Zelená energia, moderné hospodárenie a ekológia ruka v ruke. V Korni pripravujú deti na realitu 21. storočia

Projekt spája poznanie s praktickými skúsenosťami.

Projekt školy kombinuje teóriu s praktickými aktivitami.Projekt školy kombinuje teóriu s praktickými aktivitami. (Zdroj: Pavol Stolárik)

KORŇA. Zábava, hravosť, interaktivita. Aj takto dnes môže vyzerať finančné vzdelávanie. V Základnej škole v Korni ho spojili s témou zelenej energie a vytvorili unikátny vzdelávací program, ktorý žiakom približuje nielen svet peňazí, ale aj klimatickú realitu.

Žiaci sa učia pracovať s rozpočtom, plánovať investície a hodnotiť návratnosť ekologických technológií. Rozvíjajú kritické myslenie aj technologické zručnosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako uviedla riaditeľka školy Marcela Padyšáková, finančná gramotnosť už nie je len suchá matematika. Žiaci sa učia rozumieť reálnym dopadom moderných technológií na peňaženku aj na životné prostredie. Cieľom je pripraviť ich na výzvy klimatickej krízy a meniaceho sa trhu práce.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež Nová pumptracková dráha v Krásne nad Kysucou je hitom medzi mladými, môže meniť tvar a náročnosť Čítajte 

„Finančná gramotnosť určuje, či bude žiak v dospelosti úspešný. Nesprávne rozhodnutia môžu spôsobiť, že človek aj napriek snahe zostane v strate. Mladí ľudia musia rozumieť nielen technológiám, ale aj ekonomickým súvislostiam. Len tak môžu prijímať rozhodnutia, ktoré pomôžu znížiť uhlíkovú stopu a zároveň ušetriť náklady,“ vysvetlila riaditeľka školy.

Od rozpočtu k ekologickému mestu

Vzdelávanie prebieha v niekoľkých krokoch. Na začiatku žiaci zostavujú rodinný rozpočet, odhadujú výdavky domácnosti, porovnávajú ceny energií a hľadajú možnosti úspory. Uvažujú, do čoho by sa dalo investovať – či do solárnych panelov, tepelného čerpadla alebo iných technológií. Následne analyzujú rôzne možnosti financovania, dotácie, zelené úvery, ponuky bánk a prepočítajú, za ako dlho sa investícia vráti.

SkryťVypnúť reklamu

„Všetko sme najskôr museli dobre prepočítať – ktorá banka má aký úrok, aká dotácia sa dá získať od štátu, aké budú splátky a koľko preplatíme. Či sa nám to oplatí viac z vlastných peňazí, alebo je výhodnejší iný spôsob. Všetko je dnes drahé a je dobré vedieť, ako hospodáriť s peniazmi,“ priblížila siedmačka Zuzana Sabelová.

Z teórie priamo do praxe

Žiaci sa zameriavajú na miestne podmienky. Napríklad zistili, že veterné turbíny a vodná energia nie sú pre Korňu vhodné – vietor tu fúka málo a tokov je nedostatok. Ako najefektívnejšie sa ukázali solárne panely a tepelné čerpadlá.

Mohlo by vás zaujať. Z pýchy mesta sa stala hanba. Začína premena, na ktorú na Kysuciach čakali dve desaťročia Čítajte 

Získané vedomosti si overujú aj v praxi. Pomocou programovateľných stavebníc vytvárajú modely domácností a celých miest. Simulujú fungovanie ekologických systémov – osvetlenie, závlahu, reguláciu teploty.

SkryťVypnúť reklamu

„Najskôr sme postavili mestečko zo stavebnice, naprogramovali moduly pomocou počítača a vyskúšali, či všetko funguje, ako má. Výsledky sme odprezentovali aj rodičom. Naučili sme sa pri tom nielen základy programovania, ale aj narábať s peniazmi a počítať, ako čo najviac ušetriť,“ opísal deviatak Marek Dudulík.

Podľa slov učiteľa informatiky Rudolfa Badžgoňa deti tak rozvíjajú aj tímovú prácu a schopnosť riešiť problémy.

„Stavebnice obsahujú programovateľné elektronické súčiastky, ktoré cez čidlá zisťujú hodnoty z pôdy, vody či ovzdušia a na základe toho zapínajú napríklad závlahu, osvetlenie alebo regulujú teplotu. Ide o zmenšené verzie domov, fariem či skleníkov, kde možno využiť zelenú energiu.“

Angličtina aj budúcnosť

Súčasťou projektu je aj komunikácia v cudzom jazyku. Žiaci diskutovali v angličtine s priateľmi z Fínska a Nemecka, ktorí im priblížili, ako tam fungujú systémy zelenej energie.

„Porovnávali svoje poznatky a diskutovali o rôznych riešeniach. Bola to pre nich príležitosť spojiť jazyk s odbornou témou a zároveň si rozšíriť obzory,“ doplnila učiteľka angličtiny Ľubomíra Staníková.

Projekt spája vedu, technológie, financie aj jazyk. Pripravuje žiakov na moderný svet, v ktorom sa prepájajú technológie s ekológiou a ekonomikou. Učia sa zodpovednosti, rozvoju kritického myslenia a schopnosti orientovať sa v reálnom živote – s dôrazom na budúcnosť.

Prečítajte si Povodne, víchrice, krúpy či smog? V Čadci zavedú moderný varovný systém pred živelnými pohromami Čítajte 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 6 605
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 222
  3. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 875
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 842
  5. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 365
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 802
  7. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 494
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 150
  1. Elena Antalová: Pamodaj šťastia, lavička
  2. Anna Miľanová: Moje kompozície z jarnej prechádzky...
  3. Adam Mokráň: Civilizovaní barbari
  4. Adriana Mahdalová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  5. Martin Kresák: Meniče, ktoré nespolupracujú. Ako môžu solárne elektrárne zrútiť celú sieť? A ako sa to dá riešiť?
  6. Jozef Černek: Prečo si 5. júla pripomíname dvoch bratov zo Solúna? A čo to má spoločné s našou dnešnou Európou?
  7. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 16
  8. Dagmar Szabó: Pomáhame aj Ingrid: Koľko detí ešte slovenské súdy obetujú, kým začnú počúvať ich hlas?
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 773
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 19 059
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 905
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 137
  5. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 087
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 293
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 966
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 371
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Elena Antalová: Pamodaj šťastia, lavička
  2. Anna Miľanová: Moje kompozície z jarnej prechádzky...
  3. Adam Mokráň: Civilizovaní barbari
  4. Adriana Mahdalová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  5. Martin Kresák: Meniče, ktoré nespolupracujú. Ako môžu solárne elektrárne zrútiť celú sieť? A ako sa to dá riešiť?
  6. Jozef Černek: Prečo si 5. júla pripomíname dvoch bratov zo Solúna? A čo to má spoločné s našou dnešnou Európou?
  7. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 16
  8. Dagmar Szabó: Pomáhame aj Ingrid: Koľko detí ešte slovenské súdy obetujú, kým začnú počúvať ich hlas?
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 773
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 19 059
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 905
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 137
  5. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 087
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 293
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 966
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 371
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu