„Tieto súpravy sú určené najmä na regionálne trate. Budú uháňať až 90-kilometrovou rýchlosťou a pohodlne sa v každej z nich usadí 85 cestujúcich. Interiér je odhlučnený, vypracovaný z kvalitných a pohodlných materiálov. Samozrejmosťou je priestor na odkladanie bicyklov, detských kočíkov či veľkej batožiny. Pod stropom je v každom vozni svetelný informačný systém, cestujúci teda vždy vedia, ku ktorej železničnej stanici sa vlak práve blíži. Na stanovišti rušňovodiča sú ovládače, ktoré sa zdajú byť skôr na ovládanie videohry, než na riadenie vlaku. Nový však nie je len interiér, ale aj vetranie, motor, prevodovka či brzdový systém,“ uviedol pre MY Kysucké noviny riaditeľ odboru komunikácie ZSSK Miloš Čikovský.
Ako ďalej povedal, novinkou je tiež možnosť prechádzania z jedného vozňa do druhého aj počas jazdy. V koncových staniciach teda nebude musieť motorový vozeň zložito obiehať cez celú stanicu okolo vozňov na druhú stranu súpravy a sprievodca môže počas jazdy skontrolovať cestujúcich v celej súprave bez toho, aby musel vystúpiť. Pri dverách sú automaty na výdaj cestovných lístkov a čítačka čípových kariet, takže cestujúci si svoj lístok budú môcť kúpiť priamo vo vlaku.
Zvolenská ŽOS-ka vyrobí pre Železničnú spoločnosť Slovensko dovedna 29 takýchto jednotiek. Vlani „postavili“ prvý prototyp. V tomto roku pribudne k prototypu jedenásť motorových jednotiek, v budúcom roku trinásť a v roku 2009 ďalšie tri.
Premávať budú najmä na tratiach Prievidza – Horná Štubňa – Vrútky, Prievidza – Topoľčany – Trenčín, Čadca – Makov, Lučenec – Poltár, Humenné – Stakčín a na ďalších regionálnych tratiach.
Autor: I. Hažíková