Keď les „zavonia“ a začne sezóna, postihne každého správneho hubára. Kým lesy a stráne nepokryje sniežik, doma neobsedia. Svätí Peter a Pavol, ktorým okrem iného prischla aj funkcia roznášačov húb, a ktorí minulý štvrtok oslávili meniny, dorazili aj na Kysuce. Aj keď pravá hubárska sezóna ešte nezačala, v lesoch sa už objavili prvé dubáčiky. Zároveň aj zberači. Tí sa môžu pochváli prvými úlovkami, v rámci ktorých dominujú dubáky a kozáky.
Aj keď s agroturistikou na Kysuciach to bohvieako nevyzerá, s „huboturistikou“ je to lepšie. Kým v prvom prípade len ťažko nalákať suseda Moraváka na jazdu na poníku, či chytanie pstruha na mušku, keď sa dozvie, že začali rásť hríby, sadne na prvý spoj Bohumín – Žilina a s prúteným košom snorí po lese. Sú aj motorizovaní hubári - „inokrajci“. Ich počet však z roka na rok klesá. Azda aj preto, že niektorí po príchode z lesa našli svoje auto stojace na tehlách, prípadne pneumatiky boli vyfučané ako predvolebné sľuby. Kysučania zistili, že na hríboch sa dá niekedy lepšie zarobiť než u súkromníka, ktorého kvári platobná neschopnosť. Najviac predavačov vidieť už tradične na „štreke“ tiahnúcej sa smerom od Čadce na Žilinu.
Konkrétne v oblasti Krásna nad Kysucou. Aj keď ide o frekventovanú hlavnú cestu medzinárodného významu, po ktorej prechádzajú aj kamióny, predavači zvyknú sedieť pri kraji a ruky s plnými miskami strkajú do cesty. Straty horných i dolných končatín sa neobávajú, prioritou je získanie lukratívneho zákazníka. Tými sú zahraniční turisti. Najlepšie, keď sa podarí zastaviť celý autobus a predať dubáky za eura.
Menej šťastní jedinci sú radi, keď pri nich pristaví trebárs aj dolniak, ktorý keď nemá peniaze, zamení hríby za dobrú slivovičku. Na takýto bártrový obchod však dobrý kysucký predavač pristúpi len v prípade vychádzajúceho mesiaca na oblohu, či stŕpnutých horných končatín vysilených šesť, či viachodinovým držaním najväčšieho hríba. Reklama v takejto podobe dá poriadne zabrať. Na dobré úlovky sa tešia malí i veľkí. Dietky z menej solventných rodín si chcú zarobiť na botasky, nové tepláky či koženú futbalovú loptu. Dospelí, väčšinou z radov nezamestnaných, si chcú prilepšiť k sociálnej výpomoci.