Srnky, jelene aj medvede budú mať svoj prechod. Stavba zeleného mosta na Kysuciach ide do finále

Ekodukt zabráni zrážkam so zverou.

Stavba zeleného mosta vo Svrčinovci. Stavba zeleného mosta vo Svrčinovci. (Zdroj: NDS a.s.)

SVRČINOVEC. Diaľnice a vysokorýchlostné cesty aj železnice predstavujú pre väčšinu živočíchov neprekonateľnú bariéru. Pod kolesami áut končia každoročne desiatky jeleňov, sŕn či diviakov. Lesná zver sa pritom často iba pokúša prejsť z jednej strany cesty na druhú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zelený most vo Svrčinovci, ktorý začali diaľničiari stavať v lete pred dvomi rokmi, by mal zlepšiť kritickú situáciu s migrujúcou zverou na Kysuciach. Táto stavba totiž zasahuje do terestrického biokoridoru pre veľké šelmy a ostatnú zver lokalizovaného medzi obcou Svrčinovec a štátnou hranicou Slovenska a Českej republiky.

SkryťVypnúť reklamu

Ako informovala Národná diaľničná spoločnosť (NDS) na internetovej stránke, práce na stavbe D3 Zelený most Svrčinovec sa postupne preklápajú práce do finálnej fázy.

Prečítajte si tiež Na Kysuciach meškajú všetky veľké dopravné stavby, ďalší sklz nabral aj tender na výstavbu D3 Čítajte 

„Na ekodukte nad železničnou traťou prebiehajú dokončovacie práce, súbežne sa realizuje aj navádzacie oplotenie. Nosné konštrukcie ekoduktov nad cestou prvej triedy I/11 a Šlahorovým potokom sú hotové a aktuálne sa na týchto dvoch ekoduktoch realizuje prísyp nosnej konštrukcie,“ uviedla NDS.

Doplnila, že následne sa začnú práce na navádzacom oplotení aj nad týmito mostnými objektami. Ako finálna práca sa bude realizovať výsadba zelene v rámci objektov vegetačných úprav.

Dve časti stavby

Diaľničiari tiež vysvetlili, že samotná stavba D3 Zelený most Svrčinovec je rozdelená na dve časti. Predmetom prvej časti stavby je výstavba ekoduktov nad cestou I/11, ekoduktov nad Šľahorovým potokom a množstvom súvisiacich objektov (preložiek inžinierskych sietí, preložka potoka).

SkryťVypnúť reklamu

Súčasťou druhej časti stavby je realizácia tretieho mostného objektu ekoduktu nad železničnou traťou a s ním súvisiacich objektov (sanácia zosuvu, navádzacieho oplotenia).

Mohlo by vás zaujať Medveďa videli v lese, pri domoch aj hlavnej ceste. Problémovú šelmu odstrelí zásahový tím Čítajte 

„Ako prvé boli realizované práce na moste pri železničnej trati. Aby mohli práce prebiehať kontinuálne, museli byť najskôr vytvorené prístupové cesty a pracovné plošiny pre vrtné súpravy a mechanizmy. Realizácia mosta nad železničnou traťou prebiehala počas prevádzky železničnej trate. Nasledovali práce na založení mosta ponad Šlahorov potok a ako posledné boli realizované práce na zakladaní ekoduktu ponad cestu prvej triedy,“ popísali diaľničiari.

Vysvetlili tiež, že nosná konštrukcia ekoduktov je zložená z prefabrikovaných železobetónových dielcov, pričom váha niektorých klenbových segmentov dosahovala až 47,5 tony. Prefabrikovaná nosná konštrukcia jednotlivých mostov bola montovaná pomocou autožeriavov s vysokou nosnosťou, až 500 ton.

SkryťVypnúť reklamu

Zachová migračné trasy divej zveri

NDS pripomenula, že potreba vybudovania ekoduktu vznikla z dôvodu zásahu projektu diaľnice D3 medzi Svrčinovcom a Skalitým do nadregionálneho biokoridoru pre veľké šelmy, čo malo za následok jeho zúženie.

„Práve výstavba Zeleného mostu zabezpečí zachovanie trasy pre medvede, rysy alebo vlky, ktoré migrujú dotknutým územím obce Svrčinovec. Projekt D3 Zelený most Svrčinovec teda vznikol s cieľom zachovať nadregionálny terestrický biokoridor. Celková dĺžka migračnej trasy vytvorenej ekoduktami je 230 m,“ ozrejmila NDS.

Zelený most za viac ako 16 miliónov mal byť z európskych peňazí postavený do konca minulého roka. Termín sa stihnúť nepodarilo.

Zelený most vo Svrčinovci nebude na Kysuciach jediná a posledná stavba podobného charakteru. Ďalšie podobné stavby, štyri nové umelé ekokoridory , ktoré majú uľahčiť prirodzenej migrácii zvierat, pribudnú aj pri výstavbe zatiaľ nepostavenej diaľnice D3 z Čadce do Žiliny.

Aby neprišli investované milióny eur navnivoč, musia stavebníci myslieť aj na to, čo sa deje v okolí stavieb, aby sa zvieratá na mosty nebáli vstúpiť. Mnohokrát tieto stavby po dokončení začali využívať viac ako zvieratá motorkári alebo ľudia venčiaci svojich domácich miláčikov.

Vybudovať drahý ekodukt v kopcovitom teréne Kysúc je teda skôr krajným riešením a tým ekonomickejším je využívať rôzne priechody pod diaľničnými mostami. Tak sa bude diať aj pri výstavbe D-trojky.

Zelený most stavajú aj za českou hranicou, v blízkom Jablunkove.

Prečítajte si tiež Žilinská župa ocenila Kysučanov pracujúcich v zdravotníctve Čítajte 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  3. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  4. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  5. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  6. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  7. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  8. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  1. Pochvala v teame nie je „bonus“, ale kyslík
  2. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  3. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  4. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  5. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  6. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  7. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  8. Vzducholoď aj koncert Kaliho? Takto Kaufland oslavuje narodeniny
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 13 892
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 11 206
  3. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 8 514
  4. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 4 025
  5. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 2 980
  6. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 2 941
  7. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 2 813
  8. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina? 2 490
  1. Vladimír Krátky: Šaškové počmáraní ... .
  2. Andrea Podešvová: Zdravé regióny, chorá krajina
  3. Ľuboslava Šusteková: Hybaj na huby, nájdi si svoj hríb
  4. Štefan Šturdzík: Právoplatne odsúdený Kováčik chce žiadať odškodné.
  5. Ľudmila Križanovská: Ako rozpoznať toxickú pracovnú kultúru skôr, než vás pohltí
  6. Miro Holec: Šport nie je luxus, ale investícia. Ak chceme, aby Slovensko malo svojich šampiónov, musíme im dnes otvoriť ihriská, nie len obrazovky.
  7. Ján Valchár: O neschopnom ministrovi financii a ešte neschopnejšej opozícii
  8. Lucia Martanovičová: Výmenný Pobyt v Dovolenkovej Destinácií
  1. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 46 099
  2. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 20 096
  3. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 16 381
  4. Rado Surovka: Robo, dokázal si to, gratulujeme. 11 675
  5. Ivan Čáni: Súdruh Blaha napísal status o tom, aký je rozdiel medzi nami (slniečkarmi) a jeho fan clubom. 9 235
  6. Matej Galo: Pán Fico, rozhodli ste sa tunelovať takto na hulváta? 7 727
  7. Monika Albertiová: Kritika nie je útok: PS versus Hnutie Slovensko. Zas do seba kopú - a Fico sa smeje 7 005
  8. Martin Ondráš: Hrobár slovenského vidieka 6 903
  1. Věra Tepličková: Premiér v akcii alebo História sa fakt opakuje?
  2. Pavel Macko: Prelomia Rusi obranu alebo ustúpia ultimátu?
  3. INESS: Koľko ušetrí telemedicína?
  4. Marcel Rebro: Pellegriniho sestra: Colombova žena slovenskej politiky
  5. Pavel Macko: Nemecká vs. ruská ekonomika: Fakty proti mýtom, ktoré šíri Fico
  6. Pavel Macko: Prečo rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom nikam nevedú?
  7. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  8. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu