Záchranné tímy, vrátane leteckej služby, sa budú telefonicky posielať na miesta určenia len odtiaľ. Stredisko bude slúžiť pre takmer 700-tisíc obyvateľov ŽSK. Žilinskí operátori budú v blízkej budúcnosti používať systém, ktorý je schopný identifikovať aj lokalizovať volajúceho. Okrem telefónneho čísla sa zobrazí aj jeho meno a poloha na mape, kde sa presne nachádza.
Toto technické vylepšenie má zabrániť zneužívaniu tiesňových telefónnych liniek, ktoré má aj u nás ešte stále masový charakter. Na základe lokalizácie bude možné hneď poslať na miesto políciu a prichytiť telefonujúceho pri čine. „Takýto telefonát sa dá vytušiť na základe určitých znakov, hlavne pokiaľ sa telefonuje z búdky. Aj keď ani v tomto prípade sa nedá vylúčiť, že niekto naozaj potrebuje pomoc a nevolá len tak. Mnohokrát sa vyšle záchranka a až na mieste prídu na to, že prešli množstvo kilometrov zbytočne,“ hovorí Anna Smiešková (na snímke), vedúca lekárka KOS v Žiline. Bežne sa stáva, že ľudia si zamieňajú záchranné vozidlá s taxíkom. Pri prvom kontaktnom telefonáte s operátorom sa to dá len ťažko určiť. Telefonujúci nemusí v prípade nahlásenia nehody uviesť žiadne svoje osobné údaje, potrebné je informovať akurát o mieste, kde sa nachádza a v akom stave sú prípadní zranení. Operátori často kladú otázky, aby sa dozvedeli čo najviac a mohli poslať adekvátnu pomoc.
„Správne nie je ani to, keď je človek pár dní chorý, zanedbáva svoj stav a potom si zavolá záchrannú službu. Tiesňová linka je len pre stavy ohrozenia,“ upresňuje Anna Smiešková. Potrebné je uvedomiť si, že takto sú zbytočne blokované záchranné vozidlá alebo telefónne linky. Niekto, kto skutočne potrebuje pomoc, vtedy nemá možnosť dovolať sa, či dostať sanitku. „Linka 112 je krytá zákonom. To znamená, že ak sa zneužíva, ide o priestupok a páchateľ môže dostať pokutu až do výšky 50-tisíc korún.
Rieši sa to v priestupkovom konaní na príslušnom obvodnom úrade,“ informuje Miroslav Bobčík z Krajského operačného strediska v Žiline. Najväčším problémom je dokázať konkrétnemu páchateľovi, že linku zneužil práve on. Obranou operátorov sú práve plánované inovácie systému, ktoré by mali dokázať spoľahlivo usvedčiť páchateľa. Podľa informácií z Krajského operačného centra až 96 percent telefonátov na tiesňové linky je na Slovensku zbytočných. Podobná situácia je aj v Západnej Európe, napríklad v Nemecku je to 93 percent.