Určite ste viacerí postrehli, že v Úradnej správe Oblastného futbalového zväzu Kysúc sa viackrát neobjavila správa Disciplinárnej komisie. Keďže už niekoľkokrát sme upozorňovali kompetentných na nedodanie týchto informácii, ponúkame nielen vám, milí čitatelia, ale hlavne pánom z "disciplinárky" vyjadrenie renomovaného právnika Rastislava Hanuláka. Rodák z Kysúc veľmi dobre pozná pomery v regióne k danému problému, promoval na Právnickej fakulte Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach a momentálne pôsobí ako právnik v advokátskej kancelárii Schultzová a partner v Bratislave. V nasledujúcich riadkoch prinášame stanovisko Rastislava Hanuláka k povinnostiam občianskeho združenia Oblastný futbalový zväz, so sídlom Športovcov 2525, 022 01 Čadca, IČO: 17 066 166 vo veci poskytovania informácii redakcii MY Kysucké noviny.
Zákon č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) ukladá povinnosť zverejňovať informácie štátnym orgánom, obciam a právnickým a fyzickým osobám, ktorým zákon zveruje právomoc rozhodovať o právach a právom chránených záujmoch fyzických a právnických osôb v oblasti verejnej správy.
Okresný futbalový zväz so sídlom v Čadci, verejne známy pod názvom Oblastný futbalový zväz v Čadci, je občianskym združením založeným v zmysle zákona č. 83/1990 ZB. o združovaní občanov, pričom v zmysle ustanovenia § 2 ods. 3 tohto zákona sú občianske združenia právnickými osobami. Nakoľko však žiaden osobitný zákon nezveruje občianskemu združeniu Okresný futbalový zväz so sídlom v Čadci právomoc rozhodovať o právach a právom chránených záujmoch iných fyzických a právnických osôb v oblasti verejnej správy, Oblastný futbalový zväz nie je povinný sprístupňovať informácie tretím subjektom podľa úpravy obsiahnutej v zákone o slobode informácii.
Zákon o slobode informácií nie je však jediným správnym predpisom upravujúcim problematiku poskytovania a sprístupňovania informácii tretím osobám. Takýmto ďalším právnym predpisom je zákon č. 81/1966 Z. z. o periodickej tlači a o ostatných hromadných informačných prostriedkoch, ktorým v ustanovení § 13 ods. 1 ukladá vymedzeným subjektom povinnosť poskytovať redaktorom periodickej tlače príslušné informácie.
MY KYSUCKÉ NOVINY sú v zmysle ustanovenia § 3 ods. 1 celkom zrejme periodickou tlačou a sú teda oprávnene získať príslušné potrebné informácie. Čo všetko možno však za takéto informácie pokladať?
Odpoveď na túto otázku nám dáva opäť zákon o periodickej tlači v ustanoveniach § 3 ods. 3 a § 13 ods. 1. Za informácie možno pokladať všetky správy, údaje, fakty a názory bez ohľadu na formu publicistiky nevyhnutné pre pravdivé, včasné a všestranné informovanie verejnosti. A za takúto informáciu možno jednoznačne pokladať aj ÚRADNÚ SPRÁVU Oblastného futbalového zväzu v Čadci, ktorá je naviac verejne prístupným dokumentom a nepožíva ochranu poskytovanú skutočnostiam tvoriacim obchodné tajomstvo. Potrebné je však ďalej posúdiť, či Oblastný futbalový zväz je osobou povinnou na poskytovanie vyššie uvedených informácii. Správna odpoveď je áno. Zákon o periodickej tlači síce operuje s už zastaralou a mätúcou právnou terminológiou, avšak pomocou interpretácie početných nepriamych novelizácii citovaného zákona, je možné konštatovať, že povinnosť poskytovať redaktorom periodickej tlače potrebné informácie sa vzťahuje na štátne orgány, právnické osoby a fyzické osoby podnikateľov. Okresný (oblastný) futbalový zväz v Čadci je takouto právnickou osobou so samostatnou právnou subjektivitou, a preto sa na ňu vzťahuje povinnosť podľa § 13 ods. 1 zákona o periodickej tlači.
Vyššie uvedeného práva sa môžu MY Kysucké noviny domáhať prostredníctvom žaloby na plnenie v zmysle ustanovenia § 80 písm. b) Občianskeho súdneho poriadku. Náhradu prípadnej škody, ktorá vznikne v dôsledku porušenia tejto zákonnej povinnosti možno uplatniť v súdnom konaní postupom podľa § 420 a nasl. Občianskeho zákonníka.
Andrea Papšová
Redakcia MY Kysucké noviny zvažuje, v prípade, že nepríde k náprave, riešenie celej záležitosti súdnou cestou.