ŽILINA/KYSUCE. Zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti podpísali v Žiline zmluvy so zhotoviteľmi troch chýbajúcich úsekov diaľnice D3.
Ide o okamih, na ktorý Kysučania čakali celé desaťročia. Po dokončení pribudne 26 kilometrov novej diaľnice a vznikne súvislý ťah od Žiliny až po hranice s Poľskom.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) uzavrela kontrakty na tri úseky Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto, Kysucké Nové Mesto – Oščadnica a Oščadnica – Čadca, Bukov, II. polprofil s novou rúrou tunela Horelica.
Stavať budú dve skupiny spoločností. Úseky Žilina – Kysucké Nové Mesto a Oščadnica – Čadca postaví združenie Váhostav, Metrostav DS a Duna Aszfalt. Úsek Kysucké Nové Mesto – Oščadnica zrealizuje Skanska SK.

Hodnota zákaziek presahuje 890 miliónov eur. Väčšina, až 85 percent, bude hradená z eurofondov, zvyšok pokryje štátny rozpočet.
„Máme na všetky tri úseky stavebne povolené. Dve stavebné povolenia sú právoplatné a tretie čaká na správoplatnenie. Vďaka zákonu o strategických investíciách môžeme začať stavať už teraz. Všetky tri stavby spúšťame naraz, čo síce prinesie dopravné komplikácie, no čas výstavby sa tým výrazne skráti,“ uviedol minister dopravy Jozef Ráž.
Zaťažkávacia skúška aj úľava pre Kysuce
Generálny riaditeľ NDS Filip Macháček zdôraznil, že všetky tri úseky odovzdajú zhotoviteľom ešte do konca roka.
„Výstavba sa začne hneď, ako to bude technicky možné. Predpokladáme dokončenie približne v roku 2029. Motoristi potom získajú plynulý diaľničný ťah od Žiliny až po hranice s Poľskom. Zároveň sa vytvorí plnohodnotné prepojenie severu so západom Slovenska, takže tranzitná doprava prejde cez D1 a D3 bez zaťažovania miest a obcí,“ uviedol.
Na Kysuciach sa nachádza dôležité rázcestie do Česka a Poľska. Pre región znamená táto poloha silný tranzit.
Výstavba takej rozsiahlej infraštruktúry sa nevyhne dopravným obmedzeniam. Počas najnáročnejších etáp sa očakáva vedenie premávky iba v jednom jazdnom pruhu v oboch smeroch, so zníženou rýchlosťou a občas aj s krátkodobými úplnými uzáverami.
Skúšku trpezlivosti si vodiči prešli už počas letných opráv tunela Horelica, keď bola premávka v smere z Čadce do Žiliny presmerovaná cez mesto na cestu I/11. Podobný scenár možno predpokladať aj počas výstavby diaľnice.

Podľa analýz sa po spustení D3 výrazne odľahčí súčasná cesta I/11. V obciach priamo susediacich so súčasnou cestou I/11. V Oškerde, Radoli, Povine či Kysuckom Lieskovci ubudnú denne tisíce osobných aj nákladných áut. V Oškerde to má byť až o 12-tisíc áut menej za 24 hodín.
Podpis zmlúv emotívne vníma aj primátor Kysuckého Nového Mesta Marián Mihalda.
„Keď do miestnosti vošli zástupcovia NDS, povedal som si, že konečne sme sa dočkali. Trvalo to roky, ale teraz verím, že sa naozaj stavať začne,“ povedal.

Zdôraznil, že najväčšou skúškou pre mesto bude búranie mosta v Povine aj zrušenie dočasného mosta v Brodne, ktorý využívajú vodiči.
„So zhotoviteľom sme už hovorili, budú sa snažiť tento proces načasovať tak, aby sa mosty dali dole čo najneskôr. Aj tak to však bude znamenať komplikácie,“ dodal Mihalda.
Problémy očakáva aj pri priemyselnom parku, kde sídli Schaeffler, najväčší zamestnávateľ na Kysuciach.
„Minulý týždeň som rokoval s vedením firmy. Chcem, aby boli prizývaní na všetky stretnutia so zhotoviteľmi. Denne tam prichádzajú tisíce ľudí do práce, chodia stovky kamiónov, takže musíme hľadať riešenia. Bude to náročné, ale musíme to vydržať,“ doplnil primátor.
Práce preveria vodičov aj stavbárov
Diaľnica D3 nebude len obyčajnou stavbou. Na Kysuciach vznikne jeden z najvyšších oporných múrov na Slovensku, až 32 metrov vysoký múr pri tuneli Horelica.
„Je to extrémna stavba, geológia Kysúc je špecifická a náročná. Po dvadsiatich rokoch sa vraciame na miesto činu a verím, že skúsenosti, ktoré sme tu získali, nám pomôžu,“ povedal predseda predstavenstva Váhostavu Jiří Skuhra.
Okrem toho čaká región aj razenie novej rúry tunela Horelica a následná oprava starej. Pribudnú aj desiatky mostných konštrukcií, niektoré z nich budú patriť medzi najzložitejšie na Slovensku.

„Stavať diaľnicu v úzkej kysuckej doline je ako operovať otvorené srdce. Každý krok musíme zladiť s existujúcou cestou, železnicou aj riekou Kysuca,“ hovorí Ivan Dimitrov, člen predstavenstva Váhostavu.
Podľa Ivana Dimitrova bude najväčšou výzvou doprava počas výstavby.
„Urobíme všetko preto, aby sme minimalizovali negatívne vplyvy, no pri takejto veľkej stavbe sa kolóny nedajú vylúčiť. Projektová dokumentácia ráta s obchádzkami, chceme, aby dopad na región bol čo najmenší,“ uviedol.

Dimitrov upozornil aj na geológiu. „Celá trasa sa zarezáva do svahu pozdĺž cesty I/11. Budeme musieť budovať množstvo oporných múrov a zabezpečovať svahy tak, aby sa vytvoril priestor pre diaľnicu,“ dodal.
Búranie mostov bude skúškou nervov
Štátny tajomník ministerstva dopravy Igor Choma potvrdil, že výstavba sa nezaobíde bez búrania kľúčových mostov.
„Úplne sa zdemontuje most v Kysuckej bráne, most v Povine aj v Krásne nad Kysucou. V Krásne sa pripravuje prestavba hlavného mosta a budovanie dvoch nových mostov D3 s okružnou križovatkou. Ide o obrovskú výzvu, pretože mosty denne využívajú tisíce áut,“ upozornil.
Podľa neho sa však výsledok oplatí. „Po dokončení D3 získame päť nových mostov cez Kysucu, dve estakády a desiatky ďalších mostov. Bude to náročné, ale prinesie to úžasné dielo.“
Nová tepna rozvoja
Po dokončení pribudne na Kysuciach 26 kilometrov novej diaľnice, z toho 21 kilometrov štvorprúdovej a päť kilometrov polovičného profilu. Historická stavba zmení život celého regiónu.
Diaľničný úsek D3 medzi Brodnom a Kysuckým Novým Mestom bude mať 11,2 kilometra. Projekt počíta so šestnástimi mostmi, šiestimi opornými múrmi, šestnástimi protihlukovými stenami a aj s migračným koridorom pre zver.
Úsek Kysucké Nové Mesto – Oščadnica s dĺžkou 9,6 kilometra prinesie nové odpočívadlo, dvadsaťdva mostov a jednu križovatku.
Najkratší, no mimoriadne náročný úsek Oščadnica – Čadca, Bukov meria 5,3 kilometra. Jeho súčasťou bude viac ako šesťstometrový tunel Horelica, dvadsaťjeden mostov, vyše päť kilometrov protihlukových stien, migračný koridor pre zver, nové stredisko správy a údržby diaľnic a veľké pravostranné odpočívadlo Oščadnica.
Diaľnica D3 bude pre Kysuce znamenať podobný zlom, aký priniesla Košicko-bohumínska železnica na konci 19. storočia. Môže priniesť novú vlnu rozvoja a lepšie podmienky pre ďalšie generácie.