ČADCA. Žiadna iná časť diaľnic na Slovensku sa posledných 30 rokov nezmieta v takých problémoch, ako je práve úsek diaľnice D3 cez Kysuce. Stavba by mala začať v roku 2026, prípravné práce ešte počas tohto roka, s plánovaným ukončením do roku 2029 (niektoré zdroje hovoria až o roku 2032).
Najskôr by mali stavebné mechanizmy začať stavať najsevernejší úsek D3, ktorého súčasťou je aj druhá rúra tunela Horelica. Kysuce by sa tak začiatkom budúceho roka mali zmeniť na diaľničné stavenisko.
Na stavbu tlačí aj Európska únia. Ak stavba nebude dokončená do roku 2029, kedy je koniec porgramovacieho obdobia, štát doplatí diaľnicu zo svojho rozpočtu.
Otváranie obálok posúvali
V utorok 25. februára zverejnil server na elektronizáciu zadávania zákaziek Josephine výsledky verejného obstarávania na stavbu prvého z úsekov diaľnice D3 Oščadnica-Čadca, Bukov, II. polprofil.
Verejné obstarávanie vyhlásila Národná diaľničná spoločnosť ešte začiatkom júna minulého roka. Predpokladaná suma zhruba päťkilometrového úseku bola viac ako 300 miliónov Eur.

Pôvodne chcela Národná diaľničná spoločnosť (NDS) predkladané ponuky týkajúce sa úseku Oščadnica - Čadca, Bukov, II. profil otvárať 3. septembra, no po stovkách doplňujúcich otázok od uchádzačov a podaní námietky na Úrad pre verejné ostarávanie sa niekoľkokrát posunul termín na november 2024.
Prihlásili sa dvaja uchádzači
Podľa oficiálnych výsledkov sa do súťaže zapojili len dvaja uchádzači. Víťazom sa stala skupina dodávateľov Združenie D3 Ošč-Ča Váhostav – Metrostav DS a Duna Aszfalt z Maďarska. Ich cenová ponuka mala hodnotu 230 389 465,08 eur.
Druhým, tentokrát neúspešným uchádzačom, sa stala skupina dodávateľov Združenie D3 Horelica zložená z Eurovia, SMS, Doprastavu a Marti. Za vybudovanie úseku diaľnice ponúkli 243 937 722 eur. V predmetnom verejnom obstarávaní nebola vylúčená žiadna ponuka.
Štvorkilometrový úsek s tunelom Horelica je už dnes súčasťou D3, avšak len v polovičnom profile. Stavba úseku pozostáva z vybudovania druhého polprofilu diaľnice D3 ako aj druhej tunelovej rúry tunela Horelica nakoľko kapacita prvej je dopravne naplnená.
Severná D3 prioritou
Z celkovej dĺžky stavby 5,3 km je tunelová rúra v dĺžke 600 metrov, 21 mostných objektov, 18 múrov, 31 protihlukových stien, preložky inžinierskych sietí, migračný koridor pre zver, environmentálne opatrenia, veľké diaľničné odpočívadlo vrátane nového strediska správy a údržby a ďalšie.

Na D3 chýba celkovo dostavať približne 25 kilometrov. Ide o tri úseky za viac než miliardu eur. Pre Národnú diaľničnú spoločnosť predstavuje výstavba D3 projekt s najvyššou prioritou.
Región Kysúc trpí chronickými dopravnými problémami, dokončenie diaľnice zároveň pomôže Slovensku splniť medzinárodné záväzky v rámci Transeurópskej dopravnej siete. Preto sa za posledný rok zásadným spôsobom akcelerovali prípravné práce, vďaka čomu bolo možné vyhlásiť verejné obstarávania na všetky tri potrebné úseky.