Našej susedke zasa trasa cesty doslova kopíruje stenu domu, neprejde tade ani špendlík,“ s rozhorčením v hlase hovorí Monika Ondrašinová, ktorá býva v rodinnom dome U Ševca.
V tejto časti Čadce by mali zostať niektoré domy zachované, no zostanú akoby v zovretí klieští. Presnejšie, medzi dvoma cestami. „Takto tu predsa nebudeme môcť žiť. Na stretnutí s predstaviteľmi diaľničnej spoločnosti nám povedali, že päť rokov budú skúmať, či to neovplyvní stabilitu domov. Čo keď mi v izbe skončí kamión, kde sa budú hrať naše deti, keď nebudú môcť vyjsť na dvor?“ rozmýšľa nad budúcnosťou pani Monika. No nielen ona. Aj ďalší obyvatelia z tejto lokality sú nespokojní s tým, že o ceste a takzvanom „červenom“ variante informovali len majiteľov domov určených na sanáciu.
A ich ostatných, ako tvrdia, ktorí budú v zovretí dvoch ciest a zoberú im kusy z pozemkov, už nezavolali. Vysvetľujú, že pred rokmi sa hovorilo len o dvojprúdovej ceste. No medzičasom sa z nej stala diaľnica, ku ktorej sa pridá ešte príjazdová cesta. Monika Ondrašinová vraví, že v tejto časti už dlhé roky trvala stavebná uzávera. Tú museli dodržiavať obyvatelia osád U Ševca, U Manči, U Špindli. Mali tak problémy s opravou a rekonštrukciou svojich domov. Nevie si vysvetliť, prečo už v minulosti, aj keď sa hovorilo stále o modrom variante, v lokalitách, kadiaľ podľa tejto mala diaľnica smerovať, sa budovalo a buduje dodnes. Ľudia si myslia, že boli podvedení. Niekto ich, ako hovoria, doslova predal.
Namiesto modrho variantu, ktorý bol schválený, sa z ničoho nič začalo hovoriť o červenom ako o definitívnom. „O tom, že je to rozhodnutie na poslednú chvíľu, svedčí fakt, že mapa, na ktorej sú cesty dokreslené, má asi 50 rokov. Sú tam neexistujúce objekty a vedenia. Dokonca aj zákruta, ktorú naprojektovali, je pre kamióny priúzka. Keď sme na schôdzi na to upozornili prítomného inžiniera, veľmi ho to zaskočilo. Vyzerá to tak, akoby sa malé dieťa hralo na staviteľa ciest a netušilo, čo všetko táto problematika obnáša. Diaľničná spoločnosť nemá urobený geologický, emisný, protihlukový prieskum. Nepočíta ani s výstavbou chodníkov. Netuší, koľko metrov podľa európskych noriem má byť cesta vzdialená od obytnej časti. Keď sme ich bombardovali otázkami tohto typu, odpoveďou bolo, že to sa na to musia spýtať projektanta,“ s trpkosťou v hlase hovorí M. Ondrašinová. Spomína, že toto stretnutie s predstaviteľmi diaľničnej spoločnosti neprebehlo podľa „regúl“.
Obyvatelia sú presvedčení, že nikto nemyslel na príjazd k domom, bezpečnosť ľudí, ktorí tu zostanú žiť. Nevedia si vysvetliť, ako je to možné, že po zosuve v susednej lokalite U Manči, kde firma INGEO zo Žiliny absolútne neodporúčala viesť diaľnicu na tomto úseku, je zrazu skutočnosť iná. Ako nám povedali obyvatelia dotknutých lokalít, zaslali aj svoje pripomienky k návrhu zákona o vyvlastňovaní pozemkov a stavieb. Ten sa ich totiž bude bytostne dotýkať a rozhodne aj o ich ďalšom osude. V súčasnosti sa cítia ako „od macochy“. Vraj sa nemajú ani na koho obrátiť. Keďže ich volebný obvod spojili s tým na sídlisku Žarec, nemajú prehľad, kto ich vlastne ako poslanec zastupuje. S trpkosťou v hlase konštatujú, že im už naozaj zostáva len ona povestná - „lampáreň“.
Autor: I. Hažíková