KYSUCE. Napriek ďalším námietkam neúspešných kandidátov by chcel minister dopravy Jozef Ráž, aby D3-ku začali kopať koncom roka.
Primátori a starostovia miest a obcí dotknutých výstavbou hovoria, že konečne. Upozorňujú však aj na hrozivú dopravnú situáciu počas výstavby. Desiatky stavebných strojov, nákladiaky naložené stavebným materiálom, všetko bez možnosti obchádzkových trás.
Privítali by, keby dopravný kolaps počas najnáročnejších období mohol zmierniť zákaz tranzitujúcich kamiónov a nákladiakov po ceste I/11.
Keď vláda v lete minulého roka schvaľovala kysuckú D3-ku za strategickú investíciu, úsek Oščadnica – Čadca, Bukov sa mal podľa predloženého dokumentu začať stavať už v prvom štvrťroku 2025.
Ani tri mesiace po tomto termíne sa ak nestalo, no minister dopravy si však stojí za tým, že buldozéry by na stavbe mohli začať pracovať už koncom tohto roka.
Tretia posudzovaná námietka
Status strategickej investície nepomohol. Námietky neúspešných kandidátov na dvoch úsekoch budúcej diaľnice D3 cez Kysuce zdržiavajú začiatok stavby o dlhé týždne.
V tendroch boli opakovane podané námietky, ktoré Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) vyhodnotil ako opodstatnené. Diaľničiari zatiaľ vždy výsledky obstarávaní potvrdili, no proces nie je stále uzavretý.

Na úseku D3 Oščadnica-Čadca, Bukov, druhý profil, išlo už o tretiu námietku. Jedna bola podaná voči súťažným podmienkam, dve už stihol podať neúspešný a nespokojný uchádzač, konzorcium Eurovia, SMS, Doprastav, Strabag, Marti.
Koncom mája diaľničiari potvrdili poradie uchádzačov. Aj po poslednej námietke podanej 9. júna úrad diaľničnej spoločnosti nariadil, aby tender znova vyhodnotila.
V úseku D3 Kysucké Nové Mesto tiež stihol neúspešný uchádzač podať námietku proti vyhodnoteniu ponúk, čím sa začalo konanie o námietke. Úsek Zo Žiliny do Kysuckého Nového Mesta stále čaká na víťaza verejného obstarávania.
EIA pre všetky úseky D3
Ministerstvo dopravy oznámilo začiatok stavebného konania na úsek Žilina (Brodno) – Kysucké Nové Mesto vo štvrtok 5. júna. Ako však uviedol minister dopravy, dôležité je, že po úseku Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto majú aj ostatné dva úseky, ktoré spájajú Kysucké Nové Mesto a štátnu hranicu s Poľskom, vydané rozhodnutia v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA).

Rozhodnutia sú podľa jeho slov posledným krokom k tomu, aby Národná diaľničná spoločnosť (NDS) mohla požiadať o vydanie stavebného povolenia.
Pôvodne bola stavba posudzovaná ešte v roku 2008 ako diaľnica D18. Po zmenách v projektoch však bolo treba toto posúdenie opakovať. Pre ministra dopravy je kysucká diaľnica stále projektom s najvyššou prioritou.
„Kysucami prechádza denne aj viac ako 20-tisíc áut a ľudia majú problém vôbec prejsť z jednej strany cesty na druhú. Preto som rád, že už čoskoro im budeme vedieť pomôcť a na Kysuciach postavíme diaľnicu, ktorú všetci nevyhnutne potrebujú,“ zdôraznil Ráž.

Podľa vicepremiéra a ministra životného prostredia SR Tomáša Tarabu je vydanie povolení EIA historickým dňom pre budovanie diaľničnej infraštruktúry nielen na Kysuciach, ale aj na Slovensku.
„Hodiny denne ľudia zbytočne stoja v dopravných zápchach, čo má obrovské ekonomické, ale aj environmentálne dopady. Na ministerstve som našiel miliardové projekty v obrovských časových omeškaniach a som rád, že otvárame Slovensko potrebnej výstavbe,“ objasnil Taraba.
Doplnil, že v záverečnom stanovisku ministerstvo životného prostredia stanovilo celkovo 157 podmienok na minimalizovanie nepriaznivých vplyvov navrhovanej stavby na životné prostredie či zdravie ľudí. Ide najmä o územnoplánovacie, technické, technologické či prevádzkové opatrenia.
Kolapsu môže predísť zákaz tranzitu spoza hraníc
Tridsať rokov očakávaná dostavba diaľnice cez Kysuce sa stáva reálnejšou. Dobudovanie D3 neznamená len splnenie medzinárodných záväzkov v rámci Transeurópskej dopravnej siete TEN-T, ale je predovšetkým dlho očakávanou pomocou regiónu.
Z postupných krôčikov sa tešia aj starostovia a primátori kysuckých miest a obcí, ktorí sú dotknutí prehustenou dopravou po ceste I/11.
Upozorňujú však, že výstavba všetkých troch úsekov súčasne však ovplyvní bežný život minimálne na tri ďalšie roky. Dopravu zhustí aj spustenie poľského úseku rýchlostnej cesty S1 do Zwardoňa a Skalitého.
„Oceňujeme tú akceleráciu za posledné dva roky, každé tri mesiace prichádza ministerstvo s pozitívnymi správami. Treba ešte vybaviť stavebné povolenia a môže sa začať stavať. Budú to ťažké tri roky, ale vydržíme, aby sme ten čas strávený v kolónach mohli venovať našim blízkym,“ povedal primátor Kysuckého Nového Mesta Marián Mihalda.

Primátor Jozef Grapa pripomenul, že najväčší stavebný ruch bude panovať v Krásne nad Kysucou, kde pribudnú veľké odpočívadlá aj stredisko správy diaľnic, privádzač k železnici a ďalšie stavebné objekty. Búrať sa má aj most ponad cestu do Bystrickej doliny.

„Už teraz sa snažíme negatívne dôsledky výstavby obmedzovať, navrhli sme, aby počas určitých etáp bola presmerovaná doprava z Čiech a Poľska, najmä tranzitujúce kamióny tak, aby obchádzkové trasy začínali už za hranicami. Ale tešíme sa, že sa konečne začne. My starší si to vytrpíme, no mladšia generácia bude mať z tejto stavby len osoh,“ ozrejmil Grapa s tým, že takýto systém sa použil aj pri problémoch pod Strečnom.
„Kľúčové je to, že sa výstavba D3 výrazne posúva. Samotná výstavba bude mať aj negatívne atribúty. Ale ako pri všetkých veľkých projektoch, aj tu treba zniesť režim, ktorý nás obmedzí, aby sa dostavil ten prínos nielen pre región, ale pre celé Slovensko. Budeme sa snažiť, aby komfort života ľudí bol čím najmenej obmedzený,“ vyjadril sa primátor Čadce Matej Šimášek.
Stavba bude prebiehať v husto obývanom území a ľudia by mali byť aj podľa ministra dopravy trpezliví a tešiť sa na dokončenie, keď si konečne oddýchnu nielen od stavebných práce, ale aj od pravidelných kolón.