BRATISLAVA/KYSUCE. Na dostavbu 26 kilometrov diaľnice cez Kysuce čkajú ľudia už tri desaťročia. Výstavba sa opäť posunula o krôčik vpred.
Diľaničiari zverejnili víťaza na výstavbu úseku D3 z Kysuckého Nového mesta do Oščadnice. V pondelok 12. mája zverejnil server na elektronizáciu zadávania zákaziek Josephine výsledky verejného obstarávania na stavbu tohto prostredného úseku.
Verejné obstarávanie vyhlásila Národná diaľničná spoločnosť koncom októbra minulého roka. Predpokladaná hodnota zákazky predstavovala 307 miliónov eur bez DPH.
Víťazom spomedzi piatich uchádzačov sa stala spoločnosť Skanska, ktorá ponúkla 261 miliónov eur bez dane.
Medzi ďalšími uchádzačmi bolo združenie D3 Kysuce (Strabag, Eurovia SK, Eurovia CZ, Doprastav), ktoré ponúklo 267,5 milióna eur, združenie D3 KNM-Ošč (Metrostav, Váhostav, Duna Aszfalt) s ponukou 263 miliónov, združenie D3 Hochtief – Dúha – Viakorp s ponukou 278 miliónov a poľský Budimes s ponukou 296 miliónov eur.
„Úspešný uchádzač Skanska vo svojej ponuke navrhol najnižšiu cenu za celý predmet zákazky, ktorú verejný obstarávateľ určil ako Kritérium na vyhodnotenie ponúk a to vo výške 261 319 652,39 eur bez DPH a zároveň splnil požiadavky na predmet zákazky a podmienky účasti stanovené verejným obstarávateľom v súťažných podkladoch,“ uvádza sa v informácii o výsledku vyhodnotenia ponúk.
Samotný úsek má viac ako 9,6 kilometra, tvorí strednú časť budúcej diaľnice od Žiliny po Čadcu a je druhým najdlhším z trojice úsekov D3. V rámci obstarávania sa počíta s výstavbou 22 mostných objektov, jednou križovatkou, jedným odpočívadlom, ale aj migračným koridorom pre zver.
Stavba by mala začať v roku 2026, prípravné práce ešte počas tohto roka, s plánovaným ukončením do roku 2029, niektoré zdroje hovoria až o roku 2032.
Najskôr by mali stavebné mechanizmy začať stavať najsevernejší úsek D3, ktorého súčasťou je aj druhá rúra tunela Horelica. Kysuce by sa tak začiatkom budúceho roka mali zmeniť na diaľničné stavenisko.
Na stavbu tlačí aj Európska únia. Ak stavba nebude dokončená do roku 2029, kedy je koniec programovacieho obdobia, štát doplatí diaľnicu zo svojho rozpočtu.
