Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

V jeho vlakoch sa pokuty neplatia

Len ťažko by ste na svete našli stanicu, kde všetky funkcie vykonáva jeden človek. Je prednostom, výpravcom, výhybkárom, vlakvedúcim i návestným majstrom. Predsa sme však jedného takého objavili.

Ide o šesťdesiatnika Tomáša Papaja z Makova. Už tridsať rokov sa venuje modelovým železniciam. Najskôr si robil menšie, no pred pár rokmi sa rozhodol, že si postaví takzvaný „rozchod“, typ TT.

Na jeho tratiach, ktoré sú dvojkoľajové a medzi ne je posadená jednokoľajka, premáva dvadsaťštyri vlakových súprav. Ide o osobné i poschodové vlaky, rýchliky, nechýbajú ani nákladné. Tie prevážajú všeličo. Od ropných produktov, vápna, uhlia až po pivo. Samozrejme, ide o obľúbenú značku pána Tomáša. Veď ako by to bolo, keby jeho cisterny vozili po krajine nejakú „vŕbovú vodu“. Pri zhotovovaní železnice pracoval podľa fantázie. Vlaky vychádzajú z Hrádku nad Jizerou, prechádzajú Kamennou Lhotkou a konečnou stanicou je Kamenica. Na tratiach premávajú aj štyri historické vlakové súpravy a dve ďalšie, ktoré voľakedy jazdili z Čadce do Makova. Ak by ste si mysleli, že Tomáš Papaj je bývalý železničiar, mýlili by ste sa. Robil panelové montáže a v Ostrave prežil štyridsať rokov. Pred štyrmi rokmi sa nasťahoval do rodičovského domu v Makove a začal sa venovať svojmu koníčku. Spomína, že sa vyučil v Martine a už vtedy ho uchvátili párne lokomotívy, ktoré v minulosti premávali na tamojšej trati. Všeobecne, veľmi rád cestoval vlakmi a sníval o tom, že raz....?

Skryť Vypnúť reklamu

Dnes sa dokáže so svojim dielom hrať nielen celé hodiny, ale ako s úsmevom hovorí, aj celé dni. Nikoho nepovolaného k nej nepustí, lebo nie je hračka ako hračka. Občas uvoľní „flek“ svojim vnukom Honzíkovi a Kubkovi. Najmenšia vnučka, polročná Barborka, zatiaľ pri návšteve dedka len pozerá, čo za veľké čudo obýva takmer celé dve miestnosti. Pán majster mimochodom dodáva, že na železnici, ktorá má aj tri tunely, treba ešte všeličo dorobiť. Napríklad semafory, zabezpečovacie systémy či závory. Pri zostrojovaní železnice strávil stovky hodín. Tento koníček však nie je náročný len na čas, ale i financie. Napríklad, taká lokomotíva môže stáť až šesťtisíc korún. Odhaduje, že doposiaľ investoval do svojho diela okolo pol milióna korún. Peniaze neľutuje. Nie je pre neho nič krajšie, ako keď spustí železnicu do chodu. Zložité elektrické zariadenie si vyžaduje zručnosť. Nečudo, že občas dôjde aj k vykoľajeniu a haváriám. Na tie má „prednosta“ svojskú metódu.

Skryť Vypnúť reklamu

S drevenou paličkou vlakom pomôže dostať sa opäť na tú správnu koľaj. Čo by našinca pri tejto železnici potešilo zrejme najviac je to, že v týchto vlakoch, či už ide o osobné či rýchliky, sa nemusia kupovať lístky. A nevidieť v nich ani najnebezpečnejšiu „persónu“ na železnici - sprievodcu.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  2. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  3. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  4. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  5. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Budovanie zelenej značky
  8. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  9. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  10. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 22 032
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 21 317
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 488
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 854
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 462
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 202
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 569
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 467
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 311
  10. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020 7 227
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Výhrady zástupcov dolných Kysúc boli oprávnené.

4 h
Turnaj vo Vysokej nad Kysucou v roku 2015. Zľava Miroslav Petrák ml., Jakub Kolesnáč, Krenželák a Miroslav Petrák st.

Pred svojím prvým zápasom zahviezdil.

7 h
Spoločné foto po testovaní v Kysuckom Novom Meste.

Primátor Marián Mihalda nerozumie, odkiaľ sa berú percentá pozitívnych.

13 h
Jozef Mozol, poradca ministra dopravy SR.

Jeho prvé kroky viedli na stretnutie so zástupcami dolných Kysúc. Zdôrazňuje však, že k dispozícii je celému regiónu.

13 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Po páchateľoch polícia intenzívne pátra.

7 h

Dobre skončilo v Bobote, Čachticiach, Stankovciach. Výborne v Dolnej Porube a Trenčianskych Miticiach.

25. jan

Ide zatiaľ iba o čiastkové výsledky.

25. jan

Podľa aktuálne nastavených parametrov a údajov len z MOM, zriadených rezortom zdravotníctva, by si v Banskobystrickom kraji zopakovali testovanie v šiestich okresoch.

25. jan

Už ste čítali?