Tri chleby, tri polazničky, na štedrovečernom stole nesmeli chýbať tri najkrajšie zemiaky

Štedrým dňom začalo vianočné obdobie a s ním spojené obyčaje.

Vianoce predkov - ilustračná snímkaVianoce predkov - ilustračná snímka (Zdroj: Kysucké múzeum)

KYSUCE. Na Kysuciach sa Štedrý deň až do polovice 20. storočia (prípadne aj neskôr) pomenúval Viľija, respektíve Na Viľiju. Ide o skomoleninu latinského slova Vigilia (bdenie), ktorým sa označoval predvečer významného sviatku. O vianočných zvykoch našich predkov prezradil viac Alojz Kontrik, etnológ Kysuckého múzea.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V tento deň sa vykonával celý rad magických úkonov, pomocou ktorých sa dali určiť najhlavnejšie a najdôležitejšie udalosti v nasledujúcom roku. Veštilo sa zdravie rodiny a jej jednotlivých členov, svadba alebo úmrtie, veľkosť úrody, prírastok dobytka či znáška vajec.

SkryťVypnúť reklamu

Aj každodenné práce sa vykonávali podľa tradíciou predpísaných pravidiel, aby sa zabezpečila všeobecná prosperita. Veľký význam sa pripisoval použitiu posvätných byliniek, ale aj príprave štedrovečerných jedál.

Upiekli tri bochníky

Ráno sa v niektorých dedinách piekli koláče – vdolky z kysnutého cesta. Boli to veľké buchty, ktoré sa plnili tvarohom alebo lekvárom a na pekáč sa ich obvykle zmestilo len šesť. Boli určené pre návštevníkov a koledníkov.

Upiekli sa aj tri bochníky chleba, do ktorých sa dával cesnak ako ochrana pred zlom a petržlen ako ochrana pred bosorkami. Jeden bochník predstavoval gazdu, druhý gazdinú a tretí slúžku. Kým gazdiná a slúžka sa mohli zjesť, gazda ostával na stole až do Troch kráľov. Bol symbolom dobrej úrody.

Gazdiná už od skorého rána pripravovala aj ďalšie pokrmy štedrovečernej hostiny, ktorými sa mal zabezpečiť dostatok dopestovaných plodín aj v nasledujúcom roku: kapustnicu, jedlá zo strukovín, medom osladenú krupicovú (Ježiškovu) kašu, makové šúľance či rezance.

SkryťVypnúť reklamu

Niekde až tri polazničky

Významnú úlohu vo vianočnej obradovosti zohrávalo prinesenie vianočného stromčeka – vrcholčeka jedle (polaznička, polaznicka, položnička), ktorý symbolizoval šťastie a začiatok nového života.

V predvečer Štedrého dňa ho priniesol gazda do izby, v ktorej sa zhaslo svetlo. Potom ho obsypával obilím, aby Pán Boh dal domácim toľko kôp obilia v budúcom roku, koľko spadlo zrniek na zem. Stromček sa pôvodne vešal nad stolom v rohu miestnosti špičkou nadol. Neskôr visel hore vrcholcom, upevnený na háku a nezdobený.

V medzivojnovom období už stál na lavici a zdobil sa jablkami, orechmi a slamenými ozdobami, od polovice 20. storočia aj dekoráciami z farebného papiera. Orechy sa obaľovali aj do pozlátka (staniolu) alebo sa obielili vápnom. Nesmeli chýbať voskové sviečky.

SkryťVypnúť reklamu

Až v medzivojnovom období (v chudobnejších rodinách až po 2. svetovej vojne) sa rozšírili doma vyrobené salónky, kolekcie a kupované sklenené ozdoby – banky. V niektorých rodinách mávali polazničky až tri – vyzdobená patrila do izby, nezdobené sa zapichli do hnoja a zaniesli do maštale, aby sa zabezpečila dobrá úroda a rozmnoženie dobytka. Súčasťou vianočnej výzdoby v jednotlivých príbytkoch na Kysuciach boli betlehemy vyrezávané z dreva, prípadne papierové.

Návštevy i požičiavanie boli zakázané

K Štedrému dňu ako poslednému dňu v advente sa viazal prísny pôst. Hlavne dievky nejedli až do večere a modlili sa, aby dostali dobrého muža. Ak im do Štedrého dňa vykvitla čerešňová halúzka, ktorú dali do džbánu s vodou na Ondreja (30. novembra), mali sa vydať.

V tento deň boli zakázané návštevy i požičiavanie akýchkoľvek vecí. Verilo sa, že napríklad suseda je bosorka, ak si prišla čokoľvek požičať (najmä soľ), a prostredníctvom požičaných predmetov sa snaží rodine odobrať hospodársky úžitok. Ak predsa len prišiel ráno do domu nejaký návštevník, a to muž v huni, bolo to znamenie, že všetci budú zdraví. Ak prišiel v kožuchu, veštilo to tuhú zimu.

V prípade, že by v tento deň niekto volal druhého na pole alebo do stajne, volaný mal do roka zamrznúť. Pred začiatkom večere nesmeli byť v izbe zavesené odevy, aby sa niekto z rodiny do roka neobesil, prípadne to veštilo nepokojný celý rok. V niektorých obciach sa domáci umývali vodou v putni, v ktorej boli nasypané drobné peniaze. Potom ich dali na štedrovečerný stôl, aby ich v nadchádzajúcom roku mali dostatok.

Čakali na prvú hviezdu

Zvláštna pozornosť sa venovala úprave štedrovečerného stola. Zúčastňovali sa toho všetci rodinní príslušníci, ktorí pod stôl i na lavicu kládli slamu ako symbol narodenia Ježiša na slame (pôvodne slama symbolizovala dobrú úrodu a spájala sa s kultom mŕtvych predkov).

Nohy stola sa obkrútili reťazou alebo sa obmotali povrazom, čo malo symbolizovať rodinnú uzavretosť a jej vzájomnú súdržnosť. K stolu sa položila maselnička, do ktorej sa počas večere odložil kúsok z každého jedla a napokon i zvyšky od večere, aby sa na budúci rok zabezpečil dostatok potravy.

Na stôl sa položil chlieb, med, oblátky, ktoré stelesňovali telo Ježiša Krista, orechy a jablká, ktoré mali zabezpečiť pevné zdravie. Nesmeli chýbať tri najkrajšie zemiaky, prípadne ovos či kapusta, ktoré sa na jar zasadili, aby sa zaistila ich dobrá úroda.

Večera sa začínala po vyjdení prvej hviezdy spoločnou modlitbou. Gazdiná každému členovi rodiny urobila na čelo medom krížik, aby boli všetci sladkí a dobrí ako med, a aby bol taký aj celý nasledujúci rok. Nasledovala konzumácia oblátok s medom, po ktorých sa podávala kapustnica, hrachová, slivková či hrušková polievka, krupicová kaša, šúľance (alebo rezance) s makom a kapusta so zemiakmi.

Za každého člena rodiny sa na stole zapálila sviečka. Podľa toho, do ktorej strany sa vychýlil jej plameň, sa určovalo, či niekto zomrie (napríklad ak sa vychýlil smerom k cintorínu). Zdravie alebo prípadné úmrtie sa veštilo aj podľa orechového jadra či rozkrojeného jablka.

Kury posypali hrachom

Počas večere sa od štedrovečerného stola neodchádzalo, iba pri jedení hrachovej polievky zvyčajne niektorá mladá žena z rodiny išla posypať kury hrachom. Pri tom hovorila: „Gazdiná, ja vám ty kury pozabíjam.“ Gazdiná odpovedala: „Nezabíjaj ich, ony budú niesť vajca.“ Toto sa opakovalo trikrát.

Nakoniec žena posypala sliepky hrachom, aby niesli toľko vajec, koľko bolo hrachu. Večera sa končila modlitbou a spevom nábožných vianočných piesní. Vzápätí dievky pozametali izbu a smeti vysypali na hnoj.

Postavili sa na ne, nad hlavu si dali riečicu a počúvali, z ktorej strany zašteká pes. Odtiaľ mali mať ženícha. Niekedy sa k ich vešteniu pridala aj gazdiná s deťmi, ktoré podľa počutých zvukov veštili nadchádzajúcu svadbu alebo úmrtie. Odkiaľ počuli buchot, tam mal niekto zomrieť, odkiaľ zaznievala hudba, tam mala byť svadba.

Koledovali s kúskom chleba alebo koláča

K štedrovečerným obyčajom neodmysliteľne patrilo koledovanie – chodenie po spievaní. Obrad koledovania mal formu obchôdzky, pri ktorej koľadníci obchádzali domy a prostriedkami tradičnej symboliky želali všeobecnú prosperitu. Ich spev niekedy sprevádzala harmonika.

V niektorých obciach na Kysuciach si koľadníci museli vziať z domu kúsok chleba alebo koláča. V prvom dome ho zanechali a vymenili za iný. Takto pokračovali, až kým sa nevrátili domov s krajcom chleba alebo koláčom z posledného navštíveného obydlia, aby si aj týmto spôsobom zabezpečili dobrú úrodu. Súčasne to možno vnímať ako obrad vzájomného dobra, výraz spolupatričnosti celého lokálneho spoločenstva.

Zmyslom kolied bolo priniesť zdravie, šťastie a blahobyt jednotlivcovi, rodine i celému spoločenstvu. Túto funkciu plnili aj nasledujúce vinše:

Aby šče mali teľo toľari,
keľo moče v kredencu taneri,
aby še vom urodžilo žito, oves, rež
a žemňoky tež.
(Staškov)

Vinšujem vám šťastné sviatky,
chleba peceň, syra hrudu,
na poli dobrú úrodu,
do srdca radosti,
do duše svornosti,
aby ste žili v hojnosti.
(Nová Bystrica)

Pred polnocou sa všetci pobrali do kostola na polnočnú omšu. Do vrecka si vložili zemiaky, ktoré pri pozdvihovaní dvíhali, aby ich Pán Boh požehnal. Po skončení bohoslužieb rýchlo utekali domov, aby im na budúci rok rovnako rýchlo dozrelo obilie. Po príchode vykropili celú chalupu i stajne čečinovou vetvičkou namočenou vo svätenej vode v zmysle ochrany pred zlými silami.

Po Štedrom dni nasledujú sviatky Božieho narodenia (25. decembra) a sv. Štefana (26. decembra), v menšej miere sa slávil Silvester (31. december).

Keďže vianočné sviatočné obdobie tvorí úsek medzi 24. decembrom a 6. januárom, početné obyčajové prejavy sa viazali aj k Novému roku (1. januára) a najmä k sviatku Troch kráľov (sviatku Zjavenia Pána).

Kresťanský motív narodenia Ježiša Krista sakralizoval tento obradový čas a aj na Kysuciach sa k zimnému obdobiu viazali najpočetnejšie a najbohatšie obyčajové tradície z celého kalendárneho roka.

Vianočné tipy a recepty:

Vianoce 2025

Oslavy Dňa mesta Košice by sa mali zmestiť do 50-tisíc eur.


SITA 1
Súvisiace témy: Diaľnica na Kysuciach
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 156
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 836
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 161
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 440
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 251
  6. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 137
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 075
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 923
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. Adriana Kerestešová: Detská kniha, ktorá inšpiruje k pomoci iným
  3. Otilia Horrocks: Stop netransparentným haciendám !
  4. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Starnutie populácie je tiché, ale rýchle. Ako investovať do sveta, kde starneme
  5. Ľuboš Vodička: Prírodovedné múzeum Viedeň, krása nielen dinosauria
  6. Jan Pražák: Jak byla Maruška za zlodějku
  7. Adriana Karvaiová: Prečo je také ľahké uveriť konšpiráciám?
  8. Tomas Hlavaty: Slovensko. Krajina budúcnosti.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 840
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 916
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 642
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 202
  5. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 749
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 543
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 172
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 072
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. Adriana Kerestešová: Detská kniha, ktorá inšpiruje k pomoci iným
  3. Otilia Horrocks: Stop netransparentným haciendám !
  4. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Starnutie populácie je tiché, ale rýchle. Ako investovať do sveta, kde starneme
  5. Ľuboš Vodička: Prírodovedné múzeum Viedeň, krása nielen dinosauria
  6. Jan Pražák: Jak byla Maruška za zlodějku
  7. Adriana Karvaiová: Prečo je také ľahké uveriť konšpiráciám?
  8. Tomas Hlavaty: Slovensko. Krajina budúcnosti.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 840
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 916
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 642
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 202
  5. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 749
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 543
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 172
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 072
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu