V poradí tretí prerazený slovenský tunel Horelica na Kysuciach slúži motoristom už dvadsať rokov

Rovnakú dobu čaká na druhú tunelovú rúru.

Tunel HorelicaTunel Horelica (Zdroj: Pavol Stolárik)

ČADCA. Tunel Horelica slúži motoristom na Kysuciach už dvadsať rokov. Výstavba tunela Horelica sa začala v apríli 1998. Po jej skončení v októbri 2004 začala v tuneli skúšobná prevádzka. Trvala šesť mesiacov, do apríla 2005. Aj výstavba tohto tunela sa stretla s problémami.

Počas prác v auguste 2001 vznikol vnútri zával. Približne v strede podzemná statická voda uvoľnila nadložie, ktoré spadlo. Našťastie, nikomu sa nič nestalo. Havária však zapríčinila spomalenie prác.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Počas výstavby sa vyskytli geologické problémy, nakoľko portál Čadca je realizovaný v zosuve, čím došlo k zmene zaistenia portálu Čadca na roštovú stenu kotvenú zemnými lanovými kotvami. Pri razení tunela došlo k závalu v 280m z dôvodu nevhodnej geológie, pri ktorom vznikol otvor až po povrch. Spôsobila ho podzemná voda v misovite uložených vrstvách," uviedol pre redakciu Kysuce v roku 2005 vtedajší hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.

SkryťVypnúť reklamu

Doplnil, že v tomto mieste bolo nadložie 15 m. Z dôvodu veľmi nevhodnej geológie, geotechnických porúch a podzemnej vody flyšového pásma muselo dôjsť k zlepšeniu zaistenia primárneho ostenia tunela ihlovaním, samozavŕtavacími kotvami a arkusmi.

Prečítajte si tiež Železničiari budujú na Kysuciach náročné technické dielo. K ľuďom sa konečne dostanú hasiči aj záchranka Čítajte 

Zmena technického riešenia vyplynula z požiarnej bezpečnosti tunela Horelica, kde boli požadované a zrealizované nové objekty: úniková štôlňa, požiarny vodovod a čerpacie stanice pre jeho napájanie, odvodnenie tunela a odlučovače ropných látok. Ďalej došlo k zmenám v riešení technologickej časti tunela, ktorý je zrealizovaný na európskom štandarde v zmysle európskych noriem pre bezpečnosť tunelov.

Tunel Horelica prerazili v júli 2002 za prítomnosti vtedajšieho predsedu vlády SR Mikuláša Dzurindu. Ten na slávnosti, že Slovensko bude na konci roku 2005 pripravené napojiť sa na poľskú diaľničnú sieť v súlade s podpísanou medzištátnou zmluvou.

SkryťVypnúť reklamu

Ako informovala Národná diaľničná spoločnosť (NDS) na sociálnej sieti, aktuálna priemerná denná intenzita dopravy v tuneli je na úrovni vyše 18.000 vozidiel, pričom podiel nákladnej dopravy je viac ako 20-percentný.

Diaľničiari vyčíslili, že počas 20 rokov prevádzky tunela Horelica sa do jeho vylepšení a rekonštrukcie investovalo viac ako 1,2 milióna eur.

„Vymenili sa ventilátory, tunelový rozhlas, EPS systém, technológie, kamerový a detekčný systém, obnovili sa retroreflexné technológie, obnovila sa drsnosť cementobetónovej vozovky v tunelovej rúre. Aplikoval sa tiež nový nástrek vodorovného dopravného značenia, pristúpilo sa k modernizácii požiarneho núdzového osvetlenia a zabezpečený bol ochranný náter tunelového ostenia,“ uviedla NDS.

Doplnila, že Horelica je jednorúrový tunel s dvomi jazdnými pruhmi pre obojsmernú dopravu a zvýšeným peším chodníkom po oboch stranách.

SkryťVypnúť reklamu

„Výnimočnosťou v rámci Slovenska je šírka vozovky medzi okrajmi chodníkov. So šírkou deviatich metrov patrí tunel Horelica k najširším tunelom. Operátorské pracovisko tunela je priamo pri tunelovej rúre a riadi tunely Horelica, Svrčinovec a Poľana,“ dodali diaľničiari.

Súvisiaci článok Sklamanému uchádzačovi o stavbu úseku D3 s tunelom Horelica námietka nepomohla, NDS potvrdila víťaza Čítajte 

Tunel Horelica s dĺžkou 605 metrov slávnostne sprístupnili motoristickej verejnosti v roku 2004 ako súčasť úseku cesty I. triedy Oščadnica - Čadca, Bukov. Jeho výstavbu realizovali na etapy. NDS má v pláne vybudovanie druhej rúry tunela Horelica v rámci výstavby diaľničného úseku D3 Oščadnica - Čadca, Bukov, II. polprofil.

Aj vtedajšie noviny z roku 2005 uvádzajú myšlienku druhej tunelovej rúry. Na zhotovenie si tak počkala viac ako 20 rokov. Má byť prerazená 405 metrov dlhú a 3,3 metra širokej v únikovej chodbe, ktorú z dôvodu bezpečného úniku osôb v prípade havárie tunelári vybudovali pre príjazd záchranného automobilu.

Aj na Horelici má svoje čestné miesto svätá Barbora, ktorú dali v Banskej Štiavnici zhotoviť raziči.

"Zaistenie portálu Čadca je nachystané pre druhú tunelovú rúru v mieste únikovej štôlne. Na trase stavby Čadca-Oščadnica sú do svahu postavené oporné múry z gabiónov, ktoré sa dajú demontovať pre trasu druhého pruhu. Ostatné zaistenia a oporné múry sú zrealizované tak, že druhý pruh bude postavený na nich, čím dôjde k rôznym výškovým úrovniam jednotlivých smerov," píše sa v starých Kysuciach.

Na celom diele sa podieľalo viac ako dvesto ľudí. Stavebné práce zabezpečovalo v tuneli približne 60 ľudí vrátane technikov, geodetov a zabezpečovacieho kádra. Na celom diele sa podieľalo 200 až 250 pracovníkov.

Na Slovensku je k 1.10.2023 evidovaných 13 cestných tunelov v prevádzke: tunel Stratená, tunel Branisko, tunel Horelica, tunel Sitina, tunel Bôrik, tunel Šibeník, tunel Poľana, tunel Svrčinovec, tunel Považský Chlmec, tunel Ovčiarsko, tunel Žilina, tunel Prešov, tunel Bikoš.

Mohlo by vás zaujať Odpočívadlá pre kamióny sa zmenili na ilegálne skládky a páchnuce toalety Čítajte 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 327
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 454
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 259
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 299
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 911
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 440
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 554
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 090
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu