ČADCA/ŽILINA. Predné brzdové svetlo sa na Slovensku prezentuje ako skvelý nápad. Na Slovensku môže ročne zachrániť 39 životov a ušetriť 168 miliónov eur. Vynález však nie je len praktický. Slovensku dokonca robí vo svete meno, keďže za ním stojí slovenský inovátor, Kysučan Ľubomír Marjak.
Dobrovoľné zavedenie predného brzdového svetla do výbavy osobných áut by mohlo na Slovensku každoročne zachrániť desiatky ľudských životov a znížiť ekonomické škody z dopravných nehôd o stovky miliónov eur.
Ukázala to rozsiahla štúdia, ktorú predstavil verejnosti profesor Miloš Poliak zo Žilinskej univerzity.
Výskum prebiehal tri roky, zapojilo sa doň 2 715 vodičov, ktorí spolu najazdili viac než 38 miliónov kilometrov. Výsledky ukazujú, že predné brzdové svetlo má potenciál významne zvýšiť bezpečnosť na cestách – nielen pre vodičov, ale aj pre cyklistov, chodcov či záchranné zložky.
Pokles nehôd o 15percent
„Objektívne merania nášho výskumu priniesli prekvapivé zistenia. V Trenčianskom a Žilinskom kraji, kde počas výskumu jazdilo iba 0,4 percenta vozidiel vybavených predným brzdovým svetlom, čo predstavuje 3 072 automobilov z celkového počtu 689 700, došlo k merateľnému poklesu nehodovosti o 12,02 percenta,“ povedal Miloš Poliak.

Počas celej doby testovania podľa neho polícia nezaznamenala ani jednu dopravnú nehodu spôsobenú alebo súvisiacu s používaním predného brzdového svetla. Rovnako nebola evidovaná žiadna poistná udalosť spojená s týmto bezpečnostným prvkom.
Podľa analytických prepočtov by dobrovoľné nasadenie predného brzdového svetla len v desatine áut viedlo k zníženiu počtu dopravných nehôd o 1 718 ročne. Znamenalo by to každoročnú záchranu 39 ľudských životov, prevenciu 864 zranení a finančnú úsporu 166 až 168 miliónov eur.
Lacné riešenie s veľkým efektom
Zavedenie predného brzdového svetla pritom podľa štúdie nepredstavuje výraznú investíciu. Inštalácia by stála len niekoľko desiatok eur na jedno vozidlo. V porovnaní s tým, že len v roku 2024 Slovensko evidovalo ekonomické škody z dopravných nehôd vo výške vyše 1,1 miliardy eur, ide o riešenie s obrovskou návratnosťou.
Najväčšiu časť tejto sumy predstavujú náklady spojené s usmrtením osôb (656,5 mil. eur) a ťažkými zraneniami (281 mil. eur). Ľahké zranenia stáli 122 miliónov eur, materiálne škody vyčíslili na 50 miliónov.

Predné brzdové svetlo má výrazný prínos aj pre iné skupiny účastníkov premávky.
„Vodiči sanitiek oceňujú predné zelené svetlo najmä pri preprave pacientov so zapnutými majákmi, keďže im poskytuje okamžitú informáciu o tom, či vozidlá v križovatke brzdia a sanitka môže bezpečne prejsť,“ uvádza profesor Poliak.
Výskum ukázal, že tento prvok pomáha aj cestujúcim čakajúcim na zastávkach na znamenie – vďaka svetlu vedia, že ich vodič zaregistroval a autobus zastaví. Až 75 percent profesionálnych vodičov uviedlo, že predné brzdové svetlo zvýši bezpečnosť pri odbočovaní vľavo, keďže protismerný vodič môže podľa svetla včas vyhodnotiť zámer vodiča pred sebou.
Podpora medzi vodičmi aj cyklistami
Podľa Poliaka výskum potvrdil aj širokú podporu verejnosti.
„Zo všetkých testujúcich vodičov sa 78 percent vyjadrilo za všeobecné zavedenie predného brzdového svetla, pričom najvyššiu podporu prejavili vodiči skupiny B s 88 percentami. Medzi chodcami a cyklistami sme zaznamenali ešte výraznejšiu podporu – až 86 percent z nich podporuje implementáciu predného brzdového svetla,“ dodal profesor.
Aj medzi profesionálnymi vodičmi bola podpora vysoká – 77 percent z nich by si túto technológiu nainštalovalo dobrovoľne.
Obavy z možného narušenia dizajnu vozidiel sa podľa štúdie nepotvrdili. Svetlo je možné plnohodnotne integrovať do dizajnu áut tak, ako sú dnes štandardne zabudované predné svetlomety či smerové svetlá.
Nie je dokonca vylúčené, že jedného dňa pôjde o bezpečnostnú normu v rámci celej Únie. To je aspoň víziou Kysučana Ľubomíra Marjaka.
