Hoci Kysucká knižnica v Čadci nemá nad nimi oficiálny patronát, predsa metodicky pomáha tým, ktorí sa o ne starajú, prizýva ich na porady, pomáha im vypracovávať potrebnú agendu.
Žiaci Základnej školy Komenského v Čadci majú tiež možnosť využívať služby školskej knižnice. Otvorená je po vyučovaní, no aj počas neho si môžu požičať, napríklad, literatúru, ktorú potrebujú na výučbu. Tá v knižničnom fonde prevažuje. Okrem nej je tam i mimočítanková literatúra či rozprávky. A hoci knižnica na Komenského prevzala aj knihy z bývalého okresného pedagogického strediska, predsa, tak ako vo viacerých školských knižniciach, chýbajú atraktívne tituly, ktoré by deti motivovali k vypožičiavaniu kníh. Aj preto škola, v spolupráci s rodičmi, obohacuje priebežne knižničný fond. Knižnicu rozšírila o čitáreň a študovňu, kde je televízia, video a DVD prehrávače a môžu slúžiť aj pre potreby výučby. Ešte v tomto školskom roku by mali pribudnúť počítače s možnosťou napojenia sa na internet pre žiakov.
Školy potrebujú financie na mnohé ďalšie potrebné veci, preto je podpora budovania školských knižníc nevyhnutná. Napríklad aj prostredníctvom fondov. Základná škola na Rázusovej ulici sa zapojila do rozvojového projektu Elektronizácia a revitalizácia školských knižníc. Projekt je zameraný na využívanie knižničného fondu vo výchovno-vzdelávacom procese v nových alternatívnych koncepciách vyučovania, napr. daltonský plán výučby, skupinové vyučovanie, projektové vyučovanie. Podľa slov Janky Koperovej, vedúcej školskej knižnice na ZŠ Rázusova, význam knižnice je dôležitý najmä v tom, že vzbudzuje u žiakov záujem o tvorivé trávenie voľného času, o získavanie nových poznatkov a informácií, pomáha im naučiť sa ich spracovať a využívať.
Zvyšuje u nich čitateľskú kultúru, dáva možnosť rozvíjať ducha zvedavosti a vychováva ich ku kritickému a kreatívnemu využívaniu informácií. Cieľom projektu elektronizácie a revitalizácie školských knižníc je zefektívniť a skvalitniť prípravu materiálu žiakov i vyučujúcemu pre výchovno-vzdelávaciu prácu prostredníctvom informačno-komunikačných technológií (IKT), využívať knižničný fond a IKT na vyhľadávanie informácií pre svoju prácu, ktorej výsledkom bude konkrétny projekt. V neposlednom rade je to i snaha zmeniť tradičné vyučovanie na tvorivo-humanistické. Aj keď sa o školských knižniciach veľa nehovorí, isté je, že sú neodmysliteľným pomocníkom pre prácu pedagógov a výchovu mládeže.