O novej zbierke napísali:

„Ako horúca sprcha pôsobia verše z novej básnickej zbierky Mariána Grupača; strmé prechody od  banálnych mileneckých avantúr v lacných hoteloch po chlapské povzdychnutie si nad krutosťou života, vyznania pijana a rebela, vťahovanie do priepastí nevyspytat

eľnej reality, ktorá nepozná zmilovanie... A to všetko „skonštruované“ s ľahkosťou znalca ľudských výšin a pádov - v pozícii muža, stojaceho nad vecou. Rafinovane presvedčivé verše, elektrizujúca atmosféra, skrátka noblesa. Takéto knihy sa nerodia každý deň!“Ivan Kolenič
(básnik, spisovateľ)
•••
„Marián Grupač vydal doposiaľ tri básnické zbierky, ktoré zaznamenali priaznivý ohlas nielen u čitateľov, ale i u väčšej časti literárnej kritiky. Za svoju prvotinu Cudná noc v Paríži (1998) získal Cenu Rudolfa Slobodu v prvom ročníku literárnej súťaže RUBATO a taktiež Prémiu Ceny Ivana Kraska za rok 1998. Po viac-menej „experimentálnych“ zbierkach Dráždenie dažďa (1999) a Smädné čarodejstvá (2001), kde Grupač kládol hlavný dôraz na experimenty s jazykom, slovohry, neraz i na úkor výpovednej hodnoty básne, sa v rukopise zbierky básní pod názvom NOBLESA opäť predstavuje ako vnímavý pozorovateľ, citlivý estét a básnik s noblesou... Básne zo zbierky NOBLESA tvoria kompaktný celok, ktorý je nasýtený prekvapivými pointami, plnohodnotnou, súčasnou, modernou (v tom progresívnom zmysle slova) poéziou. Skôr „civilnejší“ ráz básní evokuje chuť poézie, ktorou sa Grupač predstavil práve vo svojom úspešnom debute. Maroš Bančej kdesi o Grupačovej poézii napísal: „Grupač sa profesionálne vyhýba možnému poetickému klišé a svoje „textové akvarely“ podáva v impresionistickom ladení, ktoré najprv čitateľa pomkne k zasnívaniu a vzápätí len tak mimochodom k nenápadnému stotožneniu sa.“ Vyššie uvedený citát je presný a „sedí“ ako uliaty na básne zo zbierky básní NOBLESA“.
Boris Brendza (básnik,
šéfredaktor časopisu DOTYKY)

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

•••
„Marián Grupač (1973) patrí k popredným predstaviteľom mladšej generácie súčasnej slovenskej literatúry. Vydal tri básnické zbierky (Grupačov debut „Cudná noc v Paríži“ bol vydaný ako víťazný rukopis literárnej súťaže RUBATO/Cena Ruda Slobodu) a tri prozaické knižky; venuje sa aj literárnej kritike. Je viacnásobným laureátom domácich a zahraničných literárnych súťaží; viackrát reprezentoval slovenskú literárnu tvorbu v zahraničí (naposledy v decembri 2004 v Taliansku). Marián Grupač (povolaním profesionálny záchranca ľudských životov; tieto slovné spojenia asociujú vo mne, s prepáčením, záchranu človeka poéziou) pravidelne spolupracuje s literárno-dramatickou redakciou SRo, je zodpovedným redaktorom „Dotykov“, redaktorom týždenníka „Kysuce“, čo určite nie sú ani zďaleka všetky jeho aktivity na poli kultúry a literárnej tvorby. Grupač sa po „poetickej“ prestávke (hoci nie tak celkom – ako básnik je prítomný aj vo svojich prozaických dielach) opäť prihlásil rukopisom básní, pričom motivicky ostáva verný (buď priamočiaro alebo spoľahlivou okľukou) svojej (veľkej) téme (nie jedinej, ale zdá sa, že dominujúcej), ktorú by sme mohli „odveršovať“ ako: „Magický Magnetický Paríž/v boľavých krokoch Henryho Millera...“ (Zo zbierky M.G.: „Dráždenie dažďa“.) Odkazy na „prekliatych“ a viac či menej prítomné reálie každodenného života a vzťahov, sa zdajú byť opornými bodmi, okolo ktorých kmitajú Grupačove básnické výpovede. Grupač má neprehliadnuteľný, špecifický, vskutku vyhranený vzťah k slovu, a to v zmysle jeho variovania a rôznych zátvorkových kreácií. Táto hra so slovom – niekedy vo väčšej, inokedy v menšej miere, ostáva doménou jeho poézie, hoci v najnovšej zbierke nie je až tak viditeľná. Treba však zdôrazniť, že slovné hry nejdú na úkor myšlienky, nerušia pocit z básne. Nie sú samoúčelné – vyplývajú, priam sa núkajú z výstavby verša. Grupač neexperimentuje; jeho poéziu nemožno vôbec považovať za experimentálnu. Je básnikom výsostne emocionálnym, jeho verše – presné, zreteľné a citlivé – odrážajú život. Aj napriek tomu, že Grupač sa typickým výrazovým prostriedkom tzv „poézie všedného dňa“ (úspešne) vyhýba. Básnické tajomno podľa Grupača nie je temnou metafyzikou alebo ťažko dešifrovateľnou či márne dešifrovateľnou filozofickou (pseudofilozofickou) konštrukciou hrajúcou sa na prvý a ďalšie plány či vrstvy textu; sú to tajomstvá každodenného, bežného prežívania, ktoré pravou silou poézie komunikujú s vnímavým čitateľom. Grupač je teda básnik skôr zemitý ako filozofujúci, básnik intenzívnej komunikácie, ktorá plynie cestou nevyhnutnosti a prirodzenosti.
Martin Vlado (Autor je
básnik a vysokoškolský učiteľ,)

SkryťVypnúť reklamu

•••
„Básnická zbierka NOBLESA pozostáva z dvoch častí – Rozkvitnutá krv a Farebné vraždy. Jej lyrika má vážny surrealistický podtón s viacnásobným využívaním paradoxov. Väčšina básní analyzuje vzťah zmäteného, nikdy nespokojného, no hĺbavého muža k podivným ženám. S tým súvisí kruté poznanie, čím musíme zaplatiť, keď v milostnom ošiali zabudneme na všetko (Drahá epizóda). Grupač udržiava zvláštnu formu napätia – na viacerých miestach pointuje text takým spôsobom, že báseň sa nekončí. Obraz sa ďalej posúva k vyššej forme myšlienkového výrazu, ktorý balansuje na ostrí noža. Kým druhá časť zbierky sa vyznačuje akousi kombináciou farebne náladového expresionizmu a v menšej miere hravého konkretizmu, prvá je zmesou rôznych variácií krvi. Autor si uvedomuje, že keď pučia príbehy, rozkvitá z nich ako zo semien krv. Azda preto „sú všetky príšernosti skvostné“. Veď čo iné ostáva človeku, ak sa preje svetabôľu? Môže ho premknúť leda neopísateľná únava. Grupač tak vie o zvrátenom potešení z bolesti i o elegantnom odolávaní voči nej. Napriek tomu šalie z toho, čo môže prísť, strach sa mu stáva jedinou istotou. Výlučne takto sa zrkadlí on sám a výstižne zobrazuje zmietanie nášho vnútra, chaos života, prejavy pokoja i bolestného tranzu. A to nielen v ľúbostných opojeniach, keď nenávisť býva iba pretvárkou náruživého priťahovania k nežným bytostiam, vraždou toho najmilšieho. Ide o nápadité verše s množstvom novotvarov (Ľútosť je ornament smútku; čítanie z erbov). V takýchto okolnostiach možno vyplaziť nielen jazyk, ale aj stopy po ranách, keď ich necháme odísť prikrčené k zemi. Nebodaj odtiaľto vyviera zrnenie utrpenia, lebo ak žena pochádza z rebra, podľa Grupača má mužova hlava pôvod v jej boku. Grupačova poézia sa vyslovuje o vznešenom bahne, na dne ktorého mlčí „kráľ s poslednou korunou/ v deravom vrecku“. Spojenie kráľa a žobráka v prípade jednej z jeho básní predstavuje jednu z najlepších charakteristík básnika, aká v slovenskej poézii vyšla, ozrejmujúcu priam cieľ súčasného básnenia.Radovan Brenkus
(básnik, prozaik,
vysokoškolský učiteľ)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 8 132
  2. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 734
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 616
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 602
  5. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 586
  6. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 3 049
  7. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 909
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 227
  1. Jozef Pivarník: Dánsko a Slovensko: Dve Európy, dva svety spokojnosti
  2. Miloš Majšík: 500. výročie prvej písomnej zmienky o obci Papradno
  3. Miroslav Daniš: Historický úspech súdruha precedu
  4. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia
  5. Naďa Serafínová: Kto je Sulíkov syn a prečo obťažuje ľudí.
  6. Ivan Čáni: Dokáže NR SR prijať uznesenie odsudzujúce cestu Roberta Fica do Moskvy?
  7. Júlia Piraňa Mikolášiková: Nazvali po ňom policajnú akciu, viac ako 20 rokov pôsobil v zločineckej skupine, priznal sa k násilným činom. Ostal bez trestu
  8. Zuza Fialová: Prečo potrebujeme prepísať históriu
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 602
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 24 016
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 610
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 099
  5. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 9 988
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 497
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 058
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 013
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Pivarník: Dánsko a Slovensko: Dve Európy, dva svety spokojnosti
  2. Miloš Majšík: 500. výročie prvej písomnej zmienky o obci Papradno
  3. Miroslav Daniš: Historický úspech súdruha precedu
  4. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia
  5. Naďa Serafínová: Kto je Sulíkov syn a prečo obťažuje ľudí.
  6. Ivan Čáni: Dokáže NR SR prijať uznesenie odsudzujúce cestu Roberta Fica do Moskvy?
  7. Júlia Piraňa Mikolášiková: Nazvali po ňom policajnú akciu, viac ako 20 rokov pôsobil v zločineckej skupine, priznal sa k násilným činom. Ostal bez trestu
  8. Zuza Fialová: Prečo potrebujeme prepísať históriu
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 602
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 24 016
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 610
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 099
  5. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 9 988
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 497
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 058
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 013
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu