Pracujem ako vodič – sanitár v Záchrannej službe Kysuce (ZZS), s. r. o v Čadci. Tento článok vyjadruje môj osobný názor a pohľad na niektoré skutočnosti, ktoré súvisia s prácou záchranárov, konkrétne so situáciou v dopravnej premávke počas zásahov záchrannej služby. Ako ste si už mnohí mohli všimnúť, v uplynulých rokoch rapídne narástol počet výjazdov rýchlej zdravotnej služby. Nie jednému vodičovi sa počas jazdy dnes prihodí, že započuje zvuk sirény blížiacej sa sanitky. Ako sa ale správne zachovať, aby šofér umožnil bezpečný a plynulý prejazd takéhoto vozidla, nie je však každému vodičovi ešte stále jasné. O tejto problematike o. i. pojednáva aj § 37 ods. 6.vyhl. 315/1996 Z. z. O pozemných komunikáciách. Z vlastných skúseností však môžem skonštatovať, že v okrese Čadca sú vodiči pomerne pozorní v porovnaní napríklad s tzv. „profesionálnymi vodičmi“ kamiónov susedných štátov. I keď aj u nás sa nájdu takí, ktorí si vozidlo záchrannej služby všimnú až vtedy, keď je tesne vedľa nich. Obyčajne sa zľaknú, prípadne - keď je to už zbytočné – sa riskantne vyhnú. O tom, čoho všetkého sú niektorí vodiči v takýchto situáciách schopní, sa zmieňovať radšej ani nebudem.
Svojím skromným pripomenutím chcem upozorniť a azda i všetkým vodičom poradiť, ako sa čo najefektívnejšie vyhnúť vozidlám s právom prednostnej jazdy, a neobmedziť pritom plynulosť cestnej premávky. Obyčajne sa stáva, že keď vodič zbadá v spätnom zrkadle sanitku, automaticky pribrzďuje svoje vozidlo na krajnici vozovky. Mal by ale zvážiť niektoré faktory (zákruta, úzka cesta, oproti idúce vozidlá a pod.), pretože niekedy je vhodné radšej „pridať“ a až potom zastaviť na takom mieste, na ktorom sám nevytvorí prekážku. Taktiež by som chcel upozorniť na fakt, ako sa čo najvhodnejšie zachovať na našich „nešťastných svetelných križovatkách“. Na dvojprúdových komunikáciách sa vodiči vozidlám s prednosťou vyhýbajú na tú stranu, v ktorom pruhu idú alebo stoja. Stáva sa, keď sú vozidlá tesne za sebou, nedokážu urobiť nič, nakoľko im v tom bráni vozidlo stojace pred nimi. Ak takáto situácia nastane, vodič, stojaci ako prvý, môže prejsť cez priečnu čiaru križovatky (musí samozrejme dbať na dopravnú situáciu a nikoho tým nesmie ohroziť), následkom čoho sa za ním idúci vodiči už dokážu vyhnúť.
Ďalšia dôležitá vec je, pokiaľ vodič odbočujúci vľavo je už v odbočovacom pruhu, nikdy sa už nevyhýba vpravo! Mal by ostať stáť a počkať kým ho vozidlo s výstražnými znameniami predbehne či už zľava alebo sprava. Jednou z najväčších chýb, ktorých sa vodiči, dopúšťajú je pri vchádzaní z vedľajšej cesty na hlavnú, keď pri odbočovaní vpravo sa zvyknú pozrieť len vľavo, a keď odtiaľ nevidia žiadne vozidlo, automaticky pokračujú v odbočovaní. To, že napríklad sanitka predbieha a ide v protiidúcom pruhu, zistia často, až keď tesne pred nimi dobrzdí (ten lepší prípad). Vyhláška v tomto prípade „hovorí“: „Vodič, ktorý prichádza na križovatku po ceste, označenej dopravnou značkou ako vedľajšia cesta, je povinný dať prednosť v jazde vozidlám prichádzajúcim po ceste označenej dopravnou značkou ako hlavná cesta. (§ 19 ods. 1. vyhl. 315/1996 Z. z. O pozemných komunikáciách.)
V neposlednom rade by som chcel upozorniť chodcov na dôležitý fakt, že pokiaľ sa blíži sanitka, hasiči, polícia alebo iné vozidlo so zapnutými výstražnými zariadeniami, nesmú vstupovať na vozovku! „Ak sa chodec nachádza na vozovke, musí vozidlám bez meškania uvoľniť priestor na prejazd.“ (§ 53 ods. 2. vyhl. 315/1996 Z. z. O pozemných komunikáciách.) Ako šoféri vozidiel záchrannej služby zažívame aj mnoho iných absurdných situácií, ale považujeme za najdôležitejšie spomenúť aspoň tie, ktoré sa stávajú najčastejšie. Treba pri tom mať na zreteli, že to všetko robíme pre pacientov, pre ľudí, pre nás všetkých.
Tiež by som chcel týmto článkom poďakovať a vyzdvihnúť prácu polície, ktorá pri riadení premávky na križovatkách vždy príkladne zastaví všetky vozidlá a umožní nám tak bezproblémový prejazd.
Za porozumenie a ochotu spolupracovať všetkým ústretovým vodičom vopred ďakuje kolektív profesionálnych šoférov ZZS Kysuce v Čadci.