KYSUCE. Boli doby, kedy bežní ľudia, no aj takzvaná verejná bezpečnosť, jazdili na žigulákoch a trabantoch. Odvtedy uplynulo more času a tieto autá sa stali doslova kultom, pre niekoho dokonca púštnym korábom
„Koľko stojí žigulák? Keď je pokazená náprava aj celý deň,“ smeje sa jeden z organizátorov dobrodružných ciest na štyroch kolesách po celom svete Matej Fabšík z tímu Lada svetom.
Už o niekoľko dní začiatkom apríla títo odvážlivci z rôznych kútov Kysúc balia kufre a odštartujú ďalšie extrémne dobrodružstvo v krajinách tretieho sveta.
Po desiatich rokoch a nebezpečných cestách naprieč svetadielmi, sa opäť vrátia na „Vasiľoch“, ako volajú svoje staré Lady, na druhý najväčší kontinent sveta, do Afriky.
Po plavbe trajektom cez Stredozemné more chcú prebrázdiť najväčšiu piesočnú púšť sveta. Pustia sa po cestách, ktoré nie sú ani v elektronických navigačných mapách, aby sa dostali do jej geografického stredu.
Kamene, piesok, hory
„Pôjdeme cez Tunis do Alžírska, ktoré je pre turistov málo prístupné, získať víza je takmer nemožné. Budeme jedni z mála, ktorí krajinu zmapujú z pohľadu mototuristu. Prejdeme až na hranice s Mali a Nigerom, do stredu Sahary, teda do oblasti pohoria Ahagar s trojtisícovkami a púštneho mesta Tamanrasset. Z Kysúc to je približne 4500 kilometrov," priblížil Matej Fabšík s tým, že ak pôjde všetko hladko, cieľ by mali dosiahnuť za jeden a pol týždňa.
Tri Lady, Vasiľ 1, Vasiľ 7.5, a Vasiľ 8 s deväťčlennou posádkou vyštartujú na africkú „Rallye Žigulík“ vo štvrtok 10. apríla po pol siedmej večer z Kysuckého Nového Mesta.

"Hľadáme vždy niečo, čo by bolo rozumné z hľadiska peňazí, času aj možností. Potom si dávame ciele, čo zaujímavé chceme na ceste vidieť,“ doplnil spoluzakladateľ myšlienky Lada svetom Marián Grofčík.
Zo zvyku každú Ladu nazvú Vasiľ a pridelia jej poradové číslo, aby si historicky pamätali, v ktorom kúte sveta ktorú Ladu nechali.
Vasiľa ukradli v Teheráne, basa za služobného koňa
Chalani majú za sebou už mnoho zaujímavých príhod, o ktoré sa delia s ľuďmi prostredníctvom kníh a videofilmov. Veľa prežili aj ich Žigulíky. Prvého horko-ťažko kúpili na inzerát. keďže ich predbehlo šrotovné. Cenu zjednali zo 150 na 200 eur, lebo bola akurát vtedy plná nádrž a v kufri ďalšie náhradné diely.
„V roku 2014 sme sa preslávili, lebo sa nám podarilo nechať si v Iráne ukradnúť auto. Bolo to regulérne lúpežné prepadnutie, tí zločinci mali aj nôž a všetko potrebné. Tým tá cesta ani zďaleka neskončila a v Turkmenistane a Uzbekistane sme objavili náš od tej doby neprekonaný štýl cestovania ´na žobráka´. Bol to ozaj zážitok,“ doplnil Marián Grofčík.
Vasiľa 2 predali v Libérii pri ceste západnou Afrikou, aby sa z neho mohol stať a aj stal fejkový Dodge Viper s dvomi rýchlymi pásmi na kapote.

„Vasiľ 3 vytvoril svetový rekord v rýchlostnej jazde na rusko-mongolskú hranicu. Na hraniciach nás síce zatkli za hladkanie služobného colného koňa, ale auto sa po návšteve Ulanbátaru úspešne vrátilo domov,“ priblížil históriu štvorkolesových tátošov Matej Fabšík.
Prezradil tiež, že Vasiľ 4 a Vasiľ 5 sa dostali cez Čínu, Pakistan, Indiu, Nepál, Mjanmar až do Thajska, kde ich colníci zhabali a tak tam na policajnom parkovisku čakajú dodnes.
„Vasiľa 6 kúpili v Indii, prešli s ním behom mesiaca celú sadu najnebezpečnejších ciest sveta a predali ho ďalšiemu šťastlivcovi. Vasiľ 7 a následne jeho dvojička Vasiľ 7.5 nám dopriali super dobrodružnú cestu do irackého Kurdistanu, kde nás zatkli za turizmus, lebo si mysleli, že robíme terorizmus. Ale potom nás pustili,“ dodáva na záver.
Chystajú aj ďalšiu vzrušujúcu knihu
Počas desiatich rokov prešla partia kamarátov na starých Ladách Irán, západnú Afriku, Pobrežie Slonoviny, Áziu, najvyššie položené oblasti v Himalájach a Indiu počas monzúnov. Tiež cez Čínu , Indiu až do Bangkoku, za dva mesiace prešli 20-tisíc kilometrov z Kysúc do ázijského Laosu. Zatiaľ ich posledná cesta viedla v minulom roku do Iraku a Kurdistanu.
Tím cestovateľov na starých Vasiľoch pripravuje vydanie už štvrtej knihy o cestách indickou divočinou. Ak vás ich dobrodružstvá zaujali, môžete ich podporiť prostredníctvom transparentného účtu na donio.sk.
