Stačilo dvanásť kilometrov skratky a mapa okresov Kysúc mohla vyzerať úplne inak

Terén cesty z Lieskovca do Starej Bystrice bol náročný a chýbali peniaze.

Návrh cesty medzi Kysuckým Lieskovcom a Starou Bystricou.Návrh cesty medzi Kysuckým Lieskovcom a Starou Bystricou. (Zdroj: Štátny archív v Žiline so sídlom v Bytči - Pobočka Čadca)

KYSUCE. V súčasnosti všeobecne rezonuje na Kysuciach očakávanie spustenia výstavby diaľnice, ktorá okrem vytúženého odbremenenia dopravy prinesie bezpochyby aj významný rozvoj celého tohto regiónu.

Ako hovorí historik Kysuckého múzea Marián Liščák, Kysuce boli vždy dôležitým tranzitným pohraničným regiónom a výstavby veľkých komunikačných projektov zásadne prispeli k ich rozvoju. Či už to bola stoličná hradská cesta v prvej polovici 19. storočia alebo Košicko-bohumínska železnica v druhej polovici 19. storočia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Dnes si však rozpovieme príbeh o ceste, ktorá sa vlastne napriek plánom nikdy nepostavila, pričom v prípade realizácie mohla mať významnejší vplyv na niektoré časti tohto regiónu. Plány na jej výstavbu vzišli koncom dvadsiatych rokov 20. storočia," prezradil historik Kysuckého múzea.

Ak by vtedajší cestári postavili skratku z Kysuckého Lieskova do Starej Bystrice, mapa Kysúc mohla vyzerať úplne inak

Bystrická dolina v správe Kysuckého Nového Mesta

Pripomenul, že v tom období boli Kysuce administratívne členené trochu inak ako dnes. Dominantným na Kysuciach bol okres Kysucké Nové Mesto, ktorý okrem svojich dnešných hraníc spravoval aj celú Bystrickú dolinu, no práve dopravná dostupnosť týchto obcí bola celkom zložitá.

Súvisiaci článok Nástroje na miešanie medicíny aj dobový nábytok. Objavte tajomstvá prvých kysuckých lekární Čítajte 

"Dalo sa tam dostať len okľukou cez Krásno nad Kysucou a Zborov nad Bystricou. Spojenie so svojou východnou časťou plánovali preto predstavitelia okresu zjednodušiť výstavbou novej kratšej cesty. Na zlepšenie cestnej infraštruktúry bol v roku 1928 vypracovaný Program okresného výboru ku stavbe ciest v okrese Kysucké Nové Mesto," vysvetlil Marián Liščák.

SkryťVypnúť reklamu

Doplnil, že nová cesta mala podľa tohto plánu smerovať cez Kysucký Lieskovec ďalej Lodno, pokračovať cez sedlo Korcháň do Starej Bystrice, kde by sa napojila na už existujúcu krajinskú cestu.

"Táto trasa bola storočia využívaná obyvateľmi Bystrickej doliny na cesty do Kysuckého Nového Mesta na tamojšie pravidelné trhy. Ako dôvod a potrebu výstavby tejto cesty sa uvádzali aj záplavy, ktoré v roku 1925 výrazne poškodili pôvodnú krajinskú cestu cez Zborov nad Bystricou, keďže tá ešte ani v roku 1928 nebola poriadne opravená," ozrejmil.

Skratka do Starej Bystrice

Nová komunikácia mala teda významne skrátiť cestu z Kysuckého Nového Mesta do Starej Bystrice. Benefitom malo byť aj odľahčenie „čulej“ dopravy stavebného dreva po pôvodnej ceste.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež Keď ju otvárali, svietila na nebi Halleyho kométa. Na štyridsiatku dostane Kysucká hvezdáreň nový facelift Čítajte 

Vo svojom výskume zistil historik, že komunikácia bola špecifikovaná ako 12 kilometrov dlhá okresná cesta, avšak vzhľadom na blízkosť pohraničného pásma s Poľskom aj strategicky dôležitá. Napájať na pôvodnú cestu v Starej Bystrici sa mala až v časti Hámer, kde by sa vybudovala ďalšia dôležitá stavba, ktorou mal byť most cez Bystricu.

"Dovtedy tam totiž bol len drevený most pre peších. Stavba mosta si však nevyhnutne vyžadovala aj reguláciu potoku Bystrica, ktorý veľmi rád a pravidelne ničil všetko čo mu stálo v ceste," podotklol Liščák.

Prezradil tiež, že zaujímavosťou, ktorú obsahuje tento plán výstavby ciest v okrese Kysucké Nové Mesto je bezpochyby aj fakt, že už vtedy bola plánovaná aj cesta do Oravskej Lesnej. Tá však mala podľa vtedajšieho zámeru viesť cez obec Riečnicu, aj keď neskôr sa cesta reálne postavila cez Harvelku. Bezpochyby zaujímavým bolo aj plánované prepojenie Horného Vadičova a Lutíš.

"Ak by sa výstavba cestného spojenia medzi Kysuckým Lieskovcom a Starou Bystricou skutočne realizovala, bezpochyby by to prispelo k rozvoju celej Bystrickej doliny. Nezmenila by sa možno ani okresná príslušnosť bystrických obcí, ktoré sa práve kvôli dopravnej nedostupnosti svojho okresného mesta dlhodobo dožadovali o pripojenie k dopravne dostupnejšiemu okresu Čadca, čo sa im napokon aj podarilo," povedal.

Historik Kysuckého múzea Marián Liščák na záver dodal, že je preto možné, ak by takáto cesta existovala, tak by okres Kysucké Nové Mesto existoval vo svojej rozsiahlejšej podobe dodnes. Jej výstavbu však nikdy nerealizovali kvôli náročnému terénu a nedostatku financií.

Mohlo by vás zaujať Do prestížnej súťaže Stavba roka je nominovaný aj privádzač diaľnice D3 v Kysuckom Novom Meste Čítajte 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 523
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 8 844
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 003
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 256
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 3 231
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 3 215
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 982
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 351
  1. Anton Kovalčík: Druhá svetová a James Bond z Vatikánu. Druhá časť.
  2. Elena Antalová: " Nevím, zda vím, co je to zázrak"
  3. Jozef Drahovský: Primátor Bratislavy ocenil výnimočné osobnosti za rok 2025
  4. Martin Fronk: Hrad Modrý Kameň: Miesto, kde história dýcha a čas sa zastaví
  5. Martin Fronk: Szécsény: Malebná maďarská jednotaktovka s kaštieľom, ktorý má dušu
  6. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XL.
  7. Julius Kravjar: Slovo gentlemana v politike neplatí alebo Kľúčový dokument v debatách o rozširovaní NATO na východ
  8. Soňa Kallová: Karibik lowcost - časť prvá
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 27 965
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 22 885
  3. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 17 225
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 9 546
  5. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 4 571
  6. Ján Valchár: O Otíkovi Rákosníkovi v Bielom dome a žuvačke vo Vatikáne 4 458
  7. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy) 3 896
  8. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 3 436
  1. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy)
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu
  3. Věra Tepličková: Už aj ty... Kéry?
  4. INESS: Cena zamestnanca opäť narástla
  5. Radko Mačuha: Si herec, či politik?
  6. Tupou Ceruzou: Pápež František
  7. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  8. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Anton Kovalčík: Druhá svetová a James Bond z Vatikánu. Druhá časť.
  2. Elena Antalová: " Nevím, zda vím, co je to zázrak"
  3. Jozef Drahovský: Primátor Bratislavy ocenil výnimočné osobnosti za rok 2025
  4. Martin Fronk: Hrad Modrý Kameň: Miesto, kde história dýcha a čas sa zastaví
  5. Martin Fronk: Szécsény: Malebná maďarská jednotaktovka s kaštieľom, ktorý má dušu
  6. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XL.
  7. Julius Kravjar: Slovo gentlemana v politike neplatí alebo Kľúčový dokument v debatách o rozširovaní NATO na východ
  8. Soňa Kallová: Karibik lowcost - časť prvá
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 27 965
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 22 885
  3. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 17 225
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 9 546
  5. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 4 571
  6. Ján Valchár: O Otíkovi Rákosníkovi v Bielom dome a žuvačke vo Vatikáne 4 458
  7. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy) 3 896
  8. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 3 436
  1. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy)
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu
  3. Věra Tepličková: Už aj ty... Kéry?
  4. INESS: Cena zamestnanca opäť narástla
  5. Radko Mačuha: Si herec, či politik?
  6. Tupou Ceruzou: Pápež František
  7. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  8. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu