BRATISLAVA/KYSUCE. Po podaní námietky neúspešným uchádzačom a jej uznaní zo strany Úradu pre verejné obstarávanie musela Národná diaľničná spoločnosť opäť vyhodnotiť ponuky uchádzačov na výstavbu úseku D3 z Čadce do Oščadnice, ktorej súčasťou je aj dobudovanie druhej rúry tunela Horelica.
Práve do tohto úseku by sa mali bagre zahryznúť najskôr. Ešte koncom februára tohto roka vyhlásili diaľničiari výsledky súťaže.
Žiadna iná zo slovenských diaľnic sa posledných 30 rokov nezmieta v takých problémoch, ako je práve úsek diaľnice D3 cez Kysuce.
Námietky odďaľujú termín výstavby
Súťaž vyhlásila NDS ešte začiatkom júna minulého roka. Opätovné posúvanie termínov, podávanie námietok presunuli otváranie obálok s ponukami z pôvodne 3. septembra na november 2024.
Na stavbu tlačí aj Európska únia. Ak stavba nebude dokončená do roku 2029, kedy je koniec programovacieho obdobia, štát doplatí diaľnicu zo svojho rozpočtu. Kysuce by sa tak mali zmeniť na stavenisko už začiatkom budúceho roka.
Predpokladaná suma zhruba päťkilometrového úseku bola viac ako 300 miliónov eur. Obaja uchádzači, ktorí sa prihlásili do súťaže, ponúkli podstatne nižšie sumy.
Víťazom sa stala skupina dodávateľov Združenie D3 Ošč-Ča Váhostav – Metrostav DS a Duna Aszfalt z Maďarska. Ich cenová ponuka mala hodnotu 230 389 465,08 eur.

Druhým, tentoraz neúspešným uchádzačom, sa stala skupina dodávateľov Združenie D3 Horelica zložená z Eurovia, SMS, Doprastavu a Marti. Za vybudovanie úseku diaľnice ponúkli 243 937 722 eur.
NDS potvrdila víťaza
Po vyhlásení neúspešný uchádzač namietal nedostatočný a netransparentný popis výsledku.
„Chýbajú informácie, akými konkrétnymi personálnymi kapacitami úspešný uchádzač preukázal splnenia podmienok účasti týkajúcich sa technickej spôsobilosti alebo odbornej spôsobilosti, aj konkrétne referenčné projekty, ktorými úspešný uchádzač preukazoval splnenie podmienok účasti u Zodpovedného odborníka pre banské vetranie tunela,“ uvádza sa v stanovisku Úradu pre verejné obstarávanie.
Národná diaľničná spoločnosť teda ešte vo štvrtok 3. apríla opätovne prehodnotila predložené ponuky. Za víťaza opäť označila konzorcium D3 Ošč-Ča Váhostav – Metrostav DS a Duna Aszfalt z Maďarska.
Úsek Čadca-Oščadnica je najkratším z troch chýbajúcich na D3. Z celkovej dĺžky stavby 5,3 km predstavuje tunelová rúra približne 600 metrov, treba postaviť 21 mostných objektov, 18 múrov, 31 protihlukových stien, preložky inžinierskych sietí, migračný koridor pre zver, environmentálne opatrenia, veľké diaľničné odpočívadlo vrátane nového strediska správy a údržby a ďalšie.
