O aktuálnej situácii a dianí na Záchrannej zdravotnej službe v Čadci, ale aj o povinnostiach občanov, ktorí sa obrátili na tiesňové volanie, sme sa pozhovárali s vedúcim stredným zdravotníckym pracovníkom ZZS v Čadci, diplom. zdravotníckym záchranárom Ondrejom Stuchlíkom.
Má počet výjazdov v porovnaní s minulým rokom stúpajúcu tendenciu? Čo sa tento rok zmenilo v práci záchranárov - stredných zdravotníckych pracovníkov, na Záchrannej službe v Čadci oproti minulosti?
Počet výjazdov záchrannej zdravotnej služby každoročne narastá. Tri posádky v nepretržitej prevádzke uskutočnia mesačne 340 primárnych zásahov. Najväčšie percento výjazdov tvoria srdcovo-cievne ochorenia, neurologické ochorenia a úrazy. Je predpoklad, že počet výjazdov bude v budúcnosti narastať vzhľadom na zvyšujúcu sa chorobnosť obyvateľstva a štatistiky nehodovosti na cestách. Reforma zdravotníctva priniesla so sebou aj zmeny v oblasti prednemocničnej neodkladnej starostlivosti, ktorú poskytuje záchranná zdravotná služba. Počet staníc ZZS sa oproti súčasnému stavu zdvojnásobí, čo pre pacienta, klienta znamená zlepšenie dostupnosti neodkladnej starostlivosti na území Slovenskej republiky. Na Kysuciach okrem už existujúcich dvoch zásahových stredísk (Čadca a Turzovka) budú v priebehu roku 2006 sprevádzkované nové stanice v Kysuckom Novom Meste a v obciach Nová Bystrica a Makov. Toto umiestnenie zásahových bodov zabezpečí príjazd ambulancie do 15 min. od prevzatia tiesňového volania. Chcem však pripomenúť, že aj tých garantovaných 15 minút na príchod ambulancie je v niektorých prípadoch príliš dlhá doba. Preto je dôležité, aby bola pacientovi poskytnutá prvá pomoc priamo na mieste nehody svedkami udalosti. Laická prvá pomoc je dôležitou súčasťou záchranného reťazca a úlohou záchranárov bude vychovávať laickú verejnosť v poskytovaní prvej pomoci. Ľahostajnosť a nezáujem môžu spôsobiť stratu toho najcennejšieho - ľudského života.
Aké sú najčastejšie komplikácie pri práci záchranárov v teréne?
Najzávažnejším a často medializovaným problémom, ktorý znemožňuje prácu záchranárov v teréne sú fyzické útoky na členov záchranného tímu. Posádky sú pri zásahoch v rôznych pohostinstvách, reštauračných zariadeniach a diskotékach často napádaní. Jedným z možným riešení pre záchranárov je uznanie štatútu verejného činiteľa. To však tiež vždy nepomôže... Ďalším problémom, ktorý trápi najmä vodičov sanitných vozidiel, je neohľaduplnosť vodičov, ktorí nerešpektujú vozidlo so svetelnou a zvukovou signalizáciou, a tým vystavujú celú posádku riziku vzniku dopravnej nehody.
Nie každý, kto telefonuje na tiesňové volanie vie, čo všetko je nevyhnutné oznámiť pred samotným výjazdom dispečerovi. Čo by teda mal vedieť každý, kto požaduje zásah záchrannej služby?
Operačné stredisko záchrannej služby v Čadci prijme 1500 hovorov za mesiac.
Z toho je 400 tiesňových volaní a ostatné predstavujú zneužitia tiesňovej linky. Všetky hovory aj s telefónnymi číslami volajúceho sú nahrávané na záznamové zariadenie pre prípad riešenia sťažností. Ľudia volajúci na tiesňovú linku sú často pod vplyvom stresu, alebo iných rušivých faktorov. Pri preberaní tiesňového volania nadávajú, vyhrážajú sa alebo kričia, a tým znemožňujú operátorovi získať informácie dôležité pre výjazd posádky. Každý, kto volá na tiesňovú linku a potrebuje pomoc, musí odpovedať na otázky operátora, a ten na základe získaných informácií rozhodne o urgentnosti stavu a odošle na miesto udalosti zásahovu posádku. Základné informácie sú: stručný popis akútneho stavu, vek pacienta, pohlavie, meno a priezvisko, presná adresa orientačné body, pri dopravnej nehode počet zranených a druh poranenia, poskytnutá pomoc.
Aké je personálne a technické zabezpečenie Záchrannej služby v Čadci?
V súčasnosti prevádzkuje Nemocnica s poliklinikou v Čadci dve posádky záchrannej zdravotnej služby, ktoré sú kompletne vybavené prístrojovou technikou a materiálom pre riešenie akútnych stavov. Posádky sú obsadené erudovaným personálom poskytujúci prednemocničnú neodkladnú starostlivosť na vysokej úrovni. Špecifické nároky na personál si vyžadujú neustále vzdelávanie v oblasti urgentnej starostlivosti a pravidelný nácvik riešenia mimoriadnych udalostí. Keďže vzdelávanie je dlhodobá záležitosť, budú sa musieť noví prevádzkovatelia vysporiadať s problémom obsadenia posádok kvalifikovanými odborníkmi. Chýbajú lekári s príslušnou špecializáciou, sestry, záchranári a vodiči a preto dúfam, že nové stanice budú obsadené kvalifikovaným personálom aby sa neznížila kvalita zdravotníckej starostlivosti.