KYSUCE. Projekt tridsať rokov očakávanej diaľnice D3 cez Kysuce má za sebou ďalší významný míľnik a je krôčik bližšie k realite. Aktuálne je vyhodnotená súťaž na výstavbu stredného úseku budúcej diaľnice z Kysuckého Nového Mesta do Oščadnice.
Stavba by mala začať začiatkom budúceho roka, prípravné práce ešte koncom tohto roka. Ukončenie je plánované do roku 2029, niektoré zdroje hovoria až o roku 2032. Podľa slov ministra Ráža treba dotiahnuť detaily a podpísať zmluvu o dielo, čo bude ešte chvíľu trvať.
"V dohľadnej dobe sa tak môže spustiť realizačná etapa, aby o pár rokov nový diaľničný ťah zabezpečil vyšší každodenný dopravný komfort ľuďom v regióne a zbavil viaceré obce tranzitnej dopravy," informoval minister dopravy Jozef Ráž prostredníctvom videa na sociálnej sieti.

Podotkol, že kysucká D3 patrí medzi kľúčové priority ako Národnej diaľničnej spoločnosti, tak aj celého rezortu dopravy. Vďaka tomu sa za posledný rok pre realizáciu spravilo viac ako za predchádzajúcu dekádu.
Naďalej pokračujú verejné obstarávania na zvyšné dva úseky. V prípade stredného úseku: Kysucké Nové Mesto – Oščadnica sa už obstarávanie blíži ku koncu.
„Dokončenie celej D3 je absolútnou nevyhnutnosťou pre Kysuce, ktoré trpia chronickými dopravnými problémami. Plnohodnotné prepojenie Žiliny a Čadce zaistí komfortnú dopravu pre tisíce ľudí denne a odbremení obce od tranzitnej dopravy,“ vyhlásil minister.

Práve vysúťažený úsek D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica s dĺžkou deväť celých šesť desatín kilometra zahŕňa nové odpočívadlo, dvadsaťdva mostov a jednu križovatku. Verejné obstarávanie vyhlásila Národná diaľničná spoločnosť ešte koncom októbra minulého roka. Ukončenie obstarávania však odďaľovali námietky neúspešných uchádzačov.
„V maximálnej možnej miere sme počas verejného obstarávania vychádzali v ústrety všetkým záujemcom, aby sme sa dopracovali k najlepšej možnej ponuke,“ podotkol generálny riaditeľ NDS Filip Macháček.
Úspešný uchádzač spoločnosť Skanska vo svojej ponuke navrhol najnižšiu cenu za celý predmet zákazky, ktorú verejný obstarávateľ určil ako kritérium na vyhodnotenie ponúk, a to vo výške 261 miliónov eur bez DPH, pričom predpokladaná cena bola stanovená na 307 miliónov bez dane.
Verejné súťaže pokračujú aj pri zvyšných dvoch úsekoch: D3 Oščadnica – Čadca, Bukov, druhý profil a D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto. Celkovo po dokončení všetkých troch úsekov pribudne v regióne zhruba dvadsaťšesť kilometrov novej diaľnice.
Budúci diaľničný ťah na Kysuciach nepomôže len motoristom, ale aj obciam. Podľa predbežných analýz len pri obci Oškerda ubudne denne dvanásťtisíc osobných a šesťtisíc nákladných áut. Pri ďalších obciach na ceste I/11 sa úbytok pohybuje okolo sedmtisíc pri osobnej doprave a zhruba okolo päťtisíc pri nákladnej doprave za dvadsaťštyri hodín.
