Vlani ju prezentoval v rekordnom 29. štáte. Smutne však konštatuje, že tak ako všetky jeho predošlé výstavy, aj tie minuloročné skončili stopercentnou finančnou stratou. Ako hodnotí vlaňajší rok a kde všade po svete „brúsil“ sme sa opýtali samotného umelca.
„Uživiť sa umením v našom regióne je skutočným umením. Ľudia neboli zvyknutí platiť za značku, meno autora, ktorý svojimi výsledkami presiahol provinčnosť a zaradil sa medzi skutočnú absolútnu svetovú top class. A tak sa i ja stretávam v tomto prostredí s nepochopením a nedocenením, mimo pár ľudí, ktorí pochopili, že moja tvorba nie je len o predaji originálnych šperkov či diamantov, ale že som i reprezentantom slovenskej kultúry vo svete. Tieto výnimky v našom regióne však spočítate na prstoch jednej ruky.
Preto som sa rozhodol definitívne ukončiť moje výstavné aktivity na Slovensku a sústreďujem sa skôr na výrobu zákaziek pre mojich stálych klientov, častokrát zberateľov výtvarného umenia, ktorí vidia rozdiel v kúpe bežného, sériovo-vyrábaného briliantového šperku a unikátneho investičného šperku svetovo renomovaného top dizajnéra/umelca, ktorý rastie na hodnote spolu s medzinárodným kreditom autora, oproti šperku bežného regionálneho remeselníka, ktorý si udržiava iba svoju materiálovú hodnotu.“ V apríli vystavili autorské šperky Petra Janíka v rámci selektívnej prezentácie top dizajnérov Slovenska na najväčšom veľtrhu nábytku a dizajnu Mobel Messe Wien.
Podľa jeho slov bolo veľmi zaujímavé, sledovať pozitívne reakcie rakúskej odbornej verejnosti. „Smejem sa, že keď vystavujem na Kysuciach a Slovensku návštevníci mojich výstav sa ma pýtajú - čo to je? Vo Viedni - kde si môžu tieto výnimočné, revolučné šperky v ich meste kúpiť, mám ateliér. Chcú ma navštíviť aj na na Kysuciach,“vysvetľuje. Ako hovorí, je smutné, že rakúske publikum si viac váži jeho tvorbu ako elita na Kysuciach. „Asi je načase zmeniť prostredie,“ konštatuje.
V máji jeho víťazný šperk z New Yorku prsteň Go Create vystavili na selektívnej reprezentatívnej prehliadke top slovenského a českého dizajnu Design Match CZ-SK /Dizajnérsky zápas Česko-Slovensko, kde boli nominovaní najúspešnejší dizajnéri oboch krajín s ich medzinárodnými výsledkami v priamej konfrontácii. Výstava bola inštalovaná v Národnej galérii - Veľtržnom paláci v Prahe. K obom výstavám vydali reprezentatívne katalógy. Počas letných prázdnin mal autor menšie prezentácie na Golfovom turnaji žien - Mercedes Cup. Absolútna víťazka získala jeho originálnu brošňu. Predstavil sa aj na najvýznamnejšom golfovom turnaji v histórii Slovenska European Seniors Golf Championship (obidva organizované v Golfovom klube na Táloch). Koncom roka vystavoval svoje dva prstene Kultúrna identita - Dánsko a Nórsko na výstave renomovaných umeleckých šperkárov vo Viľnuse. V minulom roku prezentovali jeho tvorbu v renomovaných časopisoch Porsche magazín, Top Magazine - Brazília, Dolce Vita - ČR, Interiér-exteriér.
„Na moju výstavu v Čadci som si zobral pôžičku 100 000 Sk, ktorú ešte splácam, keďže nepriniesla žiadny komerčný efekt. V tomto roku chcú prezentovať moju tvorbu odborné klenotnícke časopisy v Nemecku a Indii. Moju plánovanú medzinárodnú putovnú výstavu Peter Janík – nová hviezda európskeho šperku, ktorej reprezentatívne zahájenie malo byť v polovici januára v Prezidentskom paláci v Bratislave, pre nezáujem sponzorov - najvýznamnejších slovenských firiem, zrušili. Aj týmto sa mi potvrdilo, že to nebola správna cesta. Slovensko ešte nedorástlo, aby dokázalo podporiť domáceho talentovaného dizajnéra/umelca a slovenská elita stále vyhľadáva lacnejšie imitácie. Radšej podporuje podpriemernosť a priemernosť, ktorá nás nedokáže patrične reprezentovať vo svete, ako by oslovila autora so skutočným medzinárodným top kreditom...