TURZOVKA. Husté dažďové mraky viseli v sobotu 26. júla nad Turzovkou. S občasnými prestávkami z nich na námestie padali ťažké dažďové kvapky. Počasie síce nebolo ideálne, ale zberateľov historických vozidiel a ich obdivovateľov to neodradilo.
„Aspoň máme umyté autá,“ žartoval jeden z organizátorov tradičnej akcie Beskyd Rallye Martin Dlhopolček.
Napriek lejaku sa v centre Turzovky stretli desiatky vozidiel a stovky návštevníkov. Niektorí účastníci sa síce pre dážď z obeda vytratili, no väčšina ostala verná dobrej atmosfére. A tí, ktorí odišli, si podľa organizátorov večer vyslúžia „trestné body“.
Z dvesto účastníkov sa nakoniec ukázala len polovica. Zberateľské kúsky, ktoré sa predviedli verejnosti, zaujali nielen znalcov. V deň podujatia sa podľa mnohých divákov zastavil čas. Cesty ovládli autá, ktoré písali dejiny. Niektoré modely brázdili európske aj americké cesty ešte v predvojnovom období.

„Máme tu závodnú Pragovku z Prahy, postavenú pre legendárny pretek Tisíc míľ československých. Celkovo sa ho zúčastnili štyri takéto vozidlá. Nechýba ani elegantný Mercedes 320, kabriolet B, dve vzácne Bugatky či niekoľko luxusných Mercedesov novších typov, napríklad 111 alebo 190. Ide o typickú zmes vozidiel, od bežnejších až po skutočné unikáty,“ vysvetlil Martin Dlhopolček.
Víťazom ceny elegancie auto s tieňom histórie
Jedným z najdiskutovanejších exponátov sa stal Mercedes Benz 320 kabriolet B, ktorý získal Cenu elegancie. Mercedes 320 patrí do vyššej strednej triedy a vyrábal sa v rokoch 1937 až 1938. V tom období bol Mercedes na vrchole, vyrábal špičkové motory, kvalitné spracovanie a elegantný dizajn.
Nešlo však len o krásu. Tento typ auta má temnú históriu. Práve v ňom sedel Reinhard Heydrich, nacistický pohlavár a ríšsky protektor Čiech a Moravy, keď na neho československí parašutisti Jozef Gabčík a Ján Kubiš spáchali atentát v rámci operácie Anthropoid. Vozidlo tak symbolicky prepojilo technickú dokonalosť s pohnutými dejinami.

„Práve v takomto aute sa odohral známy atentát v rámci operácie Anthropoid. Dokonca aj pri natáčaní niektorých filmov o tomto útoku bolo použité podobné vozidlo. Je to smutné, ale zároveň silné. Auto si svojho majiteľa, bohužiaľ, nevyberá,“ povedal majiteľ vozidla Karol Pavlů z Bratislavy, ktorý je vášnivým zberateľom veteránov a zakladateľom Dopravného múzea v Bratislave.
S Heydrichovym Mercedesom sa zhoduje v detailoch, ako sú napríklad bočné okná bez kovového rámu. Majiteľ víťazného Mercedesu 320 sa s nami podelil o pútavý príbeh svojho klenotu.
„Tento konkrétny kabriolet sme získali pred pár rokmi. Bol v pomerne zachovalom stave, takže nebolo treba robiť veľké karosárske zásahy, hoci mechanicky nás trochu potrápil,“ povedal Pavlů s tým, že najväčšie problémy boli s prevodovkou.

„Musela sa kompletne opravovať, bolo to dosť náročné. Motor ešte stále nepodáva plný výkon, takže nás čaká ďalšia práca. So starými autami je to tak, keď si myslíte, že je všetko hotové, niečo sa pokazí. Ale práve to prináša aj radosť, radosť z jazdy, radosť z opravy a potom tretia, keď to zasa jazdí,“ dodal s úsmevom.
Automobil s modrou krvou
Ľudí zaujala aj unikátna Lagonda V12 z roku 1938, poklad britského automobilizmu so šľachtickou minulosťou.
Ide o predvojnový luxusný sedan Lagonda V12 de Ville z roku 1938, ktorý patrí medzi najvzácnejšie klenoty klasického motoristického sveta. Pôvod tohto auta s bohatou históriou, pôvodným stavom siaha až k zakladateľskej rodine značky Lagonda.

Tento konkrétny exemplár Lagondy bol prvýkrát zaregistrovaný 15. februára 1939 na meno Wilbur Gunn – vnuk Alana P. Gooda, muža, ktorý v roku 1935 prevzal firmu Lagonda. Výnimočný pôvod nie je jedinou raritou. Predposledným majiteľom vozidla bol nemecký aristokrat gróf von Preußen, ktorý si vozidlo ponechal vyše desaťročie.
Z modelu Lagonda de Ville s dlhým rázvorom kolies bolo vyrobených len desať kusov. Tento konkrétny exemplár je však ešte výnimočnejší – ide údajne o jediný exemplár s motorom V12 s objemom 4,6 litra, čo ho robí doslova unikátom medzi klasickými vozidlami.
Rallye srdcom Beskýd
Podujatie už 28 rokov organizuje Turzovský veterán klub v spolupráci s mestom Turzovka.
„Toto podujatie sa zrodilo práve tu. Veteránisti robia Turzovke dobré meno po celom svete. Mesto klub podporuje od jeho vzniku a plánuje v tom pokračovať,“ zdôraznil primátor Ľubomír Golis.
„Každoročne pozývame priateľov s historickými vozidlami, aby si užili krásu našich hôr a potešili miestnych obyvateľov. Začínali sme takmer pred tridsiatimi rokmi skromne, s dvadsiatkou motoriek a štyrmi autami. Dnes už pelotón tvorí dvesto účastníkov, čo je aj organizačný strop,“ ozrejmil Martin Dlhopolček, ktorý je zároveň technickým riaditeľom súťaže.
