KYSUCE. V posledných rokoch sme čoraz častejšie svedkami, ako sa po hlavnej ceste rútil pomedzi autá elektrokolobežka s vodičom, ktorý akoby vôbec nepoznal pravidlá, ako sa správať na ceste. Neraz sú pritom vodičmi týchto dopravných prostriedkov práve deti.
Každoročne tak dochádza ku mnohým kolíziálm, ktoré môžu častokrát skončiť fatálne. Len v okrese Čadca a Kysucké Nové Mesto eviduje polícia v roku 2025 štyri dopravné nehody kolobežiek, pri ktorých sa dve osoby zranili ľahko a jedna ťažko.
Dostupnosť elektrokolobežiek a ich atraktivita pre mladých ľudí na jednej strane a podcenenie rizík spojených s cestnou premávkou na strane druhej vytvárajú množstvo príležitostí na vznik nebezpečných situácií. A tie neraz končia tragicky.
Riskantná jazda vo dvojici
Rodičia, viete, čo robia vaše deti? Hlavnú príčinu tejto smutnej bilancie treba hľadať v nezodpovednom prístupe dospelých, ktorí deťom umožnili jazdu na elektrokolobežke.

Jazda vo dvojici pritom patrí k najčastejším priestupkom používateľov elektrokolobežiek. Mnohí si neuvedomujú, že nielen porušujú zákon, ale zároveň podstupujú veľké riziko fatálnych následkov v prípade pádu.
Musím povedať, že nie som sám, kto má s tým osobné skúsenosti. Tento trend ma zaráža, ale pozorujem ho čoraz častejšie. Dvojica svištiaca na elektrokolobežke, ešte k tomu bez prilieb. Len nedávno sme s kolegom zaznamenali dva takéto prípady.

Posúďte sami. Dve násťročné dievčatá sa rútili na elektrokolobežke z Rakovej až do Čadce. Po hlavnej ceste predbiehali autá sprava, ich rýchlosť sa pohybovala okolo 50 až 60 kilometrov za hodinu, pričom spolujazdkyňa nemala prilbu. Pri makovskej zastávke prešli na cyklochodník a pokračovali cez park až k mostu, kde zosadli. Ktovie, čo by na to povedali ich rodičia.
Okrem mnohých ďalších sme takýto prípad zaznamenali aj v Kysuckom Novom Meste, kde sa dvaja približne trinásťroční chlapci bez prilieb viezli na elektrickej kolobežke po hlavnej ceste smerom od sídliska Kamence na most vedúci do obce Povina. Na elektrokolobežke mali aj náklad, dve klasické kolobežky.

Nie je cieľom na niekoho ukazovať prstom, no v týchto dvoch, ako aj mnohých ďalších prípadoch, s ktorými sa vodiči na cestách stretávajú, ide často o život a na deti balancujúce v rýchlosti na hlavnej ceste je niekedy ozaj problém patrične zareagovať, keď šofér netuší, akú reakciu môže od nich čakať.
Pri viac ako 25 km/h už ide o motocykel
Ako informovala hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Žiline Daniela Kocková, podľa zákona sa za elektrokolobežku považuje vozidlo, ktoré zachováva pôvodný charakter kolobežky a jeho pomocný elektrický motor neumožňuje prekročiť rýchlosť 25 kilometrov za hodinu.
"Takúto kolobežku môže viesť iba osoba staršia ako 15 rokov. Vodič smie jazdiť po pravej krajnici alebo po cestičke pre cyklistov, ak tým neohrozí ostatných účastníkov premávky. Musí jazdiť jednotlivo za sebou, nesmie voziť ďalšiu osobu, psa ani predmety, ktoré by sťažovali vedenie kolobežky," uviedla hovorkyňa.

Za porušenie týchto pravidiel možno uložiť pokutu do 50 eur v blokovom konaní alebo do 100 eur v správnom konaní.
Doplnila, že ak elektrokolobežka prekročí rýchlosť 25 km/h alebo je vybavená sedadlom, nejde už o nemotorové vozidlo, ale o malý motocykel kategórie L.
"V takom prípade musí mať vydané evidenčné číslo, technický preukaz, uzatvorené povinné zmluvné poistenie a vodič musí vlastniť oprávnenie minimálne skupiny AM," povedala Daniela Kocková.
Za porušenie týchto povinností hrozia pokuty až do 1300 eur a zákaz činnosti až na 5 rokov.
Rýchlosť, fyzika, detská neskúsenosť a zdravý rozum
Hoci sa môže zdať jazda na elektrokolobežke neškodná, ide o dopravný prostriedok, ktorý dokáže ísť pomerne rýchlo. Z pohľadu detí je to lákavá vec, no mám obavy, či dokážu včas reagovať v rôznych situáciách.
Elektrokolobežka má pri jazde vo dvojici iné ťažisko, menšiu stabilitu a vodič, ktorý vezie ďalšiu osobu, má zhoršený rozhľad a reaguje pomalšie. Jediný okamih nepozornosti môže viesť k pádu s vážnymi následkami.
Elektrické kolobežky patria do moderného mestského života. Aby sa však nestali symbolom úrazu či tragédie, je potrebné, aby dospelí prevzali zodpovednosť a deťom jasne vysvetlili pravidlá.
Prilba, opatrnosť a rešpekt k zákonom môžu rozhodnúť o tom, či sa výlet na kolobežke skončí úsmevom alebo nešťastím.
