KRÁSNO NAD KYSUCOU. O kúsok vpred sa posúva dopravný projekt vybudovania terminálu integrovanej osobnej dopravy (TIOP) v Krásne nad Kysucou.
Modernizácia železničnej trate aj s výstavbou terminálu bola zaradená v júli minulého roka medzi strategické investície. Začiatok predpokladajú železničiari v roku 2026 a stáť by mala približne 136 miliónov eur.
Do hry o vybudovanie dôležitej časti železnice, o ktorú sa už niekoľko rokov usiluje krásňanská radnica, vstupuje teraz ministerstvo životného prostredia, samosprávy, organizácie aj ľudia, ktorých sa výstavba akýmkoľvek spôsobom dotýka.
Okresný úrad Čadca, odbor starostlivosti o životné prostredie zverejnil v utorok 21. januára začiatok posudzovania vplyvu stavby na životné prostredie (EIA). Podľa našich informácií by zámer mal byť verejne prerokovaný už začiatkom februára.

„Snažíme sa byť súčinní so všetkými povoľujúcimi a rezortnými inštitúciami, aj dotknutými samosprávami a ľuďmi. Chceme proces spoločne urýchliť a umožniť tak financovanie tejto, pre región dôležitej rekonštrukcie, z európskych peňazí,“ informoval primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa.
Dodal, že pre mesto je dôležité, že bude železničná stanica v centre a do dopravného terminálu budú zvážaní ľudia z celého širšieho regiónu.
Zmení dopravné návyky regiónu
Na význam nového terminálu poukazuje primátor Krásna už dlhé roky. Ide o dôležitý krok v procese zmien dopravných návykov obyvateľov Oščadnice, Bystrickej doliny aj častí Krásna nad Kysucou.
„Železničná stanica je v súčasnosti mimo centra mesta, ľudia radšej chodia autami, tým sa zahlcujú cesty a riešením je práve jazda verejnou dopravou. Terminál bude súčasťou integrovanej dopravy pre celé stredné Kysuce s tým, že autobusy privezú ľudí bezpečne pred príchodom vlaku a po príchode vlaku ich znova odvezú domov. To je prínos pre hustotu dopravy, no najmä pre životné prostredie,“ doplnil Grapa.
Na posudzovanie sú predstavené dva varianty rekonštrukcie takmer 12-kilometrového úseku, oba s výstavbou nového terminálu integrovanej osobnej dopravy. Cieľom je výmena opotrebovaných častí, zvýšenie rýchlosti železničnej prepravy aj bezpečnosti podľa európskych štandardov.

Ako uvádza štúdia, južný variant terminálu s dvomi nástupišťami a podchodom, umiestnený oproti miestnemu domu kultúry cez rieku Kysuca, má byť prístupný cez nový most napojený z križovatky ulíc Násypy, Struhy a Mládežnícka (od OD Tesco). Prepojený má byť so zastávkou hromadnej autobusovej dopravy a 50 odstavnými plochami pre osobnú dopravu.
Výhodnejší nový severný variant?
Podľa slov primátora Krásna nad Kysucou však tento variant zasahuje priamo do mestských častí, čo by mohlo časom spôsobiť dopravné komplikácie. Pre Krásno nad Kysucou tak vychádza prijateľnejšie severný variant s umiestnením terminálu dvesto metrov smerom k Oščadnici.

„Dopravný prístup pre autobusy a osobnú dopravu bude vedený po novom moste cez Kysucu (v blízkosti existujúceho mosta - stará železničná vlečka), ďalej cez priemyselný park z novej diaľničnej križovatky, čím nedôjde v dopravných špičkách k zahlteniu miestnych komunikácií vedúcich centrom mesta,“ ozrejmil Grapa.
Doplnil, že železničný terminál s dvomi nástupišťami bude priamo prepojený so zastávkou hromadnej autobusovej dopravy. Časť infraštruktúry terminálu, teda obratisko pre autobusy, autobusová zastávka a 18 parkovacích miest pre osoby so zníženou schopnosťou pohybu, bude postavená medzi nástupišťami a riekou Kysuca. Ďalších 38 parkovacích miest bude stáť na ľavom brehu Kysuce pred cestným mostom.

„Na nový cestný most bude priamo nadväzovať okružná križovatka, na ktorú budú napojené obratisko a parkovisko autobusov, odstavná plocha pre osobnú dopravu a existujúca miestna cesta do časti Zákysučie, resp. do osady U Gavlasov. Prístup pešej a cyklistickej verejnosti k TIOPu z Krásna nad Kysucou bude po novovybudovanej lávke pre peších a cyklistov cez rieku Bystrica,“ dodal primátor Grapa.
Spoľahlivosť, rýchlosť a bezpečnosť
Stavba je súčasťou modernizácie úseku železnice zo Žiliny smerom na Českú republiku. Ten potreboval rekonštrukciu ako soľ. Znepokojenie nad stavom železnice vyjadrili aj České dráhy po vykoľajení rýchlika Pendolino. Kritizovali stav výhybiek, zlú geometriu koľají či podmáčané a zablatené štrkové lôžka.
Rekonštrukciou tak prejde zemné teleso, železničný spodok aj zvršok vrátane nového systému elektrického ohrevu výhybiek. Vyrovnajú sa smerové oblúky, čo umožní zvýšenie traťovej rýchlosti do 120 km/hod. Vymenia sa zabezpečovacie zariadenia, telekomunikačné systémy, systémy riadenia, pribudnú optické káblové vedenia, digitálne prenosové a spojovacie systémy.

V zastávke Oščadnica budú vybudované dve krajné nástupištia dlhé 250 metrov. Prístup na nástupište bude zachovaný ako úrovňový.
Zmenou prejde aj zastávka Čadca-mesto, budú vybudované dve krajné 250-metrové nástupištia. Prístup na nástupište bude možný z existujúceho podchodu, ktorý prejde rekonštrukciou a bude doplnený o výťahy, ktoré umožnia bezbariérový prístup cestujúcich na nástupištia.
V železničnej stanici Čadca dôjde ku komplexnej prestavbe koľajiska, k vybudovaniu jedného nového 250 metrov dlhého krajného nástupišťa a dvoch nových ostrovných nástupíšť. Prístup pre cestujúcich bude k nástupištiam č. 2 a č. 3 cez existujúci podchod, ktorý prejde rekonštrukciou a bude doplnený o bezbariérový prístup.
Existujúca lávka pre peších bude pre svoj nevyhovujúci stav odstránená. Nahradená bude novým prístupom - existujúci podchod slúžiaci na prístup cestujúcich k nástupištiam bude predĺžený popod celé koľajisko až k telesu diaľnice, kde bude vyústený bezbariérovo na novovybudovaný chodník, ktorý bude viesť k existujúcemu podchodu popod teleso diaľnice.