KYSUCE. Vzhľad odstavných plôch pri medzinárodnom cestnom ťahu z Poľska a Českej republiky cez Kysuce na Žilinu opäť potvrdil, že vodiči sú nepoučiteľní.
Týka sa to najmä kamionistov, ktorí ich využívajú na krátke prestávky.
Stačí zájsť na frekventovanú cestu I/11, po ktorej prejdú denne tisíce tranzitujúcich nákladiakov.
Kúsok za diaľničným privádzačom smerom od Kysuckého Nového Mesta do Žiliny je plocha plná odstavených kamiónov s ešpézetkami od Českej republiky cez Turecko, Rumunsko po Poľsko.
Koberec z odpadkov
Po halde odpadkov môžete doslova kráčať. Breh rieky „zdobia“ plastové vrecia a obaly od potravín, sklenené fľaše od piva a alkoholu, zubné kefky až po fľašky plné moču či použitý toaletný papier. Nos dráždi nepríjemný zápach, keďže motoristi toto miesto využívajú aj ako bezplatný záchod v prírode za najbližšími stromami a kríčkami.
Pravidelne sa do čistenia lokality púšťajú študenti a dobrovoľníci, ktorí odtiaľ každý rok vynesú v rámci Dňa zeme desiatky vriec odpadu. Prejde však mesiac a nelegálna skládka opäť naberá na objeme.

Ako uviedla hovorkyňa Slovenskej správy ciest Jana Lukáčová, táto odstavná plocha na ceste I/11 je pravidelne čistené zmluvným partnerom (NDS stredisko Čadca). Sú tam umiestnené aj zberné nádoby (vrecia).
Podotkla, že odpad (aj naplavený) ktorý je mimo odstavnej plochy, je v ochrannom pásme Slovenského vodohospodárskeho podniku, Povodie dolného Váhu na pozemku a vlastníkom je Poľnohospodárske obchodné družstvo Radoľa.
"Slovenská správa ciest nemá veľa možností, ako zabrániť nedisciplinovaným vodičom, ale aj občanom zaobchádzať takto s odpadom, keďže plochy sú po vyčistení takmer okamžite znovu zahádzané, nehovoriac o tom, že niektorí neváhajú využívať ich ako toaletu. Rovnaké problémy s odpadkami na odstavných plochách máme po celom Slovensku," informovala hovorkyňa SSC.
Na čistenie idú peniaze z údržby ciest
Podľa jej vyjadrenia Slovenská správa ciest na úhradu čistenia odstavných plôch využíva finančné prostriedky, ktoré sú určené na celkovú údržbu ciest. Tie potom, „vďaka“ nedisciplinovanosti vodičov a občanov chýbajú pri kosení okolo ciest, pri odhŕňaní snehu a posype vozovky, pri oprave poškodených ciest a podobne.
"Slovenská správa ciest ako rozpočtová organizácia Ministerstva dopravy SR disponuje limitovaným objemom financií určených na údržbu ciest, a teda aj na čistenie odstavných plôch. S trochou zveličenia môžeme povedať, že ak by sme neprestajne čistili odstavné plochy po celom Slovensku – a mali by sme čo čistiť - prejavilo by sa to na väčšej nespokojnosti občanov s údržbou ciest," povedala hovorkyňa Slovenskej správy ciest.
Chránené potkany
Pred rokmi sa uskutočnilo stretnutie kompetentných, ktoré malo určiť, čo bude ďalej s touto odstavnou plochou. Na pláne bolo vyrezanie suchých stromov aj celková úprava. Všetko však stroskotalo na nedostatku peňazí a zavážilo aj to, že v území sa vyskytuje chránený potkan riečny. Čo k tomu dodať.

Čoraz viac zaplavené odpadom sú aj provizórne odstavné plochy pred radoľskou križovatkou, z opačnej strany si okraj vozovky s parkoviskom často pletú vodiči nákladiakov odbočujúci zo Žiliny do časti Oškerda. Z trávy a blízkeho lesíka vyzbierali dobrovoľníci z blízkeho Ranča pri Žiline desiatky vriec odpadkov.
Kvôli rastúcej nelegálnej skládke pred rokmi namontovali závory aj na odstavnú plochu pri Kysuckom Lieskovci. Končene je tam poriadok a využívajú ju policajti na dopravné kontroly.
Pripájací pruh namiesto toalety
Motoristi strpčujú život aj ľuďom zo Svrčinovca. Ďalšou nelegálnou skládkou, na ktorej sa hromadí odpad, je aj pripájací pruh z diaľnice D3 smerom na Česku republiku, ktorý kamionisti používajú ako nepovolenú odstavnú plochu.
Vozidlo len pristavia a cez stiahnuté okná vyhadzujú odpad, prípadne tam vykonajú svoju potrebu, zbavujú sa aj fľašiek plných moču. Ľudia idúci po priľahlom chodníku krčia od neskutočného zápachu nosom.
"Vieme, že tí kamionisti to nemajú jednoduché. Preto nám ale nemusia robiť z krajiny smetisko," rozhadzuje rukami okoloidúci pán s igelitkou.