Nový železničný terminál má zmeniť návyky ľudí a zmierniť dopravné problémy na Kysuciach

Projekt je o krok bližšie k realite.

Súčasná železničná stanica v Krásne nad Kysucou. Súčasná železničná stanica v Krásne nad Kysucou. (Zdroj: Pavol Stolárik)

KRÁSNO NAD KYSUCOU. O kúsok vpred sa posúva dopravný projekt vybudovania terminálu integrovanej osobnej dopravy (TIOP) v Krásne nad Kysucou.

Modernizácia železničnej trate aj s výstavbou terminálu bola zaradená v júli minulého roka medzi strategické investície. Začiatok predpokladajú železničiari v roku 2026 a stáť by mala približne 136 miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Do hry o vybudovanie dôležitej časti železnice, o ktorú sa už niekoľko rokov usiluje krásňanská radnica, vstupuje teraz ministerstvo životného prostredia, samosprávy, organizácie aj ľudia, ktorých sa výstavba akýmkoľvek spôsobom dotýka.

SkryťVypnúť reklamu

Okresný úrad Čadca, odbor starostlivosti o životné prostredie zverejnil v utorok 21. januára začiatok posudzovania vplyvu stavby na životné prostredie (EIA). Podľa našich informácií by zámer mal byť verejne prerokovaný už začiatkom februára.

Prečítajte si tiež Slovná prestrelka medzi cestármi a vodičmi. Údržbu komplikujú nielen bezohľadní šoféri Čítajte 

„Snažíme sa byť súčinní so všetkými povoľujúcimi a rezortnými inštitúciami, aj dotknutými samosprávami a ľuďmi. Chceme proces spoločne urýchliť a umožniť tak financovanie tejto, pre región dôležitej rekonštrukcie, z európskych peňazí,“ informoval primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa.

Dodal, že pre mesto je dôležité, že bude železničná stanica v centre a do dopravného terminálu budú zvážaní ľudia z celého širšieho regiónu.

Zmení dopravné návyky regiónu

Na význam nového terminálu poukazuje primátor Krásna už dlhé roky. Ide o dôležitý krok v procese zmien dopravných návykov obyvateľov Oščadnice, Bystrickej doliny aj častí Krásna nad Kysucou.

SkryťVypnúť reklamu

„Železničná stanica je v súčasnosti mimo centra mesta, ľudia radšej chodia autami, tým sa zahlcujú cesty a riešením je práve jazda verejnou dopravou. Terminál bude súčasťou integrovanej dopravy pre celé stredné Kysuce s tým, že autobusy privezú ľudí bezpečne pred príchodom vlaku a po príchode vlaku ich znova odvezú domov. To je prínos pre hustotu dopravy, no najmä pre životné prostredie,“ doplnil Grapa.

Na posudzovanie sú predstavené dva varianty rekonštrukcie takmer 12-kilometrového úseku, oba s výstavbou nového terminálu integrovanej osobnej dopravy. Cieľom je výmena opotrebovaných častí, zvýšenie rýchlosti železničnej prepravy aj bezpečnosti podľa európskych štandardov.

Ako uvádza štúdia, južný variant terminálu s dvomi nástupišťami a podchodom, umiestnený oproti miestnemu domu kultúry cez rieku Kysuca, má byť prístupný cez nový most napojený z križovatky ulíc Násypy, Struhy a Mládežnícka (od OD Tesco). Prepojený má byť so zastávkou hromadnej autobusovej dopravy a 50 odstavnými plochami pre osobnú dopravu.

SkryťVypnúť reklamu

Výhodnejší nový severný variant?

Podľa slov primátora Krásna nad Kysucou však tento variant zasahuje priamo do mestských častí, čo by mohlo časom spôsobiť dopravné komplikácie. Pre Krásno nad Kysucou tak vychádza prijateľnejšie severný variant s umiestnením terminálu dvesto metrov smerom k Oščadnici.

Mohlo by vás zaujať Kysuce menia eurofondy. Toto sú projekty v miliónoch eur, ktoré rozhýbu región Čítajte 

„Dopravný prístup pre autobusy a osobnú dopravu bude vedený po novom moste cez Kysucu (v blízkosti existujúceho mosta - stará železničná vlečka), ďalej cez priemyselný park z novej diaľničnej križovatky, čím nedôjde v dopravných špičkách k zahlteniu miestnych komunikácií vedúcich centrom mesta,“ ozrejmil Grapa.

Doplnil, že železničný terminál s dvomi nástupišťami bude priamo prepojený so zastávkou hromadnej autobusovej dopravy. Časť infraštruktúry terminálu, teda obratisko pre autobusy, autobusová zastávka a 18 parkovacích miest pre osoby so zníženou schopnosťou pohybu, bude postavená medzi nástupišťami a riekou Kysuca. Ďalších 38 parkovacích miest bude stáť na ľavom brehu Kysuce pred cestným mostom.

„Na nový cestný most bude priamo nadväzovať okružná križovatka, na ktorú budú napojené obratisko a parkovisko autobusov, odstavná plocha pre osobnú dopravu a existujúca miestna cesta do časti Zákysučie, resp. do osady U Gavlasov. Prístup pešej a cyklistickej verejnosti k TIOPu z Krásna nad Kysucou bude po novovybudovanej lávke pre peších a cyklistov cez rieku Bystrica,“ dodal primátor Grapa.

Spoľahlivosť, rýchlosť a bezpečnosť

Stavba je súčasťou modernizácie úseku železnice zo Žiliny smerom na Českú republiku. Ten potreboval rekonštrukciu ako soľ. Znepokojenie nad stavom železnice vyjadrili aj České dráhy po vykoľajení rýchlika Pendolino. Kritizovali stav výhybiek, zlú geometriu koľají či podmáčané a zablatené štrkové lôžka.

Rekonštrukciou tak prejde zemné teleso, železničný spodok aj zvršok vrátane nového systému elektrického ohrevu výhybiek. Vyrovnajú sa smerové oblúky, čo umožní zvýšenie traťovej rýchlosti do 120 km/hod. Vymenia sa zabezpečovacie zariadenia, telekomunikačné systémy, systémy riadenia, pribudnú optické káblové vedenia, digitálne prenosové a spojovacie systémy.

Prečítajte si tiež Jej ročná premena je dychberúca. Kedysi vážila vyše sto kilogramov, dnes zdvíha viac než muži Čítajte 

V zastávke Oščadnica budú vybudované dve krajné nástupištia dlhé 250 metrov. Prístup na nástupište bude zachovaný ako úrovňový.

Zmenou prejde aj zastávka Čadca-mesto, budú vybudované dve krajné 250-metrové nástupištia. Prístup na nástupište bude možný z existujúceho podchodu, ktorý prejde rekonštrukciou a bude doplnený o výťahy, ktoré umožnia bezbariérový prístup cestujúcich na nástupištia.

V železničnej stanici Čadca dôjde ku komplexnej prestavbe koľajiska, k vybudovaniu jedného nového 250 metrov dlhého krajného nástupišťa a dvoch nových ostrovných nástupíšť. Prístup pre cestujúcich bude k nástupištiam č. 2 a č. 3 cez existujúci podchod, ktorý prejde rekonštrukciou a bude doplnený o bezbariérový prístup.

Existujúca lávka pre peších bude pre svoj nevyhovujúci stav odstránená. Nahradená bude novým prístupom - existujúci podchod slúžiaci na prístup cestujúcich k nástupištiam bude predĺžený popod celé koľajisko až k telesu diaľnice, kde bude vyústený bezbariérovo na novovybudovaný chodník, ktorý bude viesť k existujúcemu podchodu popod teleso diaľnice.

Železnice Slovenskej republiky

Ilustračné foto

Sieť by mala spojiť najdôležitejšie európske mestá.


TASR 4
ZSSK Zelené pleso

Výlet k Zelenému plesu je tutovka. Dobrý tip, ktorý môžete absolvovať v zime či v lete a bude patriť k nezabudnuteľným.


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  3. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  4. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  6. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  8. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  1. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  2. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  3. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  4. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  7. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  8. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 16 758
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 7 556
  3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 6 040
  4. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 4 228
  5. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 3 928
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 151
  7. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 1 422
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 1 341
  1. Irena Šimuneková: Dotknite sa hôr z výšky - Chodník korunami stromov Bachledka
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Akcia Bardejov: Prečo začali operatívne preverovanie Žilinku? (+audioverzia)
  3. Ján Serbák: Slovensko v slepej uličke: od Mečiara k Ficovi
  4. Monika Kusendová: Jesenický maratón 2025 – „Severní vítr je krutý, počítej trailový běžec s tím…”
  5. Fabian Gres: Hudobná cesta po Ukrajine
  6. Irena Šimuneková: Belianska jaskyňa
  7. Branislav Hláčik: Komando Tiger - Kapitola 7
  8. Monika Albertiová: Šéf tajných nechce byť tajný. Pozrite sa, ja som štát. A môžem všetko!
  1. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 25 345
  2. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 13 447
  3. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 11 987
  4. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 11 027
  5. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 8 785
  6. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 8 288
  7. Ján Bilohuščin: "Svetu vládnu starí kreténi" 6 836
  8. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 6 405
  1. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  2. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  3. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  4. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
  5. Jiří Ščobák: Ako prísť o peniaze ľahko a rýchlo
  6. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa vedie do SNP.
  7. Věra Tepličková: O sviniach, potkanoch a sokoloch
  8. Post Bellum SK: Známi aj menej známi hrdinovia SNP
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu