Kysučania spali pri dunách, na starých Ladách zdolali i Saharu. Prekvapila ich policajná eskorta i ceny

Tím dobrodruhov sa vrátil z Alžírska.

Dobrodruhovia z Kysúc smerovali do Alžírska.Dobrodruhovia z Kysúc smerovali do Alžírska. (Zdroj: LADA svetom)

KYSUCE. Na starých Ladách sa vrátili z ďalšej krajiny tretieho sveta. Partia kysuckých dobrodruhov pritom zdolala cestu po najväčšej piesočnej púšti. Jazdu rozľahlou Saharou zvládla aj bez dostupnosti elektronickej navigácie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„V odľahlejších častiach, smerom na juh a hlbšie do púšte, sa strácal už aj mobilný signál. Pokrytie nemajú ani menšie osady, zväčša len mestá nad tisíc ľudí,“ hovorí jeden zo zakladajúcich členov Lada svetom MARIÁN GROFČÍK s tým, že najviac si z dva a pol týždňovej výpravy užili kempovanie vedľa dún.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšie zážitky vrátane spoznávania Alžírska však limitoval neustály policajný sprievod.

"Stretli sme len veľmi málo ľudí na vlastnom aute a už vôbec nie turistu. Ani na ambasáde nás pri vydávaní víz celkom nechápali,“ hovorí o krajine, ktorá na turistov a ich dopravné prostriedky príliš zvyknutá nie je. Na svojich žigulíkoch, takzvaných Vasiľoch, však zdarne docestovali až do cieľa, kde príchod oslávili neslávnou večerou.

Len nedávno ste sa vrátili z Afriky. Nesklamal vás tento raz žiadny z Vasiľov?

Vôbec. Je však otázka, čo je skutočné sklamanie, pretože my na týchto cestách vždy čakáme aj nejakú drámu. Tento rok sa s autami neodohrala. Človek, ktorý nám ich pripravuje, odviedol stopercentnú prácu.

A to ste im dali riadne zabrať.

Určite, v niektoré dni sme aj v horúčavách so štyridsiatimi stupňami jazdili dvanásť hodín vkuse a vydržali aj cestu púšťou. Sú to nezmary.

SkryťVypnúť reklamu

Ktorý úsek bol predsa len najnáročnejší?

Z hľadiska psychiky bola najnáročnejšia jazda Alžírskom, kde sme išli vždy s vojenskou alebo policajnou eskortou. Hoci doteraz riadny dôvod nepoznám, Alžírci nie sú úplne naklonení turistom, ktorí sa pohybujú po krajine na vlastnom dopravnom prostriedku.

Prečítajte si aj Vysťahovanie utrápilo ľudí na smrť. Pred štyridsiatimi rokmi zmizli pod vodou priehrady dve dediny Čítajte 

Keď nás našli, pridelili nám vždy túto eskortu, čo bolo duševne náročné, pretože sme sa s nimi museli dohadovať na ďalšom smerovaní cesty, nemohli sme prespať v ktorejkoľvek lokalite.

Navyše, nefungujú na rovnakom princípe ako u nás a v každom okrese sme museli čakať na nových policajtov. Niekedy päť minút, inokedy aj hodinu. Občas sa im dokonca pokazilo auto, čím cestovné tempo skutočne trpelo. Keď sme chceli ísť na obed, naopak nás naháňali. Ubrali nám z cestovateľskej slobody a bolo potom ťažšie užiť si krajinu.

SkryťVypnúť reklamu

Počítali ste už dopredu s takýmto obmedzením?

Vedeli sme o problematickej situácii na juhu krajiny. Pôvodne sme mali v pláne prejsť od severu do Sahary viac ako dvetisíc kilometrov a tušili sme, že zhruba posledných sedemsto môže byť neistých. Nevedeli sme, či nás do oblasti pustia samých, viac informácií sa ale zistiť nedalo.

Nakoniec nás prekvapilo, že nás sprevádzali už od severnej hranice. Postupne marili aj naše ambície. Okrem časového sklzu nás nechceli pustiť ani cez všetky hraničné priechody.

Sprevádzali aj niekoho iného? Nezohrala rolu vaša nápadnosť?

Stretli sme len veľmi málo ľudí na vlastnom aute a už vôbec nie turistu. Ani na ambasáde nás pri vydávaní víz celkom nechápali. Pýtali sa, načo tam vôbec chodíme. Alžírsko totiž celkovo nie je proturistická krajina a myslím si, že všetky dané procesy s tým súvisia.

Načo ste tam teda išli? Prečo práve do tejto oblasti?

To je spravodlivá otázka, na ktorú vlastne ani nepoznám odpoveď. Každý rok sa jednoducho snažíme vybrať krajinu, ktorá je skôr neobvyklá. Čím je menej zdokumentovaná, tým viac nás zaujíma. Keď sa povie Alžírsko, na počutie sa zdá byť celkom známe, ale v skutočnosti o ňom veľa nevieme. Chceli sme teda opäť spoznať nepoznané.

Okrem spomenutej psychickej náročnosti, ktorá časť cesty vás naozaj potrápila?

Zabrať nám dali opäť ultra dlhé presuny. Ako na začiatku, tak aj na konci cesty.
Zo Slovenska sme trajektom smerovali do Talianska, pričom aj pri návrate domov sme išli rovnakou trasou, ktorú sme sa snažili zvládnuť na jeden záťah bez väčších zastávok. Spiatočná cesta, kedy sme išli z trajektu domov vkuse 2300 kilometrov, bola najhoršia.

Po dvoch týždňoch šoférovania takmer bez spánku a so zalomenou chrbticou špecifickou pri sedení v Lade to dá zabrať. Pri šoférovaní sa ale snažíme čo najviac striedať. Na začiatku máme v sebe entuziazmus, kedy chce šoférovať každý. V závere ide o úplný opak.

Keďže ste spolu dlhý čas, nemáte už ponorkovú chorobu? Vychádzate spolu stále dobre?

Dnes už chodíme na kratšie a menej náročné cesty než kedysi. Keď sme napríklad absolvovali zhruba dvojmesačnú cestu zo Slovenska do Laosu, bola na inej úrovni intenzity. Teraz sme radi, že sa zhruba po roku opäť vidíme. Akoby sme išli s kamošmi do krčmy. Akurát sedíme v Žiguli.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CBB7A na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Sahara

Britský minister zahraničných vecí David Lammy.

Alžír v reakcii označil rozhodnutie Veľkej Británie za poľutovaniahodné.


TASR
Súvisiace témy: Diaľnica na Kysuciach, Afrika
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  4. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  7. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  8. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 985
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 6 307
  3. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 5 468
  4. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 5 433
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 4 652
  6. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 3 746
  7. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň? 3 590
  8. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 3 337
  1. Adam Austera: Tesla hľadá alternatívne cesty k expanzii. Robotické taxíky v Austine majú ukázať investorom potenciál spoločnosti
  2. Timotej Opálek: Nine Inch Nails - Viedeň / Wiener Stadthalle
  3. Irena Šimuneková: Topoľčianky - kaštieľ a park
  4. Marko Dulak: Dúhové sprievody a diktátorské komplexy
  5. Dušan Koniar: Čaro nechceného, od Fica obzvlášť
  6. Timotej Opálek: Foster The People - Praha / SaSaZu
  7. Martin Kresák: 1. Termodynamika a neurčitosť: Limity AI ako základ pre analýzu jednania
  8. Ján Karas: Vlajka, ktorej sa netreba báť (a tie, ktorých sme sa báli)
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 41 594
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 9 006
  3. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 777
  4. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 5 926
  5. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 271
  6. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 3 903
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 3 686
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 3 608
  1. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  2. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  3. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  4. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  5. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  6. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  7. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  8. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Adam Austera: Tesla hľadá alternatívne cesty k expanzii. Robotické taxíky v Austine majú ukázať investorom potenciál spoločnosti
  2. Timotej Opálek: Nine Inch Nails - Viedeň / Wiener Stadthalle
  3. Irena Šimuneková: Topoľčianky - kaštieľ a park
  4. Marko Dulak: Dúhové sprievody a diktátorské komplexy
  5. Dušan Koniar: Čaro nechceného, od Fica obzvlášť
  6. Timotej Opálek: Foster The People - Praha / SaSaZu
  7. Martin Kresák: 1. Termodynamika a neurčitosť: Limity AI ako základ pre analýzu jednania
  8. Ján Karas: Vlajka, ktorej sa netreba báť (a tie, ktorých sme sa báli)
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 41 594
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 9 006
  3. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 777
  4. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 5 926
  5. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 271
  6. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 3 903
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 3 686
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 3 608
  1. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  2. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  3. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  4. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  5. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  6. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  7. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  8. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu