vysvetlili, že samotná stavba D3 Zelený most Svrčinovec je rozdelená na dve časti. Predmetom prvej časti stavby je výstavba ekoduktov nad cestou I/11, ekoduktov nad Šľahorovým potokom a množstvom súvisiacich objektov (preložiek inžinierskych sietí, preložka potoka).
Súčasťou druhej časti stavby je realizácia tretieho mostného objektu ekoduktu nad železničnou traťou a s ním súvisiacich objektov (sanácia zosuvu, navádzacieho oplotenia).

„Ako prvé boli realizované práce na moste pri železničnej trati. Aby mohli práce prebiehať kontinuálne, museli byť najskôr vytvorené prístupové cesty a pracovné plošiny pre vrtné súpravy a mechanizmy. Realizácia mosta nad železničnou traťou prebiehala počas prevádzky železničnej trate. Nasledovali práce na založení mosta ponad Šlahorov potok a ako posledné boli realizované práce na zakladaní ekoduktu ponad cestu prvej triedy,“ popísali diaľničiari.
Vysvetlili tiež, že nosná konštrukcia ekoduktov je zložená z prefabrikovaných železobetónových dielcov, pričom váha niektorých klenbových segmentov dosahovala až 47,5 tony. Prefabrikovaná nosná konštrukcia jednotlivých mostov bola montovaná pomocou autožeriavov s vysokou nosnosťou, až 500 ton.
Zachová migračné trasy divej zveri
NDS pripomenula, že potreba vybudovania ekoduktu vznikla z dôvodu zásahu projektu diaľnice D3 medzi Svrčinovcom a Skalitým do nadregionálneho biokoridoru pre veľké šelmy, čo malo za následok jeho zúženie.
„Práve výstavba Zeleného mostu zabezpečí zachovanie trasy pre medvede, rysy alebo vlky, ktoré migrujú dotknutým územím obce Svrčinovec. Projekt D3 Zelený most Svrčinovec teda vznikol s cieľom zachovať nadregionálny terestrický biokoridor. Celková dĺžka migračnej trasy vytvorenej ekoduktami je 230 m,“ ozrejmila NDS.
Zelený most za viac ako 16 miliónov mal byť z európskych peňazí postavený do konca minulého roka. Termín sa stihnúť nepodarilo.
Zelený most vo Svrčinovci nebude na Kysuciach jediná a posledná stavba podobného charakteru. Ďalšie podobné stavby, štyri nové umelé ekokoridory , ktoré majú uľahčiť prirodzenej migrácii zvierat, pribudnú aj pri výstavbe zatiaľ nepostavenej diaľnice D3 z Čadce do Žiliny.
Aby neprišli investované milióny eur navnivoč, musia stavebníci myslieť aj na to, čo sa deje v okolí stavieb, aby sa zvieratá na mosty nebáli vstúpiť. Mnohokrát tieto stavby po dokončení začali využívať viac ako zvieratá motorkári alebo ľudia venčiaci svojich domácich miláčikov.
Vybudovať drahý ekodukt v kopcovitom teréne Kysúc je teda skôr krajným riešením a tým ekonomickejším je využívať rôzne priechody pod diaľničnými mostami. Tak sa bude diať aj pri výstavbe D-trojky.
Zelený most stavajú aj za českou hranicou, v blízkom Jablunkove.
