Začiatok výstavby D3 spomaľujú námietky neúspešných uchádzačov, Ráž by chcel kopať už koncom roka

Neúspešní uchádzači sa nevzdávajú.

Kolóny pri Krásne nad KysucouKolóny pri Krásne nad Kysucou (Zdroj: Pavol Stolárik)

KYSUCE. Napriek ďalším námietkam neúspešných kandidátov by chcel minister dopravy Jozef Ráž, aby D3-ku začali kopať koncom roka.

Primátori a starostovia miest a obcí dotknutých výstavbou hovoria, že konečne. Upozorňujú však aj na hrozivú dopravnú situáciu počas výstavby. Desiatky stavebných strojov, nákladiaky naložené stavebným materiálom, všetko bez možnosti obchádzkových trás.

Privítali by, keby dopravný kolaps počas najnáročnejších období mohol zmierniť zákaz tranzitujúcich kamiónov a nákladiakov po ceste I/11.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď vláda v lete minulého roka schvaľovala kysuckú D3-ku za strategickú investíciu, úsek Oščadnica – Čadca, Bukov sa mal podľa predloženého dokumentu začať stavať už v prvom štvrťroku 2025.

Ani tri mesiace po tomto termíne sa ak nestalo, no minister dopravy si však stojí za tým, že buldozéry by na stavbe mohli začať pracovať už koncom tohto roka.

Tretia posudzovaná námietka

Status strategickej investície nepomohol. Námietky neúspešných kandidátov na dvoch úsekoch budúcej diaľnice D3 cez Kysuce zdržiavajú začiatok stavby o dlhé týždne.

V tendroch boli opakovane podané námietky, ktoré Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) vyhodnotil ako opodstatnené. Diaľničiari zatiaľ vždy výsledky obstarávaní potvrdili, no proces nie je stále uzavretý.

Prečítajte si tiež Jeden z kamiónov prevážal súčiastky munície. Hromadná nehoda zablokovala prechod vo Svrčinovci, zasahoval vrtuľník Čítajte 

Na úseku D3 Oščadnica-Čadca, Bukov, druhý profil, išlo už o tretiu námietku. Jedna bola podaná voči súťažným podmienkam, dve už stihol podať neúspešný a nespokojný uchádzač, konzorcium Eurovia, SMS, Doprastav, Strabag, Marti.

SkryťVypnúť reklamu

Koncom mája diaľničiari potvrdili poradie uchádzačov. Aj po poslednej námietke podanej 9. júna úrad diaľničnej spoločnosti nariadil, aby tender znova vyhodnotila.

V úseku D3 Kysucké Nové Mesto tiež stihol neúspešný uchádzač podať námietku proti vyhodnoteniu ponúk, čím sa začalo konanie o námietke. Úsek Zo Žiliny do Kysuckého Nového Mesta stále čaká na víťaza verejného obstarávania.

EIA pre všetky úseky D3

Ministerstvo dopravy oznámilo začiatok stavebného konania na úsek Žilina (Brodno) – Kysucké Nové Mesto vo štvrtok 5. júna. Ako však uviedol minister dopravy, dôležité je, že po úseku Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto majú aj ostatné dva úseky, ktoré spájajú Kysucké Nové Mesto a štátnu hranicu s Poľskom, vydané rozhodnutia v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA).

SkryťVypnúť reklamu

Rozhodnutia sú podľa jeho slov posledným krokom k tomu, aby Národná diaľničná spoločnosť (NDS) mohla požiadať o vydanie stavebného povolenia.

Pôvodne bola stavba posudzovaná ešte v roku 2008 ako diaľnica D18. Po zmenách v projektoch však bolo treba toto posúdenie opakovať. Pre ministra dopravy je kysucká diaľnica stále projektom s najvyššou prioritou.

„Kysucami prechádza denne aj viac ako 20-tisíc áut a ľudia majú problém vôbec prejsť z jednej strany cesty na druhú. Preto som rád, že už čoskoro im budeme vedieť pomôcť a na Kysuciach postavíme diaľnicu, ktorú všetci nevyhnutne potrebujú,“ zdôraznil Ráž.

Mohlo by vás zaujať Pri stavbe amfiteátra v Korni sa inšpirovali vlastnou históriou, pripomína storočnú premiestnenú drevenicu Čítajte 

Podľa vicepremiéra a ministra životného prostredia SR Tomáša Tarabu je vydanie povolení EIA historickým dňom pre budovanie diaľničnej infraštruktúry nielen na Kysuciach, ale aj na Slovensku.

„Hodiny denne ľudia zbytočne stoja v dopravných zápchach, čo má obrovské ekonomické, ale aj environmentálne dopady. Na ministerstve som našiel miliardové projekty v obrovských časových omeškaniach a som rád, že otvárame Slovensko potrebnej výstavbe,“ objasnil Taraba.

Doplnil, že v záverečnom stanovisku ministerstvo životného prostredia stanovilo celkovo 157 podmienok na minimalizovanie nepriaznivých vplyvov navrhovanej stavby na životné prostredie či zdravie ľudí. Ide najmä o územnoplánovacie, technické, technologické či prevádzkové opatrenia.

Kolapsu môže predísť zákaz tranzitu spoza hraníc

Tridsať rokov očakávaná dostavba diaľnice cez Kysuce sa stáva reálnejšou. Dobudovanie D3 neznamená len splnenie medzinárodných záväzkov v rámci Transeurópskej dopravnej siete TEN-T, ale je predovšetkým dlho očakávanou pomocou regiónu.

Z postupných krôčikov sa tešia aj starostovia a primátori kysuckých miest a obcí, ktorí sú dotknutí prehustenou dopravou po ceste I/11.

Upozorňujú však, že výstavba všetkých troch úsekov súčasne však ovplyvní bežný život minimálne na tri ďalšie roky. Dopravu zhustí aj spustenie poľského úseku rýchlostnej cesty S1 do Zwardoňa a Skalitého.

„Oceňujeme tú akceleráciu za posledné dva roky, každé tri mesiace prichádza ministerstvo s pozitívnymi správami. Treba ešte vybaviť stavebné povolenia a môže sa začať stavať. Budú to ťažké tri roky, ale vydržíme, aby sme ten čas strávený v kolónach mohli venovať našim blízkym,“ povedal primátor Kysuckého Nového Mesta Marián Mihalda.

Primátor Jozef Grapa pripomenul, že najväčší stavebný ruch bude panovať v Krásne nad Kysucou, kde pribudnú veľké odpočívadlá aj stredisko správy diaľnic, privádzač k železnici a ďalšie stavebné objekty. Búrať sa má aj most ponad cestu do Bystrickej doliny.

Prečítajte si Krásno nad Kysucou medzi lídrami v čerpaní eurofondov, s projektami nezaháľa ani počas jubilejného roka Čítajte 

„Už teraz sa snažíme negatívne dôsledky výstavby obmedzovať, navrhli sme, aby počas určitých etáp bola presmerovaná doprava z Čiech a Poľska, najmä tranzitujúce kamióny tak, aby obchádzkové trasy začínali už za hranicami. Ale tešíme sa, že sa konečne začne. My starší si to vytrpíme, no mladšia generácia bude mať z tejto stavby len osoh,“ ozrejmil Grapa s tým, že takýto systém sa použil aj pri problémoch pod Strečnom.

„Kľúčové je to, že sa výstavba D3 výrazne posúva. Samotná výstavba bude mať aj negatívne atribúty. Ale ako pri všetkých veľkých projektoch, aj tu treba zniesť režim, ktorý nás obmedzí, aby sa dostavil ten prínos nielen pre región, ale pre celé Slovensko. Budeme sa snažiť, aby komfort života ľudí bol čím najmenej obmedzený,“ vyjadril sa primátor Čadce Matej Šimášek.

Stavba bude prebiehať v husto obývanom území a ľudia by mali byť aj podľa ministra dopravy trpezliví a tešiť sa na dokončenie, keď si konečne oddýchnu nielen od stavebných práce, ale aj od pravidelných kolón.

Diaľnice

Súvisiace témy: Diaľnica na Kysuciach
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  2. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  3. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  4. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  6. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  7. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  8. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  1. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  2. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni
  3. Obnovná ťažba v Chotinke prebieha v súlade so zákonom
  4. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  5. Dizajn nového muralu v Košiciach nájdeš aj na oblečení.
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  7. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  8. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  1. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 10 088
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 9 942
  3. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 8 827
  4. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 8 008
  5. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 7 557
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 6 176
  7. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel 4 380
  8. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu? 1 945
  1. Lucia Kleštincová: Spojili sa z troch krajín, aby oslávili 40 rokov Schengenu spoločným piknikom na mieste bývalej železnej opony
  2. Dagmar Szabó: „Pretože som ich matka“ Príbeh úteku, odvahy a zápasu proti systému, ktorý nepočúva deti
  3. Miroslav Ferkl: Jaro na Hrad
  4. Dušan Koniar: Obujem si kanady a dupnem si do vlády
  5. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
  6. František Kukura: Dekontaminujme Slovensko. Politiku treba najprv vyčistiť, až potom reštartovať.
  7. Štefan Šturdzík: Thessaloniki - Solún.
  8. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 13
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 19 550
  2. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 689
  3. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 12 043
  4. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 10 118
  5. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 9 661
  6. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 830
  7. Jozef Foltýn: Djokovič ešte stále nič nepochopil 7 038
  8. Rado Surovka: Nie dôchodcovia, ale Ficovlády zruinovali Slovensko 6 828
  1. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
  2. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  3. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  4. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  5. Marcel Rebro: Kto si mädlí ruky: Fico moralizuje, Kaliňák podpisuje
  6. Radko Mačuha: Fico je Made in China
  7. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  8. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Lucia Kleštincová: Spojili sa z troch krajín, aby oslávili 40 rokov Schengenu spoločným piknikom na mieste bývalej železnej opony
  2. Dagmar Szabó: „Pretože som ich matka“ Príbeh úteku, odvahy a zápasu proti systému, ktorý nepočúva deti
  3. Miroslav Ferkl: Jaro na Hrad
  4. Dušan Koniar: Obujem si kanady a dupnem si do vlády
  5. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
  6. František Kukura: Dekontaminujme Slovensko. Politiku treba najprv vyčistiť, až potom reštartovať.
  7. Štefan Šturdzík: Thessaloniki - Solún.
  8. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 13
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 19 550
  2. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 689
  3. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 12 043
  4. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 10 118
  5. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 9 661
  6. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 830
  7. Jozef Foltýn: Djokovič ešte stále nič nepochopil 7 038
  8. Rado Surovka: Nie dôchodcovia, ale Ficovlády zruinovali Slovensko 6 828
  1. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
  2. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  3. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  4. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  5. Marcel Rebro: Kto si mädlí ruky: Fico moralizuje, Kaliňák podpisuje
  6. Radko Mačuha: Fico je Made in China
  7. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  8. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu