Na problém upozornil redakciu Vladislav Drahoš z Banskej Bystrice.
„Eskalátor pri východe zo železničnej stanice už roky nefunguje vôbec. Je to podľa mňa výraz technickej a organizačnej nemohúcnosti. Návštevníkovi je ľahostajné, či je to vinou mesta, alebo železnice,“ hovorí Drahoš a dodáva: „Nepoznám dôvod, prečo eskalátor už tak dlho nefunguje. Či sú to dôvody technické, finančné, alebo či jednoducho niekto tento jav bagatelizuje a z pohodlnosti sa nepostará o nápravu. Zrejme ten dotyčný sa vozí služobným autom a necestuje do Žiliny vlakom, ako my ostatní.“ Podľa jeho slov je už vo svete bežné, že takéto schody fungujú na fotobunku, a keď sa k nim priblíži človek, automaticky sa zapnú. „Myslím si ale, že pre Žilinu by bolo dostačujúce, aby tam pohyblivé schody na stanici fungovali aspoň cez deň, najmä v čase príchodu vlakov,“ doplnil Vladislav Drahoš.
Prednosta železničnej stanice v Žiline Adam Chmurčiak nám potvrdil, že eskalátor, ktorý viedol z Národnej ulice do podchodu, malo v prevádzke mesto Žilina. Podľa jeho slov mali na to vyčleneného pracovníka, ktorý schody obsluhoval. Už pomerne dlho to však nefunguje.
Vedúci odboru dopravy a životného prostredia Mestského úradu v Žiline Vladimír Baránek hovorí, že eskalátor nefunguje už asi od roku 1995. „Podľa vyjadrenia môjho predchodcu Ivana Mokrého, eskalátor dožil a na tento typ prestali naň vyrábať náhradné diely. Keďže je to zdvíhacie zariadenie, náročné na bezpečnosť prevádzky, museli ho odstaviť. V súčasnosti sa už zrejme nedá sprevádzkovať,“ uviedol Baránek. Nový eskalátor na tomto mieste mesto Žilina osadiť neplánuje. „Je to totiž veľmi nákladná záležitosť. Stálo by to okolo päť miliónov korún,“ dodal Baránek.
Rovnaký osud postihol aj zdvíhacie plošiny pre imobilných, ktoré sa nachádzajú pri výstupe z podchodu k niektorým nástupišťam. Prevádzkovať by ich mali železnice. „Keď sa v roku 1997 otváral podchod, vyskúšali sme aj tieto plošiny pre imobilných a všetko fungovalo. Štátny dráhový úrad však na ne vydal kolaudačné rozhodnutie až v roku 1999, teda po viac ako dvoch rokoch. Počas tej doby sa plošiny nesmeli používať,“ hovorí technický námestník prednostu Pavol Lapúnik. Podľa jeho slov akonáhle kolaudačné rozhodnutie dostali, plošiny už nefungovali. „Bolo na nich množstvo závad, ktoré sa nedali odstrániť. Je tam totiž množstvo elektroniky, cestujúci okolo nich chodili a vandali ich ničili,“ dodal Lapúnik. Podľa prednostu Adama Chmurčiaka už sa železniciam plošiny sprevádzkovať nepodarí. Vraj asi len v prípade, že by došlo k väčšej rekonštrukcii stanice. Imobilných občanov v súčasnosti riešia tak, že vlaky, v ktorých sú takíto cestujúci nahlásení, pristavujú pri 1. nástupišti. Tam totiž nemusia používať podchod.