Cenu elegancie na Beskyd Rallye získal výnimočný Mercedes spojený s atentátom na nacistu Heydricha

Nadšencov múzea na kolesách neodradil ani dážď.

Víťazom ceny elegancie Karol Pavlů s Mercedesom 320.Víťazom ceny elegancie Karol Pavlů s Mercedesom 320. (Zdroj: Pavol Stolárik)

TURZOVKA. Husté dažďové mraky viseli v sobotu 26. júla nad Turzovkou. S občasnými prestávkami z nich na námestie padali ťažké dažďové kvapky. Počasie síce nebolo ideálne, ale zberateľov historických vozidiel a ich obdivovateľov to neodradilo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Aspoň máme umyté autá,“ žartoval jeden z organizátorov tradičnej akcie Beskyd Rallye Martin Dlhopolček.

Napriek lejaku sa v centre Turzovky stretli desiatky vozidiel a stovky návštevníkov. Niektorí účastníci sa síce pre dážď z obeda vytratili, no väčšina ostala verná dobrej atmosfére. A tí, ktorí odišli, si podľa organizátorov večer vyslúžia „trestné body“.

SkryťVypnúť reklamu

Z dvesto účastníkov sa nakoniec ukázala len polovica. Zberateľské kúsky, ktoré sa predviedli verejnosti, zaujali nielen znalcov. V deň podujatia sa podľa mnohých divákov zastavil čas. Cesty ovládli autá, ktoré písali dejiny. Niektoré modely brázdili európske aj americké cesty ešte v predvojnovom období.

Prečítajte si tiež: Auto požehnané svätenou vodou vraj nebúra. Vodiči veria, že svätý Krištof ich ochráni Čítajte 

„Máme tu závodnú Pragovku z Prahy, postavenú pre legendárny pretek Tisíc míľ československých. Celkovo sa ho zúčastnili štyri takéto vozidlá. Nechýba ani elegantný Mercedes 320, kabriolet B, dve vzácne Bugatky či niekoľko luxusných Mercedesov novších typov, napríklad 111 alebo 190. Ide o typickú zmes vozidiel, od bežnejších až po skutočné unikáty,“ vysvetlil Martin Dlhopolček.

Víťazom ceny elegancie auto s tieňom histórie

Jedným z najdiskutovanejších exponátov sa stal Mercedes Benz 320 kabriolet B, ktorý získal Cenu elegancie. Mercedes 320 patrí do vyššej strednej triedy a vyrábal sa v rokoch 1937 až 1938. V tom období bol Mercedes na vrchole, vyrábal špičkové motory, kvalitné spracovanie a elegantný dizajn.

SkryťVypnúť reklamu

Nešlo však len o krásu. Tento typ auta má temnú históriu. Práve v ňom sedel Reinhard Heydrich, nacistický pohlavár a ríšsky protektor Čiech a Moravy, keď na neho československí parašutisti Jozef Gabčík a Ján Kubiš spáchali atentát v rámci operácie Anthropoid. Vozidlo tak symbolicky prepojilo technickú dokonalosť s pohnutými dejinami.

„Práve v takomto aute sa odohral známy atentát v rámci operácie Anthropoid. Dokonca aj pri natáčaní niektorých filmov o tomto útoku bolo použité podobné vozidlo. Je to smutné, ale zároveň silné. Auto si svojho majiteľa, bohužiaľ, nevyberá,“ povedal majiteľ vozidla Karol Pavlů z Bratislavy, ktorý je vášnivým zberateľom veteránov a zakladateľom Dopravného múzea v Bratislave.

S Heydrichovym Mercedesom sa zhoduje v detailoch, ako sú napríklad bočné okná bez kovového rámu. Majiteľ víťazného Mercedesu 320 sa s nami podelil o pútavý príbeh svojho klenotu.

SkryťVypnúť reklamu

„Tento konkrétny kabriolet sme získali pred pár rokmi. Bol v pomerne zachovalom stave, takže nebolo treba robiť veľké karosárske zásahy, hoci mechanicky nás trochu potrápil,“ povedal Pavlů s tým, že najväčšie problémy boli s prevodovkou.

Mohlo by vás zaujať Jednota vchádza do realitného biznisu, na severe Slovenska postaví novú mestskú štvrť s obchodmi Čítajte 

„Musela sa kompletne opravovať, bolo to dosť náročné. Motor ešte stále nepodáva plný výkon, takže nás čaká ďalšia práca. So starými autami je to tak, keď si myslíte, že je všetko hotové, niečo sa pokazí. Ale práve to prináša aj radosť, radosť z jazdy, radosť z opravy a potom tretia, keď to zasa jazdí,“ dodal s úsmevom.

Automobil s modrou krvou

Ľudí zaujala aj unikátna Lagonda V12 z roku 1938, poklad britského automobilizmu so šľachtickou minulosťou.

Ide o predvojnový luxusný sedan Lagonda V12 de Ville z roku 1938, ktorý patrí medzi najvzácnejšie klenoty klasického motoristického sveta. Pôvod tohto auta s bohatou históriou, pôvodným stavom siaha až k zakladateľskej rodine značky Lagonda.

Tento konkrétny exemplár Lagondy bol prvýkrát zaregistrovaný 15. februára 1939 na meno Wilbur Gunn – vnuk Alana P. Gooda, muža, ktorý v roku 1935 prevzal firmu Lagonda. Výnimočný pôvod nie je jedinou raritou. Predposledným majiteľom vozidla bol nemecký aristokrat gróf von Preußen, ktorý si vozidlo ponechal vyše desaťročie.

Z modelu Lagonda de Ville s dlhým rázvorom kolies bolo vyrobených len desať kusov. Tento konkrétny exemplár je však ešte výnimočnejší – ide údajne o jediný exemplár s motorom V12 s objemom 4,6 litra, čo ho robí doslova unikátom medzi klasickými vozidlami.

Rallye srdcom Beskýd

Podujatie už 28 rokov organizuje Turzovský veterán klub v spolupráci s mestom Turzovka.

„Toto podujatie sa zrodilo práve tu. Veteránisti robia Turzovke dobré meno po celom svete. Mesto klub podporuje od jeho vzniku a plánuje v tom pokračovať,“ zdôraznil primátor Ľubomír Golis.

„Každoročne pozývame priateľov s historickými vozidlami, aby si užili krásu našich hôr a potešili miestnych obyvateľov. Začínali sme takmer pred tridsiatimi rokmi skromne, s dvadsiatkou motoriek a štyrmi autami. Dnes už pelotón tvorí dvesto účastníkov, čo je aj organizačný strop,“ ozrejmil Martin Dlhopolček, ktorý je zároveň technickým riaditeľom súťaže.

Prečítajte si tiež: Kysucká nemocnica modernizuje laboratórium, nové prístroje zvládnu tisíce testov denne Čítajte 

Mercedes-Benz

Ilustračná fotografia.

Výrazne klesol predaj batériových elektrických vozidiel.


TASR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  2. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  3. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  4. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  5. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  6. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu
  7. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov
  8. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach
  1. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  2. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  3. Aplikácia Otvorené drevo potvrdzuje transparentnosť LESY SR
  4. Drevo pod kontrolou: Ako technológia RFID mení vývoz drevnej hmo
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  6. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  7. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  8. Private equity fondy menia budúcnosť rodinného podnikania
  1. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 14 376
  2. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 8 890
  3. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 5 849
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 4 977
  5. Operácia očí je riešením pre každú profesiu 3 347
  6. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach 2 612
  7. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi 2 570
  8. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov 1 644
  1. Andrej Kučeravý: Ako stráviť nestráviteľné
  2. Miroslav Daniš: Naša „opozícia“ príliš dobre spí
  3. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: prírastky medzi miniboxami v roku 2025 (2)
  4. Štefan Šturdzík: Svitá nová nádej pre ľudstvo na boj proti rakovine.
  5. Elena Antalová: Boli sme veľmi vyspelá civilizácia
  6. Martin Zielosko: F1 Film
  7. Jaroslav Liptak: Pamätník, ktorý nikto nechce vidieť: Ako sa z pandémie stala politická hra a konšpiračný biznis
  8. Dušan Koniar: Jeden typ voliča prešľap neodpúšťa
  1. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 29 470
  2. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 24 984
  3. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 12 848
  4. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú. 10 827
  5. Juraj Kumičák: Atrapa 7 523
  6. Daniel Guľaš: Drony nad Moskvou: Úderný zásah do ruskej ekonomiky 7 241
  7. Otilia Horrocks: Kto je tu vlastne podozrivý? Matovičovci, ktorí zverejnia mená — alebo tí, čo mlčia? 6 213
  8. Oskar Kaman: Parkovacia politika Magistrátu zlyháva. 5 492
  1. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  2. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
  3. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
  4. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  5. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
  6. Radko Mačuha: Peter Pellegrini je prezidentom vojny.
  7. Marcel Rebro: Za každým padlým hrdinom zostala stolička pri stole. A často aj dieťa, ktoré stratilo otca
  8. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu