KRÁSNO NAD KYSUCOU. Zúfalý nedostatok parkovacích miest pri vlakovej stanici v Krásna nad Kysucou rieši radnica všetkými dostupnými spôsobmi.
Prenajala priestory od železníc aj súkromné pozemky, stále to nestačilo. Cestujúci prestupujúci na stanici v Krásne sa nového parkoviska predsa len dočkali.
Aj keď rekonštrukcia železničnej trate spolu s vybudovaním nového prestupného terminálu s parkoviskom a točňou pre autá je stále v hre, v bezprostrednej blízkosti vlakovej stanice v časti Zákysučie vznikla odstavná plocha s tromi desiatkami parkovacích miest pre vozidlá cestujúcich.
Parkovisko je bezplatné a môžu ho využívať obyvatelia Krásna nad Kysucou aj ľudia z okolitých obcí.
Parkovisko aj točňa pre autobusy
Primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa poukázal na to, že čoraz viac ľudí sa kvôli vlastnému komfortu aj dlhým dennodenným kolónam na ceste I/11 medzi Čadcou a Žilinou čoraz viac uchyľuje k cestovaniu za povinnosťami vlakom.

"Parkovacie miesta pri stanici chýbali, najhoršia situácia bola v pondelky pri kolónach na ceste I/11. Vodiči mali šancu pri stanici zaparkovať iba pred siedmou ráno alebo po siedmej večer. Autá stáli v radoch po okrajoch cesty, kade-tade po okolí, niekoľko ulíc ďalej aj v blate. Stačiť to pravdepodobne nebude, ale je to určite krok správnym smerom. Ďalšie odstavné plochy by určite pomohli,“ vysvetlil primátor Krásna nad Kysucou.
Po zavedení integrovaného systému dopravy sa stalo Krásno dopravným uzlom a cestujúcich vozia spoje autobusovej dopravy už z Čadce-Horelice, z Oščadnice Lalíkov aj Dedovky, z Novej aj Starej Bystrice aj mestských častí Krásna nad Kysucou.
Nové parkovisko využívajú šoféri desaťmetrových kolosov ako miesto na otočenie, nemusia tak na okolitých cestách predvádzať krkolomné manévre. Parkovisko tak ukončilo dlhoročné problémy s trúbiacimi autobusmi cúvajúcimi do uličiek a na trávniky.
Ľahší prístup k verejnej doprave
Štátna tajomníčka ministerstva dopravy Denisa Žiláková na utorkovom tlačovom brífingu uviedla, že parkovisko je jedným z výsledkov snahy rezortu dostať ľudí z individuálnej na verejnú dopravu.

„Je to síce malá, ale veľmi dôležitá investícia. Parkovisko je doplnkovou infraštruktúrou k tomu, aby sa občan mohol dostať z auta smerom na vlak a prinesie viac pohodlia pre miestnych obyvateľov aj návštevníkov,“ povedala Žiláková s tým, že v Krásne je v príprave aj modernizácia úseku železnice do Čadce s vybudovaním nového terminálu, ktorá sa dostala medzi strategické investície.
Parkovisko s kapacitou 30 miest investične zastrešovali Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Podľa Pavla Laura z investorského odboru ŽSR výstavbu zjednodušil fakt, že pozemky boli vo vlastníctve železničiarov. Investícia dosiahla približne 140 tisíc eur.
"Nebolo preto potrebné žiadne majetkovoprávne vysporiadanie, čiže po ohlásení stavby a projekčných prácach sme mohli vybrať zhotoviteľa a začať stavať," skonštatoval Lauro.
Dopravná revolúcia o dva roky
Najväčšia novodobá dopravná premena čaká Krásno nad Kysucou po roku 2026, kedy by mali diaľničiari začať so stavbou diaľnice, k tomuto termínu sa blíži aj začiatok modernizácie železnice a stavba terminálu.
„Už teraz sa chcem ospravedlniť ľuďom, pretože tieto megastavby znížia komfort bývania v meste, zvýši sa hluk, prašnosť, pribudnú autá. No čím skôr začneme, tým skôr sa zbavíme nekonečných kolón a budeme si užívať cestu po novej diaľnici aj železnici,“ dodal na záver primátor Jozef Grapa.
